معرفی و ویژگی های بهترین تراز لیزری برای کناف و کاشی کاری

کاشی کاری و کناف دو عمل و هنر زیبا در معماری بوده که برای انجام درست آنها به برخی دستگاه‌ها مثل تراز لیزری نیاز است. اما بهترین تراز لیزری برای کاشی کاری و کناف کاری کدام است؟

وقتی به یک دیوار و سقف یک اتاق یا حمام و سرویس بهداشتی نگاه می‌کنید، در صورت انجام شدن صحیح و استاندارد کاشی کاری یا نصب سقف کاذب در آنها، چشم‌ها خیره می‌شود! بسیاری از افراد فکر می‌کنند این میزان دقت و نظم در نصب کاشی، گرانیت و سرامیک و یا پالت گچی سقف ها بسیار سخت و پیچیده است. اما در واقعیت این فرآیند به چه اندازه دشوار است؟ اندازه گیری دقیق کاشی ها روی دیوار و یا کناف برای سقف کاذب چطور با تراز لیزری انجام می‌گیرد؟ آیا اصلا برای کاشی کاری بهتر است از تراز لیزری استفاده گردد؟ چگونه بهترین تراز لیزری را برای این 2 شغل انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب در مورد نحوه کاشی کاری و کناف کاری با تراز لیزری صحبت کنیم.

 

تراز لیزری، ابزاری ضروری برای کاشی کاری

حتما شده که تا بحال به برخی دیوارهای کج و زاویه دار کاشی یا سقف های کاذب و گچی نه زشت و نه چندان کامل برخورد داشته‌اید. این بخش‌های خانه و اماکن مختلف، در صورت داشتن اشتباه محاسباتی معمار حس بسیاری بدی می‌دهند و صاحب خانه و ملک را ناامید می‌کنند. مهمترین فاصله بین یک کاشی کاری و کناف کاری موفق زیبا و یک نصب ناموفق و فاجعه، تنها استفاده از یک ابزار کمک کننده و حیاتی است: «تراز لیزری»

این دستگاه کوچک با ایجاد 2 یا 3 خط لیزر بلند و کاملا صاف روی دیوار، زمین و سقف، به معمار کمک می‌کند تا براحتی بتواند اندازه کاشی و کناف مورد نظر و شیب نصب آنها را بررسی کند. تراز لیزری در مقایسه با دیدن توسط چشم، و در مقایسه با ابزارهایی چون تراز بنایی دستی و قدیمی (دارای کپسول آب) و متر نواری، دست بسیار بالاتری در کار نصب وسایل دارد. دقت تراز لیزری مناسب برای کاشی کاری قابل قیاس با هیچکدام از دو ابزار دیگر نیست! و پوشش کامل محیط نصب کاشی و کناف مثل اتاق، پذیرایی، آشپزخانه و غیره... نیز از دیگر نقاط قوت این ابزارها است.

به جز انداختن نور لیزر، ترازهای لیزری دارای امکاناتی چون هشدار کج بودن خطوط، امکان نصب سه پایه و گیره مگنتی، جابجا شدن آسان، راه اندازی و کار اتوماتیک بدون نیاز به درگیر کردن کاربر و آپشن‌هایی دیگر هستند. در واقع باید گفت که داشتن همین وسیله کوچک و بسیار پر کاربرد، به راحتی و سادگی تمام شما را به یک کاشی کار، نصاب سقف کاذب و کناف کار کاملا حرفه‌ای و کار درست تبدیل می‌کند.

 

ویژگی های تراز لیزری مناسب برای کاشی کاری و کناف کاری

بهتر است بدانید که هر مدل از این ابزار برای کار نصب کاشی و کناف مناسب نیست! با یک جستجو در بازار ابزار خواهید دید که تنوع در این گروه کالا بسیار زیاد است؛ چرا که تراز لیزری فقط برای کاشی کاری و کناف زنی استفاده ندارد. برخی از این دستگاه‌ها بسیار ساده هستند و برخی مدل‌های دیگر با امکانات ویژه‌ای ساخته می‌شوند و قیمت گرانی دارند. اما در واقع بهترین تراز لیزری برای کناف و کاشی کاری لزوما نباید گران باشد و نیازی به هزینه بسیار بالا ندارد. مدل انتخابی تراز لیزری مخصوص این پروژه‌ها باید شامل امکانات و مشخصه‌های فنی زیر باشد:

  • حداقل 2 محور و دیود لیزری یعنی 1 محور عمودی و 1 محور افقی داشته باشد.

داشتن تعداد خط بالاتر مثل تراز 3 خط و سه بعدی 3D کمک کننده است؛ مثلا حداقل زاویه پوشش ترازهای لیزری معمولا 180 درجه بوده و برای اکثر پروژه‌ها کافی است؛ اما تراز لیزری با پوشش 360 درجه سه بعدی یک انتخاب عالی و ایده‌آل خواهد بود.

اما به تازگی نسل جدیدی از ترازهای لیزری وارد بازار شده که چهار دیود و محور در 4 طرف چپ / راست و بالا / پایین دارد. این دستگاه‌های نوین به تراز لیزری 4 بعدی یا تراز لیزری 16 خط معروف شده‌اند و به نظر بسیاری از کارشناسان بهترین نوع تراز لیزری برای کاشی کاری و کناف کاری محسوب می‌شوند.

 

 

  • قدرت پرتاب لیزر و وضوح بالایی داشته باشد.

در صورت کار در فضای داخلی استفاده از نور قرمز و در فضای بیرونی استفاده از ترز لیزری نور سبز پیشنهاد می‌شود. نور سبز زیر اشعه خورشید و نور بیرونی و شدید بهتر دیده می‌شود.

  • برد لیزر مناسبی داشته باشد.

نیازی به داشتن برد و متراژ بسیار بلند نیست، اما برد دستگاه به میزانی باشد که تمام محیط دیوار و سقف کاری یا قسمت بزرگی از آن را پوشش دهد. توصیه می‌شود ماکزیمم برد لیزر زیر 10 -15 متر نباشد.

  • امکان نصب سه پایه، گیره مگنتی (آهنربایی) و یا گیره آویز سقف و دیوار را داشته باشد.
  • مکانیزم خود ترازی آن سریع عمل کند و خطا نداشته باشد.
  • کم مصرف و بهینه باشد؛ طوری که بتواند با یک بار شارژ باتری، ساعات ممتد زیادی کار کند.

 

 

به جز چند ویژگی لازم و واجب در بالا، داشتن چند امکان دیگر در تراز لیزری، بیشتر به کمک یک استاد کاشی کار و نصاب کناف و سقف کاذب خواهد آمد:

  • دقت بالا:

هر چه دقت لیزر دستگاه در هر 10 متر بالاتر داشته باشد، نتیجه کار در محیط های بزرگ تمیزتر و دقیق تر خواهد شد.

  • امکان تنظیم شدت نور و انتخاب محور:

برخی تراز های لیزری امکان کم/زیاد کردن شدت نور و یا خاموش/روشن کردن یک محور را دارد که برای بالا بردن ساعات کاری دستگاه مفید خواهد بود.

  • هشدار صوتی و تصویری عدم تراز:

سیستم خودترازی لیزر در برخی مدل‌ها با هشدار تصویری چشمک زن و یا آلارم صوتی همراه است. این موارد عدم تراز بودن لیزر را به خوبی به استاد کار اطلاع می‌دهد.

  • قفل کن تراز:

دکمه قفل کن تراز لیزری کمک می‌کند تا قابلیت خود ترازی دستگاه با توجه به انتخاب کاربر و به صورت دلخواه کار کند. این ویژگی در برخی موارد خاص کاشی کاری و کناف و همچنین در شرایط ویژه جابجا شدن دستگاه کمک کننده خواهد بود.

 

معرفی بهترین تراز لیزری برای کاشی کاری و کناف کاری

با توجه مشخصات فنی و ویژگی‌های اشاره شده در بالا، می‌توان گفت که تراز لیزری مناسب برای کاشی کاری و کناف به برد خیلی بلندی نیاز ندارد، اما قدرت لیزر و ساعات کاری طولانی مناسبی می‌خواهد و کیفیت پرتو لیزر عمودی و افقی آن باید بالا باشد.

یکی از کامل ترین گزینه‌ها در بین فهرست بهترین تراز لیزری برای کاشی کاری و بنا به انتخاب بسیاری از معماران و نصابان، تراز لیزری بوش دو خط مدل GCL 2-50 G است که با نور سبز برای تمام محیط های داخلی و بیرونی استفاده می‌گردد. این مدل علاوه بر انداختن 2 خط لیزر، به وسیله یک دیود نقطه زن لیزری، معمار را در نصب کاشی، سرامیک و سقف کاذب بیشتر از ترازهای لیزری کلاسیک دیگر راهنمایی می‌کند. برد لیزر آن 15 متر و دقت 0.3 میلی متر یا 3 میلی متر در 10 متر دارد. میزان خودترازی 4 درجه در کنار عایق ضد آب و خاک IP64 کمک می‌کند تا فرآیند انجام کار با آن بسیار راحت باشد. خرید نسخه کامل این تراز، به همراه لوازم، سه پایه و... پیشنهاد می‌شود.

 

 

محصول بعدی دیگر قابل پیشنهاد برای کاشی کاری و کناف تراز لیزری دیوالت دو خط مدل DW088K-XJ است که با دو محور عمودی و افقی و نور قرمز رنگ ارائه می‌شود. کمپانی DeWALT این محصول را با بدنه مقاوم و تست سقوط 1 متری ارائه کرده که برای مشاغل بنایی و معماری بسیار کاربردی و حایز اهمیت است. این تراز لیزری نیز دقت 3 میلی متر در 10 متر و خودترازی 4 درجه دارد. به دلیل داشتن برد 10 متری و قابل ارتقا به 50 متر با کمک آشکار ساز، یکی از بهترین گزینه های برای نصب دکوراسیون داخلی و کاشی کاری خانگی است.

 

 

در بین محصولات ارزانتر نیز، تراز لیزری هیوندای سه خط مدل ML100 که با نور قرمز ارائه شده و یا مشابه همین محصول یعنی تراز لیزری هیوندای سه خط مدل ML100-G که با نور سبز ارائه می‌شود از گزینه های پیشنهادی در بین بهترین تراز لیزری برای کناف و کاشی هستند. این محصول جمع و جور با ابعادی بسیار کوچک ارائه شده که جهت نصب روی رک و ریل و جابجایی در سقف و دیوار موردی عالی محسوب می‌گردد. داشتن 2 محور عمودی و 1 محور افقی این تراز لیزری با دقت 4 میلی متر در 10 متر جای نگرانی باقی نمی‌گذارد. تراز لیزری هیوندای ML100 دارای قفل پاندولی و امکان کار تا 8 ساعت مداوم داشته و در کنار قیمت بسیار مناسب، بسیاری از خریداران آن در بین گزینه‌های انتخابی خود قرار می‌دهند.

 

کلام آخر در مورد بهترین تراز لیزری مخصوص کاشی و کناف کاری

غیر از این مدل‌های اشاره شده در بالا، عناوین بسیار بیشتر و گوناگونی از تراز لیزری مناسب برای کاشی کاری و نصب سقف کاذب و کناف وجود دارد. به طور خلاصه هر تراز لیزری با کیفیت، دقیق و دو خط یا بیشتر، به همراه ساعات کاری طولانی و پرتاب نور قدرتمند امکان استفاده برای این مشاغل عمومی را دارند.

شما می‌توانید برای خرید تراز لیزری نور قرمز و نور سبز مخصوص کاشی کاری و کناف با قیمت های عالی از برندهای معتبر داخلی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید