آچار فرانسه ساخت کدام کشور است ؟ + انواع آچار فرانسه

اگر همیشه با ابزارآلات مختلف سروکار دارید، امکان ندارد که در کیف جعبه ابزار خود، آچار فرانسه نداشته باشید. انواع آچار فرانسه با توجه به ویژگی‌های خود، کاربردهای متنوعی دارند. اگرچه این محصول جزو ابزارهای قدیمی فنی‌کاران به حساب می‌آید، اما هیچ ابزار دیگری نتوانسته است جایگزین آن شود. بنابراین در صورتی که علاقمند هستید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این ابزار کاربردی کسب کنید، تا انتهای این مطلب با ابزار مارکت همراه شوید. ما در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی کامل آچار فرانسه و ، شما را با انواع مختلف آن و کاربردهای هر کدام آشنا کنیم.

 

آچار فرانسه چیست؟

از لحاظ ساختاری، آچار فرانسه شباهت بسیاری به سایر آچارها دارد. اما با نگاهی دقیق‌تر به این ابزار متوجه تفاوت بزرگ آن با سایر انواع آچارها خواهید شد. برخلاف سایر آچارها، دهانه آچار فرانسه به صورت متحرک طراحی شده است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون نیاز به ابزاری دیگر و تنها با تنظیم دهانه آن بتوانید سایزهای مختلف پیچ‌ و مهره‌ها از جمله مهره شش گوش، مهره چهار گوش و... را باز و بسته کنید.

ساختار آچار فرانسه نسبت به سایر آچارهای تکی و معمولی بزرگ‌تر بوده و دسته آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی انواع پیچ‌ها و مهره‌های سفت و بزرگ را باز و بسته کنید. البته انواع دیگری از آچارها وجود دارند که می‌توانند عملکردی مشابه با آچار فرانسه داشته باشند، اما آچار فرانسه از گذشته تاکنون جایگاه خود در میان ابزارها حفظ کرده است.

 

 

آچار فرانسه ساخت کدام کشور است؟

نکته جالبی که در مورد آچار فرانسه وجود دارد، نام آن است؛ این آچار بر خلاف نامش، اختراع کشور انگلستان است و تنها به دلیل وارد شدن آن از فرانسه به ایران، همه ما ایرانی‌ها آن را با نام آچار فرانسه می‌شناسیم، این در حالی است که در کشور فرانسه، به آن آچار انگلیسی می‌گویند.

 

آچار فرانسه چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟

حال که در رابطه با این موضوع که آچار فرانسه چیست اطلاعاتی بدست آورده‌اید، زمان آن رسیده است که شاخصه‌های یک آچار فرانسه خوب و با کیفیت را به شما معرفی کنیم. نکات گفته شده به شما کمک می‌کنند تا تجربه خوبی از خرید این محصول داشته باشید. از جمله این شاخصه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- متناسب با نوع کار خود، سایز آچار فرانسه را انتخاب کنید. چرا که با وجود مزایای بسیار زیاد آچار فرانسه، تنها یک ایراد بر آن وارد است و آن هم این است که برای بدنه بسیار بزرگ این آچار باید فضای کافی در اختیار داشته باشید؛ بنابراین در جاهایی که محدودیت فضا دارید، تنها برخی از مدل‌های این آچار مناسب هستند. انواع سایزهای آچار فرانسه بر اساس طول کلی ابزار با واحد سانتی متر یا اینچ ساخته می‌شود که بین سایز 4 اینچ (10 سانتی متر) تا 24 اینچ (60 سانتی متر) وجود دارد.

- توجه به کیفیت ساخت آچار و خصوصا فک متحرک آچار فرانسه از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود هرگونه لقی در فک متحرک می‌تواند کار شما را دچار اختلال کند.

- پیچ تنظیم آچار فرانسه باید روان باشد تا برای باز و بسته کردن دهانه آچار، با مشکل روبرو نشوید. گاهی این پیچ به روغن کاری نیاز دارد.

- بدنه یک آچار فرانسه خوب باید ضد زنگ باشد و در برابر فشار و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به عنوان مثال بدنه آچار فرانسه را معمولا از فولاد کروم وانادیوم می‌سازند. اما در برخی از مدل‌های انواع آچار فرانسه صنعتی و برای افزایش مقاومت محصول، از جنس مولیبدن و تیتانیوم هم استفاده می‌کنند.

- در کنار خوش دست بودن دسته و بدنه آچار، سبک بودن آن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که باعث می‌شود تا در حین کارهای طولانی احساس خستگی نکنید.

 

قطعات و جزئیات آچار فرانسه

اجزاء آچار فرانسه شامل چهار بخش اصلی فک ثابت، فک متحرک، پیچ تنظیم حلزونی و دسته می‌شود. به کمک دسته آچار فرانسه می‌توانید به پیچ و مهره‌ها نیرو وارد کنید. بخش بعدی آچار فرانسه، فک ثابت آن است. همانطور که از نام این قطعه مشخص است، این دهانه هیچ حرکتی ندارد و مقاومت بالایی در برابر فشار از خود نشان می‌دهد.

قسمت دیگر این ابزار دهانه یا فک متحرک است که نسبت به دهانه ثابت، مقاومت کمتری در برابر نیرو و فشار دارد؛ این بخش معمولا با زاویه استاندارد 15 درجه نسبت به فک ثابت طراحی شده اما زوایای دیگری هم در مدل های مختلف طراحی آچار فرانسه وجود دارد. برای تنظیم دهانه متحرک آچار فرانسه، از پیچ حلزونی این ابزار استفاده می‌شود. برای این منظور کافی است تا با تنظیم این پیچ، دهانه انواع آچار فرانسه را به میزان مورد دلخواه خود باز و بسته کنید.

 

انواع آچار فرانسه کدامند؟

آچار فرانسه فرم‌های مختلفی دارد. از مدل‌های ساده و فلزی این ابزار گرفته تا مدل‌های حرفه‌ای‌تر و مدرن‌تر که این ویژگی باعث شده است تا مدل‌های مختلف آچار فرانسه، موارد کاربرد متفاوتی را برای صنعتگران و کاربران خانگی و کارگاهی فراهم بیاورند. در ادامه می‌توانید با انواع مختلف آچار فرانسه آشنا شوید:

آچار فرانسه فلزی و آچار فرانسه مدرج

آچار فرانسه ساده و پرفروش ترین نوع آن به نام آچار فرانسه فلزی شناخته می‌شود که در اکثر خانه ها و کارگاه ها وجود دارد. این نوع آچار فرانسه که با بدنه فولادی یکپارچه کروم - وانادیوم ساخته شده، یک دسته فلزی بدون روکش و یک سری و فک های ساده و تنظیم شونده دارد. سایز استاندارد و طول 250 میلی متری (10 اینچ) بیشترین استفاده و مصرف را در این مدل آچار فرانسه بین کاربران داشته و معمولا بیشتر نیازهای روزمره هر فرد را مرتفع می‌کند.  

آچار فرانسه فلزی ممکن است دارای یک فک مدرج باشد. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که گاهی هنگام تنظیم دقیق دهانه آچار فرانسه دچار مشکل شده باشید. در چنین شرایطی استفاده از آچار فرانسه مدرج کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید قسمت دهانه آچار را متناسب با سایز پیچ تنظیم کنید. خط کش مندرج روی دهانه فک این آچار کمک می‌کند تا با اندازه‌گیری دقیق‌تر، کار خودتان را بهتر پیش ببرید. این در حالی است که در سایر انواع آچار فرانسه بدست آوردن سایز پیچ و مهره کار بسیار دشواری است و باعث می‌شود تا کار شما به کندی انجام شود.

 

 

آچار فرانسه دسته کوتاه

برخی از فضاها مانند زیر سینک ظرفشویی، لوله های توکار آب و گاز، مهره های داخل محفظه و سطوح ساختمانی و فلزی بسیار کوچک طراحی شده‌اند، در نتیجه در این فضاهای محدود، مطمئنا برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها با مشکل روبرو خواهید شد. اگر شما هم با چنین معضلی روبرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از آچار فرانسه دسته کوتاه استفاده کنید. این مدل آچارها فک های بزرگ و استاندارد دارند اما با کمک طول کوتاه دسته می‌توانند در عمق زیاد و در محیط‌هایی که محدودیت فضا وجود دارد، کار خود را به آسانی انجام دهید. اکثر آچارهای فرانسه کوتاه امکان حمل راحت و قرار داده شدن در جیب دارند.

 

 

آچار فرانسه صنعتی

آچار فرانسه صنعتی جزو آن دسته از انواع آچارهایی است بدنه آن از جنس تیتانیوم یا کروم - مولیبدن ساخته شده و روکش فسفات مشکی رنگ دارد. رنگ تیره این آچار به خوبی آن را از نوع های معمولی و براق نقره ای متمایز می‌کند. از طرفی دیگر این موضوع و جنس آچار فرانسه صنعتی باعث می‌شود تا مقاومت آن در برابر فشار و ضربه دوچندان شود و برای باز و بست مهره و اتصالات بزرگ در تعمیرات، راه سازی، صنایع تولید و ساخت وسایل و... مناسب باشد.

 

 

آچار فرانسه فشار قوی

نوعی دیگری از آچار فرانسه صنعتی در بازار به نام آچار فرانسه فشار قوی شناخته می‌شود. این مدل آچار چه مشکی رنگ و با جنس مولیبدن باشد و چه به رنگ روشن نقره ای و از جنس آلیاژ کروم - وانادیوم باشد، با دسته و بدنه روکش شده ارائه می‌شود. از آچار فرانسه فشار قوی برای جلوگیری از صدمات شیمیایی، عدم آسیب الکتریکی و برق گرفتگی و... استفاده می‌شود.

به طور مثال اگر در کار شما جریان برق شدید وجود دارد و برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره دچار چالش شده‌اید، آچار فرانسه عایق برق، بهترین گزینه برای شما خواهد بود. قسمت دسته این آچار، از یک روکش سه لایه پلاستیکی و عایق برق در جریان بالا و ولتاژ معمولا 1000 ولت داشته که ایمنی بسیار خوبی را ایجاد می‌کند؛ به همین خاطر شما می‌توانید بدون نگرانی بابت آسیب دیدن در حین کار، برای انجام کارهای خود از آن استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای افزایش سطح ایمنی کار، حتی با وجود استفاده از آچار فرانسه عایق برق، حتما از دستکش ایمنی نیز استفاده کنید.

 

 

آچار فرانسه لبه باریک و آچار فرانسه فک پهن

اگر به دنبال انواع آچار فرانسه ارگونومیک هستید تا هنگام باز و بسته کردن پیچ و مهره، کمترین فشار به دست شما وارد شود، آچار فرانسه لبه باریک را به شما پیشنهاد می‌دهیم. قسمت لبه‌های این آچار در مقایسه با آچارهای معمولی کمی نازک‌تر طراحی شده‌اند تا در مکان‌هایی که محدودیت فضا دارید، راحت‌تر بتوانید پیچ و مهره‌ها را باز و بسته کنید. نوع دیگر از آچار صنعتی نیز وجود دارد که به نام آچار فرانسه فک پهن معروف است. این مدل آچار با فک بسیار بزرگتر از نوع معمولی ارائه شده که با باز کردن دهانه آن، میزان کارگیر فک حجم بالایی را ارائه می‌دهد و می‌تواند اجسامی بزرگتر از مهره و پیچ معمولی، مثل انواع لوله، شیر و یراق آلات، قفل، شلنگ و... را در خود جای دهد.

 

 

آچار فرانسه شلاقی دو طرفه

برای انجام لوله‌کشی، برخی بجای استفاده از آچار لوله‌گیر از آچار فرانسه - شلاقی دو طرفه یا Reversible Adjustable Wrench استفاده می‌کنند. در این نوع آچار فرانسه، امکان تغییر فک متحرک و برگرداندن آن وجود دارد. یک طرف فک به شکل عمومی و کلاسیک آچار فرانسه طراحی شده و طرف دیگر فک متحرک به صورت دندانه دار شبیه به یک آچار شلاقی است. کاربرانی که استفاده و مصرف دوگانه مهره گیر و لوله گیر دارند، می‌توانند از آچار فرانسه دو طرفه همزمان برای باز و بست اتصالات و کار لوله‌کشی استفاده کنند.

 

 

آچار فرانسه جغجغه ای

از لحاظ ساختاری و ظاهری، آچار فرانسه جغجغه‌ای با آچار فرانسه معمولی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. اما این مدل برخلاف آچار فرانسه، دارای فک چرخ دار یا فک جغجغه‌ای است؛ به همین دلیل به یک آچار بسیار محبوب در بین فنی‌کاران تبدیل شده است. فک هرزگرد این مدل آچار کمک می‌کند تا مثل یک آچار جغجغه، کاربر هنگام باز کردن و بستن مهره ها نیازی به برداشتن آچار در هر دور نداشته باشد و به کمک جغجغه بتواند به طور مداوم به چرخاندن آچار بپردازد.

 

جمع بندی مقاله شناخت و معرفی آچار فرانسه

همانطور که دیدیم آچار فرانسه مدل های بسیار مختلفی دارد. ما در این مقاله با پاسخ به این سوال که آچار فرانسه چیست؟ و آچار فرانسه ساخت کدوم کشوره؟ سعی کردیم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا هنگام تهیه این ابزار در بازار به مقایسه انواع آچار فرانسه پرداخته و کاربردهای آن‌ها را در نظر داشته باشید.

 

 

اگر شما هم قصد خرید آچار فرانسه خوب و باکیفیت را دارید، توجه به این نکته ضروری است که نمونه‌های تقلبی و بی‌کیفیت این محصول در بازار بسیار زیاد است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که برای خرید یک آچار فرانسه با کیفیت به سایت تخصصی ابزار مارکت به عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر ارائه‌دهنده ابزارآلات مراجعه کرده و تمامی آچار فرانسه های خارجی و ایرانی را با ضمانت اصالت کالا دریافت کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید