بالانسر چیست و چه کاربردی دارد؟

فرض کنید در خط تولید کار می‌کنید و هر روز و به طور مداوم باید تعداد زیادی قطعات را به کمک دستگاه بکس مونتاژ یا دمونتاژ کنید. با وجود اینکه دستگاه بکس وزن زیادی ندارد و سبک است، ولی به طور قطعی نگه داشتن و کار با آن در طولانی مدت منجر به خستگی و کوفتگی دست‌تان می‌شود. تازه این مثالی از ابزاری سبک وزن بود و ممکن است ابزار مورد استفاده وزن بسیار سنگین‌تری داشته باشد! ولی خوشبختانه دنیای ابزار مملو از ابزارآلات کاربردی و کارآمد است. بالانسر از جمله این ابزار کاربردی است که وظیفه‌ی نگه داشتن معلق ابزار و وسایل سنگین را به عهده دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با این ابزار نجات‌دهنده و کاربردش آشنا کنیم. با ابزارمارکت همراه باشید.

بالانسر چیست؟

با استفاده از بالانسر، دیگر نیازی نیست وزن ابزار را با دست تحمل کنید. این وسیله، ابزار شما را در یک ارتفاع مشخص نگه می‌دارد و به لطف طراحی قرقره مانند آن، به راحتی می‌توانید آن را به بالا و پایین هدایت کنید. البته لازم به ذکر است که بالانسر انواع و ظرفیت وزن مختلفی دارد، ولی در این مقاله قصد داریم به معرفی بالانسر فنری برای نگه داشتن ابزار یا بالانسر فنری نگهدارنده بپردازیم. بالانسر فنری به لطف فنر تعبیه شده در آن، وزن جسم را تحمل می‌کند و این زحمت را به طور کلی از روی شانه‌های شما بر می‌دارد تا با تمرکز کامل به کارتان بپردازید.

مشخصات فنی بالانسر چیست؟

  • ظرفیت وزن

مهم‌ترین پارامتر حین انتخاب بالانسر، قطعا ظرفیت وزن آن است. ظرفیت وزن نشان‌دهنده میزان تحمل بار بالانسر است و به صورت بازه مشخص می‌شود. قبل از انتخاب بالانسر حتما از وزن ابزار مورد نظرتان اطلاع داشته باشید تا بالانسر با ظرفیت وزن متناسب با ابزارتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر با دستگاه بکسی کار می‌کنید که وزن آن 2 کیلوگرم است، ظرفیت وزن 1.5 تا 3 کیلوگرم بالانسر بسیار مناسب شما خواهد بود. البته می‌توانید از بالانسری با حداکثر ظرفیت وزن 2 کیلوگرم نیز استفاده کنید، ولی در این صورت بالانسر شما همیشه باید در بیشترین حالت کشش فنر باشد که ممکن است دچار استهلاک فنر شود. حتما این نکته را به یاد داشته باشید که از ابزارآلات سبک‌تر یا سنگین‌تر از بازه ظرفیت بالانسرتان استفاده نکنید. این‌کار منجر به آسیب به بالانسرتان می‌شود و یا فنر همیشه در حالت جمع یا رها قرار می‌گیرد که عملا کاربرد و بازدهی بالانسر شما را از بین می‌برد. ظرفیت وزن هر بالانسر نسبت به مدل و برند آن بازه‌بندی متفاوتی دارد ولی به طور کلی از 0.5 کیلوگرم تا حتی بالای 120 کیلوگرم وجود دارد.

  • سیم بکسل

از دیگر پارامترهایی که حین خرید باید به آن توجه داشته باشید، طول و قطر کابل یا سیم بکسل است. طول کابل هر چه بیشتر باشد، شعاع و مساحت بیشتری را می‌توانید آزادانه حرکت کنید و از بالانسر استفاده کنید. طول سیم بکسل معمولا از حداقل 1 متر تا نهایت 2 متر است که البته این عدد می‌تواند در مدل‌های خاص صنعتی‌ بالانسر با ظرفیت وزن بالا، بیشتر نیز باشد. مشخصه دیگر سیم بکسل بالانسر، قطر آن است که نشان‌دهنده میزان استحکام کابل یا طناب بالانسر است. قطر سیم بکسل نیز معمولا بین 2.5 تا 5 میلی‌متر است. لازم به ذکر است که اگر سیم بکسل بالانسر شما طراحی مارپیچی داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

  • کشش یا فشار فنر

معمولا در همه بالانسرها، راهی برای تنظیم کشش فنر وجود دارد. در بعضی از بالانسرها برای تنظیم کشش باید با استفاده از آچار آلن و چرخش دنده اینکار را انجام داد و در بعضی دیگر نیز به وسیله پیچ تعبیه شده تنظیم کشش انجام می‌شود. البته مدل‌هایی در بازار وجود دارند که علاوه بر قابلیت تنظیم دستی، به طور اتوماتیک با اتصال ابزار به آن، میزان کشش فنر را تنظیم می‌کنند. یکی از قابلیت‌هایی که می‌تواند طول عمر فنر و امنیت شما را حین کار افزایش دهد، ویژگی قفل خودکار فنر حین کشش ناگهانی است. این قابلیت در هنگام کشش ناگهانی سیم بکسل، فنر را قفل می‌کند تا کابل جمع نشود.

اجزای تشکیل دهنده بالانسر چیست؟

یک بالانسر معمولا از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • بدنه

بدنه‌ی بالانسر معمولا از آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شود و استحکام کلی بالانسر را تامین می‌کند.

  • قرقره

قرقره‌ی بالانسر، محلی برای عبور سیم بکسل است و وظیفه‌ی هدایت و نگه‌داشتن ابزار را برعهده دارد. قرقره به دلیل فشارهای ناشی از سیم، از جنس آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شود تا مقاومت بالایی داشته باشد. از طرفی این قطعه به شکل لبه‌های شیار داره ساخته می‌شود تا سیم بکسل به راحتی از آن عبور کند.

  • فنر

فنر بالانسر، نیروی لازم برای بالا کشیدن و نگه‌داشتن ابزار در ارتفاع مشخص را تامین می‌کند.

  • سیم بکسل

سیم بکسل، ابزاری که به قلاب متصل می‌شود و وزن ابزار را تحمل می‌کند. جنس سیم بکسل معمولا از فولاد ضد زنگ است تا در برابر خوردگی مقاوم باشد.

  • قلاب

قلاب، محلی برای اتصال ابزار به بالانسر است. برخی از بالانسرها دارای قلاب‌های با قابلیت چرخش هستند که سهولت بیشتری در کار با ابزار را فراهم می‌کند.

  • دنده

از دیگر اجزا بسیار مهم در بالانسر، می‌توان به دنده اشاره کرد. این قطعه برای تعادل و ثبات ابزار نصب شده بر روی بالانسر کاربرد دارد. دنده معمولا از جنس فولاد، برنج یا آلومینیوم ساخته می‌شود و دوام بالای دارد. این قطعه به خوبی نیروی چرخشی را انتقال می‌دهد تا بالانسر عملکرد نرم و خوبی داشته باشد.

کاربرد بالانسر چیست؟

  • خط تولید، کارخانه‌ها و تعمیرگاه‌ها: در خطوط تولید که نیاز به استفاده‌ی مداوم از ابزارهای سنگین مانند دریل، بکس، پرچ‌کننده و ... وجود دارد، بالانسر باعث افزایش بهره‌وری و کاهش خستگی کارگران می‌شود.
  • صنایع خودروسازی: در کارگاه‌های تعمیر و تولید خودرو، برای نگه‌داشتن ابزارهایی مانند آچار بکس بالانسر استفاده می‌شود.
  • صنایع هوافضا: در این صنعت نیز برای نگه‌داشتن ابزارهای تخصصی و سنگین در حین کار بر روی بدنه‌ی هواپیما و موتور آن، از بالانسر استفاده می‌شود.
  • سایر کاربردها: علاوه بر موارد ذکر شده، از بالانسر در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، نجاری، قالب‌سازی و ... نیز استفاده می‌شود. هر جا که نیاز به نگه‌داشتن معلق ابزارهای سنگین وجود داشته باشد، بالانسر می‌تواند ابزاری کارآمد باشد.

نحوه استفاده از بالانسر

نحوه استفاده از بالانسرها بسیار ساده است. در این بخش مرحله به مرحله به نحوه استفاده از بالانسر می‌پردازیم تا به طور صحیح و اصولی از این ابزار کاربردی استفاده کنید:

  1. در ابتدا به یک پایه فلزی یا میله‌ای محکم و یک قابل نیاز دارید که بالانسر را به آن آویزان کنید.
  2. سپس هوک بالایی یا قلاب بالانسر را به قلاب روی میله متصل کنید. البته پیشنهاد می‌شود که در صورت وجود، از آویز پیشتیبانی بالا نیز استفاده کنید تا از ثبات مکان بالانسر اطمینان حاصل کنید.
  3. بعد از اتصال هوک یا قلاب بالا، نوبت به اتصال ابزار می‌رسد. ابزارهای صنعتی معمولا خودشان قلاب برای اتصال به بالانسر دارند ولی در صورتی که ابزار شما قلاب نداشت می‌توانید از تسمه‌های کمربندی به عنوان جایگزین استفاده کنید.
  4. بعد از اتصال ابزار به بالانسر، نوبت تنظیم فنر می‌شود. دقت کنید که حتما با توجه به وزن دستگاه، از ظرفیت وزن مناسب بالانسر استفاده کنید. سفت یا شل کردن فنر معمولا به وسیله پیچ تعبیه شده به طور دستی تنظیم می‌شود یا در بعضی مدل‌ها این عمل می‌بایست به کمک آچار آلن انجام شود. با چرخش ساعتگرد فنر سفت می‌شود و با چرخش معکوس نیز شل می‌شود. در صورتی که ابزار شما در هوا معلق بماند و به سمت بالا یا پایین نرود، بالانسر شما تنظیمات درستی دارد و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.
  5. در پایان کار برای جمع کردن بالانسر، با کمی کشیدن طناب بالانسر به سمت پایین و رها کردن آن، فنر، طناب را به سمت بالا می‌کشد و ابزار شما را به سمت بالا جمع می‌کند.

نکته: حتما به یاد داشته باشید که هرگز از بالانسر برای بلند کردن بار استفاده نکنید زیرا بعد از تخلیه بار، فنر رها می‌شود و احتمال آسیب به شما بسیار بالا است.

مزایای استفاده از بالانسر چیست؟

  • افزایش بهره‌وری و سرعت کار: با استفاده از بالانسر، دیگر نیازی به صرف انرژی برای نگه‌داشتن ابزار در دست نیست. در نتیجه، خستگی کمتری احساس می‌کنید و می‌توانید با سرعت و دقت بیشتری کار کنید.
  • کاهش خستگی و دردهای عضلانی: نگه‌داشتن ابزار سنگین برای مدت طولانی، باعث خستگی و دردهای عضلانی در ناحیه‌ی گردن، شانه و کمر می‌شود. بالانسر با نگه‌داشتن ابزار به جای دست شما، از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.
  • ارتقاء کیفیت نهایی محصول: خستگی دست، می‌تواند بر روی دقت و کیفیت کار شما تاثیر بگذارد. با استفاده از بالانسر، تمرکز بیشتری بر روی کار خود خواهید داشت و در نتیجه، کیفیت نهایی محصول نیز افزایش می‌یابد.
  • ارتقاء ایمنی کار: خستگی ناشی از نگه‌داشتن ابزار سنگین، می‌تواند منجر به کاهش تمرکز و بروز حوادث شود. بالانسر با کاهش خستگی، به طور غیرمستقیم، ایمنی کار را نیز ارتقاء می‌بخشد.
  • کاهش آسیب به دستگاه: استفاده از ابزارآلات سنگین، می‌تواند منجر به افتادن دستگاه و در نتیجه آسیب آن شود. از دیگر مزایای استفاده از بالانسر، نگه داشتن دستگاه است که به لطف این کار، حتی اگه دستگاه دها شود در هوا معلق می‌ماند و آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

کلام آخر مقاله بالانسر چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در این مقاله خواندید، بالانسر ابزاری کاربردی و نجات‌دهنده‌ی دستانتان در کار با ابزارهای سنگین است. این وسیله با نگه‌داشتن معلق ابزار، از خستگی و دردهای عضلانی جلوگیری کرده و به طور کلی، باعث افزایش بهره‌وری و سهولت در کار می‌شود. در بازار انواع مختلفی از بالانسر با ظرفیت‌های وزنی و طول سیم متفاوت وجود دارد. برای انتخاب بالانسر مناسب، بهتر است به وزن ابزاری که می‌خواهید با آن کار کنید و همچنین میزان فضایی که در اختیار دارید، توجه نمایید.

اگر قصد خرید بالانسر با انواع ظرفیت وزنی و قیمت مناسب دارید، می‌توانید به وبسایت ابزار مارکت مراجعه کنید و بالانسر مورد نیازتان را خریداری کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید