موتور برق دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ (بررسی فاکتورهای مهم خرید)

مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی طبق چه فاکتورهایی انجام می‌شود؟ این دو ژنراتور برق به دلیل تفاوت در سوخت مصرفی، در کار واقعی چقدر باهم فرق دارند و اساسا موتور برق دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ در این مقاله به طور کامل و دقیق در موارد مختلف، به مقایسه ژنراتور گازوییلی و بنزینی پرداخته‌ایم. پس برای اینکه با دنیای این دو ماشین آشنا شوید و برای داشتن یک انتخاب درست، ما را همراهی کنید تا پاسخ این سوالات را یک به یک پیدا بدست بیاورید.

 

 

موتور برق چیست؟ موتور برق وسیله‌ای است که از فرایند مکانیکی برای تولید نیروی الکترومغناطیسی استفاده می‌کند. یعنی موتورهایی که از بنزین به عنوان سوخت برای کارکردن موتور خود و تولید برق استفاده می‌کنند به عنوان موتور برق بنزینی شناخته می‌شوند. از سوی دیگر موتورهایی که از گازوئیل برای سوخت استفاده می‌کنند، موتور برق دیزلی یا گازوئیلی گفته می‌شوند. پس به طور کلی در این موتور برق‌ها از بنزین یا گازوییل برای تبدیل انرژی شیمیایی ماده سوختنی به انرژی مکانیکی استفاده می‌شود. در گذشته اولین موتورهای برق که مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گرفت، تنها موتور برق گازوئیلی بود که سر و صدای زیاد، دود شدید و بوی بدی داشت. اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی، موتور برق‌ها نیز از دنیای فناوری عقب نمانده‌اند و حتی موتور برق گازوئیلی کلاسیک و قدیمی چرب و بد بوی دیروز، در ساختار جدید به یکی از موتور برق‌های ایده‌آل امروز بدل شده است.

 

تفاوت موتور برق بنزینی و موتور برق گازوییلی در راندمان سوخت

هنگام مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی، یکی از مواردی که به آن بسیار توجه می‌شود راندمان سوخت است. در بررسی راندمان سوخت موتور برق‌ها، به دو نکته باید توجه کرد:

  • قیمت سوخت
  • میزان سوخت

از گذشته قیمت گازوییل همیشه از قیمت بنزین ارزان‌تر بوده است، اما این روزها قیمت این سوخت قدیمی چندان اختلاف بالایی با قیمت بنزین ندارد. با این حال در حجم بالا هزینه گازوئیل در مقایسه با هزینه بنزین مقرون‌به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد. همیشه مصرف سوخت در موتور برق بنزینی در مقایسه با موتور برق دیزلی بیشتر بوده است، با اینکه تولیدکنندگان سعی کرده‌اند تا میزان مصرف سوخت آن را کاهش دهند، اما همچنان مصرف سوخت موتور گازوئیلی کمتر است. به اضافه اینکه نوع دیزلی نسبت به مصرف سوختی که دارد، نیروی برق بیشتری تولید می‌کند.

 

تفاوت موتور برق بنزینی و موتور برق دیزلی از لحاظ طول عمر

از موارد دیگر مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی برای داشتن یک خرید موثر، طول عمر یا دوام موتور برق است. در این بخش تمرکز بیشتری بر این سوال که موتور برق دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ صورت می‌گیرد. باید گفت به ژنراتور برق بنزینی فشار بالایی برای تولید برق وارد می‌شود در حالی که نوع گازوئیلی به راحتی بدون تحمل هیچ فشاری، برق مورد نیاز را تامین می‌کند، پس دوام بیشتری نیز دارد. علاوه بر این، ماده سوختی گازوئیل به طور ذاتی مایعی روان است و به راحتی برای شعله‌ور شدن، متراکم می‌شود. یعنی گازوییل به دلیل تراکم و با قرار گرفتن در معرض دما می‌تواند مشتعل شود، اما بنزین چنین عملکردی ندارد و همچنان نیاز به جرقه دارد تا بتواند شعله‌ور شود.

به همین منظور بنزین نیاز به یک روان کننده در موتور دارد. روان کننده منجر به برافروختن آرام و آهسته موتور برق بنزینی هنگام تولید برق خواهد شد که هر چه شعله‌وری در موتور آهسته‌تر صورت گیرد، فشار وارده به پیستون و سایر اجزای موتور کمتر خواهد بود، بنابراین کیفیت روان کننده در موتور برق بنزینی بسیار اهمیت دارد. با این وجود فشار شعله‌وری در موتور برق بنزینی خیلی بیشتر از گازوئیلی است.

 

مقایسه موتور برق بنزینی و موتور برق گازوئیلی از لحاظ میزان صدا

در تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی به لحاظ تولید سر و صدا باید گفت موتور برق‌ها دارای سروصدای زیادی هستند، اما از آنجایی که گازوئیل در اثر تجمع و تراکم به مرحله احتراق می‌رسد، انرژی آزاد شده همراه با تولید صدای بیشتری است. از این رو میزان صدای موتور برق بنزینی کمتر از نوع گازوییلی بوده و برای مناطق مسکونی مناسب‌تر خواهد بود. البته شایان ذکر است که در طراحی‌ها و مدل‌های جدید موتور برق گازوئیلی، از عایق ضد صدا (کانوپی) برای کمتر کردن میزان صدای این دستگاه استفاده شده، اما وجود این عایق باعث سنگینی و وزن بیشتر موتور برق گازوئیلی می‌شود.

 

مقایسه موتور برق بنزینی و موتور برق گازوئیلی از لحاظ میزان امنیت

مقایسه از منظر شرایط نگهداری

در مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی از نظر امنیت باید به نگهداری نوع سوخت توجه کرد. بنزین یک ماده سوختنی و فرار است که با سرعت و شدت زیادی در مقایسه با گازوئیل آتش می‌گیرد و حتما باید در جای مناسب قرار گیرد. از این لحاظ خطر بنزین در محیط های گرم و با حرارت بالا حتی زیر نور آفتاب زیاد است! در صورتی که گازوئیل دارای چگالی بالاتری است و به آسانی شعله‌ور نمی‌شود؛ برای همین در اماکن و جایی که این ماده زمانی در معرض شعله باشد دیرتر آتش خواهد گرفت.

مقایسه از نگاه اشتعال داخلی موتور برق

همچین در تفاوت موتور برق بنزینی و گازوئیلی به لحاظ امنیت، باید به سیستم سوختن (احتراق) در موتور برق‌ نیز توجه کرد. همان طور که گفته شد گازوئیل نیاز به چیزی برای شعله‌ور شدن ندارد، اما موتور برق بنزینی برای اشتعال نیاز به شمعک دارد تا شعله‌وری به کمک جریان هوا انجام شود. پس اگر موتور برق بنزینی در جای مناسب نگهداری نشود احتمال خطر وجود دارد.

 

تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی از لحاظ تعمیر و نگهداری

سرویس کردن مرتب دستگاه‌ها و وسایل، همواره برای جلوگیری از بروز هر گونه خطر و اتفاق و همچنین کاهش استهلاک، بسیار اهمیت دارد. موتور برق‌ها به دلیل اینکه بیشتر در زمان‌های اضطراری قطعی برق کاربرد دارند، بنابراین مهم است که بی‌هیچ نقصی، همیشه آماده کار باشند. بعضی موتور ژنراتورها استفاده دائمی دارند و به طور مداوم تولید برق می‌کنند. برای همین به منظور جلوگیری از هر گونه قطعی و خرابی باید هر چند ساعت چک شوند.

همچنین در مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی این نکته را باید در نظر گرفت که مدل گازوئیلی به دلیل داشتن حرارت کمتر و طراحی ساده، خود روند استهلاک کندتری دارد. با این حال اگر دچار مشکل شود هزینه تعمیر آن بیشتر از مدل بنزینی است. از نظر دیگر، موتور برق گازوئیلی باید هر شش ماه نهایتا تا یک سال سرویس شود، اما موتور برق بنزینی بین سه تا شش ماه نیاز به سرویس دارد.

 

وزن موتور برق بنزینی و دیزلی چه تفاوتی با هم دارد؟

وزن یکی از عوامل مهم در انتخاب موتور برق است که هنگام مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی باید این فاکتور را در نظر گرفت. موتور برق بنزینی از وزن بسیار کمتری در مقایسه با نوع دیزلی برخوردار است و امروزه نوع بنزینی در ساختار جدید به شکل موتور برق پرتابل، موتور برق اینورتری و کوچک ساخته می‌شوند. این مدل ها در بیشتر اوقات کاملا قابل حمل بوده و وزن برخی از موتور برق های بنزینی جدید زیر 10 کیلوگرم هم وجود دارد. به طور کلی اکثر ژنراتور برق های خانگی و کوچک در نوع بنزینی تولید می‌شوند.

اما موتور برق گازوئیلی به علت فرآیند سوخت خود که در بالا نیز اشاره کردیم، در اثر تراکم و دما به انفجار می‌رسد. از این رو نیاز به یک بدنه مستحکم و قوی دارد پس وزن سنگین‌تری در مقایسه با موتور برق بنزینی خواهد داشت تا بتواند لرزش‌های خود را کنترل کند. موتور برق های صنعتی و عظیم در مجتمع ها و کارخانجات اکثرا در نوع گازوییلی ساخته شده و در اکثر موارد توسط یک شخص و فرد قابل حمل نیستند.

 

استفاده از سیستم هوا خنک یا آب خنک در موتوربرق های گازوییلی و بنزینی

وقتی ماده سوختنی می‌سوزد در کنار تولید برق، انرژی گرمایی آزاد می‌کند و این حرارت باعث بالا رفتن دمای موتور و در نتیجه منجر به بالا رفتن استهلاک اجزای موتور می‌شود. بنابراین موتور برق نیاز به خنک کاری دارد که هم به درستی کار کند و هم عمر موتور برق بیشتر شود. در سیستم خنک کنندگی، موتور برق بنزینی بهتر است یا گازوئیلی؟

در پاسخ می‌توان گفت، موتور برق‌ها دارای دو نوع سیستم خنک کننده به نام هوا خنک و آب خنک هستند که به لحاظ هزینه، سیستم آب خنک از سیستم هوا خنک گران‌تر است. به لحاظ حجم کار، هوا خنک برای زمانی که حجم کار کم است مناسب بوده و آب خنک برای زمانی که حجم کار بالا است کارایی دارد. موتور برق دیزلی در حجم های بالا و نوع صنعتی از مکانیزم کولینگ آب خنک و بیشتر مدل های موتور برق بنزینی خانگی و متوسط و نیمه صنعتی از مکانیزم هوا خنک استفاده می‌کنند. سیستم خنک کننده با آب هزینه بیشتری دارد و در  ساخت اکثر ژنراتورهای ساده و نیمه صنعتی عمومی تر، تنها از روش هوا خنک استفاده می‌گردد.

 

تفاوت استارت در موتور برق بنزینی و دیزلی

از دیگر عوامل مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی، می‌توان به نوع استارت آن‌ها اشاره کرد. موتور برق گازوئیلی با کمک فشرده کردن هوا درون سیلندر و گرم نمودن موتور، استارت می‌زند و تولید برق می‌کند که این فرآیند در هوای سرد با اختلال مواجه می‌شود، اما موتور برق بنزینی در هوای سرد مشکلی در استارت ندارد. با این حال در موتور برق گازوئیلی با کمک یک شمع گرم کن، در هوای سرد می‌توان این مشکل را برطرف کرد. به طور کلی روشن کردن موتور برق با هندل یا استارت برقی در موتور برق بنزینی، آسان‌تر از موتور برق گازوئیلی است.

 

تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی از لحاظ نوع احتراق

تفاوت کار در ژنراتور برق بنزینی و دیزلی به نوع احتراق داخلی موتور و انجین نیز مربوط است. احتراق کاملا ارتباط مستقیمی به نوع سوخت موتور برق دارد. مدل بنزینی دو برابر موتور برق گازوئیلی سوخت مصرف می‌کند و همان طور که اشاره شد مدل گازوییلی با تراکم‌سازی و گرم شدن شعله‌ور می‌شود، اما موتور برق مدل بنزینی به کمک یک جرقه به احتراق می‌رسد.

 

مزایا و معایب موتور برق بنزینی کدام است؟

برای بهتر دانستن تفاوت ژنراتور برق دیزلی و بنزینی به منظور یک خرید مناسب، بهتر است نکات مثبت و منفی هر موتور برق را بررسی کنیم. در ابتدا به مزایا و معایب موتور برق بنزینی می‌پردازیم.

مزایای موتور برق بنزینی

از جمله مزایای این موتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور برق بنزینی قابل حمل بوده، زیرا در اندازه‌های کوچک موجود هستند. این ویژگی همان چیزی است که آن‌ها را از انواع دیگر موتور برق‌ها متمایز می‌کند.
  • مناسب برای مصرف خانگی و کمپینگ
  • وزن کمتر
  • استفاده از موتور برق بنزینی به دانش یا مهارت خاصی نیاز ندارد. موتور راحت به صورت دستی یا استارت برقی راه اندازی می‌شود.
  • سر و صدای کمتر
  • موتورهای بنزینی برای کار داخل و خارج از خانه مناسب هستند. نوسانات دما و رطوبت زیاد تاثیری بر عملکرد آن ندارد.
  • در دسترس بودن سوخت

مزایای موتورهای بنزینی آن‌ها را به یک انتخاب ایده‌آل برای خانه‌های شخصی تبدیل می‌کند. بنابراین آن‌ها هر روز بیشتر و بیشتر محبوب می‌شوند.

معایب موتور برق بنزینی

با وجود مزایای موتور برق بنزینی، معایب آن عبارتند از:

  • با توجه به ماهیت قابل حمل بودن، آن‌ها نیاز به توجه و نگهداری منظم برای افزایش دوام خود دارند.
  • عمر و دوام کمتر
  • هزینه سوخت بیشتر
  • مصرف سوخت بالاتر

 

مزایا و معایب موتور برق دیزلی کدام است؟

موتور برق دیزلی برای حجم کار بالا بسیار مناسب‌تر بوده و مکان‌هایی مثل استفاده برای کارخانه‌های صنعتی، کارگاه ها، صنایع مختلف، مجتمع و ساختمان‌های عمومی و خدماتی بزرگ و... به کار می‌رود. این نوع از موتور برق دارای مزایا و معایب متعددی است که به آن می‌پردازیم:

 

مزایای موتور برق گازوئیلی

مزایای موتور برق دیزلی یا گازوئیلی به شرح زیر است:

  • موتور برق دیزلی آرام‌تر می‌سوزند و در نتیجه عمر و دوام آن‌ها افزایش می‌یابد. به علاوه دوام آن را می‌توان با سرویس منظم و نگهداری مناسب افزایش داد.
  • هزینه‌های عملیاتی پایینی دارند زیرا سوخت‌های دیزل در مقایسه با تمام موتور برق‌ها ارزان‌تر هستند.
  • هزینه نگهداری پایین
  • قابلیت تامین ولتاژهای توان بالا حتی در زمان کار طولانی
  • مصرف سوخت کمتر
  • امنیت بیشتر

معایب موتور برق گازوئیلی

در کنار مزایای بالای موتور برق دیزلی، این دستگاه معایبی نیز دارد از جمله:

  • موتور برق گازوییلی به دلیل انتشار مقادیر زیادی دود برای سلامتی و محیط زیست مضر هستند.
  • آلودگی صوتی و صدای موتور برق دیزلی بیشتر از موتور برق بنزینی است.
  • گران‌تر از سایر موتور برق‌ها
  • دسترسی کمتر برای تامین سوخت
  • هزینه تعمیرات بیشتر

 

موتور برقی دیزلی بخریم یا موتور برق بنزینی؟

در این مطلب بر مقایسه موتور برق بنزینی و دیزلی و تفاوت در کارشان مروری داشتیم. اینکه موتور برق چیست و چه کاربردی دارد را در مقاله دیگری از بخش آموزه های ابزار به طور مفصل شرح داده ایم. چه موتور برقی بخریم؟ شاید پر تکرارترین سوال مشتریان ژنراتور برق باشد. برای پاسخ به این سوال باید گفت، اولا به نیاز و هدف استفاده شما، و دوما طبق توضیحات داده شده در بالا، به تفاوت در کارکرد این دو ماشین بستگی دارد. هر دو موتور برق کارایی و اهداف ویژه خاص خود را دارند.

گازوئیل و بنزین هر دو مواد سوختنی بسیار خوبی برای موتور برق‌ها هستند. با توجه به مشاهدات و تولیدات سازندگان، انواع موتور برق بنزینی بیشتر به سمت کاربری خانگی و نیمه صنعتی میل دارد و انواع ژنراتور برق گازوییلی بیشتر صنعتی و سنگین تر هستند. حال با توجه به هدف خود می‌توانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

 

 

 با این وجود اگر به دنبال خرید موتور برق خوب هستید می‌توانید به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کرده و با مقایسه انواع ژنراتور برق موتور بنزینی و دیزلی و تفاوت موتور برق اینورتری و موتور برق معمولی به همراه مشاوره رایگان تخصصی و ارائه ضمانت و گارانتی اصالت کالا از معتبرترین سازندگان ایرانی و خارجی، انتخابی مناسب داشته باشید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید