رنده برقی نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

سطوح چوب خام، الوار و... قطعات مختلف از این جنس برای کار کردن همیشه صاف نیستند و قبل از ساخت یک وسیله چوبی باید حتما این سطوح را کاملا صاف کرد. برای این کار از رنده های برقی و شارژی استفاده می‌گردد؛ اما اساسا دستگاه رنده برقی نجاری چیست؟ آیا طرز کار با آن راحت است؟ چگونه می‌توان با این رنده، سطح چوب را خیلی سریع صاف کرد؟ ویژگی بغل زن دو راهه در رنده نجاری برقی به چه معناست؟ عمق رنده کردن در هر جنس چوب را چطور و تا چه اندازه باید تنظیم کرد؟ آیا تیغه رنده برقی قابل تیز کردن است یا باید آن را تعویض کرد؟ کاربرد رنده برقی نجاری دقیقا در کجاست و مدل‌های رنده برقی در بازار چه تفاوتی باهم دارند؟ در این مقاله از ابزار مارکت این دستگاه محبوب را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

 

رنده برقی نجاری چیست؟

در یک تعریف کلی، رنده برقی نجاری به انگلیسی Electric Planer همانطور که از نامش پیداست، برای رنده کردن و صاف نمودن سطوح چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رنده نجاری با نیروی برق کار می‌کند و یک موتور داخلی و قدرتمند دارد که 2 تیغه آن را با سرعت بالا می‌چرخاند و فشار تیغه‌ها روی سطح چوب، باعث کنده کاری، تراش و لایه برداری منظم می‌گردد.

به عبارت بهتر، با گذاشتن دستگاه بر روی سطح قطعه چوبی و به کمک چرخش سریع تیغه های فوق العاده تیز آن، هر بار یک لایه نازک از چوب برداشته می‌شود تا سطح آن صاف‌تر شود. هدف استاد نجار و سازنده یک وسیله چوبی از رنده کردن با این وسیله، تبدیل رویه قطعه چوبی به سطحی کاملا یکدست و صاف با ظاهری چشم‌نواز است و بدون ناهمواری است؛ تا بتواند آن قطعه را روی کار سوار کند، یا چوب صاف شده را به قطعه‌ای دیگر بچسباند، یا روی آن نقش و نگار، طراحی، حکاکی و... انجام دهد.

 

رنده برقی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای داشتن کارایی مناسب و استفاده ای ایمن از رنده برقی، شناخت اجزای مختلف آن ضروری است. در ادامه به معرفی مهمترین اجزای رنده برقی می‌پردازیم:

  • موتور الکتریکی:

همانطور که گفته شد، موتور الکتریکی وظیفه تامین نیروی لازم برای چرخش تیغه ها را بر عهده دارد. موتورها از یک آرمچیر و بالشتک با سیم پیچی مسی تشکیل شده و شفت آرمیچر آن با تسمه رنده درگیر است. سرعت چرخش موتور انواع رنده برقی به طور میانگین بالاتر از 10000 دور بر دقیقه خواهد بود.

  • بدنه دستگاه:

بدنه رنده برقی نجاری معمولا به صورت چند تکه از پلاستیک فشرده و یا گاهی اوقات از فلز ساخته می‌شود؛ دسته اصلی رنده با روکش ضد لغزش هم روی بدنه سوار است. در قسمت زیرین بدنه هم کفی نصب می‌گردد.

  • توپی و تیغه رنده:

تیغه رنده برقی معمولا یک جفت قطعه تیز و برنده از جنس فولاد ضد زنگ یا کارباید تنگستن است که البته شکل آنها در تمام مدل‌ها یکسان نیست! برخی تیغه‌ها شکل و سایز بزرگتری دارند و برخی دیگر باریکتر هستند؛ اما معمولا تیغه‌های مشابه در برندهای مختلف برای تولیدات یکدیگر قابل استفاده خواهد بود. این 2 تیغه به صورت قرینه با زاویه 180 روی یک قطعه به نام توپی تیغه نصب می‌شوند؛ در واقع این توپی است که تیغه‌ها را می‌چرخاند. تیغ رنده برقی ممکن است از نوع قابل تیز شدن، و یا نوع یکبار مصرف باشد.

  • کفی کارگیر:

هر دستگاه رنده برقی نجاری 2 عدد کفی فلزی جدا از هم اما در یکراستا دارد؛ یک کفی بزرگتر در انتهای دستگاه و به صورت ثابت بوده و کفی جلویی که کوچکتر است در جلوی دستگاه قرار داشته و ارتفاع آن قابل تنظیم است. میزان ارتفاع این کفی جلویی، مقدار بار برداری در هر بار رنده کردن را مشخص می‌کند.

  • تسمه تیغه:

تسمه تیغ وظیفه اتصال توپی و تیغه به شفت موتور دستگاه را به عهده دارد. با چرخش موتور، تسمه چرخیده و تیغه‌ها نیز می‌چرخند. این تسمه معمولا در یک کاور محافظ قرار دارد.

  • پیچ تنظیم عمق رنده:

در جلوی بدنه رنده نجاری معمولا یک کلید گردان یا پیچ تنظیم عمق برش بزرگ وجود دارد. کاربر می‌تواند میزان براده برداری رنده را با این قطعه کنترل نماید و آن را به دلخواه تنظیم کند.

  • خروجی براده:

براده های چوب حاصل از رنده زدن از طریق لوله خروجی براده خارج می‌شوند. در برخی از مدل‌ها، امکان اتصال کیسه جمع آوری و در برخی دیگر قابلیت نصب لوله خروجی به جاروبرقی و دستگاه مکنده وجود دارد.

  • گونیا و گیره:

گونیای فلزی و گیره تنظیم در رنده نجاری برای حالت بغل زن دوراهه بسیار به کار می‌آید و این وسیله معمولا از قسمتی کناری به داخل کفی کارگیر رنده وارد و قفل می‌شود.

 

ویژگی های مهم رنده برقی نجاری

تراشیدن لایه‌های نازک از سطح رویی قطعه، می‌تواند برای قطعات چوبی از قبل برش خورده و آماده شده، و یا چوب‌های خام استفاده گردد. رنده برقی این کار را به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهد؛ اما برای اینکه بهتر بدانید رنده برقی چیست و انواع رنده‌های نجاری برقی در بازار چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ بهتر است مروری داشته باشیم بر اینکه محدودیت و مشخصات فنی آنها در کار چطور خود را نشان می‌دهند؟

  • توان دستگاه:

توان موتور رنده برقی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن است. هرچه توان موتور بالاتر باشد، قدرت براده برداری دستگاه بیشتر خواهد بود. برای کارهای سبک و سنگین، رنده برقی با توان 500 تا 1500 وات وجود دارد.

 

 

  • عرض تیغه:

تقریبا عرض تیغه تمام مدل‌های رنده برقی بازار به صورت استاندارد بوده و برابر 82 میلی متر است. این پهنای تیغ رنده، معرف حداکثر عرض قابل رنده شدن چوب است. یعنی اینکه شما تنها می‌توانید تا 82 میلی متر محدوده یک سطح را کاملا صاف و یکدست کنید. البته مدل‌های خاص و بسیاری محدودی با عرض تیغه بزرگتر مثل 100 میلی متر و 150 میلی‌متر هم وجود دارند، اما استفاده از آنها به دلیل سنگینی دستگاه و سختی در کار چندان توصیه نمی‌شود. برای صاف کردن چوب‌های بزرگتر، بهتر است از رنده های گنده گیر (گندگی) بهره برد.

 

 

  • عمق بار برداری:

«عمق برش رنده برقی، یعنی حداکثر ضخامت لایه قابل برداشت از چوب در هر بار رنده کردن»

به این معنا که هر دفعه و با قرار دادن دستگاه روی قطعه و یک بار حرکت رو به جلوی دستگاه رنده برقی نجاری روی چوب، چه میزان از سطح آن لایه برداری و به اصطلاح بار برداری می‌شود؟ حجم این عمق با توجه به نیاز کاربر و البته جنس چوب مشخص می‌گردد. عمق رنده کاری در انواع مدل‌ها اغلب از زیر 1 میلی متر تا 4 میلی متر قابل تنظیم است و توصیه می‌شود حین کار آن را همیشه روی عدد زیاد و ماکزیمم تنظیم نکنید! چرا که هم امکان آسیب به قطعه وجود دارد، و هم ممکن است رنده کاری به خوبی انجام نگیرد. بهتر است میزان عمق رنده کردن همیشه کم و منطقی تنظیم شود و رنده کاری و صاف کردن سطح چوب با حوصله و صبر و با چند بار تکرار کردن رنده کاری انجام گیرد.

 

 

  • بغل زن دو راهه:

ویژگی بغل زن دوراهه در رنده برقی یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین آپشن‌های آن است، که البته در تمام مدل‌ها وجود ندارد. بغل زن دوراهه یعنی اینکه شما با استفاده از تنظیم گونیا و گیره جانبی رنده، از بغل و کنار قطعه، دستگاه را به سطح کار بچسبانید و روی یک لبه یا در دل آن قطعه، یک پله با اندازه مشخص و کاملا صاف ایجاد کنید. یعنی در یک سمت قطعه، بتوانید دو پله یا چند پله کاملا صاف و منظم داشته باشید. این ویژگی برای نصب غلاف‌های چوبی، کلاف، درب و پنجره و غیره... بسیار کاربرد دارد. عمق بغل زن دو راهه در هر مدل متغیر بوده و معمولا بین 3 تا 25 میلی متر قابل تنظیم است.

 

 

  • وزن دستگاه:

وزن یک رنده برقی نجاری از جمله مشخصات مهم و البته فریبنده آن است!... یک دستگاه سنگین باعث خستگی زود هنگام کاربر حین رنده کاری می‌شود و امکان دارد دست او خطا کند؛ از طرفی، یک دستگاه بیش از حد سبک هم ممکن است فشار خوبی حین رنده کاری روی چوب نیاورد. وزن رنده نجاری برقی نباید خیلی سبک و نه خیلی سنگین باشد. معمولا رنده‌های با کیفیت و حرفه‌ای از برندهای معتبر بازار، این نکته را در ساخت تولیدات خود رعایت کرده‌اند.

 

 

  • کفی شیار زن V شکل:

یکی دیگر از امکانات برخی رنده‌های برقی نجاری، داشتن شیار وی V شکل در کفی کارگیر آنهاست. در یک مدل‌ها 1 یا 3 عدد شیار در کفی دستگاه طراحی و تعبیه شده و با کمک این قابلیت، امکان صاف کردن لبه‌ها و طرح زنی روی لبه و گوشه یک قطعه چوبی با رنده فراهم می‌شود.

 

کاربرد رنده برقی چیست؟

اصلی ترین وظیفه رنده برقی، صاف و هموار کردن سطوح چوبی است. اما کاربردهای این ابزار فراتر از این بوده و نجاران می توانند برای انجام امور مختلفی از آن بهره مند شوند. در ادامه به برخی از مهمترین کاربردهای رنده برقی اشاره می کنیم:

  • صاف و هموار کردن سطوح چوبی
  • کم کردن ضخامت چوب
  • ایجاد لبه های شیب دار و پخ زدن لبه و گوشه ها
  • ایجاد انواع فرم های لبه دار روی سطح (بغل زن تک راهه و دو راهه)
  • طراحی و هموار سازی تخصصی در مبلمان سازی (ایجاد انواع اتصالات چوب، شیار زنی لبه و گیری مبل و صندلی، آماده کرده قطعات برای اتصال، صاف کردن پایه و نشمین گاه مبل و...)
  • تراز کردن و هم سطح کردن قطعات چوبی (برای چسب زنی، روغن زنی، نصب دکوراسیون و...)
  • صاف کردن سطح چوب برای آماده کردن جهت صیقل دادن، جلا دهی، رنگ زنی و...
  • آماده کردن چوب برای کابینت سازی، ساخت اسباب بازی، میز کار و...
  • ساخت درب و پنجره و آماده کردن کلاف و لبه های آن برای نصب و جا زدن
  • هموار کردن سطح چوب برای ایجاد خطوط تزیینی، طراحی و خطاطی

 

کلام آخر در مورد مزایای رنده برقی نجاری

رنده برقی یکی از ابزارهای ضروری و پر مصرف در نجاری و کار با چوب به شمار می‌رود. این دستگاه اگرچه اجرا و چرخشی به ظاهر خطرناک با تیغه‌های فوق تیز و سرعت موتور بسیار بالایی دارد، اما با رعایت نکات ایمنی حین کار با رنده برقی نجاری، کیفیت و سرعت صاف و هموار کردن سطوح چوبی را بسیار بالا می‌برد.

شما می‌توانید برای خرید رنده برقی نجاری با مشخصات فنی مختلف از بهترین برندهای ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. تمام دستگاه‌ها با گارانتی رسمی و ضمانت اصالت کالا، به صورت اورجینال و در اسرع وقت برای شما در کل ایران ارسال می‌شوند.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید