پرگار صنعتی چیست و در چه صنایعی از پرگار صنعتی استفاده می کنند؟

پرگار صنعتی


پرگار یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد در صنعت است که هم در رسم ، طراحی و نقشه کشی قطعات بکار میرود هم در ساخت و تولید قطعات و دستگاه های صنعتی استفاده می شود.
از پرگار برای انجام بسیاری از کارها مانند اندازه گیری، اندازه گذاری، سنجش نسبت دو قطعه، خط کشی، پیدا کردن مرکز دایره، کشیدن دایره، پیدا کردن خط های عمود بر دایره و بسیاری دیگر از کارهایی که در هندسه صنعتی بکار میرود استفاده می شود.
پرگار ها در اندازه ها، اشکال گوناگون و با مواد مختلف ساخته می شود و متناسب با نوع کار می توان پرگار مناسب را انتخاب و استفاده کرد که در ادامه به معرفی و توضیح انواع پرگار خواهیم پرداخت.

 

انواع مختلف پرگار چیست؟

پرگارها را میتوان به دو دسته کلی پرگار مهندسی و پرگار صنعتی تقسیم بندی کرد.


پرگار های مهندسی


این نوع پرگارها برای خط کشی ، رسم و تقشه کشی استفاده می شوند و برای کشیدن دایره و رسم های هندسی روی کاغذ استفاده میشوند که غالبا از انواع پرگار های مستقیم بوده که دارای دو بازوی مستقیم بوده که یکی از این بازو ها به صورت نوک تیز فلزی و یکی از آنها قابلیت نصب قلم یا مداد دارد که میتوان به وسیله آن کار خط کشی و رسم را انجام داد. دانش آموزان نیز از این نوع پرگارها استفاده میکنند که در انواع ساده و مرغوب تر وجود دارند.

 


پرگار صنعتی

پرگارهای صنعتی غالبا برای نشانه گذاری، خط کشی و اندازه گیری در تولید قطعات صنعتی استفاده می شوند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت
پرگارهای صنعتی در مدل های مختلفی وجود دارند که از این جمله می توان به :

پرگار صنعتی ساده فلزی

پرگار صنعتی ساعتی یا عقربه ایی

پرگار صنعتی دیجیتال

 

پرگار صنعتی ساده فلزی


پرگارهای صنعتی ساده نیز در چند مدل مختلف وجود دارند که ممکن است پرگار فلزی ساده شیار دار باشد که توسط یک شیار ریلی میتوان اندازه و دهانه پرگار را تنظیم کرد و با پیچی که در میان این شیار وجود دارد اندازه مورد نظر را ثابت نموده و کار اندازه گیری را انجام داد. نوع دیگری از پرگار صنعتی ساده وجود دارند که در انتهای بازو های آنها یک حلقه فنری وجود دارد که این حالت فنری تمایل به باز کردن دهانه پرگار دارد که از طریق یک پیچ و مهره تنظیم این تمابل قابل کنترل و مهار کردن است و پرگار به صورت محکم و ثابت در اندازه مورد نظر ثابت باقی می ماند.
پرگارهای ساده علاوه بر مکانیزم های متفاوت برای باز و بسته شدن دهانه پرگار دارای انواع دیگری است که هرکدام با توجه به تناسب کاری که انجام میدهند نامگذاری شده اند مانند پرگار ساده داخل سنج یا پرگار ساده خارج سنج که همانطور که از نام آنها مشخص است برای اندازه گیری خارج یک شفت گرد یا قطعات دیگر استفاده میشوذد و پرگارهای داخل سنج برای اندازه گیری داخل یک سوراخ یا حفره قطعات صنعتی استفاده می شود.

 

پرگار ساعتی یا عقربه ایی


این نوع پرگارها نسبت به پرگارهای ساده فلزی از پیچیدگی بسیار بیشتری برخوردارند و مکانیزم های بکار رفته در آنها بسیار دقیق و مهندسی است و جز ابزارهای اندازه گیری دقیق محسوب میشوند. البته پرگارهای ساده نیز در دسته بندی ابزار های اندازه گیری دقیق می باشند ولی پرگارهای ساعتی بسیار حساس و دقیق هستند و برای اندازه گیری ها بسیار ریز تا یک صدم و یک هزارم بکار برده میشوند در حالی که پرگار های ساده به هیچ عنوان تا این حد دقت را ندارند.
پرگار های ساعتی یا پرگار عقربه ای از نظر ظاهری نیز با پرگارهای ساده فلزی متفاوت هستند و از یک دسته برای قرارگیری در دست و دو بازو برای اندازه گیری و یک صفحه نمایش عقربه ایی تشکیل شده اند که از این طریق میتواند اندازه گیری های بسیار دقیقی را انجام دهند.

 


پرگار دیجیتال

نیز از دیگر انواع پرگار صنعتی است که بوسیله آن اندازه گیری های دقیق را انجام می دهند و از لحاظ ظاهری و عملکردی کاملا شبیه به پرگارهای عقربه ای است و فقط در نحوه نمایش اندازه به صورت نمایشگر دیجیتال می باشد که با دقت های بسیار زیاد اندازه گیری را انجام میدهد.
تمام مدلهای پرگارهایی که توضیح داده شد در نوع نمایش اندازه متفاوت هستند ولی در نوع اندازه گیری باز هم مدلهای دیگری وجود دارند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 


پرگار مستقیم

پرگار های مستقیم نیز در انواع مختلفی وجود دارند که ساده ترین نوع پرگارها می باشد و در سایزهای مختلفی در بازار وجود دارند که با تغییر طول بازو میزان باز شدن دهانه پرگار نیز تغییر میکند.
پرگار های صنعتی مستقیم ساده دارای دو بازوی نوک تیز سخت کاری شده هستند که به این وسیله می توان براحتی روی فلزات و حتی فولاد ها هم خط کشی کرد. پرگار صنعتی مستقیم بیشتر برای علامت گداری و خط کشی استفاده می شود ولی اصولا پرگار قابلیت های بسیار زیادی دارد که از این جمله می توان به پیدا کردن مرکز دایره از طریق روشهای هندسی، رسم دایره روی قطعه کار، انتقال اندازه از یک قطعه کار به قطعه کار دیگر یا اندازه گیری به وسیله کولیس یا خطکش اندازه گیری یا تقسیم محیط یک دایره به قسمت های مساوی و دیگر کارهایی که می توان بوسیله ی پرگار صنعتی فلزی انجام داد.
پرگار صنعتی مستقیم با اینکه از ساده ترین انواع پرگار صنعتی ها می باشند ولی صرفا به پرگار های فلزی ساده محدود نمی شوند و انواع پیچیده تری نیز دارند که جز ابزارهای اندازه گیری دقیق محسوب می شوند که از جمله این پرگارها پرگار ساعتی یا عقربه ایی و حتی پرگار دیجیتال می باشند.
از پرگارهای صنعتی دیجیتال و ساعتی می توان برای اندازه گیری شفت ها یا فاصله بین نقاط یا فاصله بین مرکز دو سوراخ استفاده می شود و با نمایش اندازه روی صفحه عقربه ایی یا نمایشگر دیجیتال کار خواندن اندازه را بسیار ساده می کند.

 


پرگار داخل سنج

نوع دیگری از پرگارها وجود دارند که برای اندازه گیری داخل سوراخ ها یا انتقال این اندازه ها روی کولیس استفاده می شوند که به پرگار داخل سنج معروف هستند که تفاوت عمده این نوع پرگارها در نوک بازوی های آنها است که حالتی خمیده به خود گرفته اند تا براحتی بتواند بدون برخورد با لبه قطعه کار به داخل سوراخ رفته و اندازه سوراخ داخلی یک قطعه را اندازه گیری میکند و دقیقا مانند پرگارهای مستقیم در سه نوع فلزی ساده ، ساعتی و دیجیتال وجود دارند.
پرگارهای داخل سنج بیشتر برای انتقال اندازه و یا اندازه گیری استفاده میشوند و کمتر از پرگار داخل سنج برای خط کشی استفاده میشود که البته میتوان بوسیله آن خط کشی را هم انجام داد و در مواقعی برای خط کشی بهترین گزینه استفاده از پرگار داخل سنج است به عنوان مثال در مواقعی که قصد انتقال یک اندازه از داخل سوراخ قطعه به بیرون سوراخ را داریم بهترین گزینه استفاده از پرگار داخل سنج است.
پرگارهای داخل سنج نیز مانند دیگر انواع پرگار در مدلهای ساده، ساعتی یا دیجیتال وجود دارند.

 


پرگار خارج سنج یا پرگار شکمی


پرگار خارج سنج بعد از پرگار های مستقیم از پرکاربرد ترین انواع پرگار است که به دلیل شکل ظاهری آن به پرگار شکمی نیز معروف است و برای اندازه گیری یا اندازه گذاری یا انتقال اندازه در قطعات گرد مانند شفت ها بکار برده میشود و در صنایع مختلف از این نوع پرگار استفاده میشود. از پرگار شکمی یا پرگار خارج سنج در نجاری برای خراطی قطعات چوبی استفاده بسیاری میشود و برای اندازه گیری این قطعات یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد است و طرز کار آن در خراطی به این صورت است که بوسیله یک کولیس یا خط کش اندازه دهانه پرگار را تنظیم میکنند و سپس پیچ تنظیم پرگار را محکم میکنند و هنگام کار دیگر نیازی به استفاده از کولیس نیست و بوسیله پرگار میتوان قطر قطعه کار را اندازه گیری کرد و به هنگام رسیدن به اندازه مورد نظر کار تراشیدن قطعه کار را تمام کرد. به همین صورت از پرگار خارج سنج در صنایع فلزی و تراشکاری نیز استفاده میکنند و البته این یکی از مثال های استفاده از پرگار خارج سنج است و بسیاری دیگر از کارهای اندازه گیری و خط کشی را میتوان با پرگار خارج سنج انجام داد.

 

 


از بهترین شرکت های تولید کننده پرگار میتوان به شرکت های خوب تولید کننده ابزار دقیق مانند پرگار صنعتی اینسایز و پرگار صنعتی آکاد اشاره کرد که دوتا از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده ابزار دقیق های بسیار باکیفیت می باشند که در گسترده ترین تنوع ابزار دقیق در بازار ایران موجود هستند. اینسایز یکی از برترین تولید کنندگان انواع ابزار دقیق است که گسترده ترین تنوع محصول را در بین تمام برندهای ابزار دقیق و تجهیزات اندازه گیری دقیق دارد. ابزار مارکت نماینده رسمی اینسایز است که با بهترین قیمت و بدون واسطه کلیه محصولات اینسایز را در فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت فراهم آورده است.


در ابزار مارکت مجموعه ای از بهترین و متنوع ترین مدلهای پرگار صنعتی در کنار هم گردآوری شده است تا انتخاب و خرید انلاین انواع پرگار صنعتی به سادگی امکان پذیر باشد و با درج مشخصات فنی کامل تمام مدلهای پرگار صنعتی انتخاب پرگار به سادگی قابل انجام باشد و با بهترین قیمت پرگار صنعتی و با ارسال رایگان در تمام نقاط کشور قابل خریداری باشد.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید