اره عمود بر چیست؟!!! راهنمای خرید اره چکشی یا اره عمود

اره عمود بر چیست؟! راهنمای خرید اره چکشی یا اره عمود بر

یکی از ابزارهای برقی یا شارژی بسیار کارآمد که در صنایع مختلفی از جمله صنایع چوب و MDF تا صنایع فلزی بکار برده می شود اره عمود بر یا اره چکشی است که در واقع هم اره چکشی هم اره عمود بر اشاره به یک ابزار که همان اره عمود بر است دارد.
مشخصات کلی این اره در مدلهای مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و کارکرد آنها کاملا شبیه به یکدیگر است و فقط در ویژگی های کوچکی در نوع تیغ گیر یا امکانات دیگری که به کاربر ارائه می دهند با یکدیگر متفاوت هستند.

اره عمود بر به لحاظ کارکرد کاملا شبیه به کارکرد اره افقی بر یا اره همه کاره است که با حرکت رفت و برگشتی کار برش مواد مختلف را انجام می دهد

 


اره عمود بر با استفاده از تیغ یا تیغه جدا شونده که روی نوک دستگاه نصب می شود با حرکت رفت و برگشتی عمودی کار برش را انجام می دهد و قابلیت نصب انواع تیغ های برش چوب ، ام دی اف ، فلز و فولاد ، آلومینیوم و تیغ های تخصصی برای برش تمیز چوب یا برش های سریع چوب با گام دندانه های متفاوت و طول تیغ های متفاوت را دارد که برای هر نوع کاری می توان از هریک از این تیغه ها استفاده کرد.

در این دسته بندی میتوانید انواع تیغ اره عمود بر و تیغ اره افقی بر را مشاهده نمایید

 


اره عمود بر با توجه به نوع کارکرد آن که بوسیله یک تیغ نازک و کم عرض کار برش را انجام می دهد برای برش های غیر مستقیم و منحنی ابزار بسیار کارآمد و پرکاربردی است که برای در آرودن جای سینک در دکوراسیون، درآرودن جای چراغ و هالوژن در گچ و دیوارهای پیش ساخته و یا دیوار های کنافی یا برای برشهای غیر مستقیم و حتی با اشکال پیچیده در روی ورق های فلزی و آهنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع اره عمو دبر چیست؟

اره های عمود بر به دو اره عمود بر ساده و اره عمود بر گیربکسی تقسیم می شوند که با توضیح مختصر هر یک تفاوت آنان را نیز بیان می کنیم.

اره عمود بر ساده 

اره عمود بری است که نیم تنه فلزی ندارند و در نتیجه زمان کار طولانی مدت را ندارند و قدرت کمتری دارند. 

اره عمود بر گیربکسی

گیربکس اره عمود ها نیز می تواند از موارد مهم در انتخاب اره عمود بر مناسب کار شما باشد که عموما در دو نوع کلی گیربکس فلزی یا نیم تنه فلزی و مدلهای معمولی در بازار وجود دارند که همانطور که می توان حدس زد اره های عمود بر نیم تنه فلزی و گیربکس فلزی از قدرت بیشتری برخوردار هستند 

 


پوسته فلزی و آلومینیومی اره چکشی های نیم تنه فلزی کمک بسیار زیادی در انتقال حرارت ناشی از تغییر جهت گردش موتور به حرکت رفت و برگشتی می کند و این امکان را بوجود می آورد تا بتوان از آنها در زمان های طولانی تر استفاده کرد بدون آن که به دستگاه فشار زیادی وارد شود

 


کار گیربکس در اره های عمود بر تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت رفت و برگشتی تیغه است که باعث برش دادن مواد مختلف میشود که مانند ابزارهای های دیگر در این رده مانند اره های افقی بر حرکت چرخشی و گشتاور موتور تبدیل به حرکت رفت و برگشتی می شود. اره های افقی بر نیز دقیقا با همین مکانیزم کار می کنند و حرکت چرخشی موتور را به حرکت رفت و برگشت تبدیل می شود که تبدیل این حرکت توسط گیربکس انجام می شود.

 

 

ویژگی های اره عمود بر

اره عمود بر در مدلهای مختلفی وجود دارند که شرکت های مختلف با توجه به نیاز بازار و مدلهای تولیدی خود در توان های مختلف و با امکانات مختلف اره های چکشی یا عمود بر مختلفی تولید می کنند. 

 

موتور 

از اولین ویژگی های هر اره عمود بر توان موتور عمود بر است که بنا به نوع مصرف آن می تواند از 350 وات تا 800 وات وجود داشته باشد که هرچقدر نوع کار صنعتی تر و سنین تر باشد و یا ضخامت موادی که با اره برش میدهید بیشتر باشد بهتر است از اره های با توان بیشتر استفاده کنید و از اره های قوی تر انتخاب کنید ولی برای مصارف خانگی یا استفاده های محدود تر میتوان از اره های چکشی کم توان نیز انتخاب و استفاده نمود

 


قدرت رفت و برگشت اره عمود بر مستقیما به توان موتور اره مربوط می شود و هرچقدر توان موتر اره بیشتر باشد قدرت تیغه نیز در گیر نکردن و یا برش های ضخیم تر نیز بیشتر می شود و کمتر پیش خواهد آمد که تیغه در بین کار گیر کرده و یا دستگاه از کار بایستد. 

 

 


کنترل سرعت در اره چکشی (دیمر)

دیمر یا کنترل سرعت از جمله امکاناتی است که در اره های عمود بر قرار داده می شود تا بتوان با توجه به نوع مواد و متریالی که برای برش مورد استفاده قرار می گیرد بتوان سرعت رفت و برگشت تیغه را تغییر داد و تنظیم کرد.

 


به عنوان مثال برای برش چوب که در مراحل اولیه ساخت قرار دارد و نیاز به دقت خیلی زیادی نیست میتوان از تیغ های با دندانه های درشت استفاده کرد و سرعت اره را به حداکثر رساند و با سرعت خیلی بالایی چوب را برش داد که حتی در این حالت می توان چوب های ضخیم را نیز برش داد.

 


ولی برای برش فلزات، آهن و فولاد ها به دلیل حرارت زیادی که در هنگام برش ایجاد میشود و البته ریز بودن دندانه های تیغ اره فلز بر دور یا سرعت رفت و برگشت تیغ اره را باید کمتر از سرعت برش چوب تنظیم کرد تا حرارت ایجاده شده تیغ اره را نسوزاند و بتوان برش تمیز و دقیقی را روی ورق های آهنی و فلزی ایجاد کرد.

 


دیمر یا کلید تنطیم دور اره عمود بر این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند برای مواد مختلف و یا تیغ اره های مختلف سرعت مورد مورد نیاز را در اره عمود بر تنظیم کند و کار برشکاری را انجام دهد.

 


لازم به ذکر است که دیمر یا کلید کنترل سرعت متفاوت از کلید گازی است. منظور از کلید گازی کلیدهای خاموش و روشن دستگاه است که با میزان فشاری که روی کلید وارد می شود و به میزانی که کلید فشار داده می شود دور دستگاه یا اره نیز بالا تر رفته و هر چقدر کلید رها شود و فشار کمتری به آن وارد شود دور یا سرعت دستگاه نیز کمتر می شود که این متفاوت از کلید تنظیم سرعت یا همان دیمر است که می توان با تنظیم روی شماره های مختلف دور دستگاه یا سرعت آن را روی میزان خاصی تنظیم نمود و دستگاه سرعت بیشتری از عدد تنظیم شده نخواهد گرفت و با تغییر شماره ایی که روی دیمر درج شده است می توان حداکثر دور دستگاه را تنظیم نمود.

 


حرکت پاندولی در اره عمودبر

 


در برخی از اره های عمود بر که امکانات بهتری نسبت به مدلهای دیگر دارند یک کلید برای تنظیم حرکت پاندولی روی دستگاه تعبیه شده است که میزان حرکت تیغ اره به جلو و عقب را در هنگام رفت و برگشت تنطیم می کند که به آن حرکت پاندولی یا کلید حرکت پاندولی اره چکشی گفته می شود.

 


کارکرد حرکت پاندولی در مواقعی است که نیاز به برش با سرعت بالا است که با بالا بردن حرکت پاندولی و بیشتر شدن آن سرعت برش بالاتر رفته و می توان با سرعت بیشتری برش داد و البته کیفیت برش و پلیسه کردن لبه های کار تاثیرگذار خواهد بود و در مواقعی برای برش چوب با سرعت بالا می توان از این امکان استفاده کرد ولی همانطور که گفته شد با بالا بردن حرکت پاندولی لبه های چوب لب پر شده و به اصطلاح لاشه می کند.

 


برای برش آهن و فلزات یا MDF یا چوب هایی که نیاز است برش تمیز و دقیقی داده شود بهتر است حرکت پاندولی را کم کرده و با حداقل حرکت جلو و عقب (پاندول) کار برش را انجام داد.

 


حرکت پاندولی در اره های عمود بری که از امکانات بیشتری برخوردار هستند قابلیت تنظیم بین یک تا سه حالت را دارند و در مواردی حتی بیشتر از این هم میتوان تنظیم حرکت پاندولی را تنظیم نمود.

 


نوع تیغ گیر اره عمود بر

 
 

از مهمترین قسمت های یک اره چکشی یا اره عمود بر نوع تیغ گیر آن است که در برندهای مختلف و یا مدلهای مختلف یک برند با توجه به مدل و تکنولوژی بکار رفته در اره عمود بر از تیغ گیر های مختلفی استفاده شده که راحتی در تعویض تیغ اره می تواند از مهمترین ویژگی های یک اره عمود بر باشد.

 


در مدلهای قدیمی تیغ اره توسط پیچ به تیغ گیر متصل می شد و برای تعویض تیغ اره کاربر را به زحمت زیادی می انداخت ولی در مدلهای بعدی سعی شده با ساده ترین مکانیزم ها تیغه اره به اره عمود بر متصل شود و نیازی به آچار یا ابزار خاصی برای تعویض تیغ اره نباشد.

 


هنگام انتخاب و خرید اره عمود بر به نوع تیغ گیر اره حتما توجه نمایید تا مطمئن شوید در هنگام کار با ساده ترین راه میتوانید تیغ اره را تعویض کنید.

 


در برخی مدلها توسط کشیدن یک اهرم به طرفین اره می توان تیغ اره را تعویض نمود و در برخی از مدلها یک شصتی روی دسته اره تعبیه شده که با چرخاندن آن تیغ آزاد شده و با چرخش در خلاف جهت تیغ اره در داخل تیغ گیر محکم می شود و در برخی دیگر از مدلها هنگام قرار گیری تیغ در داخل تیغ گیر باید توسط یک مهره تیغ اره داخل تیغ گیر محکم می شود و بسیاری دیگر از مکانیزم های تیغ گیر که هر شرکتی با توجه به کیفیت و ارگونومی محصولات خود از مدلهای مختلفی از انواع تیغ گیر استفاده می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برش با زاویه در اره عمود بر

 


قابلیت برش با زوایای مختلف از دیگر ویژگی های اره های عمود بر است که تقریبا در اکثر مدلهای اره های چکشی وجود دارد ولی ممکن است در برخی از مدلها این ویژگی وجود نداشته باشد که هنگام انتخاب و خرید اره عمود بر با توجه به نوع کاری که قرار است با آن انجام دهید می توانید به قابلیت برش زاویه دار اره عمود بر توجه نمایید.

 


نحوه تنظیم زاویه اره عمود به این صورت است که می توان با تغییر محل کفی اره عمودبر زاویه تیغ اره را نسبت به قطعه کار تغییر داد و قطعه را با زوایای مختلف برش داد که این امکان در مدلهای مختلف و برندهای مختلف به صورت های متنوعی انجام می شود که یا ممکن است توسط آچار آلن صفحه قابل تنظیم زوایه شود و یا با کشیدن اهرم بتوان زاویه کفی اره را تغییر داد یا با مکانیزم های دیگری که هرچقدر این تغییر زاویه راحت تر و البته به صورت محکم تر و مقاوم تر باشد از کارایی بیشتری برخوردار است.

 


در برخی مدلهای اره عمود بر ها زائده هایی برای تنظیم زاویه های تعیین شده در کفی وجود دارد که می توان فقط روی همان زوایا کفی را تنظیم نمود و در برخی دیگر کفی در تمام زوایای ممکن قابل تنظیم است.

 


باید در نظر داشته باشید که برش های اره عمود بر نسبت دیگر اره های موجود در بازار از دقت کمتری برخوردار است و به همین ترتیب برش با زاویه آن نیز از دقت کمتری نسبت به اره فارسی بر یا اره میزی یا حتی اره دیسکی است و صرفا برای مواردی استفاده میشود که نیاز به دقت زیادی ندارند.

 

 

 

 


قابلیت اتصال به مکنده و جاروبرقی صنعتی

برخی از اره های چکشی که از کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار هستند در کفی خود مجهز به راهگاهی جهت خروج براده های حاصل از برش و یا خاک اره هستند که میتوان آنها را به جاروبرقی های صنعتی متصل کرد تا در هنگام برشکاری کمترین میزان گرد و خاک و خاک اره در محل برش و در محیط کار پراکنده کند و کاربر در محیط سالم تری مشغول به کار می باشد.

 


این ویژگی در برندهای مختلف و مدلهای مختلف می تواند متفاوت باشد و از مکانیزم های ساده تر و یا پیچیده تری برای رسیدن به بیشترین بازدهی در خروج خاک اره استفاده شود که کمترین میزان پراکندگی گرد و خاک را در محل برشکاری داشته باشد.

 

 

 

دَمش خاک اره از روی خط برش اره عمود بر

اگر تا به حال با اره عمود بر کار کرده باشید قطعا به یک نکته خیلی مهم هنگام برشکاری برخورد کردید که آن پوشیده شدن خط برش با خاک اره است که در مدلهای مختلف این امکان وجود دارد که هوای خروجی موتور که توسط فن های خنک کننده موتور تولید میشوند از طریق راهگاه هایی در جلوی اره هدایت میشود و این امکان را بوجود می آورد تا خاک اره های جمع شده در جلوی تیغ اره که باعث پوشاندن خط برش میشوند از روی خط برش پراکنده شده و باعث دید بهتر کاربر هنگام برشکاری شود.

 


در مدلهای پیشرفته تر و با امکانات بهتر این امکان وجود دارد تا این دمش روشن با خاموش شود که توسط یک کلید در کنار دستگاه انجام میشود.

 


گونیا و خط کش اره عمود بر

 
 

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد اره عمود بر برای برش های دقیق ابزار مناسبی نیست ولی با امکاناتی که می توان روی آن نصب کرد میتوان تا حد زیادی برشهای دقیق را نیز انجام داد.

 


از این دست ابزار های جانبی که میتوان روی اره عمود بر استفاده کرد انواع خط کش ها و گونیا های برش های مستقیم و برش های دایره است که در روی کفی اره عمود بر نصب میشود و میتوان با آن برشهای طولی با دقی بیشتر و یا برش های دایره با دقت بیشتر را انجام داد.

 

 


اره عمود بر شارژی و اره عمود بر برقی 


در سالهای اخیر با پیشرفت فناوری تولید باتری ها لیتیومی و در پی آن تولید ابزارهای شارژی بیش از پیش شده و با کیفیت های بسیار مناسب در بازار موجود هستند که اره عمود بر نیز مانند دیگر ابزارهای شارژی وجود دارد و بنا به نوع استفاده میتوان از اره عمود بر شارژی استفاده کرد

 


در سالهای آینده ابزارهای شارژی جایگاه خود را به عنوان انتخاب اول خرید ابزار بدست خواهند آورد و حتی امروزه نیز ابزارهای شارژی مورد استفاده بسیاری از صنعتگران است و کاملا از استفاده از ابزارهای شارژی راضی هستند.

 


تیغ اره های مورد استفاده در اره های عمود بر یا اره چکشی

اره عمود بر شاید تنها اره ای باشد که بتوان این تنوع گسترده از انواع تیغ اره ها را روی آن نصب کرد و برای هر نوع متریالی تیغ اره خاص آن را استفاده کرد

 


به عنوان مثال برای برش فلزات از تیغ اره های فلز بر استفاده میکنند که با توجه به سختی و ضخامت فلز مورد نظر میتوان از تیغ اره های دندانه ریز، فلز بر دندانه درشت ، آلومینیوم بر و تیغ اره های فولاد بر با ترتیب خاص و چپ و راست های متفاوت که در دسترس هستند استفاده نمود.
برای برش چوب میتوان از تیغ اره های چوب بر استفاده نمود که تنوع بسیار زیادی در نوع برش دارند که از دندانه های ریز برای برش فوق تمیز و دقیق چوب گرفته تا دندانه های بسیار درشت برای برشهای زبر و خشن و حتی تیغ اره های چوب بر و فلز بر در طول های مختلف نیز وجود دارند که برای برش چوب های ضخیم نیز میتوان از تیغ های بلند استفاده نمود.

برای برش ام دی اف MDF نیز تیغ اره های تخصصی وجود دارند که برای برش تمیز بدون لب پری و بدون پریدگی میتوان از انها استفاده کرد و در مواردی مانند درآوردن جای گاز و سینک و موارد دیگر در کابینت و دکوراسیون های ام دی اف بسیار بسیار کاربرد دارند.

 


به طور معمول تیغ اره عمود بر به صورت بسته بندی های 5 عددی معروف به تیغ اره کارتی در بازار موجود است و در مواردی در فروشگاه های محلی به صورت تک عددی نیز به فروش میرسد و در بازار در بسته های 50 عدد یا 25 عددی هم وجود دارند.

 

امکانات ویژه در اره های عمود بر

برخی ویژگی ها وجود دارند که در اره های عمود بر در برندهای مختلف قرار داده شده است و ممکن است در کارایی و کاربرد اره تاثیر زیادی داشته باشند که از این جمله میتوان به نور لیزر برای تعیین محل خط برش روی قطعه کار اشاره کرد که در برخی از برندها خط برش توسط نور لیزر مشخص می شود.


طلق جلوگیری از پرتاب تراشه و پاشش خاک اره نیز از دیگر امکاناتی است که اکثر شرکت های تولید کننده بر روی اره های عمود بر قرار میدهند که میتواند از پرتاب شدن تراشه چوب یا فلز به سمت چشم کاربر جلوگیری کند

ایمنی در استفاده از اره عمود بر

برای استفاده از اره عمود بر به این نکات توجه نمایید
1- هیچگاه به هیچ عنوان تا زمانی که تیغ اره از حرکت نایستاده است اره را از روی قطعه کار برندارید و صبر کنید تا کاملا تیغ اره از حرکت بایستد بعد اره را از روی کار بردارید
2- حتما مطمئن شوید تیغ اره در جای خود محکم شده است و به درستی در تیغ گیر اره محکم شده است
3- در هنگام برشکاری حتما و حتما کفی اره عمود بر را به طور کامل روی صفحه کار بچسبانید و برش را انجام دهید
4- همیشه از عینک ایمنی هنگام برشکاری استفاده نمایید تا چشمان خود را در مقابل ورود لاشه و براده های چوب و فلز محافظت نمایید
5- تیغ اره عمود بر از پشت کار بیرون می آید به همین دلیل ممکن است چون شما تیغ اره را مشاهده نمیکنید توجهی به آن نداشته و به همین دلیل دست یا بدن خود را در معرض برخورد تیغ اره قرار دهید
6- در هنگام برشکاری به هیچ عنوان دست خود را در کنار محل برش قرار ندهید
7- کابل برق اره را از محل برش دور نگه دارید

بهترین مارک اره عمود بر یا بهترین اره چکشی کدام است؟!!!

ار بهترین و معروف ترین انواع اره عمود بر می توان به اره عمود بر متابو ، اره عمود بر آاگ ، اره عمود بر توسن و اره عمود بر توسن پلاس ، اره عمود بر هیوندای ، اره عمود بر رونیکس و اره عمود بر ماکیتا  اشاره کرد
 

در انتها اگر باز هم سوالی در مورد انتخاب و خرید اره عمود بر و اره چکشی دارید میتوانید با مشاوران ابزار مارکت تماس بگیرید و مشاوره تخصصی و فنی رایگان دریاقت نمایید.
ابزار مارکت فروشگاه اینترنتی ابزار و یراق آلات است که تنوع گسترده ایی از انواع اره های عمود بر یا اره چکشی را در کنار هم گرد آورده که انتخاب و خرید اره عمود بر برای شما کاری راحت و ساده شود و با امکان خرید انلاین و ارسال رایگان به سراسر ایران خرید اینترنتی اره عمود بر و دیگر ابزارها برای شما تبدیل به تجربه ایی لدت بخش شود.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید