کولیس چیست؟ [ هرآنچه در مورد کولیس می توان گفت + عکس ]

انواع کولیس، اجزای کولیس و همه چیز درباره کولیس (Caliper) با معرفی بهترین برندها ...

 

تاریخچه کولیس

در مورد تاریخچه کولیس در سایت ها و منابع مختلف حتی منابع زبان اصلی اطلاعات و تاریخچه متفاوت و گاهاً ضد نقیضی آورده شده و نمیتوان با اطمینان تاریخچه دقیقی در این مورد بیان کرد ولی تاریخچه هایی که بیشتر قابل استناد هستند از این قرارند:
گفته میشود در اطراف سواحل ایتالیا و یونان نمونه هایی از کولیس های اولیه ی چوبی در بازمانده های کشتی های غرق شده مربوط به قرن های قبل از میلاد مسیح پیدا شده که البته کولیس های این دوره ها با کولیس های معاصر متفاوت است و آنها بیشتر پرگار اندازه گیری بوده اند تا کولیس های مدرن. در برخی منابع تاریخچه کولیس را به چین باستان نسبت می دهند. به هر صورت کولیس های اولیه با کولیس های امروزی متفاوت بوده و بیشتر پرگار اندازه گیری بوده تا کولیس های امروزی.

کولیس پرگاری قدیمی برای اندازه گیری جواهر (الماس)

کولیس ورنیه قدیمی

 


کولیس های مدرن را به شخصی ژاپنی به نام میتوتویو (Mitutoyo) نسبت می دهند که اولین بار کولیس های با شکل و مشخصات امروزی را ساخته که تاکنون نیز اولین و برترین شرکت تولید کننده تجهیزات و ابزارهای اندازه گیری دقیق در سطح جهان می باشد. در این مورد نام شخصی فرانسوی بنام ورنیه (Vernier) هم کمتر از میتوتویو برده نمی شود و ساخت اولین کولیس ساده امروزی را به ورنیه نیز نسبت می دهند و نام کولیس ورنیه را هم از نام آن شخص گرفته اند. البته در منابع از شخصی آمریکایی هم یاد می شود که توسعه و تکمیل کولیس فعلی را به او نسبت داده اند. در هر صورت کولیس های امروزی در طول تاریخ تکامل یافته و سالهای دراز توسط متخصصین توسعه و ارتقا پیدا کرده اند تا به شکل امروزی درآمده اند.

 

کولیس چیست؟ و انواع آن

کولیس چیست؟

کولیس یا کالیپر (Caliper) نام ابزار اندازه گیری دقیق برای سنجش طول ، قطر خارجی و داخلی و عمق ( یا ارتفاع ) قطعات است که در سه نوع کلی کولیس ورنیه ( کولیس ساده یا کولیس دستی ) ، کولیس عقربه ای ( کولیس ساعتی یا کولیس گیج دار ) و کولیس دیجیتال ( کولیس رقمی ) دسته بندی می شوند.


کولیس میتوتویو ساعتی (Mitutoyo) با دو فک متوسط داخل و خارج سنج

کولیس به طور کلی از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده که هرکدام قسمت های دیگری دارند که در ادامه تمام قسمت های آن همراه با عکس توضیح داده شده.

بدنه اصلی و ثابت کولیس که از یک خط کش مدرج تشکیل شده که در دو واحد متریک و اینچی اندازه گذاری شده و فک های ثابتِ داخل و خارج سنج روی این قسمت قرار دارند.
قسمت متحرک کولیس که از بخش های زیر تشکیل شده است:
دو فک متحرک خارج و داخل سنج روی قسمت متحرک قرار می گیرد
1- عمق سنج که از انتهای خط کش بیرون می آید نیز به قسمت متحرک و فک های متحرک متصل است
2- غلتکی انگشت شصت در زیر قسمت متحرک برای راحتی در جابجایی فک ها
3- پیچ قفل فک های متحرک که از جابجا شدن فک هنگام خواندن کولیس جلوگیری می کند
4- نشانگر اندازه که در کولیس های ورنیه به صورت اعداد حک شده است ، در کولیس ساعتی به صورت عقربه و در کولیس دیجیتال نمایشگر دیجیتال می باشد.

کولیس ها بر اساس کارکرد نیز به انواع دیگری تقسیم بندی می شوند که برای مثال می توان به کولیس داخلی یا داخل سنج ، کولیس خارجی یا خارج سنج، کولیس عمق سنج ، کولیس شعاع سنج ، کولیس پایه دار ، کولیس فک کوتاه و کولیس فک بلند اشاره کرد که تمام این کولیس ها میتواند هرکدام از کولیس های ورنیه ، ساعتی یا دیجیتال باشند.

کولیس داخلی یا کولیس داخل سنج

کولیس های داخل سنج فقط برای اندازه گیری قطر داخلی به کار گرفته می شوند و از جمله کولیس های تخصصی به شمار می آیند که در سه دسته کلی کولیس داخل سنج ورنیه ، کولیس داخل سنج ساعتی و کولیس داخل سنج دیجتالی موجود هستند. در این نوع کولیس ها یک نوع کولیس تخصصی به نام کولیس داخل شیار سنج یا کولیس شیار داخل سنج هم وجود دارد که برای اندازه گیری شیار داخل یک قطعه یا شیار داخل یک لوله یا استوانه بکار میرود. مثلا جهت اندازه گیری یک شیار جای اورینگ داخل یک شفت یا فرضا اندازه گیری جای شیار رینگ پیستون از کولیس شیار سنج استفاده می شود و در انواع فک بلند ، فک کوتاه و فک بلند و کوتاه و دو نوع شیار داخل و شیار خارج سنج و نوع متغیر خارج و داخل سنج موجود هستند. در زیر عکس نمونه هایی از این کولیس ها آورده شده.

کولیس اینسایز دیجیتال داخل سنج INSIZE

 

 

کولیس داخل شیار سنج یا کولیس شیار سنج داخلی با فک کوتاه ، فک بلند و فک های بلند و کوتاه

 
 
 

کولیس خارجی یا کولیس خارج سنج

برای اندازه گیری قطر خارجی شفت یا استوانه یا طول و عرض یک قطعه از کولیس خارج سنج استفاده میکنند. کولیس های خارج سنج نیز مانند دیگر کولیس ها در یه نوع کولیس دیجیتال ، کولیس عقربه ایی و کولیس ورنیه موجود هستند. از انواع کولیس های خارج سنج میتوان به کولیس خارج سنج فک بلند و کولیس فک کوتاه اشاره کرد.

نمونه کولیس ورنیه خارج سنج فک بلند

نمونه کولیس خارج سنج فک کوتاه

 

نمونه کولیس فک متغیر خارج و داخل سنج

 

کولیس عمق سنج

برای اندازه گیری دقیق عمق سوراخ رزوه ، اندازه گیری عمق سیلندر ، عمق استوانه ها و لوله ها از کولیس تخصصی عمق سنج استفاده می کنند که در اندازه خط کش های مختلف با طول فک های مختلف در سه نوع ورنیه ، ساعتی و دیجیتال وجود دارند.

کولیس عمق سنج ورنیه 30 سانتی متری

 

کولیس عمق سنج عقربه ایی میتوتویو (Mitutoyo)

 

کولیس عمق سنج دیجیتال 15 سانت اینسایز INSIZE


کولیس شعاع سنج 

برای اندازه گیری شعاع دایره ها از کولیس شعاع سنج استفاده میشود. به طور مثال برای اندازه گیری دیسک ترمز خودرو یا اندازه گیری شعاع یک پولی بهترین راه و دقیق ترین راه استفاده از کولیس شعاع سنج است. البته میتوان از کولیس معمولی خارج سنج هم استفاده کرد ولی راه درست و تخصصی اندازه گیری دایره استفاده از کولیس شعاع سنج است.

کولیس شعاع سنج دیجیتال

 

کولیس شعاع سنج سه نقطه ورنیه

 

کولیس شعاع سنج سه نقطه دیجیتال

 

نحوه اندازی گیری با کولیس شعاع سنج 

 

کولیس ها علاوه بر انواع گفته شده مدل ها و انواع بسیار بیشتری دارند که شاید در بازار به سختی بتوان بیشتر از آنچه که اینجا گفته شده را پیدا کرد ولی باید دانست طرز کار و نوع اندازه گیری همه ی آنها تقریبا شبیه به یکدیگر است و اگر بتوانید با کولیس ورنیه و ساعتی اندازه گیری کنید با انواع دیگر کولیس نیز میتوانید براحتی کار کرده و اندازه گیری کنید.

بهترین برندهای کولیس در بازار ایران

میتوتویو (Mitutoyo) 
رهبر بازار و بهترین برند تجهیزات و ابزارهای اندازه گیری دقیق در سطح دنیا شرکت ژاپنی میتوتویو است که جز اولین شرکتهای تولید کننده ابزارهای اندازه گیری دقیق است و کولیس میتوتویو نیز از بهترین کولیس ها در سطح جهان و بازار ایران است که انواع کولیس آن در بازار ایران موجود است. 
اینسایز ( INSIZE ) 
برند اتریشی تولید کننده ابزارهای اندازه گیری دقیق اینسایز نیز یکی دیگر از بهترین هاست که انواع و اقسام بسیار گسترده کولیس و میکرومتر آن در بازار ایران وجود دارد و نمایندگی اینسایز در بازار ابزار ایران یکی از معتبر ترین نمایندگی های این شرکت در سطح دنیاست. ابزارهای اندازه گیری دقیق و کولیس اینسایز در کشور چین ، تحت لیسانس اتریش و با مواد و دستگاه های اتریشی ساخته می شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
آسیمتو ( Asimeto ) 
آسیمتو یکی دیگر از شرکت های پرچم دار در تولید ابزارهای اندازه گیری دقیق در سطح جهان است که در بازار ایران نیز انواع ابزارهای اندازه گیری آن وجود دارد و از برنده های بسیار با کیفیت در تجهیزات اندازه گیری دقیق است.
آکاد ( Accud ) 

از دیگر برندهای برتر و رده اول در بازار ، برند اتریشی آکاد است که آن هم از ابزارهای اندازه گیری با کیفیت کشور اتریش است که در چین و تحت لیسانس اتریش تولید می شود و انواع ابزارهای اندازه گیری دقیق و انواع کولیس آکاد نیز از بهترین کولیس های بازار ابزار دقیق است.

 

گوانگلو یا ال جی ( LG Guanglu ) 
یکی از برندهای چینی ولی با کیفیت کولیس و ابزارهای اندازه گیری دقیق و کولیس گوانگلو یا همان کولیس ال جی است که در بازار ایران نیز بسیار پرفروش و پرطرفدار است و برای استفاده های کارگاهی و شخصی از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردار است.

رونیکس ( Ronix )

برند معروف و پرفروش کولیس رونیکس نیز در تولید کولیس از برندهای پرطرفدار بازار ایران است. رونیکس در کشور چین تولید میشود و باید گفت نسبت به قیمت از کیفیت خوبی برخوردار است و به طور کلی جز برندهای با کیفیت بازار محسوب می شود.

اگر قصد خرید کولیس را دارید میتوانید از لینک خرید برای بررسی مشخصات ، مقایسه انواع کولیس و خرید کولیس استفاده کنید و وارد صفحه کولیس های فروشگاه ابزار آنلاین ابزارمارکت شوید و تجربه یک خرید اینترنتی متفاوت و مطمئن را با ارسال رایگان و فوری را تجربه کنید.

اگر میخواهید با نحوه کار و خواندن کولیس آشنا شوید به مقاله نحوه خواندن کولیس مراجعه و طرز کار و نحوه خواندن کولیس را یاد بگیرید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید