سشوار صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

سشوار صنعتی دستگاهی بسیار شبیه به سشوار آرایشی است که در همه خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این فرق که مدل‌های صنعتی این محصولات از خروجی دمای بسیار بالاتری برخوردارند و کاربرد سشوار صنعتی بیشتر برای گرم کردن قطعات و سطوح مختلف در کاربری کارگاهی و فنی است. به سشوار صنعتی گاهی سشوار گرمایی یا سشوار حرارتی صنعتی نیز گفته می‌شود. برای شناخت بهتر و همچنین راهنمای خرید سشوار صنعتی با ما همراه باشید.

 

سشوار صنعتی چیست؟

حرارت زایی به شکل صنعتی کار چندان مشکلی نیست اما مدیریت این حرارت و هدف دار کردن آن بحث دیگری است که به زحمت خاصی نیاز دارد. سشوار صنعتی به همین منظور ساخته شد. هر چند که ما در بازار و به شکل عرفی به این محصولات سشوار می‌گوییم، اما سشوار صنعتی در زبان انگلیسی با نام هیت گان Heat Gun شناخته می‌شود. در واقع کلمه سشوار ریشه در زبان فرانسه داشته و معنای «خشک کن» می‌دهد، اما کار اصلی سشوار صنعتی خشک کردن نیست و به دلیل شباهت آن به سشوارهای آرایشی در ایران به این لقب معروف شده است.

 

 

سشوار حرارتی صنعتی دستگاهی است که در کنار ایجاد یک جریان باد، حرارتی کنترل شده اما در دمای بالا را تولید کرده و به صورت متمرکز از خروجی خود بیرون می‌دهد. در واقع مکانیزم تولید حرارت و باد و به طور کلی ساختار داخلی کار این ابزار کاملا شبیه به یک سشوار خانگی بوده، با این تفاوت که میزان گرما در نوع صنعتی بسیار بیشتر است. تولید حرارت در انواع سشوار صنعتی از حدود 50 درجه سانتی گراد شروع شده و در بعضی مدل‌ها حتی به 1200 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد و برای انواع کاربری‌های بسیار متنوع و گسترده کارهای فنی و تولیدی و خدماتی مثل تعمیرات، صافکاری ماشین، ساخت وسایل تزیینی، نقاشی و رنگ کاری، رزین کاری، لوله کشی، سیم کشی برقی و الکترونیک، پکیج کردن و ... استفاده می‌شود. این خروجی دما در بسیاری از سشوارهای صنعتی بصورت بازه ای بوده و طبق دلخواه کاربر قابل تنظیم در کمترین و بیشترین عدد است.

 

 

نحوه عملکرد سشوار صنعتی

قبل از پرداخت به نحوه کارکرد سشوار صنعتی بهتر است به بیان چند بخش اصلی دستگاه بپردازیم. یک درایر حرارتی صنعتی معمولا از یک موتور، فن، المنت، بدنه و سوییچ و البته نازل خروجی تشکیل شده است که در مقاله معرفی انواع نازل سشوار صنعتی به طور کاملا تخصصی به این موضوع پرداخته ایم. تمام این قطعات با ساخت ضعیف‌تر در نوع سشوار آرایشی خانگی نیز وجود دارند اما برای مدل‌های صنعتی این قسمت‌ها با توان خروجی بالاتر و کیفیت ساخت بسیار مستحکم و با دوام بیشتری ساخته می‌شوند. بیشترین سهم و تعداد سشوار صنعتی در بازار را نوع برقی آن تشکیل می‌دهد که پر فروش ترین سشوار صنعتی محسوب می‌شود.

 

 

کارکرد این اجزا به این شکل است که ابتدا موتور توسط یک سوییچ و با انرژی برق یا باتری می‌چرخد و پروانه را به حرکت در می‌آورد تا از شیارهای پشتی دستگاه، باد قدرتمند کشیده و تولید شود؛ بعد از آن بطور همزمان با موتور و یا گاهی با یک سوییچ جداگانه، المنتی که در قسمت داخلی و جلوی لوله دستگاه و قبل از نازل قرار داده شده نیز روشن می‌شود تا این باد تولید شده قبل از خارج شدن از دستگاه، با عبور از المنت حرارت بالایی بگیرد. در نتیجه‌ی این فعالیت فنی درونی دستگاه، دم و هوای خروجی از نازل سشوار بسیار گرم و مخصوص کارهای مختلف فنی و صنعتی خواهد بود. شدت جریان باد در بیشتر سشوارهای صنعتی چندان بالا و سریع نیست اما قابل کنترل است و معمولا مقدار این باد خروجی با معیار حجم و واحد لیتر بر دقیقه سنجیده می‌شود. یک سشوار صنعتی می‌تواند حجم هوایی از حدود 150 تا حدود 600 لیتر در دقیقه تولید کند. این فشار و حجم باد به طور همزمان با میزان حرارت هم قابل تنظیم بوده و هر دوی این پارامترها بسته به نوع کار و پروژه و نیاز کاربر قابل تغییر است.

 

 

انواع سشوار صنعتی

در جهان صنعت بهترین سشوار های صنعتی امروزه در 4 نوع تولید و ساخته می‌شوند که در ایران 2 مدل از این چهار عنوان به دلیل کارایی بسیار مشابه باهم ترکیب شده اند. در واقع سشوار صنعتی و هیت گان برقی در دنیا از یکدیگر جداست و به دلیل تفاوت‌شان در کاربری و قدرت خروجی، این دو نوع از هم متفاوت می‌شوند. اما در بازار کشور ما به هر دوی این 2 مدل سشوار صنعتی گفته می‌شود که دو منبع انرژی برقی یا شارژی دارند. در ادامه مطلب به بررسی انواع سشوار دما ساز صنعتی می‌پردازیم.

 

 

1 - سشوار صنعتی برقی

سشوار حرارتی برقی از محبوب ترین و پر مصرف ترین سشوارهای قدرتی در کل دنیاست. در واقع بخشی از ابزارهایی که ما به آن سشوار صنعتی می‌گوییم همان هیت گان بوده که در دو نوع برقی یا سشوار شارژی صنعتی تولید می‌شود. موتور دستگاه سشوار صنعتی برقی ساده اغلب با قدرتی بین 1500 تا 2500 وات ساخته شده و شدت خروجی باد آن نیز از حجم 500 لیتر در دقیقه فراتر نمی‌رود. ضمن اینکه حداکثر دمای خروجی آن حدود 700 درجه سانتی گراد خواهد بود. اکثر این مدل‌های برقی با موتور ذغالی ساخته می‌شوند و به سشوار صنعتی زغالی معروف اند. تنها تفاوت مدل‌های حرارتی شارژی با برقی اینست که جای کابل برق، یک باتری قابل شارژ لیتیوم-یونی قدرتمند با ظرفیت 18 تا 20 ولت انرژی موتور را تامین می‌کند.

 

 

هیت گان صنعتی یا دستگاهی که در واقع در جهان به آن سشوار صنعتی می‌گویند، نوعی از ابزار تولید کننده حرارت و کاملا مشابه با دسته قبلی بوده اما از قدرت خروجی و ساختار داخلی قوی‌تری بهره مند است. خروجی دمای این مدل‌ها به 1200 درجه سانتی گراد هم رسیده و مخصوص کارهای سنگین و ایجاد حرارت بالا روی سطوح ضخیم فلزی، چدنی، فولادی و ... هستند. برخی از آنها با قابلیت نصب بر روی پایه برای کار در خطوط تولیدی و خدماتی فنی عظیم مثل پکیجینگ و بسته بندی محصولات، کاربری شیشه سازی و بلور، تولید و تعمیرات خودرو و ... استفاده می‌شوند. توان موتوری این دستگاه‌ها از 3000 وات فراتر رفته و حجم باد خروجیشان نیز به بالاتر از 600 لیتر در دقیقه می‌رسد. از سشوارهای صنعتی یا به قولی «سشوار فوق صنعتی» نمی‌توان در کارهای کوچک خانگی، فنی و ساده استفاده کرد. از آنجا که در کشور ما این دو مدل، یعنی هیت گان برقی الکتریکال Electrical و سشوار برقی صنعتی Industrial باهم ترکیب شده و همگی به عنوان سشوار صنعتی شناخته می‌شوند، در توضیحات بخش‌های دیگر این مقاله سشوار صنعتی هر دوی این محصولات را در نظر گرفته‌ایم.

 

 

2 - سشوار صنعتی گازی

سشوار حرارتی گازی نوعی کمیاب و محدود از سشوار صنعتی است که مکانیزم کار آن بدون استفاده از موتور برقی و پروانه بوده و تنها با فشار گاز کار می‌کند. به عبارت دیگر این مدل یک سری نازل دار بوده که متصل به یک کپسول و کارتریج گاز ساخته شده و یا بطور جداگانه بر روی کپسول‌های کوچک گاز مخصوصی نصب می‌شود و با کمک فشار گاز، کار تولید حرارت را انجام می‌دهد. از آنجا که سشوار حرارتی گازی در شمار زیاد تولید نمی‌شود و خطرات بیشتری نسبت به نوع برقی در شرایط فنی و کارگاهی دارد، چندان در صنعت پر استفاده نیست.

 

 

3 - سشوار صنعتی مادون قرمز

این مدل که از جدیدترین فناوری در تولید سشوار بهره می‌برد با نور مادون قرمز کار می‌کند. البته تکنولوژی سشوار مادون قرمز از هیترهای تابشی موضعی با اشعه مادون قرمز برداشته شده و بعد از چندین سال حالا در ساخت سشوارها نیز دیده می‌شود. شدت خروجی باد در این مدل‌ها بالا نیست اما نقطه قوت آنها تولید حرارت کنترل شده و موضعی با میزان بسیار بالا و در زمان کار طولانی مدت بدون درگیر کردن بیش از حد المنت و نازل است. هیت گان مادون قرمز خروجی حرارتی بالای 1100 درجه دارد و به دلیل استهلاک پایین در بخش المنت به لطف مکانیزم جدید کار داخلی و تولید گرما توسط مادون قرمز دیگر مشکلات خرابی نازل و المنت معمولی و داغ شدن بیش از اندازه قطعات داخلی دستگاه در استفاده طولانی مدت را نخواهد داشت. برای همین در برخی کارهای خاص که نیاز به جریان هوای زیاد ندارند اما بیشتر به دمای بسیار بالا و موضعی در زمان طولانی مدت احتیاج است این مدل استفاده می‌شود.

 

 

کاربرد سشوار صنعتی

از سشوار حرارتی صنعتی در کاربری‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای استفاده می‌شود. از جداسازی، خم کردن و جوش دادن انواع اجسام گرفته تا خشک کردن، بلند کردن روکش سطوح و غیره ... تنها بخشی از کاربرد سشوار صنعتی است. در واقع برخی از عملیات و پروژه‌های خانگی، شخصی و عمومی مثل جدا کردن و چسباندن روکش ها، رزین کاری، عایق کاری، باز کردن قطعات سخت و صنعتی و ... بدون استفاده از سشوار صنعتی امکان پذیر نیست. ضمن اینکه برای هر کدام از این کاربری‌ها باید دستگاهی با توان و حرارت مشخص تهیه کرد. مثلا سشوار صنعتی رزین باید دارای دیمر و قابلیت تنظیم و کنترل دما داشته باشد تا سطح رزین نسوزد.

 

 

برای اینکه بهتر بدانیم سشوار صنعتی چه کاربردی دارد در ادامه به چند مورد از کاربری‌های متنوع این دستگاه‌های حرارتی اشاره می‌کنیم:

- جدا کردن لایه های رنگ و چسب در صنایع اتومبیل سازی، کابینت سازی، مبلمان، سطوح چوبی و فلزی و ...

- خم کردن لوله و ورق پلاستیکی، جوشکاری و حالت دادن به لوله های پی وی سی

- در آوردن و باز کردن پیچ‌های صنعتی چسبی گیربکس و قطعات مختلف ابزارهای فنی

- آب کردن وارنیش، عایق های پلاستیکی و پلمیری در سیم کشی و تعمیرات الکتریکی و الکترونیکی

- زدودن و آب کردن برف و یخ در شرایط مختلف

- حرارت دادن سطوح فلزی و غیر فلزی و آماده کردن آنها برای صافکاری در مکانیکی‌ها و تعمیرات ماشین و دیگر کاربر‌ی‌ها

- رزینکاری با سشوار و خشک کردن کارهای تزیینی، رنگ کاری و ...

- شرینگ کردن سلفون، پکیج کردن و بسته بندی محصولات مختلف

 

 

راهنمای خرید سشوار صنعتی

هنگام انتخاب سشوار حرارتی باید به برخی نکات و پارامترها توجه کرد. به عنوان مثال توان و قدرت گرم کنندگی 2 عدد مهم اولیه در انتخاب بوده و بعد از آنها حجم هوای خروجی از موارد قابل توجه است. هر چه توان و شدت گرما بالاتر برود، مصرف برق سشوار بیشتر خواهد شد.

برای یک کاربری ساده نیازی به تهیه و خرید سشوار فوق حرفه ای با قدرت بیش از حد بالا نیست. بسیاری از سشوارهای صنعتی ساده از پس طیف زیادی از کاربری‌های مختلف عمومی برخواهند آمد.

 

 

اگر قصد استفاده در کارکردهای متمرکز و موضعی را دارید، به تعداد نازل و اقلام همراه سشواری صنعتی که می‌خرید دقت کنید. وجود برخی سری ها با دهانه خاص و باریک و یا تیز به انجام بهتر کارهای متنوع کمک می‌کند.

برای کار در برخی پروژه‌ها مثل رزین کاری و خم کردن لوله و سطوح پلاستیکی، وجود تنظیم کننده قدرت باد و دیمر تنظیم درجه حرارت دلخواه مهم است. در این نوع کاربری‌ها از سشوار صنعتی دیمردار استفاده کنید.

جنس المنت سشوار صنعتی انتخابی را جویا شوید چرا که عمر مفید این قطعه به جنس آن بستگی دارد. بهترین المنت‌ها جنس درجه یک سرامیکی با روکش فلزی و استیل دارند.

 

 

وجود برخی آپشن‌ها و امکانات حفاظتی مثل قطع کن خودکار حرارتی، دیمر تنظیم دما و تنظیم سرعت باد، روکش دسته، پایه و گیره آویز و ... نیز به داشتن یک دستگاه سشوار صنعتی با کیفیت کمک می‌کند و استفاده از این امکانات در کار راندمان دستگاه را بالا می‌برد. ضمن اینکه در مدل‌های سشوار صنعتی دیجیتال و هوشمند جدید نیز صفحه نمایش کامپیوتری و LCD برای تنظیم بهتر پارامترها وجود دارد.

 

 

در نهایت اینکه بهترین مارک سشوار صنعتی شرکت و سازنده‌ای است که دستگاه‌هایی را با کیفیت قطعات بالا در کنار آپشن‌ها و سایر مشخصات فنی و ایمنی و البته با ضمانتنامه و گارانتی معتبر ارائه می‌دهد. مطالعه این مقاله به عنوان یک راهنمای خرید سشوار صنعتی برای شماست، با خواندن آن شما با کاربرد سشوار صنعتی آشنا شدید حالا می توانید برای خرید سشوار صنعتی با بهترین کیفیت به همراه ضمانت اصالت و سلامت کالا و پشتیبانی تخصصی و رایگان به سایت ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید