نحوه استفاده از سشوار صنعتی به همراه ویدئوی آموزشی

در این مقاله به آموزش کار با سشوار صنعتی که ابزاری پر استفاده در صنایع و کارگاه‌های مختلفی مانند هوافضا، خودرو، الکترونیک، بسته بندی، ساخت وساز و پزشکی بوده، می‌پردازیم. در گذشته سشوار بیشتر مصرف خانگی و آرایشی داشت؛ اما امروزه سشوار ابزاری صنعتی، مهم و کاربردی در دنیای ما به شمار می‌رود. سشوار صنعتی قدرت موتور بالا و دارای تنظیم حرارت بوده که با توجه به قطعه کار آن را تنظیم کرده تا به آن آسیبی وارد نشود. سشوار صنعتی و سشوار آرایشی شاید از نظر طراحی بدنه تا حدودی به یک شکل باشند؛ اما نحوه کار با سشوار صنعتی و سشوار آرایشی کاملا متفاوتند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

 

سشوار ابزاری تفنگی شکل بوده که روی بدنه آن کلیدهایی برای تنظیم درجه حرارت، سرعت باد قرار گرفته است. این ابزار در مشاغل مختلفی مانند صافکاری و نقاشی، قاب سازی، رزین، الکترونیکی، وکیوم یا بسته بندی و تعمیرات دستگاه‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توان دمای سطوح کاری را بیش از 600 درجه سانتیگراد حرارت داد. مکانیزم کاری این ابزار به این شکل بوده که هوا از شیارهای انتهایی وارد دستگاه شده و از بین المنت ها عبور و در انتها باد گرم را خارج می‌کند. بخش زیادی از قسمت جلویی که لوله فلزی انتقال حرارت قرار داشته، با محافظ حرارتی پلاستیکی پوشانده تا ایمنی دستگاه را تا حدی افزایش دهد.

ایجاد شرایط ایمنی برای کار با سشوارهای صنعتی

 

 

قبل از استفاده از این ابزار حتما ویدئو یا مطالب آموزش کار با سشوار صنعتی را مطالعه یا مشاهده کنید. در اینجا به برخی از شرایط اولیه اشاره خواهیم کرد.

  • در مرحله اول باید کاملا متمرکز باشید چرا که هر گونه عدم تمرکز احتمال خطر را افزایش می‌دهد. گام بعدی استفاده از لباس کار با آستین بلند و دستکش کار مقاوم در برابر حرارت است.
  • زمان استفاده از سشوار ترجیحا روی میز چوبی کار کرده تا از جذب حرارت و خطرات پیش رو تا حد زیادی جلوگیری شود.
  • اجسام و لوازم اضافی اشتعال پذیر را از روی میز خور دور کنید.
  • از سالم بودن تهویه و فن جریان هوای محیط کارگاه اطمینان حاصل فرمایید.
  • اگر برای پاک کردن رنگ با این ابزار کار کرده، بهتر است از ماسک تصفیه هوا PAPR مجهز به فیلتر HEPA استفاده کنید.
  • محیط اطراف خود را خلوت کنید تا زمان تغییر زاویه، سیم برق دستگاه یا قطعه کار انعطاف پذیر باشد.
  • محیط‌های کارگاهی قابل اشتعال را حتما با کپسول‌های آتش نشانی تجهیز شود.
  • زمان استفاده از کابل‌های سیار استفاده نکرده و سشوار را مستقیم به پریز برق وصل کنید؛ چرا که این ابزار از جریان بالایی برای تولید حرارت استفاده کرده و باعث گرم شدن بیش از حد کابل برق می‌شود.
  • گرد و غبار به اجزای داخلی دستگاه آسیب وارد کرده و باعث گرم شدن برد و کاهش طول عمر سشوار می‌شود.
  • قبل از شروع کار شیار‌های ورودی هوا را چک کنید تا پوشیده نشده و گرد و غبار داخل آن نرفته باشد.

انتخاب و نصب سری مناسب بر روی نازل سشوار صنعتی

نازل سشوار صنعتی در اشکال و ابعاد مختلف جهت کاربری‌های متفاوت طراحی و ساخته می‌شود. هر یک از این نازل‌ها برای کار و متریال مشخصی تولید شده است. با استفاده از این نازل‌ها حرارت را به سمت نقطه مورد نظر هدایت و متمرکز می‌کنیم. توجه داشته باشید همان طور که قبلا گفتیم هر نازل کاربری متفاوتی داشته، و نمی‌توان از یک نازل برای انجام کار روی همه قطعات کاری استفاده کرد.

 

 

انواع نازل سشوار صنعتی به همراه کاربرد آنها:

نازل مخروطی یا نازل کاهنده نازل محبوب ترین نازل موجود در این نازل‌ها به شمار می‌رود. با استفاده از آن می‌توان ترمیم چین و چروک‌ روکش‌های چرمی، لحیم کاری، اتصال لوله‌های پلاستیکی و... انجام داد. بهتر است زمان استفاده برای شل کردن لحیم و تعویض قطعات روی بردهای الکتریکی از نازل قطر 9 میلی‌متر و دمای کاری دستگاه بین 400 تا 450 درجه سانتیگراد و برای خشک کردن رنگ و رفع چین و چروک از نازل 14 تا 20 میلی‌متر با دمای کاری 230 تا 400 درجه سانتی گراد استفاده شود.

 

 

نازل نقطه‌ای یا نازل لوله‌ای برای انتقال حرارت به یک جای مشخص کاربرد دارد. معمولا برای ذوب کردن یا جوش داد نقاط ظریف و تعمیرات برخی قطعات خودرو کاربرد دارد. برخی از این مدل نازل‌ها دارای زاویه بوده که برای گوشه‌ها و نقاط با دسترسی سخت قابل استفاده است. دمای کاری برای برقراری اتصال دو قطعه یا جوش دادن، بین 230 تا 385 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به متریال خود آن را تنظیم می‌کنیم.

 

 نازل رفلکس یا نازل بازتابی یکی دیگر از اقلام کاربردی و پر مصرف سشوار صنعتی است. این مدل نازل دارای انحنا و زاویه بوده تا حرارت را به طور کامل و یکسان دور قطعه کار مانند لوله انتقال دهد. کاربرد این مدل بیشتر برای اتصال لوله‌های مسی، آبکاری کابل‌های الکتریکی و در پزشکی برای نرم کردن و حالت دادن به قاب عینک، دندان مصنوعی و ارتز و پروتز استفاده است. باید برای کار با متریال‌های پزشکی دما بین 70 تا 175 درجه سانتیگراد، آب بندی کابل‌های برق بین 175 تا 250 درجه سانتیگراد و برای تجهیزات فلزی و پلاستیک سخت دما بین 325 تا 425 درجه سانتیگراد باشد.

 

 

نازل تخت دارای شکاف بوده و در اشکال زاویه دار، کج و مستقیم طراحی می‌شود. این مدل نازل معمولا در صنایع مختلی مانند پزشکی، بسته بندی و وکیوم، چسبادن بنرها و شبرنگ تبلیغاتی، صافکاری نقاشی و برچسب‌های پانوراما روی خودرو قابل استفاده است. قبل تر به دمای کاری با تجهیزات پزشکی اشاره کردیم، اما برای کار در حوزه های دیگه باید دمای کاری بین 325 تا 425 درجه سانتیگراد، با توجه به جنس کار تنظیم شود.

 

 

نازل محافظت از شیشه جهت لبه‌هایی که به شیشه نزدیک بوده کاربرد داشته، و از انتقال حرارت مستقیم به شیشه جلوگیری می‌کند. این نازل در قاب سازی پر استفاده و محبوب است.

 

 

نازل جوشکاری، همان طور که از نام آن پیداست مخصوص جوشکاری ساخته شده است. شکل این ابزار به گونه‌ای بوده که دارای دو لوله که یکی به سر سشوار و دیگری برای آب شدن و تزریق مواد کاربرد دارد. با استفاده از آن می‌توان انواع شکاف و شیار مانند انواع لوله و اجسام پلاستیکی و... را با دمای کاری 230 تا 385 درجه سانتی گراد جوشکاری کرد.

 

 

در مقاله تخصصی معرفی انواع نازل سشوار صنعتی می توانید اطلاعات جامعی در مورد انواع نازل سشوار صنعتی و کاربردشان کسب کنید.

تنظیم کردن دمای سشوار صنعتی بر اساس نیاز

سشوار‌های صنعتی با تعدادی دکمه و در برخی صفحه نمایش جهت نمایش دقیق دما تجهیز شده‌اند، که می‌توان میزان دمای کاری و حجم خروجی هوا را کنترل کرد. میزان دمای خروجی به طور معمول بین 200 تا حداکثر 500 لیتر بر دقیقه، که با توجه به موتور دستگاه متغیر است. هوای وارد شده به وسیله المنت‌های داخلی گرم شده و امکان تنظیم دما در سشوار های صنعتی بین 300 تا 500 درجه سانتیگراد است؛ در برخی دستگاه‌ها دمای 50 درجه مشاهده میشه، که دمای کاری نبوده و برای تعویض نازل دستگاه کاربرد دارد. باید توجه کنید که اجسام فلزی زودتر و بیشتر حرارت را جذب می‌کنند و زمان کار باید به این نکته توجه زیادی داشت تا به قطعه کار آسیب وارد نشود.

 

 

در جدول زیر به متریال‌ها و دماهای کاری آنها با سشوار صنعتی اشاره شده است. باید توجه داشته باشید فاصله نازل و قطعه کار بین 3 تا 5 سانتی متر است که با توجه به متریال قطعه کار باید فاصله را تنظیم کرد.

متریال

کاربرد و دمای کاری

PVC سخت

لوله کشی، اتصالات، تخته، ساختمان

پروفیل، قالب گیری فنی اجزاء و غیره

 دمای کاری:

550 - 650 درجه فارنهایت

290 - 345 درجه سانتیگراد

پلاستیک و PVC

کفپوش، کاغذ دیواری، شیلنگ، ورق، ابزار و غیره

دمای کاری:

550 - 650 درجه فارنهایت

290 - 345 درجه سانتیگراد

پلی اتیلن پلاستیکی

 (LDPE) پلی اتیلن

اقلام خانگی و الکترونیکی،

اسباب بازی، بطری و غیره

دمای کاری:

450 - 550 درجه فارنهایت

230 - 290 درجه سانتیگراد

پلی اتیلن سخت

 (HDPE) پلی اتیلن

حمام، سبد، قوطی، مواد عایق، لوله کشی، شفت زیرزمین، حمل و نقل ظروف، سطل زباله و غیره

دمای کاری:

550 - 650 درجه فارنهایت

290 - 345 درجه سانتیگراد

پلی پروپیلن (PP)

لوله‌های تخلیه HT، صندلی‌های پلاستیکی، بسته بندی، قطعات خودرو، مسکن تجهیزات، فنی قالب گیری، جعبه باتری و غیره

دمای کاری:

450 - 550 درجه فارنهایت

230 - 290 درجه سانتیگراد

ABS

قطعات خودرو، تجهیزات مسکن، چمدان

دمای کاری:

625 - 725 درجه فارنهایت

330 - 385 درجه سانتیگراد

 

نحوه پاک کردن سطوح رنگ شده

می‌توان از دو روش برای پاک کردن سطوح رنگ شده استفاده کرد. یکی سنباده کاری و دیگری با استفاده از انتقال حرارت به قطعه کار است. سشوار‌های صنعتی با حرارت بالایی که تولید کرده به تمام لایه‌های رنگ نفوذ و همزمان قطعه کار را گرم می‌کند؛ با استفاده از یک کاردک می‌توان رنگ را به راحتی از روی قطعه مورد نظر جدا کرد. تفاوت اصلی استفاده از سشوار و سنباده در ایجاد گرد و غبار توسط سنباده کاری در محیط اطراف است. اما با استفاده از سشوار شما در منزل خود هم می‌توانید لایه‌های رنگ را بدون هیچ گرد و غباری از روی اجسام پاک کنید.

گرفتن نازل سشوار صنعتی در فاصله صحیح

برخی نازل‌ها برای فاصله نزدیک و برخی دیگر برای فاصله بیشتر طراحی شده‌اند. اما طرز استفاده از سشوار صنعتی یکی از مهم ترین نکات کار با این ابزار بشمار می‌رود. فاصله استاندارد تعریف شده برای حرارت دادن به سطوح مختلف قطعات کاری متفاوت است؛ چرا که یک قطعه کاری زودتر و دیگری کمی دیرتر حرارت را به خود جذب می‌کند. اما به صورت کلی حفظ فاصله استاندار از قطعه کار جهت تخلیه بهتر هوا و جلوگیری از ورود هوای گرم به دستگاه بین 10 تا 20 سانتی‌متر تعریف شده است.

 

 

نکات ایمنی هنگام کار با سشوار صنعتی

مثل هر دستگاهی، کار با یک سشوار صنعتی حرفه ای نیز نیازمند رعایت بسیاری از نکات ایمنی و محافظتی عمومی و یا مخصوص برای کار با سشوار است. از آنجا که مهمترین پارامتر در این محصولات تولید حرارت زیاد بوده، همیشه بیشترین نگرانی و آسیب از همین بخش است.

- غیر از هنگام انجام دادن کار، به یاد داشته باشید که سر نازل، لوله فلزی و المنت سشوار صنعتی تا چندین دقیقه بعد از خاموش کردن همچنان داغ است. از دست زدن به آن جدا خودداری کنید!

- سشوار حرارت دهنده صنعتی باید در نوبت‌های کاری مشخص شده استفاده شود. سشوار را در تایم زیاد روشن نگه ندارید چرا که قطعات مختلف آن امکان آسیب دیدن دارند.

 

 

- همواره فاصله دستگاه با سطح کار را حفظ کنید. حرارت سشوار صنعتی شوخی بردار نیست! و احتمال اینکه در فاصله بیش از اندازه نزدیک، به کاربر یا قطعه کار آسیب بزند وجود دارد.

- سشوار صنعتی برای خشک کردن لوازم عمومی و مصرفی مناسب نیست! از این دستگاه برای خشک کردن لباس، پوشاک، پارچه، ظروف، کاغذ و ... استفاده نکنید!

- اگر از سشوار صنعتی برای رزین کاری استفاده می‌کنید حتما بر روی بدنه دستگاه (به جز قسمت لوله فلزی و نازل و قسمت شیارهای ورودی و خروجی هوا) یک پوشش بکشید تا از آغشته شدن سوییچ و دیگر قسمت‌های سشوار به رزین جلوگیری شود.

- از سشوار حرارتی صنعتی تا جایی که ممکن است به شکل اریب استفاده کنید. کار کردن بصورت عمودی باعث برگشت هوای داغ به داخل دستگاه شده و ضمن پایین آوردن عمر مفید، سطح قطعه کار را نیز خراب می‌کند.

- حین شروع کار از حرارت کم شروع کنید و بعد آن را بالا ببرید. خصوصا اگر سشوار دارای دیمر است حتما از آن برای تنظیم حجم هوا و دمای خروجی استفاده کنید. بعد از تمام شدن کار نیز دوباره حرارت را به دمای کم برگردانید.

- بعد از پایان عملیات با سشوار صنعتی، دستگاه را بصورت عمودی و رو به بالا بگذارید و تا زمان خنک شدن به آن دست نزده و ابزار را جمع نکرده و حتما اجازه دهید حداقل تا 30 دقیقه دستگاه خنک شود.

 

 

در این مقاله بررسی مختصری بر نحوه استفاده سشوار صنعتی و نازل‌های قابل اتصال به آن داشتیم و توضیحاتی در مورد کاربرد سری‌های این ابزار در صنایع مختلف کردیم.

در صورت تمایل به مشاهده و خرید سشوار صنعتی در انواع برند داخلی و خارجی با امکان مقایسه محصولات در فروشگاه به همراه ارسال فوری به اقصی نقاط کشور و مشاوره فنی می‌توانید به سایت رسمی ابزار مارکت مراجعه کنید.

ویدئوی آموزش کار با سشوار صنعتی

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید