اسپری WD-40 چیست؟ (بررسی 30 کاربرد مهم)

احتمالا شما هم با قوطی آبی و زرد رنگ اسپری WD-40 در قفسه ابزارآلات یا خانه‌‎های اطرافیان خود برخورد داشته‌اید. این اسپری چندکاره، با قدمت نزدیک به هفتاد سال، به لطف فرمولاسیون منحصر به فرد خود، به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین اسپری‌های چندمنظوره در سراسر جهان تبدیل شده است. این اسپری قدرتمند یکی از همه کاره‌ترین اسپری‌های دنیا محسوب می‌شود و کاربردهای متنوع و بسیاری دارد. هر فرد با هر شغلی می‌تواند از اسپری WD40 استفاده کند و بدون دردسر با آسان‌ترین کارکرد می‌توانید کارتان را راه بی‌اندازید. در این مقاله از ابزار مارکت، قصد داریم به تعریف، بررسی و کاربرد اسپری WD-40 بپردازیم تا به طور کامل با این اسپری آشنا شوید و در صورتی که نیاز شما را بر طرف می‌کند، آن را خریداری کنید.

اسپری WD40 چیست ؟

اسپری WD-40 با بدنه به رنگ زرد و آبی، در سال 1953 توسط شرکت Rocket Chemical ارائه شد. فرمولاسیون این اسپری بعد از 40 بار تلاش جداسازی آب از فرمول شیمیایی ماده بدست آمد و به همین دلیل نامل wd-40 برای آن انتخاب شد که مخفف Water Displacement Perfected on 40th می‌باشد. در وحله اول این اسپری به قصد روان‌کاری، تمیزکاری و چربی‌زدایی قطعات صنایع هوا – فضا و موشک تولید شد، ولی به مرور با ارائه شدن در فروشگاه‌ها افراد به کاربردهای بسیار مختلف و گاهی عجیب این اسپری پی بردند که باعث شد اسپری WD-40 به یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین ابزارها تبدیل شود. این اسپری برای روان‌کاری، گریس‌کاری، چربی‌زدایی، تمیزکاری، لکه‌بری، زنگ‌بری، براق کردن و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طریقه استفاده از اسپری wd40 چگونه است؟

کار با اسپری wd40 بسیار راحت است و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. قبل از استفاده از این اسپری آن را خوب تکان دهید. سپس اسپری WD-40 را با فاصله مناسبی نگه دارید و به اندازه دلخواه و مورد نیاز اسپری کنید. بعضی از مدل‌های اسپری دبیلو دی فورتی همراه با نازل بلند و نازکی ارائه می‌شود تا بتوانید در صورت نیاز اسپری کاری دقیق و متمرکزی انجام دهید. علاوه بر این برای بعضی از تمیزکاری‌ها می‌توانید WD-40 را روی یک دستمال یا حوله اسپری کنید و سپس از به کارتان بپردازید.

نکات مهم قبل از استفاده اسپری دبلیو دی فورتی

با وجود ساده بودن استفاده از اسپری WD-40 ، نکاتی برای استفاده از آن وجود دارد که با دانستن این نکات به شما یا قطعه مورد استفاده آسیبی وارد نمی‌شود. در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

  • اسپری WD-40 اشتعال زا است در نتیجه در دماهای بسیار بالا یا برای سطوح و نقاطی که احتمال اشتعال آن وجود دارد، از این اسپری استفاده نکنید.
  • در دمای زیر 5 درجه از اسپری دبلیو در فورتی استفاده نکنید.
  • برخورد اسپری WD-40 به چشم بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب به چشم‌تان شود.
  • پیشنهاد می‌شود که از این اسپری در مکان‌هایی که تهویه مناسب دارند استفاده کنید و از تنفس کردن یا خوردن آن خودداری کنید.
  • اسپری WD-40 در بسیاری از شرایط برای روان کاری هم کاربرد دارد ولی وظیفه اصلی این اسپری این نیست! پیشنهاد می‌شود برای روان کاری‌های طولانی مدت و سنگین از اسپری WD-40 استفاده نکنید و بیشتر در مواقع ضروری یا برای کارهای موقت استفاده کنید.
  • از اسپری wd40 برای نقاطی که روغن یا گریس دارد استفاده نکنید. این‌کار باعث از بین رفتن روغن یا گریس می‌شود و ممکن است عملکرد دستگاه یا وسیله شما را مختل کند.
  • به هیچ عنوان اسپری WD-40 را داخل باک موتور یا داخل دستگاه‌تان نریزید!
  • اسپری WD-40 باعث از بین رفتن پلاستیک می‌شود در نتیجه بر روی سطوح پلاستیکی از آن استفاده نکنید.

30 کاربرد اسپری WD-40

  1. روان کردن لولاها

صدای جیرجیر یا سخت باز و بسته شدن لولای و پنجره می‌تواند آزاردهنده باشد. با اسپری کردن WD-40 بر روی لولا، ماده اسپری به بخش‌های داخل نفوذ می‌کند و زنگ زدگی را به راحتی رفع می‌کند، در نتیجه به راحتی می‌توانید لولا مورد نظرتان را روان کنید.

  1. روان کردن قفل

از دیگر معضلات روزمره، زنگ زدن و سفت شدن قفل‌ها از جمله قفل درب خانه، اتاق، محل کار و یا حتی درب ماشین است. اسپری دبلیو دی فورتی به لطف فرمولاسیون قدرتمندش، با نفوذ به قفل می‌تواند آن را روان کرد و زنگ‌های به وجود آمده را نابود کند.

  1. زنگ بری

احتمالا تا الان متوجه شدید که WD-40 علاوه بر روان کردن، قابلیت از بین بردن زنگ‌ را نیز دارد. این اسپری قدرتمند با پاشش و نفوذ به سطوح زنگ زده، به راحتی می‌تواند زنگ را از سطوح جدا کردن و تولدی دوباره به وسیله شما ببخشد.

  1. ضد زنگ و خوردگی کردن

علاوه بر زنگ بری، اسپری WD-40 به عنوان محافظ نیز استفاده می‌کند. این اسپری سطوح را ضد زنگ می‌کند و احتمال وقوع خوردگی در آن را کمتر می‌کند. به راحتی با پاشش بر روی سطوح مختلف، ابزارآلات، قفل و... می‌توانید آن را ضد زنگ کنید.

  1. تمیز کردن سطوح فلزی و براق

سطوح فلزی براق به راحتی کثیف می‌شوند و بسیار جلوه می‌کنند. به عنوان مثال اگر یخچال‌تان از جنس فلز است ممکن است متوجه لکه‌های مختلف از جمله اثر انگشت بشوید که براق بودن سطح را از بین می‌برد. با اسپری WD-40 می‌توانید سطوح فلزی را به راحتی و سرعت تمیز کنید و جلوه را به آن برگردانید.

  1. دور کردن حشرات

این مورد از کاربرد اسپری wd40 ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. با پاشش اسپری WD-40 بر روی لبه پنجره، درز درب‌ها، اطراف گلدان‌ها و به طور کلی مکان‌هایی که حشرات وجود دارد، می‌توانید آن‌ها را دور کنید. علاوه بر این، در مکان‌هایی که حشراتی مانند زنبور، مورچه و... لانه کرده‌اند، اسپری WD-40 بار دیگر به کمک شما می‌آید.

  1. ضد آب کردن چرم

روزهای بارانی دشمن کفش‌های چرمی هستند. با پاشش اسپری دبلیو دی فورتی ، بر روی کفش‌ها یا وسایل چرمی می‌توانید به طور موقت آن‌ها را از نفوذ آب مقاوم کنید و با خیال راحت در روزهای بارانی بیرون بروید.

  1. از بین بردن نقاشی بر روی دیوار

هنرنمایی‌های هنری کودکان روی دیوار، می‌توانند برای والدین دردسر ساز شوند. با اسپری کردن مقداری از WD-40 روی لکه‌های مداد رنگی و سپس پاک کردن آن با پارچه‌ای مرطوب، به راحتی می‌توانید این آثار هنری را از روی دیوار پاک کنید.

  1. آسان کردن بستن زیپ لباس و کیف

زیپ‌های سفت و گیر کننده لباس و کیف را می‌توان با اسپری WD-40 روان کرد. با اسپری کردن مقداری از WD-40 روی دندانه‌های زیپ، حرکت روان آن‌ها را تضمین کرده و از گیر کردن و شکستن زیپ جلوگیری می‌کنید.

  1. صفرشویی ماشین

شستن موتور و صفرشویی ماشین گاهی اوقات ممکن است پروسه پر زحمت و با مصرف آب زیادی همراه باشد. ولی این کاربرد اسپری WD-40 نیز بار دیگر به کمک شما می‌آید. به راحتی با اسپری کردن wd40 می‌توانید به طور موثر و به راحتی صفرشویی کنید.

  1. رسیدگی و مراقبت از چرم

کیف چرمی یا مبلمان چرمی شما کدر شده و درخشش اولیه خود را از دست داده است؟ اسپری WD-40 می‌تواند به شما کمک کند. با اسپری کردن مقداری از WD-40 روی پارچه‌ای نرم و سپس کشیدن آن روی سطح چرم، می‌توانید لکه‌ها و چربی را پاک کرده و درخشش اولیه را به چرم بازگردانید. از طرفی اسپری WD-40 می‌تواند مانند محافظ عمل کند و از پوسیدگی زودرس چرم جلوگیری کند.

  1. جدا کردن چسب از دست یا سطوح

برچسب‌های سرسخت و جا چسب باقی مانده از آن‌ها روی سطوح مختلف، با اسپری WD-40 به راحتی پاک می‌شوند. کافی است مقداری از اسپری را روی پارچه‌ای بدون پرز زده و به آرامی روی لکه بکشید. از طرفی اگر روی سطحی یا دست‌تان چسب مایع ریخته و خشک شده، مجددا با اسپری کردن مقداری WD-40 و مقداری صبر کردن برای نفوذ، چسب به راحتی کنده می‌شود.

  1. جدا کردن و تمیزکاری رنگ

اگر به صورت ناخواسته مقداری از رنگ روی سطوح غیر رنگ‌آمیزی مانند کاشی یا شیشه ریخته باشد، اسپری WD-40 به کمک شما می‌آید. با اسپری کردن مقداری از WD-40 روی لکه رنگ و سپس پاک کردن آن با پارچه‌ای نرم، به راحتی می‌توانید از شر این رنگ‌های ناخواسته خلاص شوید.

  1. باز کردن پیچ و مهره‌های سفت و زنگ زده

باز کردن پیچ و مهره‌های سفت و زنگ زده با ابزارهای دستی، می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود. اسپری WD-40 با خاصیت نفوذپذیری بالا، به آسانی به رزوه‌های زنگ زده نفوذ کرده و موجب سهولت باز و بسته شدن آن‌ها می‌شود.

  1. روشن کردن آتش

محتویات اسپری WD-40 موادی اشتعال‌زا است که در معرض آتش به سرعت می‌سوزد و آتش می‌گیرد. این قابلیت اسپری WD-40 آن را برای کمپینگ و جنگل‌گردی و درست کردن سریع آتش بسیار کاربردی می‌کند.

  1. روان کردن ابزار

ابزارهای زنگ زده و سفت می‌تواند تاثیر منفی بر روی روند کار شما می‌گذارند. خریدن ابزارآلات جدید هم کاری هزینه‌بر خواهد بود. قابلیت روان کردن و زنگ بری اسپری WD-40 ابزار شما را روان می‌کند و آن را مثل روز اولش می‌کند.

  1. بیرون آوردن انگشتر

همانطور که می‌دانید، یکی از موارد کاربرد اسپری WD-40 قابلیت روان‌کاری آن است. این قابلیت حتی در کارهای روزانه مانند گیر کردن انگشتر داخل انگشت‌تان نیز کاربردی است. با اسپری زدن به انگشت‌تان و نفوذ ماده، انگشتر به راحتی از دست‌تان در می‌آید.

  1. جدا کردن آدامس از هر سطحی

چسبیدن آدامس به کف اتاق یا کفش، دردسری بزرگ است. اما نگران نباشید! اسپری WD-40 با نفوذ بالا به آدامس، جدا کردن آن را به فرایندی بسیار آسان تبدیل می‌کند.

  1. ضد برف کردن

با اسپری WD-40 زدن به شیشه‌ها حین فصل زمستان، به راحتی می‌توانید از یخ زدن یا بخار کردن شیشه‌ها و حتی برف نشستن بر روی آن جلوگیری کنید.

از دیگر موارد کاربرد اسپری WD-40 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تمیز کردن لکه و کثیفی از سطوح
  2. ضد رطوبت کردن سطوح
  3. جدا کردن چمن و علف از چمن تراش و علف زن
  4. جدا کردن موم آب شده شمع
  5. تمیز کردن شیشه
  6. تمیزکاری چراغ‌های ماشین
  7. محافظت و زیبایی چوب
  8. پاک کردن مدفوع حیوانات
  9. از بین بردن لکه‌های فرش
  10. روان کردن شفت و بلبرینگ
  11. براق کردن گیاهان مصنوعی

حرف آخر مقاله اسپری WD-40 چیست ؟

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، اسپری WD-40 یک محصول چندمنظوره و کارآمد است که با داشتن طیف وسیعی از کاربردها، به یاری افراد در خانه، محل کار، صنعت و... می‌آید. فرمولاسیون منحصر به فرد این اسپری، آن را به محصولی جادویی تبدیل کرده است که حل مشکلات روزمره را برای ما آسان می‌کند.

اگر دنبال این محصول همه کاره هستید و قصد خرید اسپری WD-40 را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به سایت ابزار مارکت مراجعه کنید و با قیمتی مناسب آن را خریداری کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید