بررسی انواع مته دریل به همراه کاربردشان

همین ابتدای کار بیایید بدانیم که اصولا مته چیست؟ انواع مته دریل کدامند؟ چرا این تعداد زیاد و تنوع مته و بیت دریل در بازار وجود دارد و کاربرد انواع مته چیست؟ آیا هر کاربر خانگی و کارگاهی نیاز دارد تا تمام مدل های مته دریل را داشته باشد؟... تاریخچه ساخت مته طبق منابع به دوره انسان های ماقبل تاریخ بر می‌گردد، جایی که بشر اولین ابزارها را ساخت و آرام آرام به فکر سوراخ کردن اجسام افتاد و بعدها این تفکرات به سوراخ زنی منظم‌تر و دقیق‌تر رسید. اما مته سازی رسمی و به شکل حرفه ای در اواخر قرن 18 شکل گرفت و نخستین مته های چوب اولیه فنی در اروپا مثل کشور آلمان و انگلیس و بعدها مته فلز به شکل مته مارپیچ و امروزی در آمریکا ساخته شد. اما حالا بعد از حدود دو قرن به روزگاری رسیدیم که تنوع مته ها در جهان ابزار بسیار زیاد و جذاب است.

 

مته چیست؟

مته به انگلیسی Drill Bit در نوع کلاسیک به یک قطعه و ابزارک فلزی گفته می‌شود که شبیه به یک میله آج دار است. از مته برای سوراخکاری چوب، فلزات، شیشه، بتن، سنگ و مصالح ساختمانی و باقی اجسام در شکل های مختلف و به کمک دریل یا یک دستگاه استاندارد دورانی و چرخان دیگر استفاده می‌شود. قسمت انتهایی میله مته اغلب صاف بوده و در درون دریل یا ابزار سوراخ کاری قرار گرفته و قسمت جلویی و نوک مته با توجه به نوع، دارای مدلی از آج و دندانه تیز است. مثلا در مته مارپیچ کلاسیک این آج تیز به شکل برجستگی موازی و یکطرفه پشت سر هم ساخته شده است. وقتی مته با کمک دستگاه با سرعت بالا می‌چرخد، عمل نفوذ در جسم توسط نوک تیز آن انجام شده و در ادامه آج های لبه دار و شیارها براده برداری و سوراخکاری را ادامه می‌دهند.

 

 

اما در کنار هر کدام از این برجستگی و دندانه‌های مته، یک شکاف و تو رفتگی وجود دارد که این شیارها موازی و همراستا با تیغه ها است. به این شیار حلزونی شکل، فلوت مته Flute گفته می‌شود که کار بیرون دادن براده ها توسط آنها انجام می‌گیرد. با در نظر داشتن کارکرد و شکل و ساخت این ابزارهای کاربردی، در هنگام تهیه و خرید مته، توجه به چند پارامتر و مشخصه فنی کاملا حیاتی و مهم است!... نوع کاربری مته، جنس سطح و قطعه کاری مورد نظر کاربر که سوراخکاری رو آن انجام می‌گیرد، نوع نوک مته، جنس مته، سایز مته از لحاظ قطر و از لحاظ بلندی و کوتاهی از جمله موارد بسیار مهم برای انتخاب یک مته درست است.

 

 

انواع مته و کاربرد آن ها

با استفاده از همین چند فاکتور گفته شده در بالا انواع مته شکل می‌گیرد و در ادامه نتیجه بررسی و تحقیق درباره انواع مته را میخوانید. در واقع انواع مته با توجه به 3 شاخصه فنی به سه روش متفاوت تقسیم بندی می‌شود:

انواع مته از لحاظ جنس ساخت

انواع مته از لحاظ جنس پوشش

انواع مته از لحاظ شکل ساخت و کاربرد

این سه گروه مهمترین تقسیم بندی مته ها هستند اما جداسازی های دیگری هم وجود دارند؛ به طور مثال انواع مته از لحاظ ساختار که شامل مته دو شیار، مته سه شیار، مته چپگرد و مته راستگرد و... بوده و به نوع های خاص و ویژه مته اشاره دارد.

 

جنس انواع مته

1- مته فولادی کم کربن

نخستین گروه تقسیم بندی مته ها به جنس ساخت بدنه و آج ها مربوط می‌شود. مته فولادی اولین نوع و به جرات بیشترین مصرف خانگی و عمومی را داشته که خود این جنس مته در 2 نوع مته فولاد با کربن کم و کربن زیاد وجود دارد. مته فولادی کربن پایین برای اجسام نرم و با سختی کم مثل فلز نازک، چوب نرم، پلاستیک و ... استفاده شده و توانایی سوراخکاری فلزات ضخیم و مواد سخت را ندارد. میزان استفاده از کربن در این مته ها بین 10 تا 20 درصد بوده و هرچه بافت قطعه کاری سوراخکاری شده با آنها بیشتر باشد، عمر مفید و میزان تیزی تیغه کمتر می‌شود. این مدل نسبت به سایر جنس های مته دارای قیمت بهتر و ارزانتری بوده و هر چند وقت یکبار نیاز به تیز شدن دارد.

 

 

2- مته فولادی با کربن زیاد

در نقطه مقابل دسته اول، نوع مته فولادی کربن زیاد قرار دارد که با ساختاری محکم‌تر با توجه به مدل و تیپ نوک و آج برای نفوذ در اجسام سخت تر فلزی و چوب های محکم با بافت متراکم تر استفاده می‌شود. تقریبا نیمی از جنس این مته فولادی را کربن تشکیل می‌دهد و عمر مفید طولانی تر، حفظ فرم و نیاز کمتر به تیز شدن از جمله مزایای مته فولاد کربن بالاست. هر چند که سرعت و گرمای زیاد و بیش از حد برای این مته ها مناسب نبوده و باعث نرم شدن نوک و از بین رفتن آن می‌شود.

 

 

3- مته فولادی آلیاژی تندبر

مورد سوم به نوعی محبوب ترین جنس در این گروه ابزار است. مته فولاد تند بر یا همان مته HSS معروف که مخفف عبارت High Speed Steel بوده و همانطور که از نامش پیداست توان کار در سرعت بالا دارد. مته فولادی تند بر برای اکثر سطوح و اجناس خانگی و کارگاهی سخت مثل چوب، فلزات و ... مناسب بوده و به دلیل داشتن آلیاژ تنگستن و کروم، مقاومت خوبی در برابر گرما نشان می‌دهد. مته فولاد HSS معمولی اما توانایی کار روی فلزات بسیار سخت صنعتی را ندارد.

 

 

4- مته فولادی آلیاژی کبالت

آخرین مورد در گروه مته از لحاظ جنس ساخت به نوعی همان مته HSS دسته قبلی است که دندانه های آن حالا به کبالت هم مجهز شده است. این ماده یک عایق حرارتی روی تیغه های مته خواهد بود و به لطف داشتن کبالت، این مته می‌تواند جنس های فلز صنعتی با سختی 38HRC و بالاتر را سوراخ کند. تنها نکته منفی در مورد مته کبالت دار این است که آنها خطر شکنندگی دارند و مقاومت بالای بافت قطعه ممکن است باعث شکستن مته یا روکش کبالت تیغه شود. دریل کاری اجناس فولادی سخت و آلیاژی، استیل ضد زنگ، چدن، تیتانیوم و ... توسط این مته کبالت امکان پذیر است.

 

پوشش انواع مته

به غیر از جنس خود مته، نوع و جنس پوشش نوک مته و آج های آن هم در کار تاثیرگذار است. در واقع در مته های حرفه ای و قدرتمند، از یک لایه روکش برای مته استفاده می‌کنند تا عمر مفید و راندمان مته را هر چه بیشتر بالاتر ببرند.

 

 

پوشش نیترید آلیاژ آلومینیوم – تیتانیوم

آلومینیوم فلزی نرم و تیتانیوم فلزی سخت با مقاومت عالی و بالاست؛ ترکیب این دو ماده به صورت نیترید آلومینیوم-تیتانیوم بیشترین استفاده را در پوشش بین مته های حرفه ای بازار دارد. این جنس لایه عمر مفید مته فولاد تند بر HSS را تا حدود 6 برابر افزایش می‌دهد و سوراخکاری راحت تر تمام مواد کاربردی در خانه و کارگاه مثل چوب، فلز، دیوار و... به آسانی صورت می‌گیرد.

 

 

پوشش نیترید تیتانیوم

این روکش شبیه مدل قبلی است اما سختی و استحکام بیشتری دارد که باز هم روی مته های فولادی HSS کشیده می‌شود. مته تیتانیوم برای سوراخکاری جنس های فلزی سخت تر فولادی، فایبرگلاس و ... مناسب تر بوده و تا 3 برابر عمر مفید ابزار را بالاتر خواهد برد. میزان تماس و اصطکاک نوک مته با قطعه کار در این مدل مته کمتر شده و در نتیجه حرارت پایین تری تولید می‌شود اما به دلیل سختی نوک تیتانیوم، تیز کردن آن بسیار دشوارتر خواهد بود و به همین دلیل پوشش کبالت روی تیغه های آن قرار نمی‌گیرد.

 

 

پوشش پودر کربن

کاربرد مته پوشش کربنی یا پودری الماسه کاملا برخلاف مته های فلز است و برای اجسام فلزی اصلا مناسب نیست! نوک و تیغه های این مته با پوشش الماسه کربن پوشانده و با توجه به مدل ساخت و تیپ مته، برای سوراخکاری شیشه، سرامیک و چینی، سنگ های ظریف و مواد پایه استخوانی و... این موارد مشابه استفاده می‌گردد.

 

 

پوشش اکسید سیاه

نوع لایه بعدی، در واقع نه یک ماده و روکش، که بیشتر یک روش و مدلی از ساخت مته به صورت گرمادهی و حرارت دادن است و با این روش تا 50 درصد عمر مته افزایش داده می‌شود. برای ساخت مته اکسید سیاه، یک مته HSS فولادی تا 950 درجه فارنهایت حرارت می‌بیند تا در مقابل زنگ زدگی و اکسید مقاوم شود. از مته اکسید سیاه بر روی تمام اجسام فلزی، فولاد و آلیاژها، مس و آلومینیوم، چوب، پلاستیک، PVC و ... می‌توان استفاده کرد.

 

 

انواع مته دریل

اما بعد از این دو دسته، به سومین و مهمترین تقسیم بندی این گروه ابزار، یعنی شکل ساخت و در واقع انواع مته و کاربردهای آن می‌رسیم. هر خریداری برای تهیه مته مناسب کارش باید با این انواع و دسته بندی کاربردی آشنا باشد. 3 مدل اول یعنی مته فلز، مته چوب و مته الماسه، بیشترین استفاده را در تمام مصارف صنعتی و خانگی داشته و در یک دسته بزرگ به اسم مته ته گرد و یا مته مارپیچ Twist Drill Bit قرار می‌گیرند.

 

 

مته فلز

معروف ترین شکل مته که تمامی کاربران خانگی و صنعتی با آن آشنایی دارند مته فلز یا همان مته آهن است. میله ای با انتهای گرد که با عنوان مته ته گرد هم شناخته شده و از سایز و قطر بسیار کوچک تا بسیار بزرگ مثل 16 میلی متر ساخته می‌شود. مته فلز با توجه به جنس و روکش ساخت در نوع های مته معمولی، مته فولاد تند بر HSS و مته کبالت وجود دارد. مته های فلز معمولی و HSS برای فلزات نرم و سخت آهنی و مشابه کاربرد دارند اما نمی‌توانند فلزات بسیار سخت مثل فولاد و استیل ضد زنگ، تیتانیوم، چدن و ... را سوراخ کنند. برای سوراخکاری این اجسام فلزی سخت صنعتی باید از مته کبالت استفاده کرد.

 

 

مته الماسه

مته دیوار یا مته الماسه در قسمت بدنه بسیار شبیه به مته فلز است؛ اما وجه تمایز آن در نوک ابزار بوده که معمولا دو لبه برآمده و نوک برجسته الماسه از جنس کاربید دارد. از مته الماسه تنها روی مصالح ساختمانی مثل گچ، سنگ، بتن مثل کف و دیوار استفاده می‌شود و هرگز نباید از مته دیوار روی فلز و چوب استفاده کرد چرا که سر الماسه آن خواهد سوخت.

 

 

مته چوب

برای تشخیص مته چوب مثل مته الماسه می‌توان از نوک آن استفاده کرد. مته تخصصی چوب به جز دو لبه سر، دارای نوک تیز مرکزی است که به راحتی در انواع تخته چوب، نئوپان، ام دی اف MDF و... نفوذ می‌کند. هر 3 مته فلز، مته الماسه دیوار و مته چوب بدون شک پر استفاده ترین مته ها در انواع کاربری هستند و در سایزهای متنوع از 0.5 تا 16 میلی متر ساخته می‌شوند.

 

 

مته کبالت

مته کبالت دار به نوعی همان مته فلز HSS است که علاوه بر توانایی سوراخکاری تمام فلزات، برای انواع فلز سخت و آبکاری شده هم استفاده می‌گردد. سر تیغه و آج این مته معمولا به 5 درصد یا 8 درصد کبالت مجهز شده است و این ماده کمک می‌کند تا مته کبالت 5 درصد و مته کبالت 8 درصد بتواند در تمام فلزات با سختی بالا یعنی انواع آلیاژهای فولادی، چدن، استیل ضد زنگ و ... براحتی نفوذ کند. مته کبالت دار گرانتر از مته فلز معمولی و HSS بوده و امکان شکنندگی دارد.

 

 

مته کاشی و سرامیک

مته سرامیک یا مته پرسلان و کاشی در ظاهر بسیار شبیه به مته الماسه معمولی و مته دیوار بوده چرا که نوک آن به الماسه کارباید مجهز شده است. اما مته کاشی و چینی با نوک تیز تر و با آرامش بیشتری در سطوح سرامیکی نفوذ می‌کند و از شکستن و ترک برداشتن آن جلوگیری خواهد کرد. البته نوعی از مته کاشی بر هم وجود دارد که به صورت مارپیچ و آج دار ساخته نشده و تنها در سر ابزار یک نوک پیکانی تیز دارد.

 

 

مته گرانیت

مته مخصوص گرانیت به نوعی ورژن مستحکم تر مته سرامیک است که با الماسه تنگستن کارباید برای سوراخکاری انواع گرانیت های نازک و ضخیم و لعاب دار به کار برده می‌شود. البته برخی از آنها امکان کار روی سرامیک را هم دارند اما ممکن است به قطعه آسیب بزنند. برای کار با مته گرانیت حتما باید از آب جهت خنک کنندگی سطح حین دریل کاری استفاده کرد.

 

 

مته شیشه

شکل متفاوت و بسیار ساده این مته براحتی آن را از دیگر مته های مستقیم بر متمایز می‌کند. مته شیشه دارای میله ای صاف و بلند به همراه یک نوک پیکانی و فلش دار نوک تیز است. این مته ها برای نفوذ در شیشه های معمولی و بدون حرارت دیدگی و و البته جنس سرامیک مناسب هستند و بدون شکستن و ترک انداختن روی سطح، این اجسام را سوراخ خواهند کرد.

 

 

مته خزینه

مته خزینه کن یا Countersink بیشترین استفاده را برای کابینت سازان و نجاران داشته و با توجه به مدلش، مناسب کار روی فلز و چوب است. این مته از لحاظ شکلی در 2 مدل ساخته می‌شود؛ یکی از مدل ها تنها دارای یک گنبدی و مخروطی آج دار است که کار سوراخکاری اولیه را انجام نمی‌دهد. این مدل مته خزینه تنها برای خزینه کردن سوراخی که از قبل دریل کاری شده کاربرد دارد. اما مدل دوم در قسمت آج دار از دو بخش مته معمولی و پایه خزینه تشکیل شده است. در این مته خزینه، هنگام کار ابتدا بخش آج مته به درون قطعه رفته و مثل یک مته معمولی سوراخ زنی انجام می‌شود؛ سپس قسمت پهن تر و پایه مته، کار خزینه کردن را انجام می‌دهد.

 

 

مته پخ زن

مته پخ زن یا مته Counterbore نوع دیگری از مته خزینه است که برخلاف مدل قبلی، سر بیرونی سوراخ را پهن و گشاد نمی‌کند و در واقع به سر سوراخ زاویه نمی‌دهد. این مته برای مخفی کردن کل پیچ در قطعه کاری به کار می‌رود. هر گاه یک استاد کار بخواهد پیچی که قصد اتصال و بستن آن را به قطعه دارد به طور کامل از دید بیرونی پنهان کند از  مته پخ زنی استفاده می‌کند. این مته بدون تغییر داخل سوراخ داخلی، یک فضای بزرگتر در سطح بالایی کار ایجاد می‌کند تا سر پیچ در درون قطعه جای بگیرد و به اصطلاح مخفی شود.

 

 

مته مخروطی یا کاجی

مته پله ای یا مته مخروطی به مدلی گفته می شود که نوک آن کاملا شبیه به یک مخروط هندسی و درخت بوده و برای همین به اسم مته کاجی یا مته درختی هم شناخته می‌شود. یکی از عمده مشکلات در استفاده از مته مارپیچ، خصوصا در سوراخکاری سایز بزرگ با دریل، ایجاد سوراخ و حفره ناهموار است. یعنی مته فلز معمولی در سایزهای بزرگ در صورت عدم دقت کاربر و لنگی دریل، براحتی باعث خراب شدن درون سوراخ خواهد شد و یک حفره و دایره ای کج و نامنظم خواهد ساخت. مته کاجی برای رفع این مشکل استفاده می‌شود؛ ابتدا با ایجاد یک سوراخ کوچک به داخل سطح رفته و با کمک پله های بعدی حفره را تا میزان دلخواه کاربر گشادتر می‌کند، بدون اینکه به لبه های داخلی آسیب بزند.

 

 

مته منبت کاری

مته Taper یا منبت کاری نوع خاصی است که به شکل یک مخروط آج دار و بلند ساخته می‌شود. نوک آن تیز و باریک بوده و هر چه به سمت بدنه می‌آید قطرش بیشتر خواهد شد. کاربرد آن شبیه به مته مخروطی است اما نه برای فلزات، که برای کارهای ظریف تر و منبت کاری روی چوب استفاده دارد. از این مته بیشتر بر روی دستگاه های CNC و شیار زنی با نقشه قبلی جهت حکاکی و ایجاد نقش و نگار روی چوب استفاده می‌شود.

 

 

مته گازور

یکی دیگر از محصولات مخصوص کارگاهی نجاری، چوب کاران و البته برش پلاستیک که مخصوص حفر سوراخ با عمق کنترل شده و با قطر بزرگ روی انواع قطعات چوبی و پلاستیکی است. مته گازور دارای یک کله گی پهن بوده و با قرار گرفتن روی سطح، یک دایره کامل در آن خواهد ساخت. از این مته برای در آوردن جای لولا و قفل درب کابینت، برش محل اتصال اعضای مختلف اسباب بازی و عروسک و ... استفاده می‌شود برای همین به نام مته جا قفل هم معروف است. سایز مته گازور با توجه به قطر دایره سر آن شناخته شده و از سایزهای قطر 16 تا 100 میلی متر در بازار وجود دارد.

 

 

مته برگی

مته پهن یا مته برگی هم برای کار با چوب و ساخت سوراخ های گشاد در انواع قطعات چوبی است. تیغه آن به شکل یک برگ درخت با نوک تیز است که ابتدا این نوک در سطح نفوذ می‌کند و بعد قسمت پهن آن یک دایره بزرگ به وجود می‎‌آورد. مته های برگی معمولا در سایز 10 تا 40 میلی متر ساخته می‌شوند و کار با آنها نیاز به دقت بالا دارد.

 

 

مته حفاری

مته حفاری به انگلیسی Auger Bit نوعی از مته سوراخکاری است که تقریبا در هر سایز و قطری که باشد طول بلندی دارد و دارای شیارهای عمیق است. از این مته برای نفوذهای هدف دار در عمق چوب و بتن استفاده می‌گردد و برای شرایطی که باید به مرکز یک جسم رسید و تغییراتی در دل قطعه ایجاد کرد کاربرد دارد. سر کارگیر مته حفاری دارای یک نوک حفره ساز بوده و بعد از آن شیارهای بزرگ و فاصله دار مته قرار داشته که براده ها را از دل قطعه به بیرون انتقال می‌دهد. هنگام استفاده از این مته باید با سرعت پایینی کار کرد و دقت بالایی داشت.

 

 

مته مرغک

از جمله مته های خاص که مربوط به کارگاه تراشکاری و ساخت شفت دستگاه ها است. مته ترکیبی یا مته مرغک روی دستگاه تراش نصب شده و سوراخکاری حفره وسط شفت فلزی و محور فولادی ابزارآلات را انجام می دهد. این مته جنس HSS فولاد تند بر یا کبالت دارد و مدل های آن به توجه به 3 معیار و پارامتر فنی مختلف، یعنی یکی فرم سر برش دهی مثل فرم A، B، R، دومی زاویه نوک آن و پارامتر سوم سایز و قطر مته انتخاب می‌شود.

 

 

مته الیت

مته سه نیش یا مته راه به در 2 نوع مختلف از مدل مته الیت Dowel Bit هستند که برای تراش و برش روی چوب با دستگاه تراش کاربرد دارند. مته 3 نیش دارای یک نوک تیز سه سر بوده و مته راه به دار با یک نوک تیز مستقیم ساخته می‌شود. مته الیت در سه دسته به صورت دستی، نیمه اتوماتیک و CNC ساخته شده و قابل نصب روی ماشین های تراش و استوانه ساز اتوماتیک است. از این مته ها برای سوراخکاری کنترل شده و ساخت قطعه چوبی توسط دستگاه تراش، خطوط سوراخکاری اتوماسیون و حفره سازی دقیق صنعتی مثل ساخت سیلندر و استوانه طبق نقشه از قبل تعیین شده استفاده می‌گردد.

 

 

مته گرد بر

از محبوب ترین مته دریل ها که خود مجموعه متنوعی از این محصولات را تشکیل می‌دهد مته گرد بر یا Hole Saw است. از بیت گردبر برای در آوردن یک سوراخ گرد بزرگ کامل و یا یک دایره به صورت شیاری استفاده می‌شود. مته گرد بر با توجه به جنس، شکل و سایز جهت کار روی فلزات، چوب، پلاستیک، شیشه، دیوار و ... کاربرد داشته و هر کدام از این مدل ها از لحاظ ظاهری کاملا با یکدیگر تفاوت دارد. این ابزار در کاربری های مختلف کارگاهی و صنعتی برای مواقعی که به یک حفره و سوراخ گشاد نیاز است به میدان می‌آید. مته گرد بر فلز، گرد بر شیشه، گرد بر چوب و MDF، گرد بر بتن و سنگ، مته گرد بر کبالت دار و... از موارد مختلف این محصول هستند.

 

 

مته گرد بر غیر از کاربری متنوع با توجه جنس قطعه کاری مورد نظر، در مدل ها و ساختارهای متفاوتی هم ساخته می‌شود؛ به طور مثال مته گرد بر ثابت (عکس بالا) یکی از آنهاست که معمولا دارای یک پایه نگهدارنده یا دنباله گردبر به همراه چندین کاسه مته گردبر در سایزهای 16 تا 150 میلی متر است و هر بار باید یک کاسه را برای سایز مورد نظر تعویض کرد. اما نوع دیگری در این دسته و از پرفروش ترین مته ها، گرد بر متغیر است (عکس پایین) که توانایی ایجاد سوراخ در قطرهای مختلف طبق نیاز کاربر را دارد و در این مدل برای عوض کردن سایزها نیازی به تعویض کاسه و تیغه نخواهد داشت.

 

 

مته نمونه بردار و مته دریل مگنت دو ابزار مهم دیگر از این مجموعه هستند که اولی برای نمونه برداری در بتن، چوب و فلز و مورد دوم یعنی مته گردبر مگنتی هم مخصوص دریل مگنت های قدرتمند بوده که به سطوح و قطعات فلزی ضخیم و سخت نفوذ می‌کند. خانواده مته گرد بر آنقدر وسیع است که بررسی تمام مدل های آن نیاز به مطلب و مقاله ای جداگانه دارد برای آشنایی بیشتر با مته گردبرها به مقاله جامع و تخصصی بررسی و معرفی انواع مته گردبر مراجعه کنید.

 

 

مته کام کن یا پلاگ کاتر

این مته جذاب که به نام مته Plug Cutter معروف شده از عناوینی است که برای کار در نجاری، صنایع چوبی، مبلمان، درب و پنجره و کابینت سازی استفاده دارد. مته کام کن شبیه به مته گرد بر بوده و یک دایره شیار دار در سطح چوب ایجاد می‌کند و در نهایت یک زبانه گرد کوچک از سطح قطعه بیرون می‌آورد. این زبانه برای اتصال دو وسیله و تخته چوبی به کمک چسب چوب کاربرد دارد.

 

 

مته کونیک

یکی دیگر از مته های ویژه فولادی و با کیفیت کونیک یا Conical نام دارد که مخصوص دریل های ستونی است. این مته در ظاهر و خصوصا در قسمت نوک و تیغه ها شبیه به مته های معمولی بوده اما ته آن گرد نیست و امکان استفاده در دریل خانگی و سه نظام دریل ساده و چکشی را ندارد. مته دریل ستونی یا ته کونیک با طراحی مخصوص برای نصب در سه نظام دریل ستونی ساخته شده و از سایز 13 میلی متر تا سایزهایی بسیار بزرگتر نسبت به مته های معمولی یعنی تا حدود 60 میلی متر عرضه می‌شوند.

 

 

مته چهار شیار

مته الماسه چهارشیار یا SDS Plus به عضوی از خانواده بزرگ مته دریل بتن کن و چکش تخریب گفته می‌شود. این مته ها شکل و الگوی ساختاری شبیه به مته معمولی دارند اما سایز قطر و طول آن بسیار بزرگتر است. از این نوع مته برای قلم گیر چکش تخریب و بتن کن و ایجاد سوراخ هایی بسیار بزرگ در مصالح ساختمانی استفاده می‌گردد. سر مته 4 شیار مجهز به جنس کارباید دو الماسه یا چهار الماسه بوده و قسمت ته مته هم دارای 4 عدد شیار استاندارد برای قلم گیرهای چهار شیار است.

 

 

مته پنج شیار

مته SDS Max یا مته قلم پنج شیار به نوعی برادر بزرگتر مته چهار شیار است. به دلیل وجود و طراحی 5 عدد شیار استاندارد در قسمت انتهایی مته که در قسمت قلم گیر بتن کن جای می‌گیرد، این مته ها را به نام مته 5 شیار می‌شناسند و کاربرد آنها دقیقا مثل نوع قبلی برای تخریب و سوراخکاری کف، دیوار، سقف و مصالح ساختمانی و ساختمان سازی است. مته بتن کن با توجه به سایز قطر و طول کلی انتخاب می‌شوند و طول های آنها از حدود 10 سانتی متر تا 60 سانتی متر وجود دارد. سایز قطر مته دریل بتن کن ها نیز از 4 میلی متر به بالاتر قابل تهیه است.

 

 

در این مطلب با انواع مته و کاربرد آن ها آشنا شدیم و بررسی کردیم که مته چیست؟ کاربرد مته در کجاست و چه مته ای برای دریل خانگی مناسب است؟ ذکر این نکته لازم است که باید از هر مته بر روی جنس مورد نظر خود استفاده کرد و مته دیوار و مته آهن باهم تفاوت های بسیار زیادی دارند! برای اینکه بدانید نحوه تشخیص مته آهن از مته الماسه چگونه است؟ می‌توانید به مقاله تفاوت مته آهن و مته دیوار چیست؟ از همین وبلاگ مراجعه کنید.

 

 

شما می‌توانید برای خرید مته و ست مته در انواع مختلف از بهترین سازندگان داخلی و خارجی با کیفیت عالی و ارسال فوری به همراه مشاوره رایگان تخصصی خرید مته دریل به سایت و فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید