معرفی دستگاه دور کن و کاربرد آن در صنعت

قدرت و سرعت برشکاری، همواره در اکثر کارهای نجاری و چوب بری 2 پارامتر و فاکتور مهم محسوب می‌شوند. از آنجا که چوب‌ها خیلی ساده و راحت برش می‌خورند، هر استاد نجار و کارگر در این حوزه، تلاش دارد ضمن حفظ دقت و کیفیت در کار خود، سرعت و راندمان انجام آن را بالا ببرد. در این میان هر چه قطعه چوبی بزرگتر باشد؛ کار به مراتب سخت‌تر خواهد شد. برای برش دادن راحت این قطعات حجیم و عریض، از ابزاری به نام اره دور کن استفاده می‌شود؛ اما دستگاه دور کن چیست؟ و کاربرد آن در کجاست؟ یک اره دورکن چه اجزاء و چه انواعی دارد؟ چطور باید از آن استفاده کرد و نحوه برشکاری با آن چگونه است؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله تخصصی از ابزار مارکت به آشنایی با دور کن و انواع آن در بازار بپردازیم.

 

آشنایی با اره دور کن

دستگاه دورکن به انگلیسی Sliding Table Saw که گاهی به آن Panel Saw و همچنین European Cabinet Saw نیز می‌گویند، نوعی اره میزی چوب با کارگیر و میز بسیار بزرگتر از اره میزی و مجهز به ریل متحرک است. این اره با کمک یک سیستم برش صنعتی ریل دار با کاربری پیشرفته، از یک تیغه اره الماسه چرخنده استفاده برده و انواع ورق ها و پانل‌های عریض و بسیار پهن چوب های ساده، روکش دار، بدون روکش، نئوپان، چندلا، MDF و... را به صورت دقیق و تنظیم شده و به صورت یکنواخت می‌برد.

قطعه چوبی بر روی ریل دستگاه قرار گرفته، و بعد از تنظیمات زاویه و عمق برش و همچنین تعیین میزان برش، به آرامی بر روی ریل سر می‌خورد و قسمتی که باید برش داده شود، توسط تیغ الماسه جدا می‌شود. بر روی مدل‌های مختلف اره دور کن، قابلیت‌هایی مثل تنظیم ارتفاع تیغ و عمق نفوذ، تنظیم زاویه تیغه، تیغه خط زن، امکان اجرای برش های خطی، زاویه دار و منحنی فراهم است.

 

کاربرد دستگاه دورکن

همانطور که اشاره شد، مهمترین مزیت یک اره دور کن، ابعاد میز و کارگیر بزرگ آن است که می‌توان قطعات چوب با عرض زیاد و حساس را با بیشترین دقت و کمترین خطا برش دهد. اما این قابلیت در کجا و کدام مشاغل استفاده دارد؟ بیشترین مصارف و کاربرد دستگاه دور کن در موارد زیر دیده می‌شود:

  • برش ورق ها، پنل‌ها و قطعات چوبی با ابعاد بسیار بزرگ
  • امکان برشکاری زاویه دار و فارسی بر در طول ها و زوایای بلند
  • برش های منحنی و قوسی شکل در طول و راستای یک قطعه چوبی
  • ایجاد شیارهای یکدست و منظم بر روی ورق بدون نیاز به برش زدن
  • برشهای تکراری و سری سازی در انواع پرو‌ژه‌های ساخت وسایل چوبی و نجاری
  • و...

 

انواع دستگاه دور کن

مدل‌های مختلف اره دورکن اگر چه ظاهری شبیه به هم دارند اما به لحاظ مکانیزم داخلی و همینطور ساختار حرکت میز کار به چند مدل تقسیم می‌شوند.

انواع دورکن از لحاظ مکانیزم کاری

اره دورکن دستی

در این نوع دستگاه، تمام تنظیمات مثل تنظیم عمق برش، زاویه تیغه، گونیا و حرکت ریل و جابجایی میز به صورت دستی و با کمک نیروی دست کاربر انجام می‌گیرد.

اره دورکن اتوماتیک

نوع اتوماتیک یا ماشین دورکن صنعتی خودکار، برخلاف گروه دستی، دارای سیستم عامل و برنامه نویسی کامپیوتر است که بجای حرکت دادن و تنظیمات با دست، تمام کارها را به صورت خودکار و طبق نقشه و الگوی از قبل داده شده به سیستم انجام می‌دهد.

 

 

انواع اره دورکن بر اساس ریل

دورکن ریلی

این مدل اره دور کن برای جابجایی تنها یک ریل ساده دارد و اساسا پیچیدگی زیادی در تنظیمات و برشکاری نخواهد داشت. ریل میز متحرک با 2 میله به صورت معمولی به میز کارگیر اصلی وصل شده و در قسمت زیرین میز حرکت می‌کند.

دورکن واگنی

دستگاه دریل واگنی، هم به صورت دستی و هم اتوماتیک ساخته می‌شود. در این مدل بجای یک ریل ساده، یک صفحه و محفظه متحرک قرار داده شده تا برای برشکاری حساس و کاملا یکدست قطعات بزرگ مشکلی نداشته باشد. ظرفیت و طول میز کار نوع واگنی از نوع ریلی بزرگتر است؛ ضمن اینکه در مدل واگنی، امکان حرکت افقی بر روی ریل هم وجود دارد.

دورکن لوکوموتیوی

بزرگترین، سنگین‌ترین و البته پر قدرت‌ترین دستگاه اره دور کن که مصارف صنعتی دارد و در انواع اتوماتیک بیشتر ساخته می‌شود، اره دور کن لوکوموتیوی است. این ابزار صنعتی با یونیت های حجیم و بدنه عظیم به دلیل مکانیزم برش دقیق، توان بالا، میز کار غول پیکر و ظرفیت کارگیر زیاد، مخصوص برش چوب در کارخانه‌ها، خطوط تولید و... هستند.

 

اجزای اصلی دستگاه دور کن

درک اجزای مختلف دستگاه دور کن، کلید شناخت نحوه عملکرد و بهره برداری بهینه از آن است. اجزای اصلی این دستگاه عبارتند از:

  • میز برش:

سطحی صاف و مستحکم (معمولا از چدن یا فولاد) که جهت قرارگیری و تثبیت ایمن ورق چوبی حین عملیات برش به کار می‌رود. ظرفیت برشکاری و ماکزیمم طول قطعه‌ای که می‌تواند روی اره دور کن قرار بگیرد با توجه طول کارگیر این میز تعیین می‌شود. طول کارگیر این میز ممکن است 2 متر، 3 متر، 5 متر و حتی بیشتر باشد.

  • ریل یا میز متحرک:

قیمت حرکت کننده موازی با میز برش که به کمک بلبرینگ‌ها، ریل های غلتکی زیرین و... در امتداد تیغ و میز اصلی حرکت می‌کند و قسمتی از قطعه چوبی حین برش روی آن قرار می‌گیرد تا آن را هدایت کند.

  • تیغ اره اصلی:

عنصر اصلی برش در دستگاه دور کن، تیغه دیسکی آن است که از جنس الماسه کاربایدی با ابعاد و تعداد دندانه مختلف مخصوص برش انواع چوب و ام دی اف و... است. سایز قطر این تیغه بنا به قدرت و مدل دستگاه متفاوت است معمولا رایج ترین تیغه‌ها روی دورکن ها تیغ اره الماسه 250 میلی متر و 300 میلی متر دارند.

  • تیغ اره خط زن:

البته بر روی یک دستگاه اره میزی 2 عدد تیغه قرار دارد. تیغ دوم کوچکتر بوده به عنوان خط زن معروف است. ایت تیغه قبل از تیغ اصلی، کار ایجاد خط راهنمای برش روی چوب های روکش دار، MDF و... را انجام می‌دهد. تیغ خط زن به صورت برعکس می‌چرخد و قطر کوچکتری دارد و به دلیل ایجاد خط اولیه روی سطح قطعه، از لب پر شدن این مدل چوب‌ها حین برش اصلی جلوگیری می‌کند.

  • موتور:

موتورهای این دستگاه ها با توجه به نوع کاربری و قدرت خروجی ممکن است تک فاز و یا 3 فاز ساخته شوند. توان این موتورها در کمترین حالت 2500 وات داشته و در برخی مدل‌های صنعتی بجای موتور ذغالی (یونیورسال)، از موتور دینامی استفاده شده است.

 

 

  • دسته تنظیم ارتفاع:

سیستم تنظیم دقیق ارتفاع تیغ با کمک یک مهره و کلید گردان می‌تواند ارتفاع تیغه بیرون آمده از میز را تنظیم کند. این تنظیم ارتفاع، میزان نفوذ تیغه در عمق چوب را تعیین می‌کند. تنظیمات مذکور بسته به نوع دستگاه می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک انجام شود.

  • دسته تنظیم زاویه تیغه:

سیستم تنظیم زاویه تیغه اره نیز اجرای برش‌های با زاویه دلخواه را فراهم می‌سازد. این زاویه می‌تواند از 0 درجه تا 45 درجه به مقدار دلخواه کاربر تنظیم شود و برای برشهای مورب به کار می‌آید.

  •  گونیا:

ابزاری فلزی، بلند و L شکل است که بر روی میز اصلی یا ریلی دستگاه تعبیه شده و وظیفه اصلی آن تثبیت و تنظیم زاویه ورق چوبی برای برش های زاویه دار و فارسی بر یا برش با ابعاد و شکل هندسی خاص است.

  •  گیره نگهدارنده:

در دورکن های دستی، از چند گیره پیچشی برای اعمال فشار و فیکس کردن ورق بر روی میز کار استفاده می‌شود که معمولا در هر دو طرف میز بزرگ و اصلی وجود دارند.

در دورکن های صنعتی بجای گیره، از سیستم فشارنده یا نگهدارنده استفاده می‌شود. این سیستم وظیفه تثبیت ایمن ورق چوبی بر روی میز کار را بر عهده داشته تا از حرکت و جابجایی آن حین برش جلوگیری شود.

در دورکن های اتوماتیک و CNC، سیستم فشارنده به صورت اتوماتیک عمل کرده و از جک های پنوماتیکی برای اعمال فشار یکنواخت و ایمن بر روی کل سطح ورق بهره می برد.

  • کنسول و بدنه:

موتور، سوییچ و تمامی قطعات مکانیکی به همراه تیغه‌های الماسه در یک محفظه اصلی و بدنه اره دورکن نگه داشته می‌شود.

غیر از این اجزاء اصلی گفته شده در بالا که تقریبا برای تمام مدل‌ها مشترک است، یک دستگاه دورکن ممکن است دارای پنل کاربری، پنل سوییچ، صفحه نمایشگر، خط لیزر و... بسیاری از امکانات دیگر باشد.

 

کلام آخر در مورد آشنایی با دورکن

در این مقاله در مورد اینکه دستگاه دور کن چیست صحبت کردیم و مشاهده کردید که این ابزار برشکاری صنعتی و چند منظوره نقشی اساسی را در صنایع چوب ایفا می‌کند. اره دورکن با برخورداری از دقت، سرعت، ایمنی و قابلیت های برش متنوع، موجب ارتقاء کیفیت، افزایش راندمان، کاهش هزینه و کاهش اتلاف وقت در کارگاه های نجاری و چوب کاری و همینطور کارخانه‌های صنایع چوبی می‌شود.

شما می‌توانید برای خرید دستگاه دور کن در سایزهای مختلف به فروشگاه ابزارمارکت مراجعه کنید. در صورت عدم موجودی محصولات در سایت، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا تیم فروش و پشتیبانی در سریعترین زمان ممکن، دستگاه مورد نظر شما را فراهم کند.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید