سختی سنج چیست و موارد کاربرد آن کدام است؟

سختی سنج چیست؟

 


در صنعت از فلزات و مواد و متریال های گوناگونی استفاده می شود و برای تعیین ویژگی ها و خواص هریک از این فلزات و مواد یا آلیاژ ها نیاز است تا خواص شیمیایی، مکانیکی یا فیزیکی هریک از آنها به درستی مشخص شده تا به نسبت خواص مکانیکی یا شیمیایی هریک از این فلزات از آنها در جای درست و مناسب استفاده شود. تعیین این خواص با آزمایش های مختلفی انجام می پذیرد و سختی سنجی نیز یکی از این آزمایش هایی است که بر روی فلزات و دیگر مواد انجام میشود تا میزان سختی و مقاومت این مواد تعیین گردد.
سختی سنجی در اصطلاح به میزان فرو رفتن یک جسم فرو رونده در سطح یک فلز یا ماده دیگر است که بوسیله انواع دستگاه سختی سنج انجام می شود و واحد های مختلفی از جمله راکول، برینل و ویکرز و دیگر واحد های سختی دارند.
از میان این واحد ها برای سختی سنج فلزات بیشتر از واحد راکول استفاده می کنند که نماد لاتین آن HCR می باشد و در صنعت برای بیان سختی فولاد ها نیز از راکول استفاده می کنند

 

 

انواع سختی سنج ها 

سختی سنج ها به طور کلی در دو نوع دستگاه های قابل حمل یا سختی سنج پرتابل که میتوان براحتی آن را در دست گرفت و تراپ آن را روی فلز قرار داد و سختی آن را اندازه گرفت و سختی سنج های بزرگ تر که قابل حمل نیستند و باید قطعه فلز یا فولاد را در زیر آن قرار داد و سختی آن را اندازه گرفت که بیشتر در آزمایشگاه های صنعتی استفاده می شود تقسیم بندی می شوند

 

سختی سنج پرتابل 

 


واحد های سختی فلزات و مواد دیگر هرکدام با توجه به روش خاصی طراحی شده و می توان این واحد ها را به صورت تقریبی به یکدیگر تبدیل نمود. غالبا در سختی سنج های پرتابل امکان تبدیل واحد های سختی به یکدیگر وجود دارند و میتوان سختی فلزات یا مواد دیگر را واحد های دیگر تبدیل نمود ولی سختی سنج های آزمایشگاهی بزرگ تر معمولا برای یک واحد سختی طراحی شده اند و آن واحد سختی را به صورت بسیار دقیق اندازه گیری می کنند و به نام های واحد های سختی معروف هستند مانند سختی سنج میکرو ویکرز یا سختی سنج راکول یا سختی سنج برینل که از مهمترین واحد های سختی فلزات هستند نامیده می شوند.

 

 

موارد استفاده سختی سنج 

 


به عنوان مثال برای تراش فلزات در ماشین کاری و تراشکاری، سختی فولاد یا فلزات یکی از مهمترین عوامل انتخاب ابزار برشی ( اینسرت تراشکاری یا الماس تراشکاری ) مناسب است که به نسبت سختی فولاد الماس تراشکاری مناسب را انتخاب و تراشکاری را انجام می دهند و به همین دلیل الماس های تراشکاری بر اساس سختی های استاندارد دسته بندی می شوند که به اصطلاح به آن گرید الماس تراشکاری گفته می شود.
برخی از فولاد ها خاصیت سخت شدن دارند و طی فرایند ها یا عملیات حرارتی سختی اولیه آنها را به طور چشمگیری میتوان افزایش داد که از این نوع فولاد ها در صنعت به وفور استفاده می شوند و برای تشخیص درستی عملیات سخت کاری روی فولاد قبل از سخت کاری و بعد از سخت کاری، سختی فولاد را اندازه گیری می کنند تا بتوان از درستی انجام عملیات سخت کاری مطمئن شد.

 

سختی سنج ها جز انواع ابزارهای اندازه گیری دقیق یا ابزار دقیق دسته بندی می شوند و شرکت های تولید کننده ابزار دقیق، انواع سختی سنج را نیز تولید می کنند. یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده ابزار دقیق شرکت اینسایز است که متنوع ترین ابزارهای اندازه گیری دقیق را تولید می کند و در سراسر دنیا از ابزار های اندازه گیری اینسایز استفاده می شود و در بازار ایران نیز اینسایز متنوع ترین انواع ابزار دقیق را عرضه می کند که انواع سختی سنج های فلزات ، سختی سنج لاستیک و سختی سنج پلاستیک از جمله این ابزار ها می باشند.

خرید دستگاه سختی سنج فلزات 

 

 


ابزار مارکت فروشگاه تخصصی انواع ابزار دقیق و تجهیزات اندازه گیری است که تنوع مطلوبی از انواع سختی سنج راکول، سختی سنج ویکرز، سختی سنج برینل، سختی سنج فلزات، سختی سنج لاستیک، سختی سنج پلاستیک، سختی سنج پرتابل و انواع دیگر سختی سنج را در کنار هم گرد آوری نموده و مشخصات فنی کامل هریک از آنها را به صورت تخصصی درج نموده تا انتخاب و خرید سختی سنج های تخصصی براحتی به صورت اینترنتی امکان پذیر شده و با ارسال رایگان به سراسر ایران در اختیار تمام همراهان عزیز ابزار مارکت باشد.
سختی سنجی به روشهای دیگر نیز قابل انجام است که برای سختی سنجی انواع سنگ و جواهرات قابل انجام است که به وسیله خراش دادن روی سنگ یا جواهر بوسیله ابزار های تیز که درجه بندی شده اند انجام می پذیرد ولی این روش ها به دقت روشهای قبلی که با دستگاه سختی سنج انجام میشود نیست و صرفا برای بدست آوردن حدود سختی بین دو عدد است ولی برای مشخص کردن نوع سنگ قیمتی می تواند کمک بسیار خوبی باشد.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید