اسکرابر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله نگاهی به اینکه اسکرابر چیست؟ انداخته‌ایم. مروری خواهیم داشت بر اینکه کاربرد دستگاه زمین شوی صنعتی و کف شوی در کجاست؟ انواع اسکرابر صنعتی و اسکرابر برقی چه تفاوتی باهم دارند؟ و به طور کلی دنیای پیشرفته ماشین های شستشوی زمین و کف در مکان های عمومی و بزرگ را بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال خرید اسکرابر صنعتی برای محل کار، فروشگاه، کارگاه و کارخانه خود یا تهیه یک ماشین زمین شوی صنعتی جهت استفاده در محیط های داخلی یا خارجی و خیابان های شهر هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله تخصصی از ابزار مارکت را دنبال کنید.

 

اسکرابر صنعتی چیست؟

ماشین اسکرابر کف شوی به انگلیسی Floor Scrubber Machine یا Scrubber Dryer به طور کلی دستگاهی جهت شستشو و تمیزکاری زمین و کف ها در مکان های بزرگ و گسترده عمومی یا صنعتی است. این ماشین های زمین شوی با کمک نیروی برق، باتری و یا سوخت دیزلی کار می‌کنند.

به شکلی خلاصه، در یک اسکرابر صنعتی چندین قسمت اصلی، یعنی منبع تغذیه، موتور محرک، مخزن آب و یک قسمت تمیز کننده شامل برش یا پد وجود دارد؛ کاربر با روشن کردن موتور دستگاه و راندن آن به جلو و عقب، هر بار به طور مکانیزه یک میزان از سطح مشخص و محدوده‌ای معین را به کمک سیستم برس بزرگ اسکرابر تمیز و پاک می‌کند. این تعریف ساده و کلی ماشین زمین شوی و نحوه کار اسکرابر صنعتی است؛ اما این دستگاه های بعضا غول پیکر، قدرتمند و هوشمند بنا به قدرت موتور، نوع منبع تغذیه، سایز و مدل برس و پد، نحوه استفاده کاربر و غیره... انواع و سایزهای مختلفی دارند و نحوه کار هر مدل اسکرابر در جزییات متفاوت خواهد بود.

 

انواع اسکرابر صنعتی

بررسی مفصل انواع اسکرابر نیاز به یک مطلب و مقاله جداگانه دارد. اما در اینجا و در یک آشنایی مختصر، باید گفت که انواع اسکرابر در 2 گروه تقسیم بندی می‌شود؛ «انواع اسکرابر از لحاظ ساختار که مشخصات فنی خاص خود را دارند عبارتند از:

  • اسکرابر صنعتی ایستاده
  • اسکرابر صنعتی دستی پشت راه رو
  • اسکرابر صنعتی سرنشین دار
  • اسکرابر صنعتی اتوماتیک

انواع ماشین کف شوی صنعتی بر اساس منبع تغذیه نیز شامل موارد زیر هستند:

  • اسکرابر برقی
  • اسکرابر صنعتی باتری دار
  • اسکرابر صنعتی دیزلی

 

 

برای آشنایی کامل با انواع اسکرابرها و مقایسه کامل و دقیق مشخصات فنی و ویژگی های هر مدل می‌توانید به مقاله انواع دستگاه اسکرابر صنعتی در همین وبلاگ ابزار مارکت مراجعه کنید.

زمین شوی صنعتی چه کاربردی دارد؟

همانطور که اشاره شد هر مدل اسکرابر صنعتی با توجه به تیپ و طراحی، کاربری‌های معین و جداگانه دارد. اما به طور کلی از موارد مصرف اسکرابر و زمین شوی صنعتی می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد.

از لحظ کاربرد:

  • خانه های بزرگ، خوابگاه، مسافرخانه و هتل ها
  • بیمارستان ها و درمانگاه ها
  • مدارس، دانشگاه و آموزشگاه ها
  • شرکت ها و کارگاه ها
  • کارخانه ها و تاسیسات بزرگ
  • فروشگاه، انبار و سیلوهای مواد غذایی
  • فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها
  • محیط های شیمیایی و سمی صنعتی
  • کوچه، خیابان و محیط های شهری بیرونی
  • و...

با توجه به هر نوع از کاربری های بالا، نوع و مدل اسکرابر صنعتی با فاکتورهای مشخصی چون قدرت خروجی، ظرفیت مخزن آب و شوینده، منبع انرژی برقی یا سوختیو البته مهمتر از همه، سایز و جنس برس و پد دستگاه انتخاب می‌شود.

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه اسکرابر چیست؟

اگر چه برخی از اسکرابرها دارای قسمت های خاص و اضافی هستند، اما بیشتر این ماشین های کف شوی و زمین شوی در دنیا اجزاء مشترکی دارند. از اجزاء اصلی اسکرابر صنعتی می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور

موتور یک اسکرابر صنعتی قلب تپنده آن است که معمولا با سوخت برقی، گازی یا دیزلی کار می‌کند. این موتورها ممکن است به صورت ذغالی یا دینامی ساخته شوند و ازحدود 600 وات به بالاتر در بازار وجود دارند.

 

 

  • منبع تغذیه

منبع انرژی رسانی به موتور اغلب در انتهای دستگاه کف شوی و زمین شوی صنعتی قرار گرفته است. این منبع ممکن است با انرژی برق توسط کابل ضخیم 12 متر و یا بلندتر، یا در اسکرابرهای شارژی، با باتری های جفتی و بزرگ با آمپراژ بالا (مثلا 76 آمپر) تامین شود. در اسکرابرهای دیزلی، سوخت بنزینی یا گازوییلی جایگزین انرژی برق شده است و به جای خانه باتری، یک باک سوخت بر حسب میلی لیتر در ماشین اسکرابر صنعتی تعبیه شده است.

 

 

  • پنل کاربری و فرمان

دکمه ها و پنل کاربری تنظیمات خروجی اسکرابر را با توجه به میزان مصرف آب، سطح تمیز شونده و قدرت دستگاه تنظیم می‌کند. خاموش و روشن کردن سیستم مکش و وکیوم ماشین، کم و زیاد کردن مصرف ماده شوینده و آب، سرعت حرکت چرخ های ماشین، سرعت گردش برس، ارتفاع برس و... توسط پنل انجام خواهد شد. ضمن اینکه فرمان نیز در اسکرابرهای سرنشین دار کار هدایت و جهت دهی به چرخ ها را مثل یک ماشین و خودرو انجام می‌دهد.

 

 

  • مخزن آب تمیز و ماده شوینده

هر ماشین زمین شوی و کف شوی یک یا دو مخزن دارد. محفظه آب تمیز در تمامی اسکرابرها وجود داشته و طبعا برای ریختن آب پاک و تمیز در دستگاه استفاده می‎‌شود. معمولا این مخزن با ظرفیت های 20 لیتر به بالاتر و در اسکرابرهای صنعتی حدود 50 تا 70 لیتر گنجایش خواهد داشت. در کنار مخزن آب، ممکن است محفظه قرار دادن مایع شوینده جای بگیرد که گاهی با مخزن آب به صورت ترکیبی و گاهی به صورت جداگانه طراحی شده است. دقت کنید که در اسکرابرها نمی‌توان هر مایع شوینده‌ای استفاده کرد! برای انتخاب درست نوع مایعات شوینده مصرفی صحیح باید به دفترچه راهنما مراجعه کرده یا ظرف های مایع شوینده استاندارد و مورد تایید و رسمی آن برند و مدل را تهیه کرد.

 

  • مخزن آب کثیف

اکثر انواع اسکرابر صنعتی دارای مخزن پساب یا آب کثیف هم هستند. اسکرابرهایی که خروجی مواد آلوده را به بیرون نمی‌فرستند، با مخزن آب کثیف ساخته شده و این آلودگی را در این ظرف داخلی خود جای می‌دهند. مخزن آب کثیف اسکرابرها در کنار مخرن آب تمیز و درون دستگاه نصب می‌شود و ظرفیت این مخزن معمولا با مخزن آب تمیز برابر است.

 

 

  • سیستم برس

سیستم برس ماشین کف شوی صنعتی معمولا شامل یک برس اصلی و یک برس ثانویه است. برس اصلی و تمیز کننده تمام اسکرابرها در قسمت جلویی قرار دارد که به صورت چرخان با شکلی گرد و دیسکی، یا رولی (سیلندری) و یا چهارگوش ساخته می‌شود. اسکرابر صنعتی ممکن است 1 عدد، 2 عدد یا تعداد بیشتری برس تمیز کننده اصلی داشته باشد. سایز هر برس نیز با توجه به قدرت موتور و شکل برس متفاوت خواهد بود.

سیستم برس دوم یا ثانویه در یک اسکرابر صنعتی و بزرگ، ممکن است در کنار و یا انتهای ماشین باشد. برس دوم وظیفه تمیز کردن اصلی را به عهده ندارد؛ بلکه پساب بجا مانده، آشغال ها و خشک کردن سطح را بعد از تمام شدن کار برس اول و اصلی انجام می‌دهد. این بخش برس دوم به سیستم مکش و تخلیه دستگاه متصل است.

 

 

  • سیستم مکش و برس انتهایی

قسمت مکش اسکرابر صنعتی مثل یک جاروبرقی تر و خشک عمل کرده و بعد از تمیز کردن کف و در کسری از ثانیه، مواد شوینده و آلوده حاصله از کار برسکاری روی سطح را به درون ماشین و مخزن آب کثیف می‌کشد. این قسمت معمولا به برس انتهایی و تی کشویی دستگاه متصل بوده و کار خشک کردن سطح را نیز به عهده دارد. این سیستم مکش از دو عضو اصلی تشکیل شده است:

- برس (تی خشک کن) انتهایی و کشویی: جهت جمع کردن آلودگی تر و خشک بعد از اتمام کار برس اصلی

- خرطومی بلند: متصل به سیستم تخلیه جهت جمع کردن آب و پساب

برخی از اسکرابرها دارای سیستم مکش بادی جداگانه خشک هستند که به کاربر اجازه می‌دهد قبل از شروع به شستن و تمیز کردن یک قطعه از کف یا زمین، ابتدا آشغال های مشخص و خشک را جمع کند.

 

 

  • سیستم تخلیه و لوله ها

لوله‌ی تخلیه آب کثیف و آلودگی ها نیز معمولا آخرین قسمت مکانیزم کاری یک اسکرابر صنعتی است. این سیستم تخلیه بعد از اتمام کار برس ها و با کمک سیستم مکش، آب و پساب را به بیرون دستگاه و یا به داخل مخزن آب کثیف منتقل می‌کند. توجه داشته باشید که مخزن آب کثیف همواره بعد از پر شدن یا بعد از هر شیفت کاری باید تخلیه شود.

 

 

نحوه عملکرد دستگاه زمین شوی به چه صورت است؟

کارکرد یک دستگاه اسکرابر برقی و صنعتی اگر چه کمی باهم تفاوت دارد اما از لحاظ ظاهری و فنی ساده است. در یک اسکرابر صنعتی بزرگ، قبل از شروع کار همیشه از شارژ بودن منبع تغذیه دستگاه (باتری یا سوخت)، پر بودن مخزن آب تمیز و مایع شوینده، خالی بودن مخزن آب کثیف، سالم بودن برس و چرخ ها اطمینان حاصل کنید.

با روشن کردن دستگاه، موتور شروع به چرخش می‌کند. پنل کاربری با توجه مدل اسکرابر می‌تواند ساده، اتوماتیک، دیجیتال و هوشمند یا فرمان دار باشد. بر روی پنل امکان انتخاب پاک کنندگی خشک و تر وجود دارد. میزان استفاده از آب و مایع شوینده، سرعت چرخش برس نیز با این پنل قابل تنظیم است.

با دور گرفتن موتور، می‌توان با کمک ضامن و اهرم برس، ارتفاع برس اصلی را تنظیم کرده و آن را روی سطح قرار داد. قبل از گذاشتن برس روی زمین و کف، ابتدا باید کلید نیروی موتور به برس را وصل کرده تا شروع به چرخ کند. با چرخیدن برس اصلی (گرد یا سیلندری) و پایین آوردن فک ارتفاع آن، کار تمیزکاری آغاز می‌گردد.

 

 

با توجه به انتخاب های کاربر، به طور همزمان مایع شوینده و آب نیز به قسمت برس و پد تمیزکاری منتقل می‌شود. با توجه به مدل اسکرابر، کاربر ماشین را به عقب و جلو می‌برد. در اسکرابر صنعتی سرنشین دار باید مسیر تمیز کاری همیشه رو به جلو باشد؛ چرا که در صورت برگشت به عقب، برس انتهایی و کشویی نقش در تمیز کردن سطح نخواهد داشت. در حین پیشروی در خط تمیز کردن سطح، برس اصلی با کمک آب و مایع آن قسمت مشخص را شسته و سپس سیستم مکش، پساب  آلوده را به داخل مخزن آب کثیف می‌کشد.

در مرحله آخر نیز، برس انتهایی و عرضی اسکرابر صنعتی آلودگی های باقیمانده را جمع کرده و به سیستم مکش هدایت می‌کند تا سطح مذکور خشک شده و اثری از آب و مواد باقی نماند.

 

کلام پایانی در مورد اسکرابر و نحوه کار زمین شوی صنعتی

دنیا ماشین اسکرابر کف شوی برقی و صنعتی بسیار گسترده و بزرگ است. طوری که هر کاربر باید با توجه به مساحت محل مورد استفاده و جنس سطوح تمیز شونده یک اسکرابر مناسب را انتخاب کند. انواع ماشین زمین شوی به جز چند مواد ایستاده و ساده‌تر، معمولا قیمت ارزانی ندارند و کاربری آنها خانگی نیست؛ برای همین شرکت ها و کارخانه ها مشتری اصلی این دستگاه های تمیزکاری هستند.

 

 

هنگام خرید اسکرابر صنعتی بهتر است تمامی شرایط محل، ویژگی ها و مشخصات دستگاه و قیمت آنها را مقایسه کرده و سپس برای تهیه یک مدل اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کرده و ضمن دیدن و بررسی انواع اسکرابر، از مشاوره و راهنمایی رایگان فنی و تخصصی برخوردار شوید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید