معرفی انواع نازل سشوار صنعتی

شاید برای خیلی‌ها این سوالات مطرح باشد که نازل سشوار صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ سری سشوار صنعتی چگونه کار می‌کند؟ نحوه نصب نازل سشوار چگونه است؟... این پرسش‌ها، در کنار معرفی انواع نازل سشوار صنعتی مواردی است که در ادامه متن بررسی خواهیم کرد. دستگاه سشوار صنعتی ابزاری شبیه به یک سشوار آرایشی و شامل یک موتور، کلید، فن و پروانه و المنت است که کار تولید حرارت با دمای بسیار بالا را انجام می‌دهد. از سشوار صنعتی در بسیاری از کارها مثل ذوب کردن لوله و کابل و عایق، خشک کردن سطوح، آب کردن برف و یخ، شرینک کردن پکیج و بسته‌ها، مونتاژ کاری و سلفون زنی، حرارت دادن به اتصالات، رزین کاری و کارهای تزیینی و ... استفاده می‌شود. اما کار این دستگاه تنها تولید حرارت و بیرون دادن آن است و کاربر بنا به نیاز خود، باید از یک نازل خروجی حرارتی با شکل درست برای هر پروژه خاص استفاده کند؛ چرا که هر مدل از سر سشوار صنعتی کاربری منحصر بفرد دارد و طرز کار نازل سشوار صنعتی در هر فرم و شکل آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نازل سشوار صنعتی چیست؟

در حالت کلی و تعریف عمومی، نازل یک سشوار به دهانه خروجی هوا و گرمای آن گفته می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها قطعا یک خروجی ساده هوا و حرارت را دارد که به عنوان نازل اصلی سشوار صنعتی شناخته می‌شود. این نازل یا خروجی اصلی در هر مدل سشوار ممکن است قطر متفاوتی داشته باشد؛ اما قطر 35 میلی متر و 40 میلی متر جزو پرکاربردترین و از نازل‌های استاندارد بازار به حساب می‌آیند. معمولا باقی نازل‌های فرعی مثل نازل حلزونی سشوار صنعتی و کاهنده و غیره... که در ادامه معرفی خواهیم کرد، برای نصب شدن روی این دهانه خروجی اصلی قرار می‌گیرند و قطر ورودی یا سر گشاد آنها برابر با قطر خروجی نازل اصلی سشوار است. ضمن اینکه برخی سازندگان قسمت ورودی و قطر نازل‌ها را بصورت متغیر و با بست عرضه می‌کنند تا کاربر بتواند به کمک پیچ و مهره روی بست، نازل را روی سر سشوار به خوبی نصب کند.

 

 

هنگام خرید نازل سشوار صنعتی توجه به چند پارامتر بسیار مهم است؛ غیر از سایز ورودی و قطر سوراخی که باید با دستگاه سشوار صنعتی هماهنگ باشد و براحتی روی سر نازل اصلی نصب شود، جنس بدنه نازل و توان تحمل و حرارت کاری از دیگر نکات قابل توجه در انتخاب نازل سشوار صنعتی به حساب می‌آید. معمولا این گروه کالا از آلیاژهای فولادی و استیل نسوز و مقاوم تولید می‌شوند و توانایی تحمل گرما تا حدود 600 درجه را هم دارند. دلیل این امر آن است که یک نازل جانبی سشوار صنعتی به دلیل فرم خاص خود، نباید براحتی تغییر شکل بدهد؛ چرا که با تغییر چهره و نوک نازل، کاربری خود را از دست خواهد داد.

 

 

انواع نازل سشوار صنعتی

سری سشوار صنعتی در شکل‌ها، سایزها و فرم‌های مختلف و متنوعی ساخته می‌شود و هر کدام از این محصولات برای پروژه و کارکردی خاص استفاده دارند. در یک حالت از لحاظ کارکرد می‌توان این نازل‌ها را به 2 نوع نازل مفتول خور سشوار صنعتی و نازل بدون ورودی مفتول دسته‌بندی کرد. نازل مفتول خور غیر از کار هدایت گرما، دارای یک عدد ورودی ماده جوشکاری مثل چسب، لحیم و ... بوده تا کار اتصال قطعات با گرما را بهتر انجام دهد؛ اما نازل ساده و بدون ورودی مفتول چنین امکانی ندارد. اما از آنجا که این نازل‌ها اکثرا با جنس و توان تحمل مشابه و مشترک ساخته می‌شوند، تقسیم بندی استاندارد انواع نازل جانبی سشوار صنعتی بر اساس فرم قیافه و نوع کاربری آنها شکل می‌گیرد. این تغییر شکل در قسمت خروجی نازل سشوار صنعتی کارایی آن را عوض کرده و بنابراین نمی‌توان از یک مدل برای همه کارها استفاده کرد.

 

 

نازل مخروطی یا نازل کاهنده

یکی از محبوب‌ترین نازل‌های این دستگاه حرارتی، نازل حلزونی سشوار صنعتی یا به انگلیسی Reduction Nozzle است که به آن نازل کاهنده سشوار صنعتی نیز می‌گویند. خود این مدل در روش‌ها و شکل‌های متعددی ساخته می‌شود که نقطه مشترک آنها کاهش قطر خروجی بصورت مخروطی و در نتیجه متمرکز کردن حرارت سشوار روی یک نقطه خاص است. نام نازل حلزونی یا نازل خرطومی به این دلیل روی این محصول گذاشته شده که در بیشتر موارد، سطح مقطع نازل کاهنده سشوار صنعتی بصورت پله‌ای و لایه به لایه کوچکتر می‌شود.

 

 

از این نازل برای حرارت دهی شدید و کنترل شده روی یک نقطه خاص، مثل آب کردن یک اتصال الکترونیکی بدون آسیب زدن به قسمت های دیگر کیت الکترونیک، باز کردن چروک یا شرینک کردن یک قسمت مشخص کالا بدون گرما دادن به باقی قسمت‌ها، تا کردن و خم کردن یک قسمت مشخص شده لوله، سیم و ... استفاده می‌شود.

 

 

نازل نقطه ای یا نازل لوله ای

به جز نوع کلاسیک نازل مخروطی سشوار صنعتی، در گروه نازل کاهنده انواع خاص دیگری مثل نازل لوله ای سشوار صنعتی، نازل نقطه ای و نازل میله ای نیز تولید می‌شوند که هر کدامشان کارکرد انحصاری خود را دارند. مثلا نوع نازل کاهنده نقطه ای یا نازل لوله ای سشوار صنعتی کار تمرکز حرارت را با دقت بسیار بیشتری انجام می‌دهد و جهت ذوب کردن و یا اتصال دادن یک نقطه خیلی کوچک مثل سر یک میخ و پیچ و مهره و ... کاربرد دارد.

 

 

این نازل‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که در شکل‌های بسیار گسترده و متنوع با سطح مقطع گرد و مربعی در قطرهای و اندازه خروجی متفاوت، در طول‌های بلند و کوتاه و بصورت مستقیم، خمیده، زاویه دار 45 درجه و ... تولید می‌شوند تا کاربر بر اساس نیاز خود، سایز مورد نظرش را تهیه کند. توجه داشته باشید که این نازل‌ها در برخی موارد بشیار شبیه به نازل‌های حرارت دهی صنعتی و نازل مشعل‌ها و نازل شعله پخش کن هستند اما دقت کنید که نازل لوله ای سشوار صنعتی سایزی کوچک دارد.

 

 

نازل رفلکس یا نازل بازتابی

دومین نازل پر کاربرد در مصارف صنعتی و کارگاهی، نازل رفلکتور Reflector یا سری رفلکس سشوار صنعتی است. به این مدل گاهی نازل قاشقی سشوار صنعتی یا نازل هدایت شونده و نازل بازتابی هم می‌گویند. مشخصه بارز این مدل حالت سر خمیده گرد یا شکل دار مکعبی و چهارگوش آن است و طریقه استفاده نازل سشوار صنعتی رفلکس به این صورت است که حرارت را در طول این مکعب و یا خمیدگی گرد با زاویه و احاطه کامل قطعه کار پخش می‌کند.

 

 

نازل رفلکس مکعب مستطیل و مربعی که به آن نازل قالبی سشوار نیز گفته می‌شود، سطح مقطعی چهار گوش دارد که بنا به سایز این مکعب، میزان گرما دهی روی سطح قطعه کم و زیاد می‌شود. نازل بازتابی سشوار نوع مربع و مستطیل، برای شرینک کردن و حرارت دادن به اضلاع قطعات مکعبی و چهارضلعی بسیار کاربردی و عالی خواهد بود. ابعاد این سرها در اندازه‌های مختلفی مثل 150x25 میلی متر، 250x45 میلی متر یا 85x85 میلی متر تولید می‌شوند.

 

 

اما نازل رفلکس گرد و زاویه دار یا همان نازل قاشقی که یک سر خمیده به شکلی شبیه قاشق دارد، با توجه به زاویه‌ای که می‌تواند جهت باد و حرارت را تغییر دهد در چند مدل ساخته می‌شود. شناخته شده‌ترین آنها نازل بازتابی سشوار صنعتی 90 درجه، نازل 180 درجه و نازل 360 درجه است. این نازل دور یک جسم گرد مثل لوله، کابل، وارنیش و ... می‌افتد و هر چقدر این زاویه بیشتر باشد، سطح آن جسم گرد بیشتر پوشش گرمایی و یکدست خواهد داشت. نازل هدایت شونده سشوار صنعتی در مقطع گرد برای خم کردن لوله‌های پلاستیکی بدون آسیب زدن به آنها و بصورت کاملا کنترل شده و حساس بسیار مفید است.

 

 

نازل تخت

از دیگر نازل‌های معروف می‌توان به نازل تخت سشوار صنعتی یا نازل فلت Flat اشاره کرد. به این مدل گاهی نازل سطح یا Surface نیز می‌گویند. نازل تخت، خروجی هوای کوچک و شکافی باریک دارد و ضخامت و حجم هوای رد شده از این شکاف با توجه به سایز نازل متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه برخی از سایزهای کوچکتر این مدل قابلیت نصب روی نازل‌های کاهنده مخروطی را دارند. در واقع بعضی از این نازل‌های فلت کوچک با قرار گرفتن روی یک نازل جانبی کاهنده دیگر کار گرمادهی را به شکلی کاملا دقیق‌تر و حساس‌تر انجام می‌دهند.

 

 

نازل فلت یا نازل اسلات Slot در سایزهای متنوع و به شکل مستقیم و کج یا زاویه دار ساخته شده و با توجه به سایز شکاف برای لایه برداری، رنگ برداری، چسباندن و جدا کردن دقیق روکش‌‌ها، ظریف کاری و تزیینات، رزین کاری، پیش گرمادهی برای جوشکاری و ... استفاده می‌شود. نازل فلت سشوار صنعتی زاویه دار برای هدایت جریان هوا و حرارت به نقاط سخت و دشوار کارایی دارد. هر چقدر سایز شکاف بزرگ‌تر و پهن‌تر شود، برای کار روی قطعات حجیم‌تر و اندازه‌های بزرگ و حرارت دهی تخت و یکدست در طول زیاد و گسترده مفید خواهد بود؛ چرا که خروجی گرما از این شیار پهن، برای عملیات و پروژه‌هایی مثل نصب و جداسازی نوار لاستیکی در خطوط تولید مثل خودروسازی، نوارهای چسبی بزرگ، بنرهای تبلیغاتی، تابلوها و اعلان‌های کاغذی و چسبی مختلف، مونتاژ و قطعه سازی، صنایع بسته بندی و پکیج و شرینک کردن در تعداد زیاد بسیار مناسب است.

 

 

نازل محافظت از شیشه

این قطعه و ابزار کاربردی، شکلی نسبتا شبیه به نازل تخت و فلت دارد با این تفاوت که خروجی حرارت آن از قسمت تخت صورت نمی‌گیرد. نازل شیشه سشوار صنعتی یا نازل محافظت از شیشه، مدلی از این گروه محصولات بوده که در بحث طریقه استفاده نازل سشوار صنعتی در جایگاه خاص‌تری قرار می‌گیرد. طرح و شکل این نازل از یک خروجی هوا در کنار یک صفحه محافظ فلزی و همجنس نازل تشکیل شده که این ورق فلزی اجازه رسیدن حرارت به پشت این بخش محفاظتی را نمی‌دهد. همانطور که می‌دانید حرارت زیاد برای شیشه خوب نیست؛ برای همین هنگام کار با سشوار صنعتی روی پروژه‎‌هایی که شیشه و سطوح مشابه دارند، از نازل حرارتی محافظت از شیشه استفاده می‌شود. لبه فلزی لایه محافظتی این نازل روی لبه قسمت شیشه‌ای کار قرار می‌گیرد و حرارت از پشت این صفحه محافظ به بخش‌های دیگر قطعه می‌رسد تا شیشه مذکور از حرارت و گرمای مستقیم المنت در امان باشد.

 

 

نازل جوشکاری

سر سشوار صنعتی بعدی نازل جوشکاری یا همان Welding Nozzle است که در دسته نازل الکترود خور یا نازل مفتول خور سشوار صنعتی قرار می‌گیرد. این نازل انواع متنوعی دارد که بر اساس شکل و سایز خروجی، استفاده و کاربری آن نیز تغییر می‌کند. نازل جوشکاری تنها نازلی است که 3 عدد ورودی و خروجی دارد؛ یعنی علاوه بر ورودی عادی، 1 عدد ورودی مفتول یا ماده اتصال دهنده نیز کنار آن قرار گرفته تا کاربر بتواند ماده چسبنده را در زمان مشخص و حین کار به سطح قطعه و دو لبه اتصال دهنده قطعه کاری برساند. دهانه خروجی این نازل‌ها بر اساس شیوه کاری و نحوه جوش دادن در حالت‌های مختلفی ساخته می‌شود.

 

 

برای دانستن اینکه این نازل سشوار صنعتی چگونه کار میکند باید بدانید ابتدا نازل جوشکاری یا روی نازل اصلی دستگاه یا در اغلب موارد روی یک نازل جانبی دیگر قرار می‌گیرد. بعد از گرم شدن و حرارت دادن نسبی سطح و درز 2 قطعه، می‌توان از قسمت ورودی مفتول نازل، ماده مربوطه و مخصوص آن کاربری مثل چسب، الکترود، لحیم و ... را به سطح کار رساند تا کار اتصال و چسباندن دو تکه به هم کامل شود. از نازل جوش یا نازل شکاف دار سشوار صنعتی برای اتصال صفحات پلاستیکی، لوله و اتصالات PVC، اتصال پایه و قطعات الکترونیکی و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شود.

 

 

در این مطلب با انواع نازل سشوار صنعتی (سری سشوار صنعتی) آشنا شدیم. اشاره کردیم که اصولا نازل سشوار صنعتی چیست؟ و طریقه نصب نازل سشوار صنعتی چگونه است؟ مرور مختصری بر تفاوت نازل مفتول خور و نازل حلزونی سشوار صنعتی داشتیم و فهمیدیم نازل سشوار صنعتی چگونه کار می‌کند.

 

 

شما می‌توانید برای آشنا شدن با دستگاه سشوار صنعتی و نحوه عملکرد آن به مقاله راهنمای خرید سشوار صنعتی در همین وبلاگ مراجعه کنید. ضمن اینکه برای انتخاب و خرید نازل سشوار صنعتی یا سری سشوار صنعتی در انواع مختلف با کیفیت عالی و بهترین جنس برای کاربری های متنوع از برندهای معتبر بازار و راهنمایی فنی و تخصصی رایگان به سایت ابزار مارکت مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید