بهترین کولیس دیجیتال (معرفی بهترین مارک کولیس دیجیتال)

کولیس به انگلیسی Caliper ابزاری است که می‌تواند انواع اندازه گیری اجسام و سطوح را تا دقت هزارم میلی متر یا میکرون متر برای شما انجام دهد. این ابزار به طور کلی در 2 نوع ورنیه (معمولی) و نوع دیجیتال ساخته می‌شود. بهترین کولیس دیجیتال می‌تواند بدون دخالت دست در اندازه‌گیری یا تبدیل و تغییر واحد اینچ / میلی متر در ذهن کاربر، نتیجه محاسبات را با مهارت بالا روی صفحه نمایش ارائه دهد. کیفیت و دقت هر کولیس دیجیتال با توجه به برند، کاربری و ساختار آن با یکدیگر تفاوت خواهد داشت و برای رسیدن به یک کولیس دیجیتال مناسب نیاز به شناخت چندین فاکتور و ویژگی در سازندگان متنوع کولیس دیجیتال است.  

با توجه به اهمیت استفاده از این ابزار اندازه‌گیری در مشاغل مختلف مهندسی و صنایع، بر آن شدیم تا اطلاعات کاملی را در رابطه با بهترین مارک کولیس دیجیتال در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با این مقاله از ابزار مارکت همراه شوید تا اطلاعات کاملی را از کولیس‌های دیجیتال و کاربرد آن در اختیار شما قرار دهیم.

 

کولیس دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

کولیس دیجیتال، مثل کولیس ورنیه جزو ابزارهای اندازه‌گیری دستی شناخته می‌شود و علاوه بر اندازه‌گیری طول اشیا، از آن می‌توان برای اندازه‌گیری عمق، قطر، داخل و خارج وسایل استفاده کرد. اما این کولیس دارای یک صفحه نمایش دیجیتال است که با باتری کار می‌کنند و امکان اندازه‌گیری با دقت بسیار بالا در مقیاس‌های مختلف از جمله اینچ، فوت، متر و غیره را فراهم می‌کند. ضمن داشتن قابلیت تبدیل واحدها به یکدیگر، امکان تنظیم راحت تر صفر، دقت بسیار عالی، انتخاب حالت کار صفر مطلق ABS و صفر تنظیم شونده و افزایشی INC نیز وجود دارد. همینطور در برخی مدل‌ها که به پورت Port خروجی مجهز شده‌اند، امکان اتصال دستگاه به کامپیوتر و خروجی گرفتن از داده ها و محاسبات وجود دارد.

در کولیس دیجیتال دیگر سختی ها و مشکلات خواندن عدد محاسبه شده با کمک خطوط ورنیه وجود ندارد و خیلی آسان می‌توان عدد بدست آمده را در کنار واحد آن، روی صفحه نمایشگر LCD مشاهده کرد. بنابراین به کمک بهترین مارک کولیس دیجیتال کار اندازه‌گیری قطعات در مشاغل مختلف از جمله پزشکی، تراش‌کاری، نجاری، مهندسی ساخت و تولید، فلزکاری، آهنگری و... غیره با سرعت بالاتر و دقت بیشتری انجام می‌گیرد.

 

شناخت قطعات کولیس‌های دیجیتال

آشنایی با اجزاء کولیس دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر با این دستگاه کار کنید. بیشتر قطعات این مدل کولیس با نوع ورنیه مشترک هستند و تنها تفاوت در قسمت های نمایشگر دیده می‌شود. از جمله قطعات اصلی کولیس‌های دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فک داخل سنج:

این قسمت از کولیس، امکان اندازه‌گیری قطر و ابعاد داخلی یک سطح و جسم مثل یک سوراخ، شیار یا شکاف را فراهم می‌کند.

  • فک خارج سنج:

فک خارجی در مقابل فک داخلی قرار دارد. بدین معنا که به کمک این قطعه می‌توانید ابعاد بیرونی اجسام مانند طول و قطر را اندازه بگیرید.

  • میله عمق سنج:

در تمام کولیس ها یک میله وجود دارد که هنگام اندازه گیری از قیمت انتهایی بیرون می‌آید. با این میله فلزی امکان اندازه گیری عمق و ارتفاع در قطعات وجود دارد.

  • یونیت نمایشگر دیجیتال:

قطعه ای نسبتا بزرگ که دارای یک صفحه نمایش معمولا LCD و چند دکمه تنظیم ابزار است. این یونیت دارای یک جای باتری جهت تغذیه دستگاه بوده و در برخی مدل‌ها با پورت اتصال کابل کامپیوتر برای خروجی گرفتن محاسبات ساخته می‌شود.

  • رزولوشن صفحه نمایش:

هر صفحه دیجیتال یک دقت و رزولوشن نمایشگر دارد که میزان تغییر اعداد و کم و زیاد شدن آن را با هر بار جابجایی فک متحرک نشان می‌دهد. این عدد با دقت فیزیکی فک های اندازه گیری متفاوت بوده و در واقع دقت نمایش اعداد در صفحه است. معمولا عدد رزولوشن بسیار پایین بوده و در حد صدم میلی متر یا میکرون ساخته می‌شود.

  • گام بندی خطوط:

مثل یک کولیس ورنیه، خطوط حک شده روی کولیس دیجیتال هم وجود دارند که گام بندی فیزیکی اندازه گیری را نشان می‌دهند؛ این عدد با دقت و رزولوشن صفحه نمایش متفاوت بوده و مقدار مشخص خود را خواهد داشت. معمولا اندازه گام بندی خطوط در کولیس دیجیتال در اولویت های بعدی قرار می‌گیرد و پارامتر مهم همان رزولوشن صفحه خواهد بود.

  • فک متحرک:

این قطعه وظیفه اندازه‌گیری و جابجایی کشویی را بر عهده دارد و ممکن است با واحد و خطوط اینچی یا متریک درجه بندی شده باشد.

  • شستی یا انگشتانه غلتکی:

جهت تنظیم قطعات کولیس مانند فک‌ها و میله عمق از شستی یا یک انگشتانه غلتکی استفاده می‌شود. این عضو کمک می‌کند تا در محاسبات دقیق، فک متحرک به میزان دقیق و طبق دلخواه کاربر جابجا شود.

  • پیچ قفل:

برای محکم کردن فک‌ها و نگهداشتن آنها در یک بازه دلخواه از این قطعه استفاده می‌شود.

  • دکمه روشن و خاموش:

برای روشن کردن یا خاموش کردن کولیس‌های دیجیتال از این قطعه استفاده می‌شود. گاهی برخی کولیس های دیجیتال مجهز به On/Off خودکار هستند که با کمک این دکمه امکان تغییر وضعیت آن وجود دارد.

  • دکمه اینچ و میلی‌متر:

برای جابجایی و تعویض سریع بین دو مقیاس اینچ و میلی‌متر از این قطعه استفاده می‌شود و عدد نمایشگر روی صفحه را تغییر می‌دهد.

  • دکمه صفر (دکمه تنظیم مطلق و افزایشی INC/ ABS):

این دکمه برای تنظیم صفر و یا به اصطلاح صفر کردن موقعیت دستگاه به کار می‌رود. کاربر می‌تواند از صفر واقعی و طبیعی حین اندازه گیری استفاده کند؛ یا بنا به نیاز خود، صفر دستگاه را جابجا کرده و تا نمایشگر روی عددی دیگر مقدار عدد صفر 0 را نشان دهد.

  • محفظه باتری:

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کولیس‌های دیجیتال با باتری کار می‌کنند. این ابزار دارای یک محفظه باتری بوده که از آن برای نگهداری باتری استفاده می‌شود و معمولا روی پنل دیجیتال قرار دارد.

 

انواع کولیس‌های دیجیتال

کولیس‌ها همانند سایر وسایل اندازه‌گیری، از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. با توجه به شکل و نحوه استفاده آنها می‌توان از بهترین کولیس دیجیتال در موارد مختلف برای اندازه‌گیری‌ استفاده کرد. اشاره به تمام مدل های کولیس دیجیتال و نحوه کار آنها مطلبی جداگانه و مفصل می‌طلبد اما در این قسمت مطلب چند مدل از کولیس های دیجیتال را به طور مختصر معرفی می‌کنیم.

کولیس دیجیتال ساده

اکثر کولیس های دیجیتال به این شکل هستند و با یک فک خارج سنج / داخل سنج و یا هر دو فک همزمان ارائه می‌شوند. روی بدنه کولیس ساده دیجیتال یک صفحه‌نمایش قرار دارد و این امکان وجود دارد تا انواع مقیاس‌های مختلف مانند اینچ INCH، میلی متر mm، فوت Ft و... را با دقت بسیار بالایی تا صدم یا هزارم میلی‌متر اندازه‌گیری کنید و براحتی بخوانید. همچنین کولیس‌های ساده دیجیتال امکان اندازه‌گیری قطر داخلی، خارجی و عمق را فراهم می‌کنند. با توجه به امکان ذخیره اطلاعات و اتصال به کامپیوتر و امکان تنظیم صفر، کولیس دیجیتال جایگزین بسیار مناسبی برای کولیس های ورنیه خواهد بود و این ابزارها در طول های کوچک 10 سانتی متر تا طول های بسیار بلند با ظرفیت 2 متر ساخته می‌شوند.

 

 

کولیس شیار دیجیتال

اگر شما هم دغدغه اندازه‌گیری عمق قطعات و اجسام خاص مثل محور، شفت و وسایل شیار دار را دارید، کولیس شیار دیجیتال می‌تواند تمام نیازهای شما را به خوبی رفع کند. این ابزار شبیه به کولیس دیجیتال ساده است اما نوک فک های آن داری یک زبانه بلند تر و زاویه دار بوده که براحتی در داخل و عمق شیارها جای می‌گیرد.

 

 

کولیس عمق سنج دیجیتال

کولیس عمق سنج نیز نوع دیگری از این ابزار است که مخصوص محاسبه ارتفاع و عمق اجسام ساخته شده و تفاوت ظاهری با نوع ساده دارد. کولیس عمق

سنج دارای یک فک بزرگ و تکیه گاه پهن است که بر روی سطح بیرونی جسم تکیه داده و محور فلزی یا Rod اندازه گیر خود را به عمق قطعه می‌فرستد. سپس براحتی این عمق بر روی نمایشگر خوانده می‌شود. هر چند که کولیس ساده هم میله عمق سنج دارد، اما نوع ساده این تکیه گاه بزرگ را ندارد و کاربرانی که نیاز به دقت عمق بسیار بالا دارند یا حساسیت مهندسی و ساخت قطعه بیشتری را در عمق طلب می‌کنند بهتر است از کولیس عمق سنج دیجیتال استفاده کنند.

 

 

کولیس پایه دار دیجیتال

کولیس پایه دار دیجیتال که به عنوان کولیس ارتفاع سنج نیز شناخته می‌شود، یک ابزار اندازه‌گیری کاربردی برای محاسبه ارتفاع پله‌ها، قد نفرات و اجسام و قطعات کاری عمودی است. پایه طراحی شده برای این محصول عملکردی شبیه به میله دستیار دارد؛ بنابراین شما می‌توانید بدون نگه داشتن کولیس، اندازه نمایش داده شده روی ال سی دی را بخوانید.

 

 

کولیس چرخ دنده دیجیتال

همانطور که از نام این کولیس مشخص است، از کولیس چرخ دنده دیجیتال برای اندازه‌گیری ضخامت و ابعاد داخلی و خارجی دنده‌های چرخ دنده استفاده می‌شود. کولیس چرخ دنده به شکلی است که انگار 2 عدد کولیس به یکدیگر متصل شده و در واقع فک های آن برای محاسبه دقیق دنده ها طراحی شده است. دقت این کولیس بسیار بالا بوده و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید عمق و ضخامت اجسام را تا دقت چند میلی‌متر به کمک مقیاس عمودی و افقی اندازه بگیرید.

 

بهترین کولیس دیجیتال کدام است؟

انتخاب بهترین مارک از کولیس‌های دیجیتالی بستگی به نیاز و شرایط کاری شما دارد. اما چندین برند محبوب در این زمینه وجود دارند که به عنوان بهترین برندهای جهانی در بین صنعتگران و خریداران شناخته می‌شوند. ما در بخش زیر قصد داریم تا به برخی از این برندهای محبوب اشاره کنیم:

کولیس دیجیتال اینسایز

برند اینسایز Insize به عنوان یکی از بهترین برندهای تولیدکننده ابزار دقیق شناخته می‌شود. تمامی محصولات تولیدی این برند با فناوری کشور اتریش و آلمان و با کیفیت و استاندارد ساخت اروپا عرضه می‌شوند. گواهی کالیبراسیون ابزارآلات اینسایز توسط موسسه های DKD آلمان و موسسه تنظیم و تست ابزار آمریکا تایید شده است. کولیس اینسایز بدنه های فلزی استنلس استیل دارند و با استاندارد ساخت DIN 862 تولید می‌شوند. نوع دیجیتال معمولی و ضد آب، تغذیه با باتری سکه ای و همینطور امکان خروجی گرفتن از داده ها در محصولات گروه کولیس دیجیتال اینسایز وجود دارد. از جمله پرفروش‌ترین کولیس‌های دیجیتال اینسایز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولیس‌های دیجیتال اینسایز 15 سانتی‌متر مدل 150-1108
  • کولیس‌های دیجیتال اینسایز 20 سانتی‌متر مدل 200-1108

 

 

کولیس گوانگلو دیجیتال

اگر قصد خرید یکی از موارد لیست بهترین مارک کولیس دیجیتال را دارید، برند چینی گوانگلو Guanglu را به شما پیشنهاد می‌دهیم. تمامی ابزارهای این برند چینی مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده‌‌اند و با بدنه استیل این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با میزان دقت بالایی، ابعاد داخلی و خارجی وسایل را اندازه‌گیری کنید. برخی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت شامل موارد زیر هستند:

  • کولیس‌های عمق سنج دیجیتال گوانگلو 150 میلی‌متر مدل 121-101
  • کولیس‌های دیجیتال گوانگلو 15 سانتی‌متر مدل 111-101-HB
  • کولیس‌های دیجیتال گوانگلو 20 سانتی‌متر مدل 111-102-HB کد جدید 222-110-HB

 

 

کولیس آکاد دیجیتال

یکی دیگر از برندهای تخصصی در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری، گروه تولیدی چینی آکاد Accud است که محصولات آن تحت لیسانس کشور اتریش تولید می‌شوند. این برند همواره در تلاش است تا محصولات خود را مطابق با استانداردهای جهانی و با خدمات پس از فروش حرفه‌ای تولید کند. کیفیت بالای محصولات تولیدی در کنار قیمت مناسب این برند نشان از این موضوع دارد که برند آکاد توانسته است در این زمینه به صورت موفق عمل کند. ابزارهای اندازه‌گیری این برند به عنوان یکی از عناوین بهترین کولیس دیجیتال در بازار شناخته می‌شوند و برای اندازه‌گیری داخلی، خارجی، عمق و گام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله پرفروش‌ترین کولیس آکاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولیس‌های دیجیتال آکاد 15 سانتی‌متر مدل 111-006-12
  • کولیس‌های دیجیتال آکاد 20 سانتی‌متر مدل 111-008-12
  • کولیس‌های دیجیتال آکاد 30 سانتی‌متر مدل 111-012-12

 

 

کولیس دیجیتال آسیمتو

انتخاب قشر بزرگی از مهندسان در سراسر جهان برای اندازه‌گیری دقیق اجسام، خرید محصولات برند آسیمتو Asimieto است. این شرکت هنگ کنگی تمامی محصولات خود را با فناوری اروپایی و تحت لیسانس آلمان و مطابق با تکنولوژی روز دنیا تولید کرده است. یکی از ویژگی‌های خوب محصولات آسیمتو، تولید آن‌ها مطابق با استانداردهایی نظیر ISO 17025، JJG است. ضمن اینکه انواع کولیس آسیمتو با گواهی کالیبراسیون ارائه شده و بدنه استیل ضد خش دارند؛ برای همین با عمر مفید بالای خود برای اندازه‌گیری عمق، حفره و ارتفاع اجسام ایده آل خواهند بود. از جمله پرفروش‌ترین کولیس‌های دیجیتال آسیمتو به عنوان بهترین برند کولیس دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولیس‌های دیجیتال آسیمتو 15 سانتی‌متر مدل 5-06-307
  • کولیس‌های دیجیتال آسیمتو 60 سانتی‌متر ابسولوت مدل 6-24-315

 

 

کولیس دیجیتال میتوتویو

برند میتوتویو Mitutoyo یک برند ژاپنی است که در زمینه تولید انواع ابزارآلات اندازه‌گیری دقیق فعالیت دارد. این شرکت ژاپنی با بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از متخصصان مجرب، محصولات با کیفیت و دقیقی را تولید کرده است، که در بین استاد کاران با سابقه ابزار دقیق جایگاه ویژه‌ای دارد. همین ویژگی باعث شده است تا محصولات متنوع این برند در بازار جهانی و داخل کشور با اقبال بسیار بالایی مواجه شوند. عمده محصولات این میتوتویو شامل ابزارهایی از جمله انواع کولیس‌های دیجیتال است که با بدنه 2 رنگ مشکی / زرد امکان خوانش راحت و اندازه‌گیری سریع داخل، خارج، عمق و گام اجسام را برای شما فراهم می‌کنند. از جمله پرفروش‌ترین این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولیس‌های دیجیتال میتوتویو 15 سانتی‌متر مدل 196-500
  • کولیس‌های دیجیتال میتوتویو 20 سانتی‌متر مدل 197-500
  • کولیس‌های دیجیتال میتوتویو 30 سانتی‌متر مدل 754-500

 

 

کولیس داسکوا دیجیتال

از دیگر برندهای موفق تولید کننده بهترین کولیس دیجیتال، شرکت چینی داسکوا Dasqua است، که با کیفیت عالی و قیمت مناسب محصولات خود توانسته است در بیشتر کشورهای جهان از جمله آسیایی، اروپایی و آمریکایی نمایندگی فعال داشته باشد. کولیس دیجیتال داسکوا خصوصا در نوع ضد آب IP65 و IP67 برای محیط های مرطوب مناسب هستند. این کولیس ها با تنظیم دقیق و حرفه ای خود و همنیطور پنل فلزی می‌توانند با تمام مدل‌های موجود در بازار رقابت کنند. از جمله ابزارآلات حرفه‌ای اندازه‌گیری این برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولیس‌های دیجیتال داسکوا 15 سانتی‌متری مدل 1065-1804
  • کولیس‌های دیجیتال شیار داسکوا 30 سانتی‌متری مدل 1115-2070
  • کولیس‌های دیجیتال شیار داسکوا 20 سانتی‌متری مدل 1110-2070

 

 

کولیس ویگور دیجیتال

شرکت آلمانی ویگور Vigor هر چند که تمرکز خود را روی تولید ابزارآلات دقیق قرار نداده اما دارای چند مورد موفق مثل کولیس دیجیتال در این زمینه است. محصولات ارائه شده در گروه ابزار دقیق این کمپانی مثل تمامی ابزارهای گاراژی و کارگاهی آن دارای عمر مفید بالایی بوده و در صنعت، تجارت و خودرو روانه بازار رقابتی شده‌اند. یکی از پرفروش‌ترین محصولات این برند، کولیس دیجیتال ویگور 15 سانتی‌متر مدل V1713 است که مطابق با بالاترین استاندارد کیفی تولید و به بازار عرضه شده است.

 

کلام پایانی بهترین کولیس دیجیتال

ما در این مقاله از ابزار مارکت به معرفی انواع کولیس دیجیتال پرداختیم و اینکه کولیس دیجیتال چیست؟ چه کاربردی دارد و چه تفاوتی با کولیس ورنیه دارد. هر چند که برندهای دیگری از کولیس نیز در بازار وجود دارند اما بدون شک بهترین مارک کولیس دیجیتال در همین اسامی یافت می‌شوند و امکان انتخاب بهترین گزینه برای تمامی مصارف و نیازهای کارگاهی، آزمایشگاهی و صنعتی را برای شما فراهم می‌کند.

 

 

برای خرید کولیس دیجیتال می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت مراجعه کنید. هنگام انتخاب کولیس مورد نیاز خود می‌توانید به صورت رایگان از مشاوره فنی و تخصصی کمک بگیرید و با مشاهده مشخصات محصول و مقایسه آن‌ با سایر محصولات، یک انتخاب هوشمندانه را تجربه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید