معرفی ابزار تعمیرات موبایل

حتی اگر شما دانش و مهارت تعمیر یک تلفن همراه را کسب کرده باشید، اما تعمیر این دستگاه محبوب بدون استفاده از ابزارهای مشخص ممکن نخواهد بود. بنابراین برای انجام آن به انواع ابزار تعمیرات موبایل نیاز دارید. تبلت، لوازم دیجیتال و الکترونیکی و تلفن های همراه دارای قطعات بسیار حساس و ریز و درشتی هستند، به همین خاطر اگر قصد انجام این نوع تعمیرات را دارید و می‌خواهید این کار را شروع کنید، ما در این مقاله در سایت ابزار مارکت لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل را مرور کرده‌ایم.

 

 

در همین ابتدای کار بهتر است بدانید که ابزارهای تعمیر تلفن همراه به 2 گروه عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شوند.

ابزارهای عمومی بیشتر برای کسانی هستند مهارت تعمیر موبایل دارند، اما شغل اصلی آنها تعمیرکار حرفه ای موبایل نیست و بیشتر برای استفاده های شخصی این کار را انجام می‌دهند. و گروه دوم یعنی ابزارهای تخصصی، لوازمی است که هر تعمیرکار حرفه ای و صاحب کارگاه تعمیرات موبایل باید آنها را داشته باشد.

ابزارآلات عمومی تعمیر موبایل

پیچ گوشتی ساعتی

شاید به جرات بتوان گفت که اولین ابزار یک تعمیرکار موبایل، پیچ گوشتی های ریز و به اصطلاح ساعتی است. این پیچگوشتی‌ها هم بدنه و هم نوک بسیار باریک و ریز دارند؛ طوری که براحتی در یک دست و بین چند انگشت جا می‌شوند. پیچ گوشتی ساعتی ممکن است چهارسو، دوسو، سه پر و مثلثی، پنج پر و یا ستاره ای باشد؛ در همین راستا سایزهای نوک آنها نیز بسیار کوچک و اعشاری هستند. مثلا پیچگوشتی ساعتی دوسو سایز 1 – 1.1 – 1.2 – 1.4 – 1.4 تا 2 میلی متر. یا پیچگوشتی ساعتی چهارسو سایزهای PH000 – PH00 – PH0 – PH0.5 و به همین ترتیب پیچ گوشتی ساعتی ستاره ای با سایزهای T5 – T6 – T7 – T8 – T9 – T10 و...

معمولا پیچگوشتی های ساعتی به صورت چند عددی و ست پیچگوشتی ارائه می‌شوند.

 

 

دستکش محافظ

دستکش نیز از جمله موارد ضروری برای کار تعمیر موبایل است. برای این کار به دستکش چندان ضخیم و حیاتی نیاز ندارید، بلکه یک دستکش لاتکس و دستکش های کشی پزشکی نیز کار را پیش خواهد برد.

 

سشوار صنعتی

گرم کننده سطوح و سشوار صنعتی از جمله موارد مهم در کار تعمیر تلفن همراه است. این سشوارها با تولید هوای بسیار گرم و داغ، هم در هنگام باز کردن و هم در میانه راه تعمیر به کمک می‌آیند. سشوار صنعتی می‌تواند چسب‌های موجود در ساختمان موبایل را آب کند؛ پلاستیک و قلع ها را حرارت دهد و برای جدا کردن قطعات مثل درب یا صفحه نمایش موبایل استفاده گردد. سشوار صنعتی می‌تواند از 50 درجه تا 600 درجه سانتیگراد با شدت هوای دلخواه گرما را بیرون دهد. ضمن اینکه روی این سشوارها انواع نازل‌ها برای گرما دادن به یک نقطه مورد نظر و هدایت حرارت قابل نصب است.

 

 

عینک ایمنی

یکی از اولین اشتباهات برخی تعمیرکاران وسایل کوچک مثل موبایل، این است که فکر می‌کنند عینک محافظ نیاز ندارند و این عینک‌ها بیشتر برای کارهای صنعتی و سنگین است. اما اینطور نیست! عینک محافظ از چشم‌های شما در برابر پرتاب هر ماده ریز و کوچک، وارد شدن دود و گرما و... به چشم جلوگیری می‌کند. برای تعمیر موبایل یک عینک کاملا سبک با شیشه شفاف و محافظت شده در برابر اشعه‌های مختلف داشته باشید.

 

هویه و ایستگاه لحیم کاری

از دیگر لوازم ضروری برای این کار داشتن هویه لحیم کاری است. برای کارهای کوچک می‌توان از یک هویه ساده بهره برد اما برای کار موبایل یک هویه با توان گرمادهی بالا و البته کیفیت عالی پیشنهاد می‌گردد.

اما در صورت تعمیرکاری حرفه‌ای می‌توان بجای یک هویه، از ایستگاه هویه یا لحیم کاری بهره برد؛ ایستگاه لحیم کاری شامل یک مجموعه ابزار یعنی هویه، پایه هویه، کنسول تنظیم حرارت، سنباده، اسفنج پاک کننده، قلع کش، ظرف و محل روغن و سیم لحیم و تفنگ گرما دهنده (هیتر) است. این ابزار بیشتر برای تعمیر حرفه ای موبایل مصرف دارد و به طور تخصصی برای این کار تولید می‌شود.

 

 

مولتی متر

مولتی مترها ابزارهای مخصوص تست انواع پارامترها در مدارهای الکترونیکی هستند. این ابزار برای اندازه گیری ولتاژ، جریان، مقاومت، تست و اندازه گیری خازن، دیود، ترانزیستور، تست اتصال کوتاه و... قابل استفاده‌اند. مولتی مترهای برندهای معتبر بازار، دقت بالایی دارند و در 2 دسته مولتی متر آنالوگ و دیجیتال ارائه می‌شوند. هر چند که مدل آنالوگ به تدریج جای خود را کاملا به نوع دیجیتال داده است چرا که دقت اندازه گیری تیپ دیجیتال به مراتب بالاتر از نوع آنالوگ خواهد بود.

 

 

درب باز کن

برای باز کردن درب موبایل و یا جدا سازی صفحه نمایش از بدنه اصلی، می‌توان به چند ابزار مثل قاب باز کن، پیچ دستی مکنده یا اسپاتول فکر کرد. درب باز کن یا اسپاتول 2 ابزار شبیه به هم هستند که بعد از آب کردن چسب داخلی قاب موبایل، در بین شیارهای گوشی قرار گرفته درب را از بدنه جدا می‌کنند.

پیچ دستی مکنده یا اهرم مکش هم با کمک قاپک های کوچک، به درب موبایل می‌چسبد و با کشیدن آن، درب را از محل اتصال جدا می‌کند و موبایل باز می‌شود.

 

 

چراغ قوه و چراغ کار

یکی دیگر از لوازم ضروری در فهرست ابزارهای تعمیرات موبایل، داشتن چراغ قوه یا چراغ کار و حتی گاهی اوقت چراغ پیشانی است. هر چه نوردهی چراغ متمرکزتر و پر قدرت تر باشد، توانایی چک و بررسی یک موضع در موبایل راحت تر خواهد بود. چراغ قوه ها معمولا برای کار تعمیر تلفن هوشمند دست و پا گیر هستند؛ افراد حرفه‌ای معمولا از یک چراغ ذره بین دار با پایه برای کار موبایل استفاده می‌کنند تا هر دو دست آنها آزاد باشد.

 

ذره بین

دیدن با دقت اجسام و قطعات کوچک در ساختمان داخلی موبایل جزو اصلی‌ترین قسمت های فرآیند تعمیر موبایل است. برای این کار می‌توان از ذره بین یا میکروسکوپ استفاده کرد. البته ذره بین به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و بهتر است از همان ترکیب چراغ قوه ذره بین دار بهره برد.

 

 

فرچه و برس

برس های مسواکی و تخت جزو لوازم مهم کار تعمیر موبایل هستند. ممکن است در هر لحظه و بعد از هر عملی، نیاز به تمیز کردن سطح مورد نظر داشته باشید؛ برس مویی و فرچه مسواکی به خوبی سطح کیت و قطعه را بدون آسیب زدن به آن پاک می‌کند. این فرچه ها در اندازه‌های متنوع وجود دارند اما به یاد داشته باشید که برس با موی بسیار نرم و کاملا مرغوب را تهیه کنید.

 

سیم چین

انبرهای سیم چین مخصوص موبایل معروف به سیم چین مینیاتوری و یا سیم چین الکترونیکی هستند. این سیم چین ها کوچکتر از نوع خانگی و صنعتی بوده و طول آنها از 4.5 اینچ بیشتر نمی‌شود. سیم چین الکترونیکی جمع و جور بوده و در یک دست براحتی جا می‌شود؛ با وجود داشتن تیغه‌های بسیار تیز، قدرت برش آنها زیاد نیست و بهتر است برای کار دیگری جز لوازم الکترونیکی و دیجیتال استفاده نشوند.

 

 

دم باریک

در مورد دم باریک هم نکات مربوط به سیم چین صدق می‌کند. انبر دم باریک الکترونیکی و مخصوص موبایل بسیار کوچکتر از یک دم باریک معمولی بوده و دارای فک های بسیار کوچکی هستند. این فک می‌تواند به خوبی در شیارهای کوچک داخل گوشی همراه جای بگیرد.

 

کاتر قلمی

کاترهای معمولی و بزرگ بیشتر برای برش‌های ساده در خانه و کارگاه به کار می‌روند؛ اما کاتر مخصوص تعمیر موبایل یک مدل معمولی نیست. برای این کار بهتر است از کاتر قلمی یا مدادی یا دستکم از کاترهای بسیار باریک و ظریف بهره برد. کاترهای قلمی فوق تیز و بسیار برنده بوده و دقت بالایی در برش دارند. ضمن اینکه نوک آنها قابل تعویض بوده و می‌توان جهت کارهای گوناگون، از تیغه مخصوص با اندازه های مختلف بهره برد.

 

 

قلع کش

دسته قلع کش به ابزاری می‌گویند که برای کشیدن قلع آب شده از روی قطعات متصل به کیت الکترونیکی استفاده می‌گردد. معمولا بدون قلع کش، امکان جدا کردن این قطعه‌ها وجود ندارد. قلع کش‌ها معمولا به همراه هویه استفاده شده و دارای یک نوک قلع گیر هستند. این نوک قلع گیر حین کار دائما باید تمیز شود.

 

گیره و هولدر مخصوص

از جمله وسایل بسیار مهم و حیاتی، گیره رومیزی مخصوص و نگهدارنده این دستگاه و هولدر موبایل جهت تعمیرکاری است. در هر مرحله از تعمیر موبایل، باید دستگاه روی یک پایه مخصوص نگه داشته شود؛ گیرهای رومیزی نگهداری موبایل برای این کار ساخته شده و قاب یا کیت آنها را بدون دخالت و با کمترین اتصال نگه می‌دارند.

 

 

انبر پنس و موچین

پنس ها نوعی انبر دم باریک بسیار کوچک هستند که نوک ریزی دارند. برای بیرون کشیدن یک قطعه کوچک و یا شیشه و طلق شکسته از داخل بدنه تلفن همراه، وجود پنس ضروری است. اما انبر موچین علاوه بر کارایی آرایشی، به کمک تعمیرکاران موبایل هم می‌آید؛ موچین به دلیل داشتن زاویه نوک کج و همچنین 2 لبه کارگیر بسیار قوی و دقیق که چیزی به اندازه تار مو را هم به خوبی مهار می‌کند، در تعمیرات موبایل یک ابزار بسیار مفید است.

 

 

لوازم مصرفی

به جز این ابزارها، محصولات مصرفی زیادی در این پروژه لازم است. به طوری که این عناوین تقریبا برای تمام متخصصین و علاقمندان کار تعمیرات موبایل واجب بوده و بدون آنها کاری از پیش نخواهد رفت. به عنوان مثال می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • سیم لحیم
  • روغن لحیم
  • محلول و مایع تمیز کننده کیت
  • اسپری تمیز کننده
  • چسب شیشه ای
  • چسب 123
  • و...

 

ابزارآلات تخصصی تعمیر موبایل

بعد از نگاهی به ابزارهای عمومی تعمیرات موبایل، برخی دستگاه‌ها و وسایل تخصصی برای تعمیرکاران حرفه ای این شاخه نیز پیشنهاد می‌شود. در واقع برای تحت پوشش قرار دادن بسیاری از مدل‌های موبایل جهت تعمیر، وجود این دستگاه‌های زیر واجب خواهد بود.

 

جدا کننده یا Separator

این دستگاه مخصوص جدا کردن نمایشگر تاچ گوشی یا LCD موبایل از بدنه اصلی است. این دستگاه کار گرم کردن، لرزاندن و مکش گلس گوشی موبایل از بدنه را به صورت خودکار و کنترل شده انجام می‌دهد.

 

 

دستگاه اولترا سونیک

این وسیله به طور تخصصی مادربورد گوشی موبایل را تمیز می‌کند. بعد از جدا کردن تمام قطعات از مادربورد، با گذاشتن این قطعه در پاک کننده اولتراسونیک، تمامی آلودگی های محیطی، خاک و غبار و... از روی این قطعه پاک خواهد شد.

 

 

نگهدارنده PCB

یک نوع پایه و گیره نگهدارنده مخصوص برای قسمت PCB موبایل به کار می‌شود. این وسیله معمولا دارای چند گیره، پیچ های تنظیم و فنر ارتجاعی است که برد الکترونیکی موبایل را سر جای خود نگه می‌دارد. گاهی اوقات تعمیرکاران به جای داشتن چند گیره از این مدل نگهدارنده استفاده می‌کنند.

 

منبع تغذیه برق DC

منبع برق رسانی به اجزاء مختلف موبایل یکی از مهمترین دستگاه های کارگاه تعمیرات گوشی همراه است. منبع تغذیه برق مستقیم DC معمولا تا 12 ولت برق تولید کرده و برای روشن کردن گوشی بدون باتری، تست باتری و تست برق رسانی قطعات دیگر و شبکه جریان داخلی موبایل استفاده دارد.

 

 

تستر صفحه نمایش و LCD

از دیگر دستگاه های مهم یک تعمیرکار موبایل، داشتن تستر نمایشگر و LCD موبایل است. این وسیله پیکسل‌ها و کیفیت نمایش صفحه را چک می‌کند و آن را تحت بررسی دقیق قرار می‌دهد.

 

کلام آخر در مورد ابزارهای مخصوص تعمیر موبایل

در کنار این وسایل اشاره شده در بالا، چند ابزار تخصصی دیگر هم برای کامل کردن پروسه تعمیر موبایل وجود دارند. از جمله آنها می‌توان به تستر و بوستر باتری، دستگاه تست JIG، مچ بند ضد الکتریسیته، جذب کننده دود، مت آنتی استاتیک و... اشاره کرد که همگی لوازم تکمیلی هستند.

علاوه بر ابزارها، یک تعمیرکار موبایل بهتر است برخی لوازم جایگزین و یدکی از برندهای معروف و محبوب سازنده گوشی همراه، مثل انواع باتری، شارژر، پورت شارژ و جک و... را همراه داشته باشد.

شما می‌توانید برای خرید پیچ گوشتی ساعتی و یا خرید سشوار صنعتی یا مولتی متر و... خلاصه تهیه کردن تمام این ابزارهای مخصوص تعمیرات موبایل به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. در صورت موجود نبودن هر کدام از این وسایل، می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و بعد از مشاوره، درخواست خود را ثبت کنید تا در اولین فرصت، ابزار مورد نظر شما تهیه گردد.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید