قفل فرمان چیست و انواع آن کدام است؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام ترک خودرو برای مدت زمان کوتاه، نگرانی بابت امنیت آن داشته باشید. در دنیای پرهیاهو امروز، سارقان به دنبال فرصت‌هایی برای دزدی خودرو هستند و هر چه قدر هم که به سیستم امنیتی خودرو‌تان اطمینان داشته باشید، باز هم احتیاط شرط عقل است. قفل فرمان ابزاری کم‌ هزینه و کاربردی است که می‌تواند خیال شما را از بابت امنیت خودرو در زمان‌های کوتاه آسوده کند. در این مقاله از ابزارمارکت قصد داریم به طور کامل در رابطه با انواع قفل فرمان، بهترین قفل فرمان و نکات مهم هنگام خرید آن صحبت کنیم.

قفل فرمان چیست؟

قفل فرمان وسیله‌ای است که از چرخیدن فرمان خودرو جلوگیری می‌کند. این وسیله معمولا از یک میله فلزی محکم ساخته شده و به گونه‌ای طراحی می‌شود که یک سر آن بر روی فرمان و سر دیگر آن بر روی سمت دیگر فرمان یا پدال ترمز و یا حتی داشبورد قفل می‌شود. قفل فرمان با استفاده از کلید مخصوص باز شده و امکان حرکت و سرقت خودرو را از سارق می‌گیرد. البته لازم است بدانید که قفل فرمان به طور کامل از سرقت خودرو جلوگیری نمی‌کند ولی می‌تواند کار سارق را به تاخیر بیاندازد و یا سارق‌های مبتدی را منصرف کند.

انواع قفل فرمان

قفل فرمان در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و در شکل، جنس و طراحی مختلفی ارائه می‌شود. مدل خودرو شما در انتخاب نوع مناسب قفل فرمان تاثیر دارد و هر نوع قفل فرمان ویژگی‌های مختلفی دارد که به امنیت خودرو شما کمک می‌کند. در ادامه به معرفی انواع رایج قفل فرمان می‌پردازیم:

قفل فرمان عصایی

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع قفل فرمان، مدل عصایی است. این نوع قفل فرمان به طور دو تکه ساخته شده و از یک میله فولادی به شکل عصا تشکیل شده که به صورت پله‌ای سایز آن تغییر می‌کند. قفل فرمان عصایی بر روی غربیلک فرمان قفل می‌شود و به وسیله کلید معمولی یا کامپیوتری ارائه می‌شود.

قفل فرمان دوبل شبکه

از جمله دیگر قفل فرمان‌های پر طرفدار، قفل فرمان دوبل شبکه است. این مدل از قفل فرمان به دلیل ساختار دوبل و طراحی که دارد بسیار محکم و مقاوم است. قفل فرمان دوبل شبکه عملکرد کشویی دارد و به صورت پله‌ای حرکت می‌کند و این مدل نیز بر روی غربیلک فرمان نصب می‌شود.

قفل فرمان به پدال

اگر به دنبال افزایش بیشتر امنیت خودرویتان هستید و حس می‌کنید قفل فرمان عادی کافی نیست، قفل فرمان پدال بند قطعا راه حل شما خواهد بود. این نوع، علاوه بر قفل کردن فرمان، به پدال ترمز نیز وصل می‌شود و از استفاده از آن جلوگیری می‌کند.

قفل فرمان رو داشبوردی

این مدل از قفل فرمان طراحی متفاوتی نسبت به مدل‌های قبلی دارد. قفل فرمان رو داشبوردی بر روی فرمان نصب می‌شود و میله بر روی داشبورد قرار می‌گیرد. این میله از چرخاندن فرمان جلوگیری می‌کند تا سارق نتواند خودرو را سرقت کند. این مدل از قفل فرمان ابعاد و حجم کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد تا به راحتی بتوانید آن را زیر صندلی خودرو قرار دهید و از طرفی نصب آن نیز بسیار راحت‌تر است.

قفل فرمان سه کاره

اگر دنبال یک قفل فرمان همه کاره هستید، قفل فرمان سه کاره بهترین گزینه خواهد بود. این مدل قفل فرمان به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارد می‌تواند برای قفل فرمان، قفل پدال یا قفل دنده و ترمز دستی مورد استفاده قرار بگیرد. این مدل از قفل فرمان در موقعیت‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا امنیت خودرو شما به طور کامل تامین باشد.

قفل فرمان رمزدار

یکی از مشکلاتی که ممکن است امنیت خودرو شما را حتی با وجود قفل فرمان مختل کند، شاه کلید سارقان است. این شاه کلید حاوی کلیدهای مختلف قفل فرمان است که با توجه به قفل به راحتی می‌تواند قفل فرمان را باز کند. برای حل این مشکل قفل فرمان رمزدار به بازار ارائه شده. این قفل فرمان برای باز شدن نیازی به کلید ندارد و باید با وارد کردن رمز مشخص شده باز شوند. این عمل باعث می‌‌شود که بسیاری از سارقان ریسک نکنند و از سرقت خودرو شما منصرف شوند.

قفل فرمان بیسبالی

قفل فرمان بیسبالی از جمله دیگر قفل فرمان‌های کاربردی به حساب می‌آید. این قفل فرمان به بخش بالایی فرمان به راحتی وصل می‌شود و به دلیل بدنه جمع و جورش جای کمی در خودرو شما می‌گیرد. این مدل از حرکت فرمان به سمت چپ و راست جلوگیری می‌کند و به دلیل شکل و طراحی بدنه‌اش به قفل فرمان بیسبالی یا باتومی معروف است.

نکات مهم هنگام خرید قفل فرمان

احتمالا تا الان به تنوع انواع قفل فرمان پی برده‌اید و ممکن است انتخاب قفل فرمان را برای شما سخت کرده باشد. در این بخش به نکات مهمی حین خرید قفل فرمان می‌پردازیم تا با در نظر گرفتن این فاکتورها بتوانید بهترین قفل فرمان را خریداری کنید:

نوع قفل فرمان

در بخش قبلی انواع قفل فرمان را به شما معرفی کردیم و همانطور که دیدید هر کدام از این انواع ویژگی‌های مختلفی دارند. اما مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب نوع قفل فرمان، در نظر گرفتن مدل ماشین‌تان است. قبل از خرید هر قفل فرمانی حتما از طریق بروشور یا اطلاعات محصول، از تناسب آن با مدل ماشین‌تان اطمینان حاصل کنید.

جنس قفل فرمان

جنس قفل فرمان باید از فولاد یا آلیاژهای مقاوم ساخته شده باشد تا در برابر برش و ضربه مقاوم باشد. قفل فرمان باید از متریال محکم و مقاومی ساخته شده باشد تا سارق به راحتی نتواند آن را باز کند یا برش دهد.

طول میله قفل فرمان

طول میله قفل فرمان باید با فرمان و مدل خودرو شما مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، امکان قفل شدن صحیح بر روی فرمان وجود ندارد. پس حتما قبل از خرید قفل فرمان، قطر فرمان خودرو را در نظر بگیرید تا قفل فرمان کوچک یا بزرگ‌تر از فرمان خودروتان خریداری نکنید.

روکش قفل فرمان

روکش قفل فرمان باید از مواد نرم و باکیفیت ساخته شده باشد تا از ایجاد خط و خش بر روی فرمان خودرو جلوگیری کند و در گذشت زمان دچار کهنگی و فرسودگی نشود. روکش قفل فرمان معمولا از جنس فوم صنعتی یا PVC است که از جمله بهترین متریال برای روکش قفل فرمان به حساب می‌آید.

قفل و کلید قفل فرمان

از دیگر نکات حین خرید قفل فرمان، قفل و کلید آن است. قفل فرمان‌ها معمولا دارای قفل‌های عادی، کامپیوتری و رمزدار هستند که هر کدام کلید و نحوه باز شدن‌شان متفاوت است. قفل‌های کامپیتوری و رمزدار امنیت بیشتری دارند و باز شدن‌شان توسط سارق سخت‌تر است.

قیمت قفل فرمان

قیمت قفل فرمان با توجه به نوع، جنس، برند و امکانات آن متغیر است. بدیهی است که هر قفل فرمان هر چه آپشن‌های بیشتری داشته باشد و از جنس بهتری تولید شده باشد، قیمت بیشتری نیز دارد. اما به طور کلی، قفل فرمان جزو ابزارهای امنیتی خودرو با قیمت مناسب به شمار می‌رود.

بهترین مارک قفل فرمان خودرو

همانطور که اشاره کردیم قفل فرمان انواع مختلفی دارد و حین خرید نیاز است به پارامترهای مختلفی دقت کنید. خرید قفل فرمان مناسب و با کیفیت بسیار حائز اهمیت است زیرا امنیت خودرو شما به آن وابسته است. در این بخش به دو مورد از بهترین برندهای قفل فرمان می‌پردازیم تا از بابت کیفیت قفل فرمان و امنیت خودروی‌تان خیال شما راحت باشد.

نووا

برند نووا از جمله برندهای شناخته شده و معتبر ابزارآلات است که قفل فرمان‌های با کیفیت و مقاومی تولید می‌کند. این برند، انواع قفل فرمان را تولید می‌کند که از جمله پر فروش‌ترین مدل‌های قفل فرمان نووا، می‌توان به قفل فرمان کشویی نووا مدل L600 و قفل فرمان نووا مدل L400 اشاره کرد که با جنس مستحکم در برابر برش و بدنه با کیفیت از جمله قفل فرمان‌های با کیفیت محسوب می‌شوند.

کنزاکس

برند بعدی که قطعا به گوش‌تان خورده است، برند کنزاکس است. این برند معتبر با تولید قفل فرمان‌های با کیفیت و مقاوم گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. از جمله پرفروش‌ترین قفل فرمان‌های این برند می‌توان به قفل فرمان دوبل کنزاکس مدل KSL-124 و قفل فرمان چنگکی کنزاکس مدل KSL-112 اشاره کرد.

سخن پایانی مقاله قفل فرمان چیست و انواع آن کدام است؟

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، قفل فرمان ابزاری کم‌ هزینه و کاربردی است که می‌تواند به میزان قابل توجهی امنیت خودرو شما را در زمان‌های کوتاه بالا ببرد. با توجه به تنوع بالایی که در بازار قفل فرمان وجود دارد، حتما قبل از خرید، نیازها و اولویت‌های خود را در نظر بگیرید. نوع خودرو، میزان امنیت مورد نظر و سهولت استفاده از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در زمان انتخاب قفل فرمان به آن‌ها توجه کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله، دیدگاهی جامع نسبت به قفل فرمان پیدا کرده باشید و بتوانید بهترین گزینه را برای محافظت از خودروی خود انتخاب نمایید. در صورتی که قصد خرید قفل فرمان دارید می‌توانید به ابزار مارکت مراجعه کنید و مناسب‌ترین قفل فرمان را برای خود خریداری کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید