تفاوت دستگاه شیار زن و شیار کن چیست؟

در بسیاری از کارهای خانگی و صنعتی فرق دو ابزار با یکدیگر تنها در زمان استفاده از آنها دیده می‌شود؛ تفاوت دستگاه شیار زن و شیار کن نیز به نوعی جزو همین موارد به حساب می‌آید. اگر چه به لحاظ ظاهری شیار کن و شیار زن فرق های مشخصی دارند اما گاهی برخی افراد فکر می‌کنند استفاده از هر کدام در تمام پروژه‌های شیار زنی مثل مهندسی ساختمان، معماری و... مانعی ندارد. برای فهم این موضوع باید بدانیم فرق دستگاه شیار زن و شیار کن چیست؟ اساسا نحوه کار شیارزن و شیارکن چه تفاوتی باهم دارند؟ و شیار زنی روی چه مواد و مصالح ساختمانی با دستگاه شیارکن و شیارزن امکان پذیر است؟ جواب تمام این سوالات در ادامه این مقاله مقایسه دستگاه شیارزن و شیار کن پاسخ داده شده است.

 

شیار زن چیست؟

در تعریف مختصر این که دستگاه شیار زن چیست؟ میتوانیم بگوییم که به ابزاری برقی (یا شارژی) گفته می‌شود که با کمک یک تیغه، دو تیغه یا حتی تعداد بیشتری از تیغه‌های سنگ بر، روی دیوار، سقف و... مصالح ساختمانی مختلف ایجاد شیار کنترل شده و دقیق می‌کند. شیار زن تک تیغ تنها یک خط نازک روی سطح ایجاد می‌کند، اما شیار زن‌های دو تیغ و چند تیغ با کمک فاصله تعیین شدن بین دو صفحه سنگ بر، می‌توانند همزمان 2 یا چند خط برش روی سطح ایجاد کنند و بنابراین یک شیار پهن با عرض چند سانتی متری به وجود آورند. قطر صفحه، عمق نفوذ، میزان ضخامت و پهنای شیار (در مدل های چند تیغه) به مشخصات فنی و مدل آنها ربط دارد. شیارزن ها به لحاظ شکل ظاهری دستگاه دو مدل کلی دارند:

 

 

  • شیار زن شبیه به مینی فرز و سنگ فرز:

این مدل‌ها بسیار شبیه به دستگاه فرز سنگبری یا آهنگری بوده و با یک بدنه و دسته بلند، دارای یک کله گی گیربکس در جلوی دستگاه هستند. این گیربکس با 1 عدد یا 2 عدد یا تعداد بیشتری تیغه سنگ بر همراه بوده گاهی این تعداد تیغه‌ها به 3، 4 و بیشتر هم می‌رسند. اکثر شیارزن ها با این شکل طراحی ساخته شده و در بازار از لحظ قدرت برش و ابعاد تنوع بالایی دارند.

  • شیار زن شبیه به اره دیسکی و گرد بر:

این مدل از شیار زن بسیار شبیه به اره گرد بر (دیسکی) بوده و حتی ممکن است برخی آن را با اره گرد بر چوب اشتباه بگیرند. اما تیغه و دنده‌های آنها مخصوص شیار زدن روی انواع سطوح سنگی مثل موزاییک، کاشی، مرمر و... ساخته شده است. این مدل‌ها معمولا تنها یک تیغ یا نهایتا دو تیغ خواهند داشت و نسبت به گروه اولی قدرت و توان کمتری ارائه می‌دهد.

 

شیار کن چیست؟

دستگاه شیار کن کاربری نسبتا مشابه با شیار زن دارد و طراحی و شکل آن نیز تا حدی نزدیک به شیارزن های مدل سنگ فرزی است. در یک تعریف کلی، ماشین شیار کن با یک بدنه اصلی و یک یا دو عدد تیغه با طرح دندانه‌ای فوق العاده تیز که در قسمت پایین و زیرین بدنه دستگاه نصب شده ساخته می‌شود. یک شیار کن روی سطح سنگی و بتنی قرار گرفته و تیغه آن با سرعت بالای موتور و از زیر شروع به کندن شیار می‌کند. در یک یا دو سمت انتهای کارگیر کفی و بدنه نیز رول و غلتک‌های گردان نصب شده که کار پیشروی و حرکت روان دستگاه را روی سطح دیوار، کف و سقف را آسان می‌کند. شیار کن انواع متنوعی ندارد و مدل‎های آن تنها در ابعاد دستگاه، سایز و قطر تیغه مصرفی و همچنین تعداد تیغه که 1 یا 2 عدد باشند از هم جدا می‌شوند.

 

تفاوت شیار زن و شیار کن چیست؟

حال که به طور مختصر با هر دو دستگاه آشنا شدید، بهتر به فرق دستگاه شیارزن و شیارکن بپردازیم. به طور کلی در سه پارامتر و فاکتور اصلی این تفاوت دیده می‌شود:

 

شیارزن و شیار کن از لحاظ کاربری و استفاده چه تفاوتی باهم دارند؟

مهمترین تفاوت نحوه کار شیارزن و شیار کن بعد از انجام برش آنها دیده می‌شود. یک شیار زن دو تیغ یا چند تیغ، بعد از اتمام کار و ایجاد خط برش، یک نوار پهن برش خورده در سطح مصالح بوجود می‌آورد که هنوز یک شیار آماده نیست و نیاز به خالی کردن دارد. در واقع کاربر بعد از زدن برش با شیار زن، باید با کمک ابزارهایی مثل قلم و چکش، داخل آن شیار و نوار را خالی کند. اما در دستگاه شیار کن این مشکل وجود ندارد؛ چرا که تیغه دندانه‌ای آن ضمن ایجاد شیار و برش زدن، مواد داخل را هم همزمان خالی می‌کند.

دستگاه شیار زن تک تیغه، به دلیل داشتن صفحه برش بسیار نازک، هر بار تنها یک خط برش تکی ایجاد می‌کند؛ اگر آن شیار برای معمار استفاده و هدف تزیینی نداشته باشد، او باید برای ایجاد یک شیار کامل و پهن، یکبار دیگر عملیات برش زنی را با دستگاه شیارزن تیک تیغه انجام دهد؛ یا از یک شیار زن دو تیغه استفاده کند. اما در دستگاه شیار کن تک تیغه، یک عدد تیغه آن به تنهایی شیاری پهن و عمیق را به وجود می‌آورد؛ چرا که تیغه شیار کن ضخامت بیشتری داشته و معمولا بیش از 1 سانتی متر پهنا دارد.

 

 

تفاوت مهم بعدی جنس سطح و مصالح ساختمانی است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند در هر نوع پروژه ساختمان سازی، لوله کشی و سیم کشی، روی هر نوع مصالحی می‌توان از هر دو دستگاه استفاده کرد؛ اما در واقعیت اینطور نیست!... شیارزن ها به دلیل ایجاد شیار بسیار تمیز و دقیق، مناسب هر نوع جنس دیوار، سقف و کفی هستند. اما سطوح سرامیکی، مرمر، گرانیتی و... که حساسیت بالایی دارند تنها باید با شیار زن برش داده شوند چرا که کوچکترین آسیب و لب پریدگی نباید در آنها دیده شود. ولی دستگاه شیار کن به دلیل نوع تیغه خود و همزمان خالی کردن شیار حین برش زنی، نمی‌تواند روی سطوح حساس کار کند و تنها به درد مصالحی چون دیوار آجری، سیمانی و به طور کلی پروژه‌هایی که نیاز به دقت بسیار بالا ندارند می‌خورد.

در واقع در شیار کن سرعت انجام کار اولویت بیشتری نسبت به شیار زن دارد؛ چرا که همزمان برش زدن=خالی شدن شیار هم انجام می‌شود. اما در شیارزن دقت برش و تمیز بودن شیار در اولویت خواهد بود.

 

 

فرق ظاهری و طراحی ماشین شیار کن و شیارزن در کدام قسمت ها دیده می‌شود؟

بزرگترین تفاوت ظاهری دستگاه شیار زن و شیار کن در شکل تیغه آنها است. شیارزن ها در هر مدل و طراحی بدنه که باشند، تیغه‌های آنها صاف، باریک، پهن و کاملا در دید کاربر خواهد بود. قطر تیغه شیارزن از 110 میلی متر به بالاتر ساخته می‌شود و ضخامت آنها از 3 میلی متر فراتر نمی‌رود. مدل صفحه برش آنها دقیقا از نوع صفحه سنگ بر، گرانیت بر، صفحه سرامیک بر، کاشی بر و... در بازار است. ضمن اینکه در شیار زن چند تیغه، روی هر دستگاه چند عدد تیغ تکی و جداگانه با واشر و رینگ های فلزی استاندارد نصب می‌شود و امکان جدا کردن و نسبتن هر کدام طبق دلخواه کاربر وجود دارد.

 

 

تیغه شیارکن اما قطر به مراتب کوچکتری دارد و شکل ظاهری آن کاملا متفاوت است. تیغ این دستگاه به شکل دندانه‌ای ساخته شده و الماسه صاف و یکپارچه ندارد. قطر تیغه شیار کن بین 20 تا 40 میلی متر ساخته می‌شود و ضخامت آن نیز از 1 سانتی متر به بالاتر و بسیار بیشتر از صفحات نازک شیار زن است. این تیغه‌ها با دندانه‌های الماسه به صورت تکی یا به صورت دوتایی و جفت (متصل شده به‌هم) ساخته می‌شوند و امکان جداسازی تیغه های برش در دستگاه شیار کن چند تیغه وجود ندارد.

 

 

امکانات متفاوت شیارزن و شیار کن در انواع پروژه های ساختمانی

آپشن ها و امکان تنظیمات گسترده در شیار زن، این دستگاه را در جایگاه بهتری نسبت به شیار کن قرار می‌دهد. در یک شیار زن چند تیغه، قابلیت کم و زیر کردن تعداد تیغه و همچنین امکان کم و زیاد کردن عرض شیار به آسانی و طبق دلخواه کاربر وجود دارد. در قسمت تیغه گیر این ابزار، چندین حلقه فلزی و واشر استاندارد بین تیغه های آن قرار گرفته و می‌توان انواع شیار در پهنای مختلف بین عرض شیار 3 میلی متر و نازک تا بسیار عریض و بزرگ 50 میلی متر به وجود آورد. این کنترل عرض شیار برای سایزهای مختلف لوله، کابل و... که باید در دل دیوار و کف خوابانده شوند مفید بوده و در نتیجه عرض شیار دقیقا به اندازه قطر وسیله برش داده می‌شود. اما در دستگاه شیار کن اینطور نیست و این امکانات و گستردگی تنظیم عرض شیار چندان وجود ندارد.

 

 

در شیار زن به دلیل دقت بالا، می‌توان چند خط برش موازی و زیبا و هماهنگ درکنار هم ایجاد کرد. به غیر از کاربری فنی برای قرار دادن قطعات در داخل دیوار و سطوح، از این ویژگی شیار زنی موازی چند تیغه می‌توان برای زیباسازی و طرح دادن نمای ساختمان و تزیینات دیوار و... استفاده کرد. مشخصه‌ای که در شیار کن وجود ندارد.

نکته آخر اینکه عمق شیار هم در یک دستگاه شیارزن کاملا در اختیار کاربر خواهد بود. شیارزن ها به دلیل فک قابل تنظیم میلی متری و روان، با بازه گسترده می‌توانند از کمترین مقدار مثل 5 میلی متر تا میزان بیشتر و عمیقی مثل 60 میلی متر در دل یک سطح نفوذ کنند و شیاری دقیق با عمق مشخص را به وجود آورند. در شیار کن، هر چند که تنظیم عمق تا حدودی وجود دارد اما گستردگی و دقت آن به این اندازه نخواهد بود. شیار کن ها قدرت بهتری دارند و توانایی تخریب و فرو رفتن تیغه آنها می‌تواند متریال های مختلف و سختی را برش دهد و بشکافد.

 

سخن پایانی مقایسه دستگاه شیارزن و شیار کن

در این مطلب به تفاوت های شیار زن و شیار کن اشاره کردیم. با نوع تیغه شیار کن و نحوه کار هر دو ماشین آشنا شدیم. دیدید که دستگاه شیار کن مزایای مشخصی چون بالا بردن سرعت برش کاری خصوصا در کندن شیار روی دیوارها و سطوح سخت آجری، بلوکی، سیمانی و... دارد. از آن طرف شیار زن با دقت بالاتر برای سطوح حساس مناسب تر است.

با توجه به تفاوت این ابزارها حالا می‌توانید طبق نیاز خود و با تمرکز بهتری به خرید شیار زن در انواع مختلف و یا خرید شیار کن بپردازید. برای این کار می‌توانید به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کرده و از مشاوره و راهنمایی فنی و تخصصی نیز بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید