با نحوه کار با تراز لیزری و تنظیم تراز لیزری آشنا شوید

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام نصب یک تابلو، ایجاد خطوط روی دیوار و سطوح و یا اتصال یک قطعه و جسم به یک سطح افقی و عمودی نتوانید یک خط صاف را به آسانی پیدا و رسم کنید. در چنین شرایطی ابزاری به نام تراز لیزری به کمک شما می‌آید و با تنظیم تراز لیزری این کار به آسانی صورت خواهد گرفت. تراز لیزری دستگاهی است که امروزه برای بسیاری از مشاغل و خدمات مثل نجاری و نصب درب و پنجره، سقف زنی و کناف کاری، اتصالات دکوراسیون داخلی و خارجی، کاشی کاری، موزاییک کاری و... استفاده زیادی دارد. با این دستگاه براحتی می‌توان تابلو، قاب، کاشی و... انواع قطعات مورد نظر خود را به صورت تراز شده روی دیوار و کف تنظیم و نصب کرد و یا خط کشی مورد نظر را انجام داد. اما هنگام کار با تراز لیزری توجه به برخی نکات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نحوه کار با تراز لیزری نیاز به آموزش و شناخت دکمه های و ویژگی های آن دارد. در این مقاله از ابزار مارکت با چگونگی کارکرد و تنظیم تراز لیزری آشنا می‌شویم.

 

موارد استفاده از تراز لیزری

همانظور که بالاتر اشاره کردیم استفاده از تراز لیزری روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود. کاربرانی که فواید و مزایای این ابزار را می‌بینند روزانه به قشر بزرگ مصرف کنندگان تراز لیزری می‌پیوندند و فرآیند کاری آنها سرعت بیشتری می‌گیرد. اگر در جعبه ابزار شما یک تراز لیزری وجود داشته باشد، از آن می‌توانید برای انجام کارهای زیاد سبک و سنگینی مانند چسباندن کاغذ دیواری، کاشی‌کاری آشپزخانه، نصب قفسه دیواری، اجرای راه و پله، نصب کابینت آشپزخانه، ساخت و نصب درب و پنجره، نصب دیوار و سقف کاذب، تراز کردن ستون‌ها، نصب کلید و پریز ساختمان، نصب انواع قاب و... غیره استفاده کنید.

همچنین استفاده از تراز لیزری برای کارهای عمرانی و پروژه‌های بزرگ مانند محوطه‌سازی، اجرای کارهای برقی و مکانیکی، نقشه‌برداری و ساخت و ساز نیز بسیار کمک‌کننده است.

 

تراز لیزری چگونه کار میکند؟

همان‌طور که از نام تراز لیزری مشخص است، این ابزار کاربردی براساس تکنولوژی لیزر ساخته شده است. لیزر همان پرتوی نوری به رنگ سبز و قرمز بوده که به صورت متمرکز و تقویت شده و به کمک دیود LED از دستگاه خارج می‌شود. دقت تراز لیزری بستگی به ضخامت پرتوهای ساطع شده از دستگاه دارد. به این معنا که هر چقدر ضخامت این پرتوهای نوری نازک‌تر باشد، دقت تراز لیزری به همان نسبت بالاتر خواهد بود.

در تنظیم تراز لیزری جبران ‌ساز اپتیکی الکترونیکی نقش بسیار پررنگی دارد و به عنوان قلب تپنده یک تراز لیزری به شمار می‌آید. این بخش مهم از هر تراز لیزری به صورت مغناطیسی یا پنوماتیک کار می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که نتیجه نهایی کار در هر دو مشابه یکدیگر است. اما عملکرد آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است. جبران ‌ساز مغناطیسی از یک آونگ ساخته شده است و از طریق آهنربا کنترل می‌شود. اما آونگ ساخته شده در جبران ‌ساز پنوماتیک بر اساس سیستم ارتعاش هوا کنترل می‌شود.

 

 

در هر دو تثبیت‌کننده، ابتدا باید دستگاه را خود-تراز کنید تا در محدوده خود-ترازی مشخص شده توسط شرکت سازنده (مثلا 3± تا 5± درجه) حرکت کند. دستگاه را به صورت افقی قرار داده تا بتواند به صورت خودکار محور چرخشی را به صورت افقی یا عمودی تراز کند. در صورتی که شیب بیشتر از حد مجاز و عدد محدوده خود ترازی باشد، دستگاه قادر به تراز کردن سطح مورد نظر نخواهد بود و هشداری به صورت سیگنال‌های صوتی یا نوری چشمک زن به شما اعلام خواهد کرد. در حال حاضر برای کار با تراز لیزری از جبران‌سازهای الکترونیکی استفاده می‌شود. حسگرهای داخلی درون این ترازها، اطلاعات جمع‌آوری شده را به پردازنده ارسال کرده و از این طریق عملکرد سیستم را کنترل می‌کنند. این ویژگی باعث شده است تا این نوع از دستگاه‌ها، کار تراز را با دقت بالایی برای شما انجام ‌دهند.

 

آموزش کار با ترازهای لیزری

کار با دستگاه‌های تراز لیزری نیازمند رعایت برخی نکات و اصول است چرا که می‌تواند بر کیفیت نهایی کار شما تاثیر مثبت بگذارد. از جمله این اصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- در ابتدا توصیه می‌کنیم که برای شروع کار تراز، حتما به کمک یک خصوصیت خود-تراز، پایه لیزر را به صورت تراز شده روی سطح قرار دهید تا دستگاه، خطوط تراز را به نحوی صحیح و به صورت عمودی یا افقی نشان دهد.

- برای کارهایی مانند کاشی‌کاری که نیاز به تنظیم زاویه 90 درجه دارید، استفاده از گونیمتر لیزری را به شما توصیه می‌کنیم. این گونیا جفت خط‌ها را به صورت عمود بر هم قرار می‌دهد. ضمن اینکه می‌توان با ابزارهای دیگر میزان دقیق بودن زوایه 90 درجه را تست و بررسی کرد.

- برای کار با تراز لیزری استفاده از دستگاه‌های خود-تراز دو دیود، سه دیود یا در نهایت پنج دیود خط و نقطه‌ای بهترین انتخاب است. برای این منظور کافی است تا ابتدا دستگاه تراز را روی یک پایه مناسب قرار دهید. سپس با چرخاندن دستگاه، آن را بر روی خط تراز تنظیم کنید. برخی کاربران، تراز را بدون سه پایه استفاده می‌کنند اما وجود سه پایه کمک می‌کند تا بتوانید علاوه بر تنظیم ارتفاع لیزر، دستگاه را روی سطوح ناهموار نیز تراز کنید.

- بهتر است در پروژه‌های بزرگ مانند تنظیم ارتفاع پایه‌های اسکلت ساختمان از تراز لیزری با سطح چرخشی استفاده کنید. این شرایط موجب می‌شود تا سرعت کار افزایش پیدا کند.

- از آنجایی که در فضاهای باز، میزان شدت نور بسیار زیاد است، بهتر است از عینک ایمنی در حین کار با تراز لیزری استفاده کنید تا نور تراز را بهتر ببینید.

- معمولا در بسته بندی ترازهای لیزری متعلقاتی چون آشارساز، عینک، پایه دیواری و میزی، پایه مگنتی، سه پایه، باتری و... وجود دارد. وجود هر کدام از این قطعات برای استفاده در برخی مواقع کاملا ضروری است. به طور مثال آشکارساز یا دیتکتور به شما کمک می‌کند تا لیزر نور را در فواصل زیاد داخلی و خارجی و زیر نور محیطی راحت تر ببینید و به ادامه کار بپردازید.

 

نحوه تنظیم انواع تراز لیزری

برای تنظیم تراز لیزری از خط تراز دستگاه استفاده می‌شود. این خط در واقع همان اشعه لیزر بوده که به صورت پرتو و دو خط تراز عمود بر هم روی سطح قرار می‌گیرد. در واقع این دو خط یکی در راستای عمودی و دیگری در راستای افقی با یکدیگر زاویه 90 درجه می‌سازند. از محل برخورد این دو خط، نقطه شاقولی ایجاد می‌شود. در صورتی که می‌خواهید خطوطی در راستای دلخواه ایجاد کنید، قابلیت قفل پاندول دستگاه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 

 

البته توجه به این نکته ضروری است که قبل از شروع به کار باید دستگاه را در حالت تراز قرار دهید. بیشتر این دستگاه‌ها خاصیت خود-ترازی دارند. بنابراین اگر محل قرارگیری دستگاه تراز نباشد، دستگاه با زاویه معین خودش را تراز می‌کند. اما اگر دستگاه به صورت ساده باشد، برای تراز کردن دستگاه باید به صورت دستی و از حباب روی تراز استفاده کنید. حال بعد از تنظیم دستگاه می‌توانید ابزار را روشن کرده و خط مورد نیاز خود را در مکان مورد نظر ایجاد کنید.

برای کار با تراز لیزری بهتر است آن را روی پایه قرار دهید. پایه‌هایی مانند پایه دوربین عکاسی، مهندسی و غیره برای این کار مناسب هستند و معمولا اکثر ترازها برای نصب روی پایه از یک سوراخ پیچی-رزوه ای سایز 1/4 اینچ و استاندارد استفاده می‌کنند. همچنین برخی از آنها با پایه‌های به صورت آهنربایی و گیره‌ای همراه بوده و قابلیت نصب روی دیوار و سایر سطوح فلزی، رک، ریلی و... را نیز دارند.

 

تفاوت کارکرد تراز لیزری نور سبز و قرمز

نور خارج شده از ترازهای لیزری به صورت پرتوهای سبز رنگ یا قرمز رنگ هستند. از جمله تفاوت کارکرد این دو پرتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قدمت نور قرمز نسبت به نور سبز در ترازهای لیزری بسیار بیشتر است. پرتوهای قرمز رنگ که به عنوان پرتوی نوری استاندارد در ترازهای لیزری شناخته می‌شوند، برای انجام کارهای داخلی و محیط‌های سربسته مناسب هستند. البته توجه به این نکته ضروری است که رنگ قرمز ممکن است در برخی فضاهای داخلی بسیار روشن و با فاصله زیاد یا محیط های بیرونی به خوبی قابل رویت نباشد. این موضوع باعث شده است تا هنگام کار با تراز لیزری از نور سبز رنگ استفاده شود.

- دیود نور قرمز و نور سبز توان و طول موج متفاوتی دارند. همین امر باعث شده تا دیدن و مشاهده کردن آنها در شرایط مختلف نوری تفاوت هایی ایجاد کند. معمولا نور قرمز تا فاصله 20 تا 30 متر مشکلی برای کار ندارد اما توصیه می‌شود در صورت وجود نور زیاد محیطی و یا بیشتر شدن فاصله، استفاده از نور سبز مد نظر قرار گیرد.

- نور سبز جزئیات کار را با وضوح بهتری نشان می‌دهد. ضمن اینکه برای انجام کارهایی با دقت و حساسیت بالا و نیاز به لیزر با دقت بیشتر، تراز لیزری با نور سبز مناسب‌تر خواهد بود. اگر میخواهید در این مورد بیشتر بدانید در مقاله فرق تراز لیزری نور سبز با قرمز به طور کامل به تفاوت بین این ترازها پرداخته ایم.

 

موارد مهم در خرید تراز لیزری

مدل‌ها و برندهای مختلفی از این دستگاه در بازار موجود هستند که به نوعی باعث می‌شوند تا انتخاب برای شما سخت شود. اما در صورتی‌که می‌خواهید یک خرید موفق از تراز لیزری را تجربه کنید، معیارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. از جمله این موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • دقت دستگاه: دقت بالای تراز لیزری، کیفیت کاری بالاتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. معمولا این دقت یا با واحد اعشاری میلی متر (مثلا 0.3 میلی متر) یا با واحد عدد x مقیاس 10 متر (مثلا 3 میلی متر در 10 متر) نوشته می‌شود. 
  • رنگ لیزر: برای انجام کارهای بزرگ‌تر، تراز لیزری نور سبز، نسبت به تراز لیزری نور قرمز رنگ مناسب‌تر است.
  • نوع لیزر: لیزرها با توجه به میزان خطری که برای سلامت پوست و چشم دارند، کلاس‌بندی شده‌اند. لیزرهای کلاس دو اگر چه بی‌خطر هستند و اکثر ترازها با این نوع لیزرها ساخته می‌شوند اما نباید مستقیم به چشم وارد شوند و نباید به آنها مستقیما خیره شد.
  • درجه حرارت محیط کار: ترازهای لیزری محدودیت دمای کاری دارند؛ بنابراین هنگام خرید با توجه به نیاز کاربر باید دمای محیط کاری در نظر بگیرید.

 

 

  • میزان خود-ترازی: از جمله عدد های مهم در ترازهایی که حاوی این فانکشن هستند، محدوده خودترازی آنهاست. معمولا بهترین ترازها بین 3 تا 5 درجه محدوده خود ترازی دارند. ضمن اینکه سرعت خود ترازی نیز بسیار اهمیت دارد و یک تراز لیزری خوب نباید بیشتر از 5 ثانیه برای تراز شدن زمان ببرد. اگر سرعت کار برایتان مهم است، بهتر است این فاکتور را در نظر داشته باشید.
  • دامنه اندازه‌گیری: برد لیزر بدون آشکار ساز و با آشکار ساز یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم خصوصا برای نصابان دکور و سقف خواهد بود. برای محیط‌های بزرگ‌تر بهتر است تراز لیزری با برد بالا خریداری شود. ترازها اغلب بردهایی بین 10 متر تا 40 متر بدون آشکارساز دارند و به کمک دیتکتور برد آنها به حدود 50 هم می‌رسد.
  • میزان مصرف باتری: یکی از مشکلات و موارد مهم در انتخاب تراز لیزری ظرفیت بالای باتری و میزان مصرف انرژی دیودهای آن است. سازندگان امروزه با معرفی مدل های جدیدتر ایناین امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید برای مدت طولانی از دستگاه استفاده کنید. معمولا دستگاه های تراز لیزری 2 خط و با 2 محور افقی و عمودی باید بتوانند با استفاده ممتد و طولانی با هر دو لیزر و با یک بار فول شارژ باتری ت حدود 8 ساعت کار کنند.
  • زاویه تابش پرتو: برای تراز کردن در زوایای مختلف، توجه به زاویه تابش پرتو لیزر بسیار مهم است. مکانیزم قفل پاندولی در برخی تراز لیزری به این مورد کمک می‌کند و برای کار در شیب ها، خطوط مورب و راه پله ها امکان تنظیم زاویه پرتاب نور لیزر وجود خواهد داشت.

 

ویدیوی آموزش نحوه کار با تراز لیزری

اگر دانستن نحوه کار تراز لیزری و این که تراز لیزری چگونه کار میکند؟ جزو یکی از دغدغه‌های شماست، مطالعه این راهنما به شما کمک می‌کند تا با عملکرد و نحوه تنظیم تراز لیزری آشنا شوید. ضمن اینکه در پایان این مطلب، می‌توانید ویدیوی آموزش کار با تراز لیزری و تنظیمات آن را مشاهده کنید تا بیشتر در جریان امور قرار بگیرید. در نهایت اگر قصد خرید تراز لیزری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت مرجع تخصصی تامین ابزار کشور مراجعه کنید؛ و با مشاوره‌ رایگان و تخصصی بهترین تراز لیزری های داخلی و خارجی را با ضمانت اصالت و سلامت کالا به صورت فوری و درب منزل دریافت کنید.

 

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید