راهنمای خرید پیچ گوشتی شارژی و معرفی بهترین پیچ گوشتی شارژی های بازار

پیچ گوشتی شارژی چیست؟

دستگاه پیچ بند یا پیچ گوشتی شارژی خانگی و صنعتی نوعی وسیله خوش دست و بسیار شبیه به دریل طراحی شده که به طور تخصصی مناسب باز کردن و بستن پیچ‌هاست. از این دستگاه می‌توان هم در خانه و کارهای شخصی و هم در کارگاه‌ها و حالت حرفه‌ای‌تر استفاده کرد. اتصال قفسه و کابینت، سفت کردن اتصالات شل شده، بستن پیچ هنگام راه اندازی کولر و تلویزیون و غیره ... از جمله موارد کاربری عمومی این دستگاه است. در واقع هر روزی که می‌گذرد، هر کسی بیشتر به این نتیجه می‌رسد که داشتن یک پیچ گوشتی شارژی در خانه ضروری است!... بر سر این دستگاه یک بیت گیر (سر پیچ گوشتی خور) قرار گرفته که نوک‌های پیچ گوشتی به آن متصل می‌شود. کاربر با گذاشتن نوک پیچ گوشتی بر روی بیت گیر و کار با دکمه‌های خاموش/روشن چپگرد و راستگرد با سرعت‌های مختلف پیچ مد نظرش را باز و بست می‌کند. پیچ بند شارژی جایگزین مناسبی برای نوع دستی و یا حتی برقی است. چرا که مشکلات و محدودیت کار با آنها به مراتب کمتر و راندمان و بازدهی بالاتری دارند.

 

 

هنگام خرید پیچ گوشتی شارژی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از شروع به پرداختن تخصصی، بهتر است بدانید که ظاهر بعضی از این دستگاه‌ها بسیار نزدیک به دریل شارژی است و حتی در بعضی محصولات این دو باهم ترکیب شده‌اند؛ اما همیشه به یاد داشته باشید که اگر یک دستگاه فقط به نام «پیچ گوشتی شارژی» معرفی شود، حتما تفاوت‌های قابل تامل و مهمی با یک دریل شارژی و دریل پیچ گوشتی شارژی دارد. در خیلی از موارد، ساختمان، نوع سه نظام و بیت گیر، قدرت، کاربری آنها باهم متفاوت است که در توضیح مفصل زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. اما در این مقطع و ابتدای کار ذکر این نکته ضروری است که یک پیچ گوشتی شارژی ممکن است اصلا نتواند کار سوراخکاری انجام دهد و اغلب آنها برای این کار مناسب نیستند؛ و یک دریل شارژی ممکن است برای کار بستن پیچ طراحی نشده و مناسب نباشد. در هنگام خرید پیچبند شارژی به قابلیت ها و ویژگی‌های زیر باید توجه کرد:

1 - قدرت و نوع موتور (ذغالی یا براشلس)

2 - قدرت و نوع گیربکس

3 - حالات تنظیم سرعت

4 - نوع و حالت سوییچ

5 - قابلیت سوراخکاری

6 - نوع سه نظام و بیت گیر

7 - شکل طراحی بدنه، لوازم جانبی و آپشن‌ها

 

 

ساختمان خارجی و داخلی (سوییچ – موتور – گیربکس – باتری و ...)

دستگاه پیچ گوشتی شارژی به صورت جنرال و در نمای بیرونی، از یک بدنه، سوییچ، باتری و بیت گیر تشکیل شده و طرح این بدنه شکلی مستقیم یا حالت تفنگی دارد. در برخی تولیدات بازو و دستگیره بدنه با یک دکمه قابل تغییر است و می‌توان شکل بدنه ابزار را با کمک یک لولای درونی، هم بصورت مستقیم و هم بصورت تفنگی تغییر داد. در ساختمان داخلی نیز علاوه بر پایه‌های درونی سوییچ، دارای یک گیربکس و یک موتور شارژی DC است. باتری نیز در برخی محصولات ممکن است بجای مدل بیرونی و قابل تعویض، درونی و داخل بدنه دستگاه کار گذاشته شده باشد. این دستگاه‌ها به طور معمول نسبت به دریل شارژی ابعاد کوچکتر و قدرت کمتری دارند؛ هر چند که برخی سازندگان در بعضی مدل‌های مشترک با دریل شارژی، از امکان کار مدل تولید شده‌شان با باتری‌های قوی‌تر هم بهره می‌برند. سایز بدنه و موتور و باقی اجزا نیز چندان بزرگ نیستند و در واقع همه چیز برای عملیات پیچ بندی آماده شده که کاری فوق سنگین نیست.

 

موتورهای این دستگاه‌ها اغلب دو نوع دارند که نوع ذغالی ارزانتر و ساده‌تر اما نوع براشلس (بدون ذغال) حرفه‌ای و قویتر هستند و هزینه بیشتری را طلب می‌کنند. در برخی مدل‌های محدود ذغالی، می‌توان این ذغال‌ها را مثل یک دریل برقی عوض کرد؛ اما تعویض زغال پیچ گوشتی شارژی یک کار عمومی نیست و حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود. در بیشتر موارد اما این ذغال‌ها حتی قابلیت تعویض شدن هم ندارند و بصورت یکپارچه با موتور ساخته شده‌اند.

 

گیربکس یک پیچ گوشتی شارژی نیز نقش تعیین کننده‌ای در قدرت خروجی دارد. محتویات و قطعات درون این جعبه دنده‌ها بصورت فلزی، پلاستیکی و ترکیبی ساخته می‌شوند. نوع پلاستیکی و مدل‌های با چرخ دنده‌های پلاستیکی، به مراتب قدرت کمتر و استهلاک بیشتری در کار دارند. با فشار بیش از حد نیز احتمال آسیب دیدن‌شان بیشتر است. نوع فلزی قدرتمندتر و برای کارهای سنگین‌تر مناسب اند.

سوییچ دستگاه نیز به چند حالت ساخته می‌شود که نوع پدالی و دو دکمه‌ای از محبوب‌ترینهاست. در نوع پدالی همان سوییچ معروف حالت دریلی قرار دارد و با فشار آن سرعت دستگاه بالا و پایین می‌رود. چپگرد و راستگرد شدن دور نیز معمولا با یک اهرم یا دکمه کشویی در کنار سوییچ انجام می‌شود. اما در نوع 2 دکمه‌ای، هم روشن و خاموش شدن و هم جهت چرخش توسط دو کلید مجزا انجام شده و با زدن هر کدام موتور دستگاه به همان سمت می‌چرخد. سوییچ‌ها همیشه حالت پدالی و ترمزی دارند؛ به این صورت که در زمان روشن کردن با فشار بیشتر به شستی، مثل پدال گاز ماشین، سرعت چرخش بیشتر می‌شود. در حالت ترمزی نیز به محض برداشتن دست از روی سوییچ، موتور از کار می‌ایستد و به اصطلاح ترمز می‌کند.

در هنگام خرید دقت کنید که تا حد امکان دستگاهی با باتری لیتیوم - یونی بخرید. عمر این باتری‌ها بیشتر از نوع معمولی بوده و سرعت شارژ بالاتری دارند. هر چند که در بازار دستگاه‌های قابل کار با باتری قلمی معمولی و قابل شارژ هم وجود دارد. برخی مدل‌ها باتری شارژی داخلی دارند (مثل موبایل‌های هوشمند جدید) که در صورت تمام شدن عمر و نیاز به تعویض باتری، باید به تعمیرکار رسمی آن مراجعه کرد. اما در بسیاری از مدلهای دیگر، باتری‌ها از نوع بیرونی بوده و توسط خود کاربر قابل جداسازی و شارژ شدن هستند.

 

 

سه نظام یا بیت گیر

در مورد پیچ گوشتی شارژی شاید مهمترین بخش، بیت گیر آن باشد که هم گاهی مثل دریل به صورت یک سه نظام و هم بصورت یک سر پیچ گوشتی خور گرد و کوچک ساخته می‌شود. تعداد و مدل پیچ گوشتی شارژی‌هایی که یک سه نظام مثل دریل معمولی دارند چندان زیاد نیست. این شکل سه نظام استاندارد و معروف معمولا بر روی ابزارهای با قدرت زیاد نصب می‌شود و بیشتر در دریل و پیچ گوشتی‌های برقی وجود دارد. اما در اغلب پیچ گوشتی شارژی‌ها، جای این سه نظام را چیزی به نام بیت گیر (ابزار گیر) گرفته است. قطعه‌ای شبیه به یک استوانه کوچک که داخل آن به صورت یک 6 ضلعی ساخته شده است. این بیت گیر معمولا با 3 مدل تکنولوژی تولید می‌شود؛ مدل مگنتی که یک میله کوچک استوانه‌ای اغلب با روکش براق بوده و در داخل و انتهای قسمت شش ضلعی آن یک مگنت (آهنربا) قرار گرفته تا بیت را حین کار در جای خود نگه دارد. دومین حالت مدل پین دار است که کار نگهداری بیت را با یک پین انجام می‌دهد؛ و سومین نوع نیز حالت بیت گیر دو لایه است. به این صورت که لایه بیرونی با یک حلقه قابل جابجایی و فنری ساخته شده که با فاصله کوچکی عقب و جلو می‌رود. هر گاه کاربر بخواهد بیت دستگاه را عوض کند، حلقه بیرونی را به جلو کشیده و به این ترتیب ضامن بیت گیر آزاد شده و سر پیچ گوشتی بیرون می‌آید. با رها کردن آن، حلقه بیرونی به جای خود برگشته و بیت گیر قفل می‌شود. حالت اول و سوم بیشترین ساخت را در بین پیچ گوشتی‌های شارژی دارند. از نوع مگنتی بیشتر برای دستگاه‌های با قدرت کمتر و کارهای ظریف‌تر و از نوع دولایه فنری برای تولیدات قوی‌تر استفاده می‌شود.

 

 

تقریبا تمام پیچ گوشتی شارژی‌های استاندارد دنیا ابزار گیر با درایو ¼ اینچ استاندارد دارند و بیت (همان سر پیچ گوشتی) نیز با همین سایز روی آنها سوار می‌شود. اما موارد خیلی کم و معدودی نیز وجود دارند که سازندگان‌شان این سایز را به کوچکتر یا بزرگتر از ¼ اینچ تبدیل کرده‌اند. این نوع دستگاه‌ها برای مصرف در موارد خاص مثل کارهای ظریف و کوچک مربوط به سخت افزار کامپیوتر، پیچ بندهای قلمی کوچک، تعمیرات الکترونیکی خاص و ... تولید می‌شود و از آنجا که بیت‌های با سایز درایو خود را می‌طلبند، محبوب همگان نیست و به طور انبوه در بازار وجود ندارند. نمونه آنها پیچ گوشتی شارژی قلمی ظریف شرکت شیائومی است.

 

 

مثلث قدرت – سرعت – گشتاور

در آموزش کار با پیچ گوشتی شارژی سه ضلع قدرت، گشتاور و سرعت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در نهایت توان خروجی وابسته به چند قطعه بوده اما موتور، هسته اصلی قدرت انتقالی به گیربکس را شکل می‌دهد. موتورهای پیچ گوشتی شارژی اغلب با ولتاژ استاندارد 3.6 تا 20 ولت ساخته می‌شوند و جریان خروجی کمتر از 1 آمپر به بالا را دارند. هر چه این اعداد بزرگتر باشند، نیروی خروجی وارد شده به محور و گیربکس بیشتر است.

در نتیجه‌ی آن نیرو، گشتاور شکل می‌گیرد. گشتاور یا تورک (Torque) میزان نیروی چرخشی است که دور یک محور به وجود آمده و باعث حرکت فیزیکی آن می‌شود. مثل سایر دستگاه‌هایی که گشتاور دارند، در پیچ گوشتی شارژی هم این متغیر با واحد نیوتن متر نشان داده می‌شود. گیربکس، قطعه اصلی برای تنظیم و تعیین گشتاور خروجی است و گاهی بر روی این قسمت پیچ گوشتی شارژی‌ها (مثل دریل شارژی) یک حلقه پلاستیکی تیره با چند عدد از کوچک به بزرگ می‌بینید که نشان دهنده امکان تنظیم گشتاور و قدرت دلخواه کاربر برای اعمال روی پیچ است. بازه تنظیم گشتاور در پیچ گوشتی شارژی نسبت به دریل شارژی محدودتر بوده و از تعداد حالات کمتری برخوردار است. به طور استاندارد ظرفیت گشتاور و اینکه یک پیچ گوشتی شارژی قدرت کار با کدام سایز پیچ‌ها را خواهد داشت در دفترچه راهنمای محصول ذکر می‌شود.

 

 

سومین متغیر نیز سرعت بوده که در یک پروسه پیچ‌بندی نقشی حیاتی را بازی می‌کند. سرعت در عمل پیچ بستن برای برخی کاربران شاید از قدرت و گشتاور هم مهمتر باشد. تقریبا در همه موارد ماکزیمم سرعت جهت چپگرد و راستگرد یکی است؛ اما ممکن است در مواردی به دو عدد متفاوت هم برخورد کنید. پیچ گوشتی شارژی‌ها حتما حالت تنظیم سرعت دارند؛ حالا یا به صورت پدالی-گازی توسط سوییچ و یا بصورت دیمر جداگانه و یا هر دو باهم که در نهایت یک هدف را دنبال می‌کنند. در برخی مدل‌ها به دلیل دو حالته بودن گیربکس (که با یک دکمه کشویی این حالت تغییر می‌کند)، ماکزیمم سرعت محور و البته قدرت گشتاور نیز عوض می‌شود؛ در این مدل‌ها، دو بازه تنظیم حداقل و حداکثر سرعت/گشتاور وجود دارد. در یک حالت ماکزیمم سرعت کمتر اما قدرت گیربکس بیشتر می‌شود و برای پیچ‌های سایز بزرگتر ایده‌آل خواهد بود؛ و در حالت دوم این نسبت برعکس می‌شود. این آپشن بیشتر مربوط به دریل شارژی است اما در بعضی از با کیفیت ترین پیچ گوشتی شارژی ها نیز دیده می‌شود. بیشترین عدد سرعت در یک پیچ گوشتی شارژی بسیار گسترده است و ارتباط مستقیمی به قدرت آن دارد. در بازار از مدل‌هایی که نهایت سرعت آنها تنها 220 دور در دقیقه است تا آنهایی که به 4000 دور در دقیقه نیز می‌رسد وجود دارند.

 

 

نکات مهم ایمنی و نگهداری پیچ گوشتی شارژی

بعد از انتخاب بهترین پیچ گوشتی شارژی کار به همین بخش ختم نمی‌شود. نحوه استفاده و نگهداری از این ابزار نیز بسیار مهم بوده و رعایت نکات زیر در افزایش عمر مفید آن موثر است:

همیشه تورک و گشتاور را مناسب سایز پیچ و بیت تنظیم کنید. ناهماهنگی در این موارد باعث آسیب به موتور، گیربکس و سطح کار خواهد شد. اگر قدرت گشتاور روی عدد درستی تنظیم شده باشد، هنگام بسته شدن و محکم شدن پیچ، گیربکس دستگاه روی آن به اصطلاح فنی کلاچ خواهد کرد و رد نمی‌کند.

هیچوقت در دستگاه‌هایی که دو جهت مختلف چپگرد و راستگرد دارند، به طور ناگهانی بین دو جهت گردش سوییچ نکنید! یعنی هنگامی که دستگاه روشن است و دارد به یک سمت می‌چرخد، ناگهان به سمت دیگر سوییچ نکنید و جهت گردش را به این شکل تغییر ندهید. همواره اجازه دهید ابتدا بیت گیر دستگاه کاملا متوقف شود و بعد جهت را عوض کنید. تغییر ناگهانی دور، آسیب جدی به موتور، سوییچ و حتی دنده‌ها خواهد زد.

 

 

در انتخاب یک پیچ گوشتی شارژی به شکل و طرح بدنه آن توجه کنید. آگاه باشید که حالت هفت تیری برایتان بیشتر کاربرد دارد یا مستقیم؟ خوش دست بودن و راحتی در استفاده نکته بسیار مهمی است و همزمان از خستگی حین کار کم کرده و به راندمان و بازدهی دستگاه اضافه می‌کند. اما همواره به یاد داشته باشید که ساختار بدنه یک پیچ گوشتی شارژی چه به شکل مستقیم، چه 90 درجه تفنگی و چه ساخته شده بصورت دو حالته باشد، نسبت به یک دریل ضعیف‌تر و ظریف‌تر است. هنگام کار با یک پیچ گوشتی شارژی از فشار مضاعف و بیش از حد بر روی بدنه دستگاه جدا خودداری کنید!

به نوع باتری و حالت تعویض و شارژ شدن آن هم باید دقت کرد. تجربه نشان داده باتری‌هایی که بیرون از ساختمان دستگاه و قابل شارژ با پایه شارژر توسط کاربر هستند، عمر مفید بیشتر و هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری دارند. ضمن اینکه اهمیت سرعت شارژ هم در میان است؛ باتری‌های با ظرفیت پایین‌تر قدرت و میزان شارژدهی کمتری خواهند داشت اما زودتر شارژ می‌شوند؛ هرچند که مدت آن به شارژر و مدل باتری ربط دارد. در نهایت گارانتی یک محصول را قبل از خرید مد نظر قرار دهید. یک پیچ گوشتی شارژی ارزان، جدا از مقوله کیفیت ساخت، شاید ضمانت و خدمات پس از فروش درستی نداشته باشد. معمولا قسمت گیربکس، لوازم اضافه و باتری شامل گارانتی نیست؛ اما همیشه موتور، سوییچ و قسمت‌های برقی در برندهای معتبری که ضمانتنامه می‌دهند گارانتی دارند.

 

 

گستردگی کاربری و آپشن‌ها

همانطور که اشاره شد کار اصلی این ابزار بستن و باز کردن انواع پیچ است. از ضعیف‌ترین تا قویترین پیچ گوشتی شارژی‌ها را می‌توان برای مصارف خانگی مثل تعمیرات لوازم، نصب لامپ و سر پیچ برق، نصب انواع قفسه و کتابخانه، راه اندازی کولر و بخاری، سفت کردن دستگیره درب‌ها و ... استفاده کرد. ابعاد آنها بزرگ نیست و به راحتی در یک جعبه ابزار جای می‌گیرد. ضمن اینکه بسیاری از آنها به همراه یک جعبه حمل ارائه می‌شوند و می‌توان با اقلام همراهشان به تمام موقعیت‌های مکانی برد. قدرت و امکان استفاده از مدل‌های قویتر به کاربری نیمه صنعتی و کارگاهی هم می‌رسد؛ کابینت‌سازی، نجاری، برق کشی ساختمان و غیره ... از جمله این موارد هستند.

برخی پیچ گوشتی شارژی‌های قدرتمندتر دارای حالت سوراخکاری نیز هستند. به خصوص آنهایی که از یک سه نظام دریلی بهره می‌برند مجهز به یک حالت دریل کاری بوده که نشان یک مته بر روی حلقه تنظیم گیربکس‌شان نقش بسته است. توان سوراخکاری با این ابزار مانند یک دریل حرفه‌ای نیست اما برای ایجاد سوراخ‌های کوچک خصوصا روی چوب و فلز مناسب است. میزان قدرت و ظرفیت سوراخکاری با یک پیچ گوشتی شارژی (در صورت وجود این حالت در دستگاه) کاملا محدود بوده و عدد ظرفیت آن حتما بر روی دفترچه آن ذکر شده است.

 

از دیگر آپشن‌های احتمالی، داشتن چراغ ال ای دی و یا روشن کننده نور سطح کار است. این مشخصه شاید به ظاهر چندان مهم نباشد اما در جواب سوال پیچ گوشتی شارژی چی بخرم؟ بهتر است بدانید که چراغ ال ای دی (LED) به بهتر شدن راندمان در پروسه پیچ بندی کمک شایانی می‌کند. در بسیاری از مواقع برای بستن و باز کردن یک اتصال نور کافی موجود نیست و شیارهای سوراخ یک پیچ و پیچ گوشتی به خوبی دیده نمی‌شود. وجود این چراغ یک راه حال عالی بوده و به محض فشار دادن سوییچ روشن خواهد شد.

در کنار خود دستگاه، باتری و شارژر، بودن یکسری تجهیزات اضافه هم خالی از لطف نیست. انواع بیت و سر پیچ گوشتی، تبدیل درایو پیچ گوشتی به اندازه کوچکتر و بزرگتر، تبدیل درایو معمولی به مگنتی، تبدیل درایو شش گوش به درایو چهارگوش بکس گیر، انواع مته، تبدیل سری مستقیم به 90 درجه و ... از جمله لوازم جانبی و ویژه‌ای است گاهی همراه با محصول و گاهی بطور جداگانه قابل تهیه است.

 

 

بهترین پیچ گوشتی شارژی های موجود در بازار

همانطور که گفته شد ظاهر این دستگاه‌ها بسیار شبیه به دریل شارژی است و برخی مدل‌ها هر دو کار را باهم انجام می‌دهند. برای اینکه تفاوت یک دریل شارژی و یک پیچ گوشتی شارژی را بهتر متوجه شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین دریل شارژی را چطور انتخاب کنیم؟ (راهنمای خرید دریل شارژی) را نیز مطالعه بفرمایید. در نهایت اما انواع پیچ گوشتی شارژی در بازار کشور ما زیاد بوده و در بین آنها چندین مدل و برند وجود دارند که به خوبی امتحان خود را پس داده‌اند. پیچ گوشتی شارژی رونیکس، NEK، توسن و اکتیو از جمله محصولات با قیمت مناسب هستند. اما مدل‌های حرفه‌ای‌تر و با کیفیت بهتر مثل برند AEG و بوش نیز قطعا انتخاب خوبی خواهند بود. برای کارهای سنگین‌تر هم پیچ گوشتی شارژی جدید متابو 18 ولت و رونیکس 20 ولت مدل 8906 وجود دارند. هنگام انتخاب یک مدل، اطمینان حاصل کنید که این دستگاه‌ها به صورت اورجینال و با گارانتی در اختیارتان قرار بگیرد که این موضوع با خرید پیچ گوشتی شارژی از فروشگاه آنلاین ابزار مارکت بسیار سریع و آسان و مطمئن انجام خواهد شد.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید