قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟ کدام را بخریم؟

قیمت قابل توجه خودرو، آن را به سرمایه بسیار ارزشمند و مهمی تبدیل کرده است. از طرفی این شرایط منجر به افزایش احتمال سرقت آن نیز می‌شود. پس این یعنی باید قید امنیت خودرو را زد و تسلیم سارقان شد؟ راه حل چیست؟

از جمله عواملی که می‌تواند امنیت خودرو را بالا ببرد و ریسک سرقت آن را بسیار کمتر کند، قفل فرمان و قفل پدال است. در واقع با نصب این قفل‌ها، کار سارقان را سخت‌تر می‌کنید و سرعت‌شان را پایین می‌آورید. به همین دلیل بسیاری از سارقان ترجیح می‌دهند خودروهای بدون قفل فرمان یا پدال را سرقت کنند. اما سوالی که امروز قصد پرداختن به آن را داریم این است که قفل فرمان بهتر است یا پدال؟ لازم به ذکر است که هر کدام از این‌ها مزایا و معایب خود را دارند و نحوه عملکردشان منجر به افزایش امنیت خودرو شما می‌شود. در ادامه با بررسی این مزایا و معایب و در نهایت به مقایسه قفل فرمان و قفل پدال می‌پردازیم تا ببینید که کدام یک پاسخ بهتری به نیازتان است. با ابزار مارکت همراه باشید.

معرفی قفل فرمان و مزایای آن

قفل فرمان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های ضد سرقت خودرو است. این قفل معمولا دارای میله‌ی قابل تنظیم است که با قرار گرفتن روی غربیلک فرمان خودرو، مانع از چرخش آن می‌شود و از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند. قفل‌های فرمان در انواع مختلفی از نظر جنس، اندازه و شکل وجود دارند. قفل فرمان معمولا از فلزهای مقاوم مانند فولاد ساخته می‌شود تا امکان برش یا شکستن آن به همین راحتی وجود نداشته باشد. نصب قفل فرمان بسیار آسان است و به دلیل در معرض دید بودنش، گاهی اوقات ممکن است سارقان را منصرف کند. اگر علاقه مندید بیشتر راجع به قفل فرمان بدانید، مطالعه مقاله قفل فرمان چیست و انواع آن کدام است؟ به شما پیشنهاد می‌شود.

معرفی قفل پدال و مزایای آن

قفل پدال نوع دیگری از سیستم ضد سرقت خودرو است که با قفل کردن پدال‌های گاز و ترمز، حرکت خودرو را غیرممکن می‌کند. این قفل به وسیله سوراخ یا میله به پدال‌ها چفت می‌شود و با کلید قفل می‌شود تا از حرکت پدال‌ها جلوگیری کند.. قفل پدال نیز معمولا از متریال‌های مستحکم مانند فولاد ساخته می‌شود تا باز کردن و برش آن را تا حدی غیرممکن کند. قفل پدال در وهله اول ممکن است قابل رویت نباشد و سارق بعد از باز کردن درب خودرو متوجه آن شود، ولی از طرفی به دلیل نور، دید و فضای کمتر، دردسر بیشتری برای باز کردن دارند. علاوه بر این، برای باز کردن قفل پدال باید خم شد و به همین دلیل کنترل کمتری بر روی محیط خواهید داشت و این خودش از جمله دلایلی است که می‌تواند سارق را منصرف کند.

قفل پدال‌ها انواع متفاوتی دارند که هر نوع مزایا و معایب خودش را دارد و برای یک سری مدل خودرو مناسب است. مرسوم‌ترین نوع قفل پدال کلنگی شکل است و به وسیله دو میله بین هر فک، به پدال قفل می‌شود. این مدل دارای دسته بلندی است که به وسیله آن ارتفاع فک و تنظیم قفل انجام می‌شود. با همین شکل و شمایل، مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که در شکل فک با این مدل متفاوت هستند و به صورت ضربدری می‌باشد. مدل‌هایی با نام قفل فرمان به پدال نیز وجود دارد که علاوه بر قفل پدال، فرمان را نیز قفل می‌کند و از حرکت خودرو به طور کامل جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، قفل پدال‌های دیگری نیز وجود دارند که دور پدال چفت می‌شوند و قابلیت قفل فقط یک پدال را دارند. این مدل قفل پدال‌ها برای ماشین‌های اتومات گزینه بسیار مناسبی هستند.

مقایسه قفل فرمان و قفل پدال

عنوان

قفل فرمان

قفل پدال

محل نصب

غربیلک فرمان

پدال‌ها

قابلیت رویت

در معرض دید

سخت‌تر دیده می‌شود، مخصوصا در محیط‌های کم نور

دسترسی

آسان

دشوار به دلیل کمبود فضا، نور و دید

سهولت نصب

آسان

کمی سخت‌تر به دلیل خم شدن و محل نصب دشوار

کنترل بر روی محیط

دید و کنترل کامل به محیط

دید و کنترل کمتر به محیط

به طور کلی هر دو قفل یعنی قفل فرمان و قفل پدال، از سرقت خودرو جلوگیری می‌کنند و زمان سارقان را می‌گیرند. ولی هر کدام از این‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند که انتخاب را کمی سخت می‌کند. در نتیجه برای راحت شدن فرایند خریدتان، باید به نوع خودرو و نیازتان دقت کنید تا قفل مناسب خودتان را خریداری کنید. اگر قصد توقف‌های کوتاه مدت دارید، استفاده از قفل فرمان‌هایی که زمان باز و بسته کردن کمی از شما می‌گیرند (مخصوصا مدل‌هایی مثل قفل فرمان بیسبالی) قفل مناسب‌تری برای شما خواهند بود. البته از لحاظ سهولت باز کردن و کنترل به محیط حین پروسه سرقت، قفل فرمان کمی مشکل ساز می‌شود. این در حالی است که قفل پدال به دلیل پایین بودن نقطه نصب و دسترسی سخت، پروسه نصب و باز کردن سخت‌تری دارد و نیاز به خم شدن است که این مورد هم برای کاربر و هم برای سارقان از جمله معایب حساب می‌شود! ولی از طرف دیگر، اگر فردی هستید که خودروتان را برای مدت زمان‌های طولانی پارک می‌کنید، قفل پدال برای شما بسیار مناسب خواهد بود و امنیت خودرو شما را برای زمان‌های طولانی بیشتر می‌کند. لازم به ذکر است که قفل پدال ممکن است برای بعضی از مدل‌های ماشین که پدال‌های پایینی دارند و ماشین‌های اتومات، به خوبی چفت نشود و مناسب نباشد.

قفل فرمان بهتره یا پدال؟

انتخاب بین قفل فرمان و قفل پدال به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر دو این‌ها می‌توانند احتمال سرقت را کاهش دهند و سارق را منصرف کنند و در افزایش امنیت خودرو موثر باشند. اما برای حصول نتیجه بهتر، بهتر است از ترکیب چندین روش امنیتی استفاده کنید. این کار ممکن است زمان کمی بیشتری از شما بگیرد ولی از طرفی امنیت خودرو را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و می‌توانید از مزایای منحصر به فرد هر کدام بهره ببرید. هنگام خرید قفل فرمان یا قفل پدال، حتما به مدل ماشین توجه داشته باشید تا قفل خریداری شده، به خوبی سفت شود و جای باز شدن نداشته باشد. البته به یاد داشته باشید که هیچ قفلی به طور کامل از سرقت خودرو جلوگیری نمی‌کند، اما با رعایت نکات ایمنی می‌توانید احتمال سرقت را کاهش دهید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید