درجه باد چیست؟ بررسی انواع درجه باد + کاربرد آن ها

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که از اهمیت زیادی در حرکت برخوردار است، تایر نام دارد. تایرها دارای اندازه‌ها و انواع مختلفی هستند اما نقطه مشترک بین همه آ‌ن‌ها پر شدن به وسیله باد است. برای اینکه خودرو بر روی تایرها بتواند به خوبی و بدون مشکل حرکت کند، باد درون آن‌ها باید تنظیم بوده و فشار مشخصی داشته باشد. یکی از ابزارهای کاربردی که در مراکز فنی و تعمیرگاه‌ها از کاربرد زیادی برخوردار است، ابزاری به نام درجه باد است که در کنار پمپ باد به منظور اندازه‌گیری و سنجش فشار باد لاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نمی‌دانید درجه باد چیست و چه انواع و کاربردهایی دارد،‌ با ادامه این مقاله همراه شوید.

درجه باد چیست؟

درجه باد ابزاری است که در دسته ابزارهای بادی قرار می‌گیرد و وظیفه دارد که میزان باد و فشار را اندازه‌گیری کند. این وسیله دارای یک صفحه نمایش دیجیتال یا آنالوگ است که مقدار فشار باد را با اعداد نشان داده و بر این اساس می‌توان باد را بر اساس این پارامترها تنظیم کرد.

در مدل‌های دیجیتال عملکرد به این شکل است که فشار هوا با استفاده از حسگرها و مدارهای الکترونیکی محاسبه شده و نتیجه با عدد بر روی صفحه نمایش بر اساس واحدهای مختلف مانند bar، psi، پاسکال و... نمایش داده می‌شود. در مدل‌های آنالوگ قطعات مکانیکی حساس به فشار وجود دارند که باعث حرکت عقربه شده و میزان فشار را نمایش می‌دهند. در هر دو نوع یک کلمپ والف وجود دارد که به لاستیک و سایر تجهیزات متصل شده و اندازه‌گیری فشار باد را امکان‌پذیر می‌کند.

 

کاربرد درجه باد چیست؟

درجه باد یک ابزار مهم و کاربردی است که می‌توان از آن در کنار کمپرسور باد یا بادپاش استفاده کرد. اصلی‌ترین کارایی درجه باید اندازه‌گیری میزان فشار هوای خروجی است. این وسیله طوری طراحی شده است که پس از اتصال به تایر یا هر وسیله دیگر، به وسیله عقربه یا نمایشگر دیجیتال،‌ فشار باد را نمایش می‌دهد.

اصلی‌ترین کاربرد این ابزار در تعمیرگاه‌های خودرو است که به منظور تنظیم باد لاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای درجه باد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم باد لاستیک ماشین
  • تنظیم باد خروجی کپسول اکسیژن و تجهیزات پزشکی مختلف
  • استفاده در پنچرگیری
  • استفاده در صنایع مختلف در فرایندهای نیازمند به سنجش دقیق فشار گاز یا هوا
  • کمپرسوهای باد
  • تجهیزات و دستگاه‌های مختلف نیازمند به کار با فشار هوا مانند انواع پمپ‌ها

انواع درجه باد کدام است؟

درجه باد ابزار مهمی است که به کمک آن می‌توان فشار باد را تنظیم کرد. این وسیله را با توجه به نوع نمایش اعداد می‌توان در دو دسته کلی درجه باد آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی کرد. بر این اساس درجه باد در انواع مختلفی وجود داشته و مورد استفاده می‌گیرد که در ادامه با ویژگی‌های هر کدام آشنا می‌شویم.

درجه باد اتوماتیک

یکی از پرکاربردترین انواع درجه باد محسوب می‌شود که در دسته مدل‌های دیجیتال قرار می‌گیرند و مجهز به یک صفحه نمایش برای نشان دادن فشار باد هستند. همانطور که از نام این مدل مشخص است می‌تواند فشار بار را به صورت اتوماتیک تنظیم و پر کند. در واقع زمانی که از این نوع درجه باد استفاده می‌کنید،‌ نیاز به تنظم دستی و غیر اتوماتیک باد وجود ندارد.

در مورد درجه بادهای اتوماتیک باید گفت که این دستگاه در دو مدل ایستگاهی و ایستاده وجود دارد که بیشتر در فروشگاه‌های فروش لاستیک، آپاراتی‌ها، اتوسرویس‌ها، پنچرگیری‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی دستگاه‌های درجه باد اتوماتیک این است که می‌توانند به صورت هوشمند فشار باد را اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز باد را بر اساس استانداردهای موجود تنظیم کنند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای تنظیم باد در همه خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین استفاده کرد.

 

درجه باد خودکاری

این نوع درجه باد شکل نازک و کشیده‌ای دارد و به همین دلیل به نام درجه باد خودکاری شناخته می‌شود. درجه باد خودکاری یکی از کاربردی‌ترین ابزارها به منظور بررسی و سنجش فشار باد لاستیک خودرو است که کاربری آسانی دارد. برای استفاده از این دستگاه کافی است که آن را به والف لاستیک متصل کنید تا درجه فشار باد لاستیک را نمایش دهد. این وسیله برای خودروهای سبک گزینه مناسبی است و نمی‌توان از آن برای خودروهای سنگین استفاده کرد.

درجه باد جیبی

درجه باد جیبی یک ابزار کوچک و سبک است که شارژی بوده و به یک باتری قابل شارژ مجهز شده است و می‌تواند در کمترین زمان میزان باد لاستیک را نمایش دهد. با توجه به ابعاد و اندازه کوچک به نام درجه باد جیبی شناخته می‌شود که می‌تواند درجه فشار و باد داخل لاستیک را به صورت دیجیتالی بر روی نمایشگر خود نشان دهد.

درجه باد لاستیک عقربه‌ای

این مدل از درجه باد را می‌توان اولین و ابتدایی‌ترین مدل دانست که برای تنظیم باد لاستیک خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درجه بادهای عقربه‌ای دارای یک گیج هستند که دارای صفحه با درجه‌بندی و عقربه است. زمانی که این درجه باد به لاستیک متصل می‌شود، بر اساس فشار باد عقربه به حرکت درآمده و میزان فشار را با اعداد روی صفحه نمایش می‌دهد.

درجه باد روغنی

نوع دیگری از درجه باد است که معمولا به منظور اندازه‌گیری فشار هوا یا باد در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دارای یک گیج فشارسنج روغنی است که توسط مایعاتی مانند گلیسیرین یا سیلیکون پر می‌شود. دقت بالا در اندازه‌گیری، کاهش لرزش عقربه و مقاومت در برابر نوسانات فشار از ویژگی‌های این مدل بوده و برای سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک بهترین گزینه محسوب می‌شود.

اجزاء تشکیل دهنده درجه باد چیست؟

درجه باد یکی از ابزارآلات کاربردی است که از بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده درجه باد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیج: صفحه‌ای است که میزان فشار باد به صورت دیجیتال یا آنالوگ روی آن نمایش داده می‌شود. در مدل‌های دیجیتال که میزان فشار با عدد بر حسب بار (bar) یا psi (پوند بر اینچ مربع) یا سایر واحدهای اندازه‌گیری نمایش داده می‌شود و در مدل‌های آنالوگ نیز یک عقربه وجود دارد که بر اساس میزان فشار روی یک عدد ثابت شده و میزان فشار را نمایش می‌دهد. در مدل‌های آنالوگ نمودار عددی به صورتی طراحی شده که فشار را بر حسب دو واحد مختلف نمایش دهد.
  • شیلنگ: قطعه‌ای است که باد را از کمپرسور به لاستیک انتقال می‌دهد. معمولا شیلنگ در درجه باد از جنس پلاستیک بوده و با توجه به فشار باد و هوایی که می‌تواند اندازه‌گیری کند از مقاومت کافی برخوردار است.
  • سری گیج باد: قطعه اتصال دهنده گیج باد و شیلنگ است. این قطعه در ابعاد و شکل‌های مختلف وجود داشته و این امکان را فراهم می‌کند که بتوان درجه باد را بر حسب نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف به منظور اندازه‌گیری فشار باد یا هوا متصل کرد.

اهمیت استفاده از درجه باد چیست؟

در مورد اهمیت استفاده از درجه باد باید گفت که باد لاستیک از عوامل مهمی است که در سلامت تایر نقش مهمی دارد و می‌تواند سلامت و امنیت سرنشینان خود را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در صورتی که باد تایر خودرو متناسب با استاندارد تنظیم نشده باشد می‌تواند مشکلات و خطراتی به همراه داشته باشد. بیشترین مشکل زمانی رخ می‌دهد که باد لاستیک کمتر از حد استاندارد باشد؛ به این دلیل که ممکن است در زمان عبور از دست‌اندازها در خیابان، بخش‌های از آسفالت که تیز است یا عبور از روی اجسام تیز و برنده کف زمین آسیب‌هایی به لاستیک و سیستم جلوبندی خودرو وارد شود.

یکی دیگر از موارد کم بودن باد لاستیک که نشان دهنده اهمیت استفاده از درجه باد است، می‌توان به افزایش پیدا کردن مصرف بنزین اشاره کرد. تنظیم باد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در فصول مختلف باید بر اساس استاندارد انجام شود تا علاوه بر تأمین امنیت بتواند طول عمر لاستیک‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کلام آخر در مورد درجه باد

درجه باد یکی از ابزارهای مهم و کاربردی‌ است که به صورت گسترده در تعمیرگاه‌ها و مراکز فنی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار که در مدل‌های مختلفی وجود دارد به منظور سنجش و بررسی فشار باد لاستیک‌ها در خودروهای مختلف استفاده می‌شود. در واقع تعمیرکاران می‌توانند با استفاده از این ابزار فشار باد موجود در تایرها را سنجیده و در صورت نیاز آن را متناسب با استانداردهای تنظیم کنند تا ضمن حفظ تأمین امنیت سرنشینان در خودرو، طول عمر لاستیک‌ها را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید