عینک جوشکاری اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که عینک جوشکاری چیست و به چه کاری می‌آید؟ یا اینکه عینک جوشکاری و کلاه ماسک جوشکاری چه فرقی با هم دارند؟ آیا این ابزار ایمنی در فعالیت‌های جوشکاری کاربردی متفاوتی با عینک معمولی دارد،؟ خواندن این مقاله از ابزار مارکت را از دست ندهید. ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاملی در رابطه با این نوع عینک جوشکاری در اختیار شما بگذاریم. عینک جوش اتوماتیک کمک می‌کند تا چشمان شما در برابر پاشش براده‌های حاصل از جوشکاری و همچنین آسیب‌های احتمالی ناشی از گرما و حرارت به خوبی محافظت شوند اما هر مدل از این عینک ها مصارف و بهره وری متفاوتی دارند.

 

عینک جوشکاری اتوماتیک چیست؟

امروزه ایمنی و بهداشت دو عنصر جدا نشدنی در محیط‌های کاری هستند. اطلاع از عوامل خطرساز در محیط‌ کاری کمک می‌کند تا سلامت جسمی فرد در حین کار به خوبی حفظ شود. جوشکاری به عنوان یکی از خطرناک‌ترین حرفه‌ها در صنایع شناخته می‌شود و هرگونه سهل‌انگاری در حین کار می‌تواند آسیب‌های خطرناک چشمی را برای جوشکار ایجاد کند؛ بنابراین نیاز است تا در کنار داشتن مهارت بالا، از تجهیزات ضروری در حین عملیات جوشکاری استفاده شود.

اشعه‌های ناشی از جوشکاری از جمله مادون قرمز و ماوراء بنفش و همچنین براده‌های جوشکاری می‌توانند باعث آسیب رسیدن به چشم جوشکار شوند. یکی از اقدامات احتیاطی در حین عملیات جوشکاری استفاده از عینک جوشکاری اتوماتیک است. این عینک ایمنی، علاوه بر راحت‌تر کردن فرایند جوشکاری، از چشمان فرد در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ها و براده‌ها به خوبی محافظت می‌کند. برخلاف عینک‌ جوشکاری معمولی، تنظیمات عینک اتوماتیک جوشکاری، براساس محیط اطراف به طور خودکار تغییر می‌کند. چرا که در این عینک از فناوری جدیدی استفاده شده است تا بتوانید محیط و قطعه را در حین کار به طور واضح ببینید.

شیشه این نوع عینک‌‌ها در حالت معمولی سفید رنگ هستند؛ بنابراین قبل از شروع جوشکاری می‌توانید قطعه مورد نظر را به خوبی ببینید. اما به محض شروع کار، حسگر موجود در این عینک باعث تغییر رنگ شیشه می‌شود و آن را به یک عینک جوشکاری با درجه تیرگی بالا تبدیل می‌کند. بعد از پایان عملیات جوشکاری، دوباره رنگ شیشه به حالت اولیه یعنی سفید برمی‌گردد.

 

عینک جوشکاری معمولی و اتوماتیک چه تفاوتی دارند؟

اگرچه هر دو عینک برای عملیات جوشکاری طراحی شده‌اند و از چشمان اپراتور در حین انجام این کار محافظت می‌کنند، اما تفاوت‌هایی بین دو عینک معمولی و عینک جوشکاری اتوماتیک وجود دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عینک‌ اتوماتیک جوشکاری علاوه بر محافظت از چشم‌ها در برابر انواع خطرات، نسبت به عینک‌ جوشکاری معمولی حرفه‌ای‌تر طراحی شده‌ است؛ بنابراین امکانات بیشتری را در اختیار جوشکار قرار می‌دهد. این در حالی است که در عینک‌ معمولی دیگر خبری از این ویژگی‌ها و امکانات نیست.
  • در ساخت عینک‌ اتوماتیک جوشکاری از فناوری حسگر قوس الکتریکی استفاده شده است. حسگر قوس الکتریکی در این عینک باعث می‌شود تا درجه تیرگی عینک، با توجه به شرایط مختلف تنظیم شود؛ در نتیجه زمانی که پرتوهای نور از محل جوش به فیلتر عدسی برخورد می‌کنند، تغییراتی در شدت تیرگی عینک ایجاد می‌شود.
  • ترکیب فناوری جدید لنز با حسگر قوس الکتریکی در عینک اتوماتیک جوشکاری باعث می‌شود تا چشم‌ها در حین کار احساس خستگی کمتری داشته باشند.
  • کیفیت نور در عینک‌ اتوماتیک جوشکاری نسبت به عینک‌های معمولی بسیار بالاتر است؛ در نتیجه زمانی که شما از این عینک استفاده می‌کنید، رنگ‌ها و نور را با کیفیت بهتری خواهید دید.

عینک جوشکاری اتوماتیک نسبت به عینک معمولی بسیار سبک‌تر بوده و کیفیت بدنه آن بالاتر است. همچنین طراحی این نوع عینک مطابق با فرم صورت بوده و جوشکار در حین استفاده، احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

 

اهمیت استفاده از عینک جوشکاری اتوماتیک؟

در حین عملیات جوشکاری تشعشعاتی وجود دارد که با چشم دیده نمی‌شوند؛ بنابراین بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این نورهای نامرئی مانند اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، هیچ خطری را برای چشم انسان ایجاد نمی‌کنند. اما باید بگوییم که عدم محافظت از چشم‌ها در برابر این تشعشعات در طولانی‌مدت می‌تواند تاثیر منفی روی بینایی افراد بگذارد و خسارات جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها به وجود بیاورد. عینک اتوماتیک جوشکاری علاوه بر محافظت از چشم در برابر گرما و تشعشعات نوری، از چشم افراد در برابر جرقه‌ها و براده‌های حاصل از جوشکاری به خوبی محافظت می‌کند.

این نوع از عینک‌ها دارای فیلترهای بسیار تیره‌ای هستند که امکان نگاه کردن مستقیم به فلز در حال جوش داده شده را برای جوشکار فراهم می‌کنند. از طرفی دیگر لنز عینک جوشکاری اتوماتیک با تغییر شدت نور، به طور خودکار تاریک می‌شود. در نتیجه بدون دخالت جوشکار، رنگ شیشه این عینک تغییر حالت می‌دهد و جوشکار می‌تواند با خیالی راحت و بدون نگرانی به منطقه جوش نگاه کند و کار خود را به بهترین صورت انجام دهد. نکته جالب دیگر در رابطه با این نوع از عینک‌ها مربوط به زمانی است که جوشکار، نگاه خود را از منطقه جوش برمی‌دارد. به محض تغییر نور، درصد تیرگی لنز کم شده و به یک عینک معمولی جوشکاری تبدیل می‌شود. در نتیجه جوشکار می‌تواند مقابل خود را به طور واضح ببیند.

این در حالی است که در عینک‌های معمولی جوشکاری، اپراتور نیاز دارد تا در هر لحظه برای بررسی منطقه جوش، عینک را از روی چشمان خود بردارد. اما در عینک‌های اتوماتیک بدون نیاز به برداشتن عینک و تنها با توجه به میزان تابش و حرارت، رنگ لنز به طور اتوماتیک تغییر می‌کند و جوشکار می‌تواند وضعیت کار را کنترل کند؛ بنابراین این ویژگی باعث افزایش ایمنی کار می‌شود.

 

کاربرد عینک جوشکاری اتوماتیک چیست؟

عینک جوشکاری اتوماتیک از چندین لایه محافظتی تشکیل شده است؛ بنابراین می‌تواند از آسیب‌های وارده به چشم در محل کار جلوگیری کند. صدمات وارد شده به چشم از طریق جوشکاری از منابع مختلفی نشات می‌گیرند. کاربردهای عینک اتوماتیک جوشکاری می‌تواند چشم را در برابر این آسیب‌ها محافظت کند. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از آسیب‌های به وجود آمده از برخورد ذرات خرد شده و پرتاب ناشی از قطعات جوش و فلز با چشم
  • جلوگیری از سوختگی‌های فتوشیمیایی ناشی از اشعه ماوراء بنفش، اشعه مادون قرمز و نور شدید آبی
  • محافظت از چشم در برابر سوختگی‌های شیمیایی ناشی از دود و مواد شیمیایی در کارگاه‌ها
  • محافظت از پوست صورت، موها و پلک ها در برابر گرما و جرقه ها

 

اطلاعات فنی و استانداردهای عینک ایمنی جوشکاری

هنگام انتخاب عینک ایمنی، فاکتورهای بسیار زیادی از جمله استاندارد عینک ایمنی را باید در نظر بگیرید. چرا که عدم مطابقت عینک شما با این استانداردها باعث می‌شود تا چشم شما در معرض آسیب و خطرات محل کار قرار بگیرد. از جمله مهم‌ترین استانداردهای عینک ایمنی جوشکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 - استاندارد EN 175:

این استاندارد در عینک جوشکاری اتوماتیک به گونه‌ای تنظیم شده است که چشم و صورت شما را در برابر تشعشعات نوری مضر چون مادون قرمز و ماوراء بنفش، خطرات تابشی، مواد قابل اشتعال و سایر خطرات در حین جوشکاری به خوبی حفظ می‌کند.

- استاندارد EN 379:

این استاندارد وظیفه کنترل میزان شفاف بودن فیلترهای نوری عینک مخصوص جوشکاری را برعهده دارد. استاندارد مهمی که باعث فیلتر تاریک‌کننده خودکار عینک ایمنی می‌شود. در صورتی که عینک ایمنی شما دارای این استاندارد باشد، کیفیت نهایی کار بالاتر می‌رود. چرا که دیگر نیاز نیست به طور سنتی این فاکتور را تغییر دهید.

- استاندارد EN 166:

این استاندارد اروپایی، تمامی موارد ضروری عینک‌های ایمنی را برای محافظت از چشم شرح می‌دهد. از جمله اطلاعات فنی در مورد لنزهای این عینک می‌توان به کلاس حفاظتی، کلاس نوری، علامت گواهی، علامت سازنده، مقاومت مکانیکی و... اشاره کرد.

 

نکات مهمی که هنگام خرید عینک جوشکاری اتوماتیک باید در نظر داشته باشیم

هنگام خرید عینک جوشکاری اتوماتیک توجه به برخی از معیارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این فاکتورها اشاره کرده‌ایم:

  • تناسب

توجه به این نکته ضروری است که همیشه ذرات خطرناک در حین جوشکاری از جلو به طرف چشمان شما پرتاب نمی‌شوند؛ بنابراین عینک شما باید تمامی قسمت‌های مهم صورتتان را بپوشاند. البته این موضوع نباید میدان دید شما را تحت تاثیر قرار دهد.

  • وزن

از آنجایی که باید از عینک جوشکاری به مدت طولانی بر روی بینی خود استفاده کنید؛ در نتیجه وزن این عینک باید سبک باشد تا در طول کار احساس راحتی داشته باشید.

  • مقاومت در برابر ضربه

ضد ضربه بودن عینک، از دیگر فاکتورهای مهم هنگام خرید عینک ایمنی جوشکاری است. البته این موضوع بستگی به نوع کار جوشکاری شما نیز دارد. در صورتی که عینک جوشکاری اتوماتیک از ویژگی ضد ضربه بودن برخوردار باشد، صورت و چشمان شما را در برابر هرگونه جرقه، پاشش و ذرات محافظت می‌کند.

 

  • درجه تیرگی

در فرایند جوشکاری میزان نور ساطع شده گاهی به اندازه روشنی نور خورشید است؛ بنابراین انجام جوشکاری بدون محافظ مناسب می‌تواند آسیب‌های شدید چشمی را به دنبال داشته باشد. معیار مهم بعدی هنگام انتخاب خرید عینک، توجه به درجه تیرگی آن است. هر چقدر درجه تیرگی بیشتر باشد، عینک شما از قدرت ایمنی بالاتری برخوردار خواهد بود.

  • جنس عینک

استفاده از مواد اولیه مرغوب و ساخت عینک با استفاده از ماشین‌آلات به روز صنعتی می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در کیفیت جنس عینک داشته باشد.

  • گارانتی

در صورتی که عینک خریداری شده شما گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش داشته باشد، در صورت بروز مشکل می‌توانید عینک خود را تعمیر و یا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

بهترین مارک عینک جوشکاری اتوماتیک کدامند؟

بسیاری از برندهای معتبر تولید کننده ابزارهای ایمنی، در زمینه تامین و توزیع انواع عینک جوشکاری فعالیت می‌کنند. اگر قصد خرید عینک جوشکاری اتوماتیک را دارید، برندهای معتبر زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

عینک جوشکاری اتوماتیک رونیکس Ronix یک از برترین کیفیت ها را در بازار داشته و این برند با تولید عینک‌های معمولی و اتوماتیک با متریال مرغوب توانسته است سهم مناسبی از بازار رقابتی را به خود اختصاص دهد.

عینک جوشکاری اتوماتیک توتاص Totas نیز از با سابقه ترین ها و معروف‌ترین برندها در زمینه تولید لوازم ایمنی به شمار می‌آید. تولید محصولات این برند مطابق با استانداردهای جهانی باعث شده است تا این برند در لیست بهترین مارک‌های عینک مخصوص جوشکاری قرار بگیرد.

عینک جوشکاری اتوماتیک اینکو نیز یکی از بهترین تولیدکننده‌های عینک جوش است. این شرکت با به کارگیری تکنولوژی روز دنیا توانسته است ابزارهای متنوع و با کیفیتی از جمله عینک جوشکاری اتوماتیک را به بازار ارائه کند. در حال حاضر محصولات برند اینکو به بیش از ده‌ها کشور دنیا صادر می‌شوند.

غیر از این شرکت ها می‌توان به عینک جوشکاری اتوماتیک توسن Tosan و عینک جوشکاری هاردکس Hardex اشاره کرد که از دیگر شرکت‌های محبوب در زمینه تولید انواع ابزارآلات ایمنی هستند و کمپانی هاردکس به تازگی جای پر رنگی در بین لوازم جوشکاری و برش صنعتی برای خود باز کرده است.

 

 

توجه به ایمنی و سلامتی در کار را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. در این مقاله درباره یکی از این ابزارها و اینکه عینک جوشکاری اتوماتیک چیست؟ صحبت کردیم. بدون شک یکی از مفیدترین این ابزارها برای حفظ سلامت چشم‌های شما در مواقع جوشکاری با وزنی سبک و استفاده راحت و آسان برای کار طولانی مدت عینک جوشکاری خواهد بود.

شما می‌توانید برای خرید عینک جوشکاری اتوماتیک با توجه به برند و کیفیت ساخت به فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت به عنوان مرجع تخصصی تامین ابزار کشور مراجعه کرده و با مقایسه کیفیت و قیمت عینک جوش به تهیه و خرید این محصولات بپردازید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید