کاربرد ولوم آرک فورس چیست و چگونه تنظیم می شود؟

بر روی دستگاه‌های اینورتر جوشکاری کلیدهای بسیار کاربردی و متنوعی قرار گرفته‌اند. کلیدهای نصب شده روی این دستگاه‌ها هر کدام وظیفه خاصی دارند و مزایای زیادی را برای جوشکار فراهم می‌کنند. یکی از آنها ولوم آرک فورس Arc Force یا کلید تنظیم قدرت قوس جوش است که به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین کلیدهای دستگاه جوش به شمار می‌آید. اما اساسا ولوم آرک فورس چیست؟ چه کاربردی دارد و نحوه تنظیم ولوم Arc Force چگونه است؟ اگر شما هم مایل هستید تا با این فناوری در مصارف و جوش های خانگی و کارگاهی بیشتر آشنا شوید و از کارایی ولوم آرک فورس در حین جوشکاری قوسی و... بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله از ابزار مارکت را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کاملی از این کلید کاربردی دستگاه جوش را در اختیار شما بگذاریم.

 

ولوم Arc Force در دستگاه جوش چیست؟

برای تنظیم قوس جوش الکترود در دستگاه های اینورتر از تکنولوژی آرک فورس استفاده می‌شود. در واقع سیستم Arc Force یا کنترل قوس کمک می‌کند تا بتوانید میزان سایز قطر و حجم قوس و همچنین قدرت نفوذ جوش در قطعه کاری را کنترل کنید. برای این منظور کافی است تا با استفاده از کلید تعبیه شده بر روی برخی از دستگاه های اینورتر جوشکاری با نام ولوم آرک فورس Arc Force، قدرت قوس الکتریکی را به میزان نیاز و با توجه به قدرت جریان خروجی دستگاه، کم و زیاد کنید. با حرکت دادن کلید ولوم دستگاه، قوس یا به صورت یکنواخت و ملایم یا با عمق نفوذ بیشتر روی قطعه کار ایجاد می‌شود.

 

کاربرد ولوم Arc Force چیست؟

بسیاری از افراد بر این باورند که قدرت و کارایی ولوم آرک فورس در دستگاه جوش بسیار پایین است و حتی در بعضی از شرایط می‌تواند مزاحم کار جوشکاری آن‌ها شود. اما باید بگوییم که این یک تفکر کاملا اشتباه و غلط است. اهمیت این سیستم زمانی ارزش پیدا می‌کند که فرد مبتدی در حین جوشکاری به طور اشتباه مقداری الکترود را به قطعه کار بچسباند یا قوس جوش دستگاهش، قطعه فلز را دچار آسیب کند. در چنین شرایطی سیستم آرک فورس به کمک می‌آید و با وجود آمپراژ بالا جلوی چسبندگی الکترود و آسیب به قطعه را می‌گیرد.

زمانی که ضخامت قطعه کاری پایین باشد، علاوه بر تنظیم میزان شدت جریان به کمک ولوم جریان خروجی، به کمک کلید آرک فورس می‌توان فاصله استارت و شکل گیری قوس بین نوک الکترود و قطعه را هم تنظیم کرد. این شرایط موجب می‌شود تا در حین جوشکاری، با قوس کنترل شده و نازک، جلوی سوراخ شدن ورق گرفته شود. توجه به این نکته ضروری است که با کاهش میزان جریان، ممکن است الکترود به قطعه کاری بچسبد. در نتیجه ظاهر کار فاقد نظم خواهد بود و کیفیت اتصال جوش، کاهش پیدا خواهد کرد. دقیقا در همین شرایط، ولوم Arc Force به کمک می‌آید تا با جلوگیری از چسبیدن الکترود به قطعه، جوشکاری تمیزتری به ارمغان بیاید.

 

نحوه تنظیم ولوم Arc Force چگونه است؟

برای تنظیم ولوم آرک فورس در دستگاه جوش ابتدا مهم است که آیا این ولوم و دکمه روی پنل قرار دارد یا خیر؟ در مدل های کلاسیک که ولوم Arc Force به صورت تنظیم شونده و گردان روی بدنه وجود دارد، با حرکت دادن و چرخاندن آن، میزان ولتاژ قوس مورد نظر ثبت شده و آماده خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید عملیات جوش روی قطعات محکم تر و ضخیم تر فلزی انجام گیرد نیاز به قوس جوش قوی تر و بزرگتری خواهد بود. این سایز آرک جدا از قدرت خروجی آمپر است و حتی گاهی در آمپرهای پایین بهتر است ولوم Arc Force روی مقدار بالا تنظیم شود تا قوس‌های محکم‌تر ایجاد شوند.

اما در اینورترهای جدید و هوشمند دیجیتال، این ولوم چرخان جای خود را به یک پنل دکمه ای و صفحه نمایشگر داده و با فشردن دکمه ها تنظیم می‌شود. در برخی مدل های پیشرفته تر نیز، سازندگان تکنولوژی تنظیم آرک فورس را به صورت اتوماتیک در درون مدار و سیستم دستگاه جوش قرار داده‌اند و بدین ترتیب قوس جوش با توجه به جریان خروجی و ضخامت قطعه کار فلزی به صورت خودکار تنظیم خواهد شد.

 

نحوه کار تکنولوژی Arc force در دستگاه‌های جوش اینورتر چگونه است؟

برای شروع کار جوشکاری باید علاوه بر جریان خروجی، ولتاژ قوس را هم روی یک مقدار مشخص تنظیم کنید. تغییر جریان در طول کار تنها برای طول قوس بلندتر و کوتاه‌تر است. به این معنا که اگر طول قوس کار بلندتر شود، میزان ولتاژ افزایش پیدا می‌کند و اگر طول قوس کوتاه‌تر شود، میزان ولتاژ نیز باید کاهش پیدا کند. البته توجه به این نکته ضروری است که این تغییر جریان بسیار اندک است. اگر در حین کار، این ولتاژ به کمتر از مقدار مشخص شده برسد، تکنولوژی Arc Force باعث افزایش میزان جریان کار می‌شود.

 

 

به عنوان مثال شرایطی را در نظر بگیرید که در دستگاه جوش اینورتر، مقدار ولتاژ  19 و ولوم آرک فورس روی 100 درصد تنظیم شده باشد. با افت ولتاژ، سیستم آرک فورس شروع به کار می‌کند و با افزایش جریان، جلوی چسبیدن الکترود به قطعه کار را می‌گیرد. هر چقدر که این میزان ولتاژ کمتر باشد، مقدار جریان بیشتری توسط سیستم آرک فورس اضافه می‌شود.

بنابراین با این تکنولوژی دیگر نیاز نیست تا همیشه خروجی دستگاه را روی مقدار بالایی تنظیم کنید چرا که این فناوری و ویژگی موجب می‌شود تا کیفیت جوش بالا رفته و ظاهر کار بهتر شود. ضمن اینکه فاصله شکل گیری و استارت قوس نیز با توجه به تنظیم آرک فورس به صورت کوتاه و بلند تنظیم می‌شود. هر چقدر عدد تنظیم شده بالاتر باشد، استارت شکل گیری قوس جوش از فاصله بیشتری انجام خواهد گرفت و پایداری قوس نیز بیشتر خواهد بود. در واقع برای قطعات کاری حساس تر که نیاز به قوس جوش پایدار و کنترل شده دارند، تنظیم ولوم Arc Force نقشی حیاتی را ایفا خواهد کرد.

 

مزایای تکنولوژی Arc force در دستگاه جوش اینورتر چیست؟

قابلیت آرک فورس در دستگاه‌های جوشکاری تنها برای بالا بردن کیفیت جوش نیست. بلکه این تکنولوژی در دستگاه‌های جدید مزایای بسیار زیادی را به ارمغان آورده است. از جمله مزایای آرک فورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بهبود کیفیت جوش در حین جوشکاری
  • جلوگیری از سوراخ شدن ورق‌های نازک در حین جوشکاری مانند ورق‌های پروفیل
  • امکان استفاده از آمپر ثابت پایین با تنظیم ولوم آرک فورس
  • افزایش قدرت و کنترل روی قوس جوش در حین کار
  • کاهش مدت زمان جوشکاری و جلوگیری از هزینه‌های اضافی
  • جلوگیری از چسبیدن الکترود به قطعه به خصوص در آمپرهای پایین
  • تسهیل جوشکاری برای افراد تازه کار
  • ثابت نگه داشتن قوس الکتریکی

 

 

در این مقاله در رابطه با کارایی ولوم آرک فورس در اینورتر جوشکاری و اینکه کلید Arc Force چیست؟ صحبت کردیم و نحوه تنظیم قوس جوش را در حین کار مورد بررسی قرار دادیم. ولوم آرک فورس یار و شریک ولوم تنظیم جریان خروجی دستگاه جوش است که در بسیار از مواقع برای جوش دادن قطعات فلزی حساس خصوصا توسط جوشکاران و کاربران تازه کار به کمک آنها می‌آید.

فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت، امکان خرید آنلاین مدل‌های مختلف دستگاه جوش از انواع برندها را با کیفیت‌های مختلف برای شما فراهم آورده است. شما می‌توانید برای خرید اینورتر و دستگاه جوش از بهترین برندهای داخلی و خارجی و متناسب با نوع کار و فعالیت خود، با قیمت مناسب از هر کجای ایران و به صورت آنلاین به فروشگاه و سایت تخصصی ابزار مارکت مراجعه کنید و دستگاه تان را درب منزل تحویل بگیرید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید