راهنمای خرید تراز لیزری

 

تراز لیزری چیست؟

تراز لیزری دستگاهی است که با استفاده از نور لیزر و مکانیزم خود ترازی کار تراز کردن سطوح و مقاطع را در سطح وسیع و فواصل طولانی انجام می دهد و در حقیقت جایگزین بسیار مناسبی برای شلنگ تراز است که در امور ساختمانی و عملیات های عمرانی کاربرد بسیار وسیعی دارد. حتی در مواردی میتوان از آن بجای تراز های حبابی بزرگ هم استفاده کرد ولی برای استفاده بجای تراز های حبابی کوچک تر دقت لازم را ندارد و برای فواصل بیشتر از یک متر مناسب تر است. 
 
 

 

معرفی انواع تراز لیزری

تراز لیزری در مدل ها و انواع بسیار متنوعی طراحی و تولید میشوند که بنا به نوع استفاده میتوان تراز لیزری مناسب را انتخاب و خریداری نمود. اولین و مهمترین مورد در انتخاب تراز لیزری نوع خطی یا نقطه ایی آن است که در برخی از مدل ها ترکیب خط و نقطه نیز وجود دارد. رایج ترین انواع تراز لیزری ترازهای دو خط ، سه خط ، ترکیب دو خط با دو نقطه و سه خط و دو نقطه است.

 

برای انتخاب تراز مناسب به نوع کاری که انجام می دید دقت نمایید که برای تراز کردن سطوح افقی مانند سرامیک کاری کف ، سنگ کاری یا تمام کارهایی که در سطح افقی انجام میشود نیاز به تراز لیزری دارید یا برای تراز کردن یا شاقولی مقاطع یا سطوح عمودی مانند دیوار کشی، کاشت ستون و کارهای دیگری که نیاز به شاقول کردن دارد یا ترکیب آنها که نیاز به تراز کردن و شاقول کردن همزمان نسبت به سطح عمود و افق است.

مورد بعدی در انتخاب تراز لیزری میزان پوشش نور لیزر است که در دو نوع 180 درجه و 360 درجه وجود دارند و البته ممکن است در مدل های خاصی یکی از خط های لیزر تراز 360 درجه و دو خط آن 180 درجه باشد. در تراز های خطی 180 درجه، نور لیزر تراز با زاویه 180 درجه نسبت به موقعیت قرارگیری تراز منعکس می شود و در واقع فقط سطوح مقابل تراز زیر پوشش نور لیزر قرار می گیرد ولی در تراز های 360 درجه لیزر به نحوی طراحی شده و در بدنه تراز قرار گرفته که به طور کامل سطوح دور تا دور تراز را پوشش می دهد و تا فواصل طولانی تمام سطوح را میتوان نسبت به هم تراز کرد.در ادامه بهترین نمونه ها را برای کارهای مختلف پیشنهاد داده شده است.

 

تراز لیزری دو خط 180 درجه

در تراز های دو خط عمودی و افقی زاویه قرار گیری خط های لیزر به گونه ای است که دقیقا در مقابل تراز یک نقطه گونیا قرار میگیرد که در حقیقت نقطه تلاقی دو خط لیزر است که یک گونیا چهار وجهی به کاربر ارائه میدهد که در کارهایی مانند سنگ کاری ویژگی بسیار مناسبی است. و همچنین هرکدام از خط های لیزر توانایی خاموش روشن شدن به تنهایی را دارند و میتوان به تنهایی از هرکدام از خط های لیزر استفاده نمود.

 

تراز لیزری سه خط 360 درجه

نوع کامل تری از تراز های لیزری، تراز لیزری سه خط است که دارای دو خط عمودی در دو زاویه و یک خط لیزر افقی است و برای انجام بسیاری از کارها انتخاب بسیار مناسبی است در تراز لیزری سه خط، یک خط عمودی در راستای مقابل تراز، یک خط عمودی با زاویه عمود نسبت به دستگاه و یک خط لیزر افقی وجود دارد که در شرایطی که نیاز به تراز کردن دو یا چند سطح در زوایای مختلف نسبت به یکدیگر است بسیار کارآمد می باشد.

 

تراز لیزری نقطه ای

در میان تراز های لیزری میتوان تراز های فقط نقطه ای را هم پیدا کرد که از چندین نقطه مقابل هم و با زاویه عمود بر هم می باشند و به عنوان شاقول می توان از این نقاط استفاد کرد که برای انجام کارهایی مانند نصب کلید و پریز و یا موارد دیگر بکار می رود.

 

 

تراز لیزری دو خط 360 درجه

در ترازهای دو خط 360 درجه گونیا چهار وجهی در جلو و پشت تراز تشکیل میشود که نقطه ی تلاقی دو خط دقیقا مقابل هم بوده و مانند تراز های نقطه ایی میتوان از این نقطه تلاقی و یا گونیا چهار وجهی استفاده نمود و در مواردی که در اتاق یا فضای بسته کار انجام میشود دیگر نیازی به جابجایی تراز نیست و با قرار دادن تراز در وسط اتاق نور لیزر تمام دیوارهارا پوشش میدهدکه به عنوان مثال در نصب کابینت برای تراز کردن سطح بالا و پایین کابینت های دو طرف بسیار کاربرد دارد و یا برای تراز کردن سطح صفحه کابینت دو طرف بسیار کارآمد است.

 

تراز لیزری روتاری

برخی از انواع تراز وجود دارند که به تراز های روتاری معروف هستند که دیود لیزر آنها مانند چراغ های گردان به وسیله موتور الکتریکی دائما در حال چرخیدن است و سرعت آن به قدری بالا است که نور آن به صورت 360 درجه دیده می شود این نوع تراز ها کاربرد چندانی ندارند و در موارد تخصصی از آنها استفاده می شود.

 

مهمترین ویژگی های تراز لیزری

دقت تراز لیزری

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب تراز لیزری دقت آن است که در برندهای مختلف و مدل های مختلف متفاوت است و هرچقدر دقت آن بیشتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است و البته این دقت نه تنها به پاندول تراز بلکه به ضخامت نور لیزر تراز هم بستگی دارد و هرچقدر ضخامت نور تراز کمتر باشد دقت بالاتری دارد.

 

خود ترازی

در اغلب تراز های لیزری قابلیت خود ترازی وجود دارد و باعث راحتی استفاده و دقت بیشتر تراز لیزری می شود و این قابلیت به وسیله یک پاندول معلق در تراز لیزری ایجاد میشود که این مزیت را ایجاد میکند که اگر خود دستگاه تراز در حالت غیر تراز قرار داشته باشد نور آن روی سطوح کاملا تراز بوده و خللی در دقت تراز ایجاد نمی کند که البته این قابلیت تا حدود معینی قابلیت کار دارد که معمولا بین 4 درجه ناترازی را در بر می گیرد و تا 4 درجه مثبت و منفی تراز قابلیت خود ترازی دارد و بیشتر از آن یا دستگاه بوق می زند یا نور آن به حالت چشمک زن درمی آید.

 زاویه تابش پرتو لیزر

با این ویژگی زاویه پرتاب نور در تراز لیزری مشخص می شود که این زاویه در ترازهای مختلف بین 30 الی 360 درجه متفاوت است

مدت زمان مصرف باتری

هر چه میزان آمپر و تعداد باتری های یک تراز بیشتر باشد مدت زمان کارکرد دستگاه طولانی تر می باشد و میزان کار مداوم دستگاه با یک بار شارژ کردن بیشتر می شود.

دقت خط 

دقت خط با کیفیت و قیمت آن رابطه مستقیم دارد به این ترتیب که هرچه دقت بیشتر باشد کیفیت و قیمت آن نیز بیشتر است و میزان شاخصه آن دهم میلیمتر در هر متر است یعنی اگر طول نور یک تراز لیزری 15 متر باشد دقت آن 0/5-+  میلی متر و در بیشترین حالت خطا 7/5میلی متر است یعنی هر چه فاصله بیشتر باشد مقدار خطا بیشتر می شود و ضخامت خط نیز بیشتر می شود.

نور سبز یا قرمز

گاهی گفته می شود نور سبز برای روز استفاده می شود و در آفتاب دیده می شود که این باور غلط است و حتما باید سایه بان ایجاد گردد و فقط از این جهت که طول موج نور سبز متفاوت است راحت تر دیده می شود و قابلیت بهتر دیده شدن دارد برای این که کاملا متوجه تفاوت تراز لیزری نور سبز با نور قرمز شوید پیشنهاد میکنیم مقاله جامع فرق تراز لیزری نور سبز با قرمز را مطالعه نمایید.

 

استفاده از عینک نور سبز یا قرمز

استفاده از عینک سبز یا قرمز می تواند تا 50% تاثیر گذارد و این نوع عینک تمام طیف رنگی نور را فیلتر کرده و فقط طیف سبز و قرمز به چشم می آید بیشتر برای تراز لیزری های با کیفیت پایین تر استفاده می شود.

 

برد لیزر

بعضی از تراز لیزری ها دارای برد لیزری بالا می باشند و برخی دیگر مانند G113 P بوش با دستگاه دتکتور با برد 80 متر قابلیت تنظیم دارد.

 

کلید قفل کن

در تراز لیزری های با کیفیت شما می توانید زمانی که سطح مورد نظر خودکه دارای زاویه است مانند پاگردها، پله ها و ... را تراز کردید دستگاه را قفل نمایید تا تراز تنظیم شده بهم نخورد و از تنظیم خارج نشود.

 

سایر موارد

در انتخاب تراز لیزری مناسب حتما باید ویژگی های دیگری غیر از آنچه ذکر شد در نظر گرفت که عبارتند از :

قابلیت پاشیدن آب - ضد گرد و غبار - متعلقات -قابلیت تنظیم پایه گیره

تراز لیزری مناسب کار خود را انتخاب کنید

بهترین تراز لیزری

شرکت های مختلفی تراز لیزری تولید می کنند و در بازار نیز مارک های مختلفی از تراز لیزری جود دارند که از پرفروش ترین برندها میتوان به تراز لیزری بوش،  دیوالت ، تراز لیزری متابو ، تراز لیزری رونیکس ، تراز لیزری هیوندای و ...  نام برد.

برای انجام کارهایی مانند سرامیک کاری، سنگ کاری کف، فرش کردن زمین، نقاشی زمین بازی و دیگر کارهایی که صرفا نیاز به خطوط افقی لیزر برای تراز کردن و گونیا کردن است بهتر است از تراز لیزری استفاده کنید که دو خط لیزر افقی گونیا دارد که میتوان نقاط تقاطع و یا گونیا ها را در سطح افقی با آن مشخص نمود که در نمونه های معدودی از تراز لیزری ها این قابلیت وجود دارد مانند تراز لیزری متابو مدل BLL 2-15 که یکی از این نمونه های تراز لیزری دو خط افقی است.

برای انجام کارهایی مانند نصب کابینت و دکوراسیون، نصب درب و پنجره های ساختمان، نصب ستون و اسکلت فلزی، نصب سنگ و کاشی دیوارها و حتی نقاشی ساختمان بهترین گزینه تراز لیزری دو خط است که میتوان با آن خطوط عمودی و افقی را ترزا کرد و البته نسبت به نوع کار که ممکن است نیاز به تراز 360 یا 180 باشد که البته قطعا تراز لیزری 360 درجه گزینه بهتری نسبت به تراز های 180 درجه است.

 


یکی از بهترین گزینه های انتخاب تراز لیزری دو خط 180 درجه تراز لیزری دیوالت است که یکی از بهترین برندهای تولید کننده ابزار از جمله تراز لیزری است که میتوانید تراز لیزری دیوالت را از ابزار مارکت به صورت آنلاین خریداری نموده و در سراسر ایران با ارسال رایگان تحویل بگیرید.

میزان برد و فاصله کاری ترازهای لیزری نیز با یکدیگر متفاوت هستند و از 10 متر تا 80 متر نسبت به نیاز و میزان فاصله سطوح قابل انتخاب است و البته میتوان از آشکار ساز نیز استفاده کرد و تراز هایی که برد کمتری دارند را بوسیله آشکار ساز تا فواصل بیشتری بکار برد.در انتها تراز لیزری را با توجه به نوع کاری که نیاز دارید انتخاب کنید

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید