تفاوت بتن کن و چکش تخریب چیست؟

انجام امور ساختمانی، نصب و تاسیسات و بازسازی، همواره با سوراخکاری و تخریب همراه است. انتخاب ابزار مناسب برای این کار، نه تنها به سهولت و سرعت انجام کار کمک می کند، بلکه ایمنی کاربر را نیز تضمین می نماید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای الکتریکی قدرتمندی همچون بتن کن و چکش تخریب به کمک صنعتگران آمده اند. اما تفاوت چکش تخریب با بتن کن در کجاست؟ چرا گاهی این دو ابزار باهم اشتباه گرفته می‌شوند؟ هر دوی این ابزارها با بهره‌مندی از قدرت موتور بالا و مکانیزم ضربه ای، قادرند به راحتی عملیات سوراخکاری و تخریب را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند، اما فرق آنها در کجا و چه قسمت‌هایی از کار و یا خود ابزارها دیده می‌شود؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از ابزار مارکت در مورد فرق بتن کن و چکش تخریب صحبت کنیم.

 

معرفی بتن کن

بتن کن (که همچنین با نام دریل بتن کن شناخته می شود) یک ابزار چند منظوره است که برای سوراخکاری در مصالح سخت مانند بتن، آجر و سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار علاوه بر قابلیت سوراخکاری، امکان انجام برخی امور سبک تخریب را نیز فراهم می کند. دریل بتن کن به نوعی شبیه به یک دریل سوراخکاری خانگی و عمومی اما با حجم و ابعادی به مراتب بزرگتر است. ضمن اینکه قدرت ضربه زنی و نفوذ آن بیشتر بوده و برخلاف دریل معمولی که مته ساده مارپیچ روی آن نصب می‌شود، این دستگاه‌ها با مته‌های خاصی به نام مته 4 شیار SDS Plus یا مته 5 شیار SDS Max کار می‌کنند. در واقع در قسمت مته گیر بتن کن، قطعه‌ای شبیه به سه نظام مثل دریل معمولی ندارد؛ بلکه این قسمت به قلم گیر معروف است و ساختار آن با سه نظام دریل فرق می‌کند. ضمن اینکه طول و قطر مته‌های نصب شونده روی بتن کن، کاملا بزرگتر از مته‌های ته گرد دریل معمولی است؛ به طوری که سایز قطر آنها معمولا از 8 میلی متر به بالاست و طول آنها نیز از 11 سانتی متر تا 60 سانتی متر وجود دارد.

 

 

بتن کن‌ها بر اساس اینکه 2 حالته هستند یا 3 حالته، خود به 2 مدل تقسیم می‌شوند:

  • بتن کن (دو حالته)
  • دریل بتن کن (سه حالته)

دریل بتن کن 3 حالته دارای 1 حالت کار چرخشی ساده بدون ضربه، 1 حالت چکشی-چرخشی و 1 حالت چکشی بدون چرخش است؛ اما بتن کن‌ها تنها دارای 2 حالت کاری بوده، معمولا بزرگتر از دریل بتن کن هستند و حالت چرخشی ساده را ندارند. لازم به ذکر است برای کار با این دستگاه‌ها در حالت ساده چکشی بدون چرخش، بجای مته، از ابزار جانبی به نام «قلم تخریب» استفاده می‌شود. قلم‌ها نیز مثل مته‌ها با قطرها و طول‌های متفاوت وجود دارند و قسمت ابزار گیر و انتهایی آنها ساختار 4 شیار یا 5 شیار دارد.

 

 

اما مهمترین مشخصه فنی در انتخاب و خرید یک بتن کن، وزن آنهاست! در بازار وقتی قصد تهیه یکی از این دستگاه‌ها را داشته باشید احتمالا با این سوال که بتن کن یا تخریب چند کیلویی می‌خواهید مواجه خواهید شد. وزن این گروه ابزار با توجه به قدرتی که می‌توانند روی یک سطح بتنی ایجاد کنند بالا و پایین می‌شود و برای همین، بسیاری از خریداران با کمک گرفتن از وزن، به محصول مناسب خود می‌رسند. سبک‌ترین دریل بتن کن‌های 3 حالته، از حدود 3 کیلویی شروع می‌شود و به 11 کیلوگرم هم می‌رسد. در مورد بتن کن‌های 2 حالته نیز، باید گفت که وزن آنها از 6 تا 13 کیلوگرم متغیر است.

 

 

اجزاء بتن کن

بتن کن ها از هر برندی که باشند، اغلب ساختمان داخلی و ظاهری شبیه به‌هم دارند. به این معنا که در طراحی آنها تفاوت چندانی دیده نشده و مکانیزم کار آنها مشابه است. اصلی‌ترین اجزاء یک دریل بتن کن به شرج زیر است:

  • موتور الکتریکی: نیروی لازم برای چرخش مته و ایجاد ضربه را تامین می کند.
  • بدنه اصلی: جایی که آرمیچر و بالشتک و موتور دستگاه در آن گذاشته شده و معمولا جنس پلاستیک فشرده دارد.
  • گیربکس: قسمت بزرگ و تقریبا نیمی از بدنه اصلی دستگاه، که انواع چرخ دنده‌های داخلی در آن قرار گرفته و با چرخاندن کلید گردان، این دنده‌ها تغییر وضعیت می‌دهند.
  • کلید گردان گزینش حالت: یک کلید چرخان تغییر وضعیت که امکان انتخاب حالت سوراخکاری ساده، سوراخکاری چرخشی-چکشی و یا فقط حالت چکشی ساده (تخریب) را فراهم می نماید.
  • دیمر کنترل سرعت: به منظور تنظیم سرعت گردش مته و سرعت ضربه زنی بر حسب نیاز کاربر تعبیه شده است.
  • دسته کمکی: به منظور سهولت در کنترل دستگاه و اعمال نیروی بیشتر در حین کار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

کاربردهای بتن کن

معمولا کاربرد بتن کن و دریل بتن در مصارف زیر دیده می‌شود.

  • سوراخکاری در مصالح: قابلیت اصلی بتن کن، سوراخکاری در بتن، آجر، سرامیک و سنگ است به طوری که دریل معمولی امکان سوراخکاری این مواد را نداشته باشد.
  • تخریب های سبک: بتن کن برای انجام امور سبک تخریب همچون، کندن شیار برای دیوارکشی، تخریب کاشی های قدیمی و برچیدن قوطی کلید مناسب است.
  • نصب و راه اندازی تاسیسات: از بتن کن می توان برای نصب کابینت، لوله کشی و سایر امور تاسیساتی که نیازمند سوراخکاری در دیوارهای بتنی هستند، استفاده کرد.
  • تخریب در ارتفاعات: از آنجا که دریل بتن وزن کمتری دارد، برای تخریب سطوح و مصالح ساختمان در ارتفاعات، روی سقف و نردبان، روی داربست و اسکلت‌های ساختمانی مناسب است.

 

معرفی چکش تخریب

چکش تخریب هم ابزاری قدرتمند و تخصصی برای انجام امور سنگین تخریب است و شاید تا حدودی بدنه شبیه به بتن کن دارد. اما این ابزار حالت چرخشی نداشته و تنها با حالت چکشی ساده یا کوبشی ارائه می‌شود. ضربه چکش داخلی این ابزار در مقایسه با یک بتن کن هم‌وزن، کوبشی به مراتب بالاتر دارد. با توجه به قدرت تخریب بالا، از این چکش‌ها برای مصالح بسیار سخت مانند بتن، مصالح، آسفالت، سنگ های حجیم و تخریب و فرو ریختن یک سطح، دیوار و.... استفاده می‌گردد. در چکش تخریب دقت چندان در اولویت نیست و بجای آن قدرت است که نقش اصلی را دارد. علاوه بر توان، قدرت ضربه و چند مشخصه فنی دیگر، وزن هم در چکش تخریب مثل بتن کن‌ها مهمترین پارامتر است. در بازار، انواع چکش تخریب از 3 کیلویی تا 30 کیلویی وجود دارد. مدل‌های تا 17 کیلوگرم با عنوان چکش تخریب و وزن بالاتر از 17 کیلویی گاهی به عنوان «پیکور» شناخته می‌شوند.

قلم گیر یک چکش تخریب هم می‌تواند 4 شیار یا 5 شیار باشد، اما معمولا در وزن‌های بالا و پیکورها، نوع قلم گیر حالت استاندارد 6 گوش یا HEX دارد. قلم های مصرفی برای این ابزارها نیز علاوه بر تفاوت در قطر و طول قلم، ممکن است به صورت نوک تیز یا نوک پهن طراحی شوند. قلم نوک تمرکز را روی تخریب می‌گذارد اما قلم نوک پهن برای لایه برداری و تخریب با نظم بیشتر و محدودتر کاربرد دارد.

 

اجزاء چکش تخریب

اجزای تشکیل دهنده چکش تخریب فرق چندان زیادی به لحاظ ظاهری و تنوع با بتن کن ندارد و در ساختار و قدرت آنها تفاوت دیده می‌شود. این اجزا به شرح زیر است.

  • موتور الکتریکی: موتورهای به کار رفته در چکش تخریب بسیار قوی تر از موتورهای بتن کن بوده و نیروی لازم برای ایجاد ضربات قدرتمند را تامین می کنند.
  • قلم گیر: قلم گیر چکش تخریب برای اتصال انواع قلم های تخریب با سایز و شکل های مختلف طراحی شده است.
  • بدنه: که مقل بتن کن ها، از همان دو قسمت پلاستیکی جایگاه موتور و بخش فلزی گیربکس تشکیل می‌شود.
  • دیمر کنترل سرعت: به منظور تنظیم قدرت ضربه بر حسب نیاز کاربر تعبیه شده است.
  • لرزه گیر: لرزه گیر چکش تخریب به منظور کاهش لرزش و ارتعاشات ناشی از ضربه در حین کار طراحی شده است.

 

 

  •  

کاربردهای چکش تخریب

قبل از تهیه یک چکش تخریب بهتر است بدانید این ابزار دقیقا در کجا و چه مواقعی کاربرد دارد. عمده کاربرد چکش تخریب در موارد زیر است:

  • تخریب های سنگین: کاربرد اصلی چکش تخریب، انجام امور تخریب سنگین در پروژه های عمرانی و بازسازی است. از جمله این موارد می توان به تخریب دیوارهای بتنی، کندن کف، تخریب آسفالت و برچیدن سازه های بتنی اشاره نمود.
  • کندن زمین: با استفاده از قلم های مخصوص، می توان از چکش تخریب برای کندن زمین در پروژه های کوچک و متوسط استفاده کرد.
  • تخریب سازه های بتنی: چکش تخریب برای تخریب ستون های بتنی، دال ها و سایر سازه های بتنی در پروژه های عمرانی کاربرد دارد.

 

تفاوت بتن کن با چکش تخریب

انتخاب بین بتن کن و چکش تخریب به ماهیت پروژه، مکان و موقعیت تخریب، و میزان تخریب مورد نیاز بستگی دارد. در این بخش به بررسی تفاوت های کلیدی این دو ابزار می پردازیم تا تصمیم گیری برای خرید را برای شما آسان تر کنیم.

  • قدرت تخریب:

قدرت تخریب بتن کن محدود بوده و برای امور سبک تخریب مناسب است. انرژی ضربه ای بتن کن معمولا بین 2 تا نهایتا 30 ژول می باشد. اما چکش تخریب ابزاری قدرتمند برای تخریب های سنگین است. انرژی ضربه ای چکش تخریب بسته به مدل دستگاه، از 15 تا 60 ژول و یا حتی بیشتر متغیر است.

  • قابلیت سوراخکاری:

همانطور که اشاره شد، بتن کن قابلیت سوراخکاری در مصالح سخت را دارا می باشد. قطر سوراخکاری با مته در بتن کن معمولا بین 16 تا 32 میلی متر است. اما چکش تخریب قابلیت سوراخکاری ندارد و صرفا برای امور تخریب طراحی شده است.

  • قابلیت های جانبی:

برخی از مدل های بتن کن سبک دارای قابلیت های جانبی مانند، امکان کار در ارتفاع، تسطیح سطوح، شیارزنی و... هستند. حال آنکه چکش تخریب معمولا فاقد هرگونه قابلیت جانبی بوده و تنها برای تخریب کاربرد دارد.

  • وزن و ابعاد:

بتن کن ابزاری سبک تر و جمع و جور تر نسبت به چکش تخریب است. این ویژگی باعث سهولت در حمل و نقل و استفاده در فضاهای محدود می شود. اما چکش تخریب اغلب ابزاری حجیم تر و سنگین تر از بتن کن است. وزن بالای چکش تخریب به منظور ایجاد نیروی ضربه کافی در حین تخریب ضروری است.

 

بتن کن بخرم یا چکش تخریب؟

انتخاب بین بتن کن و چکش تخریب بستگی به نوع پروژه و نیازهای شما دارد. قبل از تهیه هر کدام، باید ابتدا چند سوال از خود بپرسید و موقعیت کاری را بسنجید:

  • قرار است یک محدوده بتنی را فقط تخریب کنید؟
  • به سوراخکاری کمی دقیق‌تر نیاز دارید؟
  • قرار است یک لایه و قطعه گچی را سوراخ کنید یا سطحی سخت تر؟
  • به چه عمق سوراخ و تخریبی نیاز دارید؟
  • در ارتفاع کار می‌کنید یا روی زمین؟ وزن دستگاه چقدر باشد؟
  • تنها قصد تخریب دارید یا ممکن است بخواهید جایی از کار را کمی منظم‌تر سوراخ کنید؟

تنها با پاسخ به همین سوالات و یک مقایسه ساده می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

- بحث بعدی اما وزن و قدرت دستگاه است. برای رسیدن به یک مدل مناسب، باید ضخامت بتن و سطح کار، میزان سنگین بودن تخریب و سوراخکاری و عمق نفوذی که می‌خواهید سوراخ کنید را در نظر بگیرید.

- نکته بعدی به برند ابزار و کیفیت ساخت آن مربوط می‌شود؛ سعی کنید از برندهای معتبر و امتحان پس‌داده همچون ماکیتا، بوش، دیوالت، هیلتی و یا چند برند ایرانی مثل رونیکس، آروا، محک و توسن و... استفاده کنید.

- مورد دیگر هم در نظر گرفتن بودجه و میزان هزینه است؛ قیمت بتن کن نسبت به چکش تخریب مناسب تر است. در صورتی که به طور مداوم با امور تخریب سنگین سروکار ندارید، خرید بتن کن با توجه به کارایی چند منظوره آن، از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

- در صورت نیاز به قابلیت های جانبی مانند، تسطیح سطوح و یا شیارزنی، به مدل هایی به امکانات دستگاه و آپشن‌های آن هم توجه نمایید.

- و مورد آخر اینکه داشتن گارانتی معتبر و در دسترس بودن خدمات پس از فروش، در انتخاب چکش تخریب و بتن کن اهمیت بسزایی دارد.

 

کلام آخر در مورد تفاوت بتن کن با چکش تخریب

در این مقاله در مورد فرق چکش تخریب و دریل بتن کن صحبت کردیم. هر دوی این ابزارها جزو کاربردی‌ترین دستگاه‌های صنعت ساختمان سازی به حساب می‌آیند. انتخاب بین این دو، اگر نیاز خود را از قبل تشخیص داده باشید و دستگاه‌ها را بشناسید ساده خواهد بود. اما اگر در هر صورت بین فرق چکش تخریب و بتن کن دچار تردید شدید، کارشناسان ما به صورت تلفنی و مشاوره آنلاین در خدمت شما خواهند بود.

شما می‌توانید برای خرید بتن کن و چکش تخریب در وزن های مختلف با قدرت دلخواه، از هر برند معتبر داخلی و خارجی با ضمانت و گارانتی رسمی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید