انواع دستگاه اسکرابر صنعتی

دستگاه اسکرابر کف شوی به انگلیسی Floor Scrubber Machine یا ماشین زمین شوی صنعتی، وسیله‌ای قدرتمند برای تمیز کردن سطوح در متراژ بزرگ و مکان های گسترده است. انواع دستگاه اسکرابر صنعتی در هر اندازه‌ای که باشند، در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ برای پاکسازی زمین و کف محدوده های وسیع کارگاهی، اماکن عمومی، فروشگاه ها و غیره... استفاده می‌گردند. اما بهترین اسکرابر صنعتی چگونه انتخاب می‌شود؟ هر شغل و کاری چه نوع اسکرابر زمین شوی را باید انتخاب کند؟ انواع اسکرابر صنعتی چه تفاوتی باهم دارند؟ برای تمیز کردن زمین کارخانه، کف سیلو و انبار و... چه مدلی از ماشین زمین شوی صنعتی را باید تهیه کرد؟ فرق اسکرابر صنعتی ایستاده و دستی با اسکرابر سرنشین دار چیست؟...

در این مقاله از ابزار مارکت به بررسی کامل انواع اسکرابر و انواع برس های ماشین زمین شوی صنعتی می‌پردازیم و تمام این سوالات بالا را پاسخ خواهیم داد. در مقاله قبل به طور مفصل در مورد این که اسکرابر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ توضیح دادیم جهت مطالعه این مطلب به بخش آموزه های ابزار مراجعه نمایید.

 

آشنایی با اسکرابر صنعتی

اسکرابر یا دستگاه کف شوی صنعتی نحوه کار مشخصی دارد؛ یک اسکرابر زمین شوی به طور کلی دستگاهی متوسط یا بزرگ است که با کمک نیروی موتور و یک برس بزرگ تمیز کننده، محدوده‌ای از یک سطح و زمین را با سرعت بالا و زمان بسیار کم، به کمک آب یا مایع شوینده تمیز می‌کند. اجزاء اسکرابر صنعتی متعدد بوده و موتور، منبع تغذیه و نوع برس یا پد تمیز کاری بخش های اصلی آن را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه نحوه کار آنها چند مرحله داشته و اگر چه در یک اسکرابر صنعتی پروسه پاک کردن سطح و زمین در زمان کوتاه و سریعی انجام می‌شود، اما مراحل آن دقیق و حساب شده است.

 

انواع دستگاه اسکرابر صنعتی

ماشین های کف شوی صنعتی بر اساس دو پارامتر اصلی دسته بندی می‌شوند:

  • انواع اسکرابر از لحاظ طراحی و ساختار
  • انواع اسکرابر از لحاظ نوع تغذیه

هر کدام از آنها ویژگی های متنوع خود را دارند. شکل بدنه دستگاه، ظرفیت مخزن، قدرت موتور، سایز و... فاکتورهای اصلی تفاوت انواع اسکرابر است. علاوه بر این، نوع برس و پد تمیزکاری اسکرابر هم در نوع استفاده آن موثر است. در ادامه به آشنایی کامل با انواع دستگاه اسکرابر صنعتی می‌پردازیم.

 

انواع اسکرابر صنعتی از لحاظ ساختار

اسکرابر ایستاده Upright

کوچکترین نوع اسکرابر و یکی از محبوب ترین آنها، مدل ایستاده و ساده بوده که انواع مینی اسکرابر و اسکرابر خانگی هم در این دسته دیده می‌شوند. ظاهر این گروه کمی شبیه به یک جاروبرقی صنعتی بوده و بزرگترین ویژگی آنها این است که به دلیل بدنه کوچکتر خود و انعطاف پذیری، سر برس آنها می‌تواند به زیر سطوح و اثاثیه و وسایل هم برود. اسکرابر ایستاده تنها جهت استفاده در محیط های داخلی و سر پوشیده به کار می‌رود و عملکرد محدودی دارد.

ماشین شستشوی ایستاده تنها دارای 1 سیستم برس (معمولا گرد تکی یا دوتایی) و موتور ذغالی است. توان موتور در این مدل ها از 800 وات تجاوز نمی‌کند و همچنین قطر برس اسکرابر ایستاده چندان بزرگ نیست؛ در نوع اسکرابر خانگی این قطر براش از 15 تا 30 سانتی متر و در اسکرابر صنعتی ایستاده، قطر برس بین 20 تا 40 سانتی متر ساخته می‌شود و محدوده پوشش و ظرفیت تمیز کردن آنها بین 400 تا 1000 متر مکعب در ساعت خواهد بود.

 

 

این مدل ها اکثرا با برق و سیم اتصال مستقیم به منبع برق شهری کار کرده و باتری ندارند، پس کابل آنها بسیار بلند است. اما ظرفیت مخزن آب تمیز و کثیف این مدل ها نیز چندان بزرگ نیست. گنجایش این مخزن ها معمولا بین 7 تا 15 لیتر بوده و مخزن اسکرابر ایستاده یا درون بدنه به شکل داخلی و یا بیرون از بدنه روی میله دستگاه متصل می‌شود. از اسکرابر صنعتی Upright بیشتر در کاربری ها و مشاغل زیر استفاده می‌گردد:

  • قالیشویی، فرش شویی و موکت شویی
  • کاربری خانگی و محدوده کوچک
  • کف شویی کارگاه کوچک و سوپرمارکت ها
  • زمین شویی راهروهای کوچک و متوسط
  • کف شویی اتاق شرکت و اداره ها

 

 

اسکرابر صنعتی دستی پشت راه رو Walk Behind

نوع بزرگتری از این ماشین ها به نام اسکرابر پشت راه رو Walk Behind شناخته می‌شوند و در بازار ایران به نام اسکرابر صنعتی دستی هدایت شونده معروف شده‌اند. اگر چه کاربر هنگام کار با این دستگاه مثل مدل ایستاده در پشت دستگاه راه می‌رود اما سیستم پیشروی آنها به صورت نیمه اتوماتیک ساخته می‌شود تا فرد برای جابجایی ماشین نیروی زیادی را مصرف نکند و تنها به اسکرابر و سیستم فرمان آن دستورهای هدایت شونده منتقل کند. شکل و طراحی، ابعاد بدنه، قدرت موتور، منبع تغذیه، ظرفیت مخزن و سایز و تعداد برس نوع دستی با نوع ایستاده فرق های محسوس و اساسی دارد. اندازه بدنه این مدل معمولا با طول و عرض نزدیک به 50 سانتی متر و ارتفاع حدود 1 متر ساخته شده و قدرت موتور آنها از 700 وات بیشتر خواهد بود.

 

 

مکانیزم برس ماشین کف شوی دستی صنعتی دارای 1 سیستم برس مرکزی و اصلی جلویی (گرد / سیلندری / چهارگوش) و 1 سیستم برس ثانوی و انتهایی مکش دار است. برس تمیزکاری جلویی با قدرت تمیز کنندگی بالا ساخته شده و در صورت شکل گرد داشتن، با قطری بین 30 تا 50 سانتی متر و برس دوم و انتهای دستگاه نیز با طول و پهنای 70 سانتی متر به بالا ساخته می‌شود. اسکرابر دستی صنعتی معمولا با تغذیه باتری های شارژی صنعتی جفتی کار می‌کند؛ اما در بازار نوع کابل دار و سیم دار آنها هم وجود دارد. پوشش محدوده تمیزکاری آنها از 1200 متر مربع در ساعت بیشتر بوده در مدل های قدرتمند به 2500 متر مربع در ساعت می‌رسد. ظرفیت مخزن آب تمیز و آب کثیف آنها نیز از نوع قبلی بزرگتر بوده و با حجم بین 20 تا 50 لیتر وجود دارد.

هنگام کار با اسکرابر پشت راه رو Walk Behind کاربر پشت دستگاه قرار گرفته و با تنظیم سرعت جابجایی چرخ ها و سرعت چرخش برش اصلی، ماشین به کمک فرمان به جلو و چپ و راست می‌برد. اسکرابر صنعتی دستی نیز بیشتر در محیط های داخلی و سر پوشیده و در مشاغل زیر استفاده می‌شود:

  • کف شویی راهروها و کوریدورها
  • زمین شویی کارگاه، سوله و انبار
  • تمیز کردن کف فروشگاه ها و هایپرمارکت ها
  • نظافت مسافرخانه، طبقات رستوران و لابی ها
  • و...

 

 

اسکرابر صنعتی سر نشین دار Ride-On

قوی ترین اسکرابر کف شوی صنعتی با بدنه‌ای عظیم الجثه با نام اسکرابر سرنشین دار بوده که با چرخ و صندلی راننده ارائه می‌شود. این دستگاه طراحی شبیه به یک ماشین سواری و خودروی کوچک تک نفره برس دار دارد و براحتی با کمک راننده در مکان های بزرگ جابجا می‌شود. موتور قدرتمند ماشین کف شوی سرنشین دار بالای 1200 وات خروجی داشته و یا با پک باتری های جفتی تغذیه شده و یا به جای باتری، با انرژی سوختی دیزلی فسیلی (بنزین یا گازوییل) کار می‌کند. مدل های دیزلی مناسب مکان بسته و داخلی نبوده و برای محیط های رو باز و بیرونی انتخاب خوبی است. اسکرابرهای سرنشین دار مجهز به پنل کاربری پیشرفته و فرمان هستند که می‌توانند سرعت چرخش برس، میزان مصرف آب و مایع شوینده، سرعت پیشروی ماشین و... را تنظیم کنند.

این نوع هم با 2 سیستم برس اصلی و ثانوی ارائه شده و سایز برس اصلی (مرکزی یا جلویی) ماشین کف شوی صنعتی سر نشین دار از 50 سانتی متر به بالاتر و تا حتی 110 سانتی متر هم وجود دارد. برس دوم جانبی یا انتهایی (تی خشک کن و آب جمع کن) این مدل ها نیز با طول 80 سانتی متر به بالاتر ساخته می‌شود. برس اصلی بزرگ در اسکرابر Ride-On می‌تواند با سرعتی بالا یک محدوده گسترده را به اندازه 2000 تا 4000 متر مربع در ساعت شستشو دهد. ضمن اینکه مخزن آب تمیز و پساب آنها هم با گنجایش زیاد و 70 لیتر به بالاتر ساخته شده تا در ساعات کار طولانی، خدمت بیشتری ارائه دهد.

 

 

فناوری عقب و جلو بردن ماشین کف شوی سرنشین دار Ride On توسط هر کابر نیاز به آموزش های اولیه دارد چرا که در یک مکان عمومی، این دستگاه شبیه به یک وسیله نقلیه دیده می‌شود و احتمال تصادف و برخورد وجود خواهد داشت. از اسکرابر صنعتی سرنشین دار با توجه به باتری خور بودن و یا دیزلی بودن آن در کاربری های زیر استفاده می‌گردد:

  • کف شوی مجتمع ها، هتل ها
  • نظافت سطوح پارکینگ و انبارهای بزرگ
  • زمین شوی فروشگاه های زنجیره ای و مال ها
  • پاکسازی راهروهای بزرگ، تالارها و پاساژهای خرید
  • تمیز کردن سطح کوچه، خیابان و محیط های شهری
  • و...

 

 

اسکرابر صنعتی اتوماتیک Robotic

نسل جدیدی از اسکرابر صنعتی به تازگی ساخته شده که از لحاظ ابعاد و سایز، شباهت زیادی به نوع اسکرابر صنعتی سرنشین دار یا پشت راه رو دارد اما برای کار با آن لزوما نیازی به کاربر و راننده نیست!... اسکرابر صنعتی هوشمند روباتیک، با برنامه ریزی کامپیوتری و به صورت یک ربات خودکار، کار تمیزکاری کف را انجام می‌دهد. ابتدا اپراتور با تعریف مساحت محیط و دادن نقشه راه به ماشین آن را آماده کرده و سپس با تنظیم سرعت پیشروی چرخ ها و سرعت چرخش برس، دستگاه آماده شروع تمیز کاری خواهد بود. در نهایت با آغاز کار ماشین، نظافت آن محدوده بدون دخالت کاربر و نیاز به راننده انجام می‌گیرد. البته این مدل ها آپشن تنظیم دستی Manual را هم دارند تا مثل یک اسکرابر معمولی کار کنند.

تمامی مشخصات فنی این مدل ها مثل قدرت موتور، سایز برس، ظرفیت مخزن آب و... شبیه به اسکرابر صنعتی سر نشین دار معمولی و یا اسکرابر صنعتی دستی Walk Behind ساخته می‌شود و تغذیه آن با باتری شارژی صورت می‌گیرد. موارد مصرف آنها نیز مثل دو نوع قبلی و البته تنها در محیط ها و اماکن سربسته و داخلی خواهد بود. اسکرابر صنعتی اتوماتیک مجهز به انواع سنسور تشخیص عابر و اجسام بوده و در صورت نیاز بوق و هشدار صوتی می‌دهد.

 

انواع دستگاه اسکرابر صنعتی از لحاظ منبع تغذیه

به جز طراحی، منبع تغذیه هم در اسکرابر ها مهم است. سه نوع انرژی مصرفی در انواع اسکرابر به موتور این دستگاه ها نیرو می‌رساند. انواع اسکرابر صنعتی از لحاظ منبع تغذیه شامل موارد زیر است:

 

اسکرابر صنعتی برقی

انواع دستگاه کف شوی ایستاده و اسکرابر خانگی و ساده با انرژی الکتریکی و کابل و سیم برق کار می‌کند. طول کابل های این مدل ها از 12 متر به بالاتر ساخته شده و گاهی تا 25 متر هم می‌رسند. اسکرابر صنعتی مدل دستی پشت راه رو و هدایت شونده Walk Behind هم گاهی تنها با کابل برق ارائه می‌شود، هر چند که این کار چندان صحیح نیست و باعث می‌شود محدوده کاری نظافت ماشین پایین بیاید و یا خطر زخمی شدن کابل برق حین کار وجود داشته باشد.

 

 

اسکرابر صنعتی باتری دار

2 مدل اسکرابر سرنشین دار و یا اسکرابر هدایت شونده پشت راه رو با منبع تغذیه باتری های شارژی ساخته می‌شوند. بنا به قدرت موتور و نوع آن، ممکن است یک ماشین کف شوی صنعتی دارای پک باتری 12 ولت و 24 ولت با آمپراژ بالا به تعداد زوج 2 جفت، 4 جفت، 6 جفت یا بیشتر ارائه شوند. اسکرابر صنعتی شارژی و باتری دار با کابل های مخصوص و توسط برق شهری شارژ می‌شود. طول ساعت فول شارژ ممکن است از 6 ساعت و بیشتر طول بکشد و ظرفیت کاردهی باتری های فول شارژ شده نیز به قدرت موتور و ساعات کاری آنها ربط دارد.

 

 

اسکرابر صنعتی دیزلی

برای استفاده بیشتر و زمان کاری بلندتر در اسکرابر صنعتی سرنشین دار برخی از این مدل ها با تغذیه سوخت فسیلی بنزین، گازوییل یا گاز مایع کار می‌کنند. اگر بنا به تمیز کردن یک سطح سخت بیرونی و خیابانی مثل آسفالت و بتن باشد و برس دستگاه بزرگ و قدرتمند توانایی آن را داشته باشد، اسکرابر دیزلی به دلیل نداشتن محدودیت در قدرت رسانی و عدم وجود مشکل تمام شدن شارژ باتری، گزینه مناسبی خواهد بود. این نوع اسکرابرها با بنزین، گاز یا سوخت CNG و LPG که آلودگی محیطی کمتری ایجاد می‌کنند تغذیه می‌شوند.

 

انواع اسکرابر صنعتی از لحاظ امکانات

اگر چه تقسیم بندی اصلی انواع اسکرابر بر اساس همین مدل های اشاره شده در بالاست، اما با توجه به ویژگی های خاص، ممکن است در بازار با نوع هایی مثل اسکرابر مرکز درمانی، اسکرابر سازگار با محیط زیست ECO، اسکرابر صنعتی بی صدا و سایلنت و... هم روبرو شوید. مدل اسکرابر مرکز درمانی با توجه به نوع مایع شوینده و امکان ریختن مواد ضد عفونی کننده در مخزن تعریف شده است. مدل اسکرابر بی صدا هم به انواعی گفته می‌شود که دارای موتور و مکانیزم کاملا بدون صدا بوده و در مکان های ساکت و نیاز به سکوت مطلق استفاده می‌گردند. اسکرابر صنعتی سازگار با محیط زیست ECO نیز به ماشین‌های پیشرفته‌ای می‌گویند که دارای آپشنی هستند که با کمترین میزان سوخت دیزلی یا انرژی باتری و کمترین مصرف آب و مایع شوینده، بیشترین راندمان تمیزکاری را دارند. در هر صورت اما، شکل و طراحی بدنه و تغذیه این مدل ها نیز طبق همان فاکتورها و استانداردهای توضیح داده شده در 2 گروه بندی های بالا خواهد بود.

 

انواع برس اسکرابر صنعتی

غیر از مشخصاتی مثل قدرت دستگاه، ظرفیت مخزن آب و منبع تغذیه که در کاربری یک اسکرابر صنعتی تفاوت ایجاد می‌کند، هنگام کار روی سطوح، جنس و شکل برس دستگاه نیز باید مناسب با سطح تمیز شونده انتخاب شود. به عبارت بهتر، شکل برس و سایز پد اسکرابر صنعتی با توجه به جنس سطح تمیز شونده طبق لیست زیر انتخاب می‌شود:

  • سیمان و بتن
  • سرامیک و گرانیت
  • آسفالت و سنگ
  • کاشی و موزاییک و مرمر
  • پلاستیک و رابر
  • پارکت و چوب
  • پارچه، فرش و موکت

هنگام استفاده از اسکرابر روی تمامی جنس های بالا، باید «جنس برس» و «شکل برس» مناسب آن سطح نصب شود. شکل های مختلف برس اسکرابر طبق استاندارد جهانی شامل طرح های زیر است:

 

 

برس گرد و دیسکی

شکل برس کلاسیک و قدیمی که به صورت گرد و دیسکی Disc ساخته شده و سایزهای آن بر اساس قطر دایره برس شناخته می‌شود. هر اسکرابر ممکن است یک یا 2 عدد برس گرد داشته باشد. قطر برس گرد اسکرابر برقی و ایستاده معمولا از سایز 7 سانتی متر به بالاتر و قطر برس اسکرابر صنعتی از 30 سانتی متر به بالاتر ساخته می‌شود. برس های گرد معمولا ارزانتر هستند، براحتی نصب می‌شوند و عمر مفید بالایی دارند و استفاده از آنها آسان است.

 

 

برس سیلندری

برس رولی یا سیلندری یکی از مدل های نسبتا جدید و پیشرفته است که بیشتر برای اسکرابر صنعتی سرنشین دار استفاده شده و کاربری افقی دارد. از برس سیلندری برای پولیش، جمع کردن آشغال ها، تمیزکردن های اولیه یا نهایی، برس زنی در 2 جهت مخالف سطوح و... استفاده می‌شود. محیط هایی که دارای آلودگی های جامد، خاک و شن و گرده و آشغال های زیادی هستند، به برس سیلندری نیاز دارند تا بتوان این آلودگی را براحتی به سیستم مکش دستگاه فرستاد.

 

 

 برس نوسانی و اوربیتال

پد های نوسانی یا برس اوربیتال مدل Oscillating از جمله جدیدترین پدها در اسکرابر هستند که به صورت چهارگوش ساخته می‌شوند و علاوه بر حرکت عقب و جلو، حرکت های کوچک دورانی و گردشی هم دارند. این پد و برس ها برای تمیز کردن گوشه ها و سطوح با دسترسی سخت کاربرد دارند. ضمنا باعث می‌شوند تا در استفاده از مواد شوینده داخل مخزن صرفه جویی شود. پد ماشین کف شوی صنعتی رنگ بندی متنوعی دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

 

انواع پد اسکرابر صنعتی بر اساس رنگ

علاوه بر شکل برس و پد، رنگ و جنس موهای برس و پد اسکرابر صنعتی بسیار مهم بوده و رنگ این پدها بر اساس استاندارد جهانی برای اجناس و سطوح با متریال مختلف تعیین می‌شود:

پد رنگ سفید

نرم ترین نوع مواد پد و برس ماشین زمین شوی با این رنگ مشخص می‌شوند. از این رنگ پد برای رفع آلودگی های نرم و تمیز کاری نهایی و ساده روی اسکرابر صنعتی استفاده می‌گردد. سطوحی چون پلاستیک و رابرها، مرمرها، کاشی و سرامیک ها و... به طور کلی کف های حساس، برای این پد مناسب هستند.

 

 

 پد رنگ قرمز

برس های رنگ قرمز رایج ترین نوع این مواد مصرفی هستند. متریال نیمه نرم آنها باعث می‌شود تا اکثر سطوح عمومی در اکثر کاربری ها براحتی تمیز شوند. پد قرمز رنگ معمولا به سطح آسیب نمی‌زند مگر اینکه یک نقطه با اصرار و دفعات طولانی و بیش از حد تمیز شود. رنگ قرمز برای شستن کف پارکت و چوب، سطوح موزاییکی، کف پوش ها، پارچه، فرش و موکت و... مناسب خواهد بود.

 

پد رنگ آبی

موها و پرزهای این پد از رنگ قرمز سخت تر هستند و برای نظافت نیمه سنگین و مواد کمی سخت تر و پاک کننده لایه های چربی های ضخیم شده در کارگاه و انبار استفاده می‌شود.

 

 

پد رنگ سبز

جنس موهای پد طیف سبز از رنگ آبی سخت تر بوده و برای پولیش کاری و جلادهی سطوح با سختی بالا و مقاوم در برابر خش استفاده می‌شوند. انواع کارخانه ها و محیط های صنعتی که نیاز به جلا دادن و براق کاری سطوح چرب شده دارند، مشتری این رنگ پد خواهند بود.

 

پد رنگ سیاه

سخت ترین نوع برس که برای تمیزکاری سطوح سخت و نظافت سنگین روی بتن، سنگ و آسفالت و پروسه های شهری و خیابانی استفاده می‌شود. این نوع برس و رنگ پد برای لایه برداری، رفع لکه های ضخیم و سخت و... کاربرد دارد.

 

کلام آخر در مورد انواع اسکرابر صنعتی

در این مقاله در مورد انواع اسکرابر صنعتی صحبت کردیم. اینکه برای هر کاربری و شغلی، چه نوع دستگاه زمین شوی صنعتی مناسب است؟ و برای خرید اسکرابر صنعتی چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟ هر شغلی چه نوع ماشین کف شوی و برس اسکرابر را باید انتخاب کند؟ تفاوت رنگ در پد اسکرابر صنعتی چیست؟...

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت و مقایسه انواع ماشین شسشتوی صنعتی زمین و کف به همراه مشاوره فنی و تخصصی، نسبت به انتخاب مدل صحیح و مناسب و خرید اسکرابر صنعتی اقدام کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید