فرق تراز لیزری نور سبز با قرمز

برای اینکه به طور دقیق بخواهیم تفاوت تراز لیزری نور سبز و قرمز را درک کنیم بهتر است از نکات پایه‌ای فرق این 2 رنگ و نور لیزری آگاه باشیم. در واقع دانستن این موضوع مهم که میزان کارایی و نحوه استفاده نور سبز و نور قرمز در کجاست؟ و یا چه چیزی باعث می‌شود یکی از این نورها برای یک کار خاص مناسب و دیگری نامناسب باشد؟ از نکات مهمی است که در نهایت مبحث فرق تراز نور سبز و تراز نور قرمز را روشن می‌کند.

 

تراز لیزری نور سبز یا قرمز

برای رسیدن به نتیجه و جواب پرسش تراز لیزری نور سبز بهتر است یا نور قرمز؟ که احتمالا ذهن بسیاری از کاربران و خریداران تراز مثل معماران، کابینت سازان، نصاب‌های خدماتی، نجاران و ... بخصوص کسانی که برای اولین بار می‌خواهند چنین کالایی تهیه کنند یا افرادی که مسیر و نوع کاربری و شغل‌شان تغییر کرده و به دنبال خرید تراز لیزری جدیدی هستند را به خود مشغول کرده، آگاهی از برخی نکات ضروری است. فرق یک تراز لیزری نور قرمز با تراز نور سبز در دو شاخه کلی خلاصه می‌شود: یکی تفاوت اصلی این دو رنگ در ساخت لیزر بصورت کلی و دیگری تفاوت این دو رنگ و نور در صنعت ساخت تراز.

 

 

تفاوت اصلی لیزر نور قرمز و نور سبز

به طور کلی نور قرمز در ساخت لیزرها به مراتب از قدمت بیشتری نسبت به نور سبز دارد. در واقع اکثر دستگاه‌های لیزری برای ساخت و ساز از دیرباز با نور قرمز ساخته شده و سابقه خوبی در ساخت آنها در صنایع مختلف وجود دارد. نور قرمز در همه فضاهای مختلف داخلی و بیشتر فضاهای خارجی دیدی کاملا مناسب دارد و برای اکثر کارها قابل استفاده است. اما از چندین سال پیش مشکلات زمانی به وجود آمد که برد و فاصله سطح کار با منبع نور لیزر بیش از حد می‌شد، یا محیط کاری زیادی روشن و آلوده بود و این مشکلات در برخی کاربری‌ها و علوم مثل فیزیک تجربی، نجوم و ستاره شناسی که نیاز به دقت و حساسیت بیشتری داشتند یا مسافت طی شده و هدف بیش از حد دور می‌شدند نمود بیشتری پیدا می‌کرد. به عبارت دیگر نور قرمز با هر چه بیشتر شدن فاصله، قدرت کمتری پیدا کرده و تشخیص آن روی هدف آزمایش و کار سخت می‌شد؛ و همین تشخیص سخت باعث می‌شد تا خطر کم شدن دقت در محاسبه و نتیجه نهایی بالاتر برود.

 

 

برای همین دانشمندان به فکر ساخت لیزر نور سبز افتادند. دیود نور سبز در مقایسه با نور قرمز و در شرایط یکسان 4 برابر بیشتر از نور قرمز وضوح دارد. از آنجا که حساسیت چشم انسان به طول موج رنگ و نور سبز در لیزر نسبت به قرمز بیشتر است، چه با چشم مسلح و چه غیر مسلح این تفاوت و ضخامت وضوح براحتی قابل دیدن خواهد بود. به دلیل همین فرق بزرگ در دیدن نور در شرایط عادی و معمولی، استفاده از نور سبز در ساخت تراز لیزری نیز در دستور تولیدکنندگان قرار گرفت.

 

 

تفاوت نور سبز و نور قرمز در تراز لیزری

اولین علایم بعد از ساخت تراز لیزری نور سبز به سرعت خودش را نشان داد. ابتدا از یک مکانیزم تغییر رنگ در همان دیودهای قرمز استفاده شد تا نور خروجی بدون دستکاری اساسی داخلی دستگاه تنها در هنگام خروج به رنگ سبز تغییر کند و هزینه اضافه‌ای در تولید تراز لیزری اتفاق نیفتد. اما از آنجا که طول موج تغییر نکرده بود و شدت پرتاب نیز همان بود، نتیجه کار رضایت بخش نبود. برای همین ساخت دیودهای نور سبز واقعی به خطوط تولید ترازها اضافه شد و در پایان کار و بعد آزمایش‌ها نتایج امیدوارکننده رقم خورد. حالا تراز لیزری نور سبز به میدان آمده بوده که با ضخامت بیشتر و طول موج کمتر یعنی نانومتر پایین‌تر خیلی راحت‌تر و بهتر از لیزر قرمز دیده می‌شد. تراز با لیزر نور سبز نه تنها همان چهار برابر وضوح فیزیکی بیشتر نسبت به قرمز را داشت، که با تکنولوژی و فناوری‌های برخی سازندگان، میزان روشنایی نور سبز به 10 تا 50 برابر بیشتر از تراز لیزری های نور قرمز قدیمی می‌رسید. با توجه به این قدرت پرتاب و طول موج، تراز لیزری نور سبز مناسب محیط‌های بیرونی و پر نور داخلی و خارجی است و می‌تواند تا فاصله و مسافت بیشتری همچنان واضح بماند و دیده شود.

 

 

برای کار من تراز لیزری نور سبز بهتر است یا قرمز

این درست است که با ظهور تراز لیزری نور سبز بسیاری از مشکلات برطرف شد اما تمام این پروسه مثبت نبود. چرا که به دلیل قدرت زیادتر موج نور سبز، مصرف باتری در تراز لیزری 2 برابر نور قرمز بوده و برای همین برای کاربری‌هایی که در زمان و دفعات زیادی از تراز لیزری استفاده می‌کنند این مورد مشکل‌ساز خواهد بود. اگر چه این موضوع در نگاه اول چندان مشکل بزرگی دیده نمی‌شود، اما تجربه ثابت کرده که در کار و پروژه اینکه یک تراز لیزری تنها بعد از ساعات کاری کمی (مثلا 4 تا 6 ساعت) روشن بودن باتری خالی کند، باعث دلسردی خواهد شد.

 

 

نکته بعدی اینکه فناوری دیودهای پر قدرت‌تر نور سبز نسبت به نور قرمز، قیمت و هزینه ساخت تراز لیزری را بالاتر برده‌اند و قیمت یک تراز لیزری نور سبز هم‌رده با قرمز، در مقایسه با یک تراز نور قرمز از همان برند حدود 1.5 تا 2 برابر بیشتر است. بخاطر همین دو نکته اکیدا توصیه می‌شود تنها زمانی که حتما و 100 درصد به یک تراز نور سبز احتیاج دارید آن را تهیه کنید.

بطور مثال یکی از توصیه‌ها و اشتباهات مشترک و پر تکرار در خرید تراز لیزری اینست که بسیاری فکر می‌کنند برای کار در محیط خارجی و خصوصا زیر نور آفتاب لزوما و تنها تراز نور سبز قابل استفاده خواهد بود. این درست است که نور سبز قدرت پخش بیشتری دارد و برای روشنایی‌های خارجی مناسب‌تر است اما نور قرمز با کمک آشکارساز (دیتکتور) نور و یا رسیور که در برخی کیت‌ها و کیف تراز لیزری قرار دارد، می‌تواند همچنان جواب بیشتر کاربری‌ها در نور خارجی و کار در محیط‌های بیرونی را هم بدهد. به طور مثال کابینت‌سازان، نجاران، معماران داخلی و نصاب‌های خدماتی در داخل ساختمان و تمامی شغل‌های مشابه که شاید نیازی به فاصله زیاد ندارند و نور محیط روی کارشان تاثیر گذار نیست، خیلی راحت می‌توانند از همان تراز لیزری نور قرمز استفاده کافی ببرند.

 

 

در نهایت ذکر این نکته ضروری است، که اگر چه تراز لیزری نور سبز تکنولوژی جدیدتر و قدرت پخش و پرتاب نور بیشتری نسبت به لیزر قرمز دارد، اما ترازهای نور قرمز نیز همچنان به آسانی جوابگوی بسیاری از مشاغل و کاربری‌ها بوده و از لحاظ کارایی و راندمان در صنایع مختلف هیچ مشکلی نخواهند داشت. خصوصا اگر کار و پروژه کاری در داخل ساختمان و بدون حضور و مزاحمت نورهای شدید طبیعی و خارجی و نور خورشید باشد، یا نیازی به فواصل زیاد نباشد، تراز لیزری نور قرمز در کار هیچ مشکلی نخواهد داشت و نیازی به انجام هزینه اضافه نیست. به این نکته هم دقت کنید که دیدن لیزر یک تراز لیزری روی یک سطح در فاصله کوتاه و بلند، فقط به طول موج و رنگ قرمز و سبز بودن آن بستگی ندارد، بلکه چند عامل دیگر مثل قدرت و میزان شارژ باتری تراز، نور محیط و البته جنس کار و سطح قطعه کاری که لیزر روی آن افتاده هم در این راندمان موثر است.

 

 

با مطالعه این مقاله متوجه تفاوت تراز لیزری نور سبز و قرمز شدیم و دانستیم برای حرفه ای که به آن مشغول هستیم چه نوع ترازی را انتخاب کنیم برای خرید بهترین تراز لیزری نور سبز و تراز لیزری نور قرمز با گارانتی و ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا به همراه پشتیبانی و راهنمایی و مشاوره فنی و تخصصی می‌توانید به بخش تراز لیزری سایت ابزار مارکت مراجعه فرمایید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید