دستگیره هوشمند چیست و دستگیره دیجیتال چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

با گسترش تکنولوژی و هوشمند شدن تجهیزات خانه‌ها و اداره ها، یکی از جدیدترین محصولات ارائه شده در بازار دستگیره های درب دیجیتال است. اما اساسا دستگیره هوشمند چیست؟ کاربرد دستگیره دیجیتال و قفل هوشمند در کجاست و چه مزایایی دارد؟... با پیشرفت روزانه در ساخت و تولید ابزار و یراق آلات، حالا دستگیره و قفل‌های درهای ورودی و پنجره ها، به شکل بدون کلید و هوشمند، بیشتر و بیشتر رایج می‌شوند و می‌توانند گزینه‌ای عالی برای اکثر خانواده‌های کم و یا پر جمعیت باشند. دستگیره هوشمند یا قفل دیجیتالی یکی از محبوب‌ترین فناوری خانه‌های مدرن امروز بوده و مزایای زیادی را ارائه می‌دهند و به سرعت در حال جایگزین شدن در اکثر خانه ها و اداره ها هستند. آیا به دنبال افزایش سطح امنیت خانه یا دفتر خود هستید؟ ما اینجا هستیم تا در مورد این تکنولوژی سودمند یعنی دستگیره‌های هوشمند و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن صحبت کنیم.

 

دستگیره هوشمند چیست؟

دستگیره هوشمند یا دستگیره دیجیتالی درب، نوعی قفل درب اهرمی یا مستقیم با صفحه کلید است که به صورت دیجیتال عمل کرده و شکلی از ورود بدون کلید را فراهم می‌کند. با داشتن آن نیازی به استفاده از کلید فلزی فیزیکی یا حتی ریموت‌های قدیمی نیست. دستگیره هوشمند شامل قطعاتی به نام «محرک یا عملگر» است که پیچ یا زبانه را به یک موتور کوچک که کاملا داخل درب یا قاب پنهان شده است، متصل می‌کند.

موتور توسط یک ضربه الکتریکی کنترل می‌شود که ممکن است به روش‌های مختلفی مانند توسط یک کارت خوان الکترونیکی، توسط یک صفحه کلید یا توسط یک سنسور کنترل از راه دور بی‌سیم فعال شود. دستگیره هوشمند راهی جدید و فوق العاده برای افزایش امنیت و جایگزین کردن کلیدهای قدیمی و دستگیره های کلاسیک و سنتی با افزودن ویژگی‌های بیشتر مدرن‌سازی در خانه و اداره مانند قفل کردن یا باز کردن درب از راه دور است. بهترین دستگیره‌های هوشمند خانه شما را از هر لحاظ و با چندین روش متنوع (که به هیچ عنوان در دستگیره های معمولی و کلاسیک وجود ندارد) ایمن‌تر می‌کند. این قفل‌ها نه تنها اجازه ورود بدون استفاده از کلید را می‌دهد، بلکه می‌توانند رفت و آمد را نیز ردیابی کند و حتی در برخی مدل های آنها، برای باز و بست درب نیازی به دست، لمس و فشار توسط کاربر هم ندارند.

 

مزایای دستگیره های هوشمند چیست؟

دستگیره هوشمند مزایای زیادی داشته که در واقع در چند جمله امکان خلاصه کردن این ویژگی ها وجود ندارد. طراحی شیک و ویژگی‌های مدرن یا پیشرفته این دستگیره‌ها به شما این امکان را می‌دهد که ملک خود را از راه دور و از هر کجای دنیا کنترل کنید. در ادامه به مهم‌ترین مزایای این ابزارهای هوشمند اشاره می‌کنیم.

 

 

ایمنی بالا در استفاده از دستگیره هوشمند

سیستم‌های خودکار دستگیره‌های هوشمند را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که درب ها را فقط در صورت فراموش کردن رمز، در زمان‌های مشخصی در طول روز، برای اشخاصی مشخص و تعیین شده و یا در بسیاری از روش های دلخواه طبق سلیقه کاربر قفل و باز کند. برنامه‌های نظارت از راه دور می‌تواند به شما این امکان را بدهد که از گوشی هوشمند خود برای مشاهده درب باز شده استفاده کنید و آن‌ها را از هر کجای دنیا قفل کنید. به عنوان ادمین Admin می‌توانید به هر شخصی که مورد تاییدتان است اجاز ورود بدهید.

در دستگیره های هوشمند امکان هشدار صوتی و آلارم برای دسترسی سریع به آتش نشانی و نیروی پلیس، در صورت بروز شرایط اضطراری در زمان دوری از خانه فراهم است. با تلاش های مشکوک دزدان و سارقان برای شکستن قفل و یا تلاش برای ورود بدون مجوز این امکان فعال می‌گردد.

اکثر دستگیره دیجیتال های با فناوری رمز عبور، دارای فانکشن عدم حدس رمز و Pin Code توسط افراد متفرقه هستند. تاچ پد اسمارت این ابزارها با تکنولوژی هوشمند برای هر کاربر یک رمز یونیک تعریف می‌کند و امکان شکسته شدن امنیت خانه و اداره را توسط افراد خارجی می‌گیرد. به طور خلاصه، اولویت یک و مهم در دستگیره هوشمند، امنیت کامل و عالی آنها برای راحت‌تر کردن سبک زندگی و کار است. با کمک مزایای پیشرفته و گزینه‌های امنیتی موجود قفل دستگیره‌ها می‌توانید رویاهای خود را در مورد سیستم‌های امنیتی مشاهده کنید.

 

 

مدرن بودن دستگیره دیجیتال

یکی دیگر از مزایای دستگیره‌های دیجیتالی، امکان اتصال به شبکه اینترنت Wi-Fi، بلوتوث، اپلیکشین و گوشی موبایل هوشمند است. این فناوری ضمن امنیت هوشمند، امکانات بسیاری را جهت کار راحت به شما می‌بخشد.

یک: با اتصال به گوشی یا اینترنت، دیگر مشکل گم کردن کلید مکانیکی دستگیره های قدیمی وجود نخواهد داشت. هیچ کس نمی‌تواند کلیدها را بدزدد و شما کلیدی را گم نخواهید کرد. همچنین به دست آوردن نقاط دسترسی برای مزاحمان چالش برانگیز خواهد بود. این به آن معنی است که خانه شما در برابر دزدان و مزاحمان بسیار ایمن است؛ زیرا نیاز شما به کلیدهای سنتی را کاهش می‌دهد.

دو: از طرف دیگر اپلیکیشن‌های مدرن تضمین می‌کند که خانه و اموال شما همیشه تحت کنترل شما است، زیرا مهم‌ترین هشدارها و اعلان‌های مختلف امنیتی را ارائه می‌دهند. اپلیکیشن موبایل متصل شده به دستگیره هوشمند، شما را در مورد هر گونه رویدادهای ویژه دیگر مربوط به ورود و خروج افراد نیز مطلع کند. گزارش و Log تمامی کسانی که از درب در یک بازه زمانی خاص استفاده کرده‌اند وجود دارد و می‌توان آنها در گوشی، تبلت و یا کامپیوتر مشاهده کرد.

 

 

سهولت استفاده از دستگیره الکترونیکی

یکی از ضروری‌ترین مزایای این دستگیره‌های هوشمند، سهولت در نصب و استفاده از آن‌ها است. کلیدهای فیزیکی مانند کلیدهای فلزی، کارت‌های مغناطیسی یا ریموت‌های دستی می‌تواند گم شود یا آسیب ببیند یا استفاده از آنها برای افراد مسن و کودکان همیشه ساده نباشد. یکی از مزایای چشمگیر دستگیره‌های هوشمند، استفاده آسان از آن برای هر قشر و گروه سنی است.

قفل دیجیتالی این دستگیره‌ها بدون کلید فیزیکی، به راحتی با یک لمس ساده اثر انگشت، تشخیص چهره، وارد کردن رمز یا حتی با اپلیکیشن گوشی، باز می‌شود. از این رو دیگر نیازی نیست نگران گم شدن یا فراموش کردن کلیدهای خود توسط افراد خانواده باشید. در صورت لزوم، کدهای ورودی یا اثر انگشت را می‌توان به سرعت و به راحتی توسط کاربر و ادمین تغییر داد؛ در حالی که تغییر قفل‌ها و کلیدهای فیزیکی فقط به دست کلیدساز امکان‌پذیر است.

 

 

قابلیت کنترل از راه دور در دستگیره هوشمند درب

برنامه‌های هوشمند موبایل و تبلت مثل اپلیکیشن App ها به زندگی شما می‌آید تا جریان زندگی را تا حدامکان ساده و آسان کند. از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند خود می‌توانید از هر نقطه به دستگیره درب هوشمند و ملک خود دسترسی داشته باشید. اگر کسی پشت در خانه مانده باشد، در حالی که شما راه زیادی تا رسیدن به منزل دارید، به راحتی می‌توانید در ورودی را باز کنید و به راحتی به آن‌ها اجازه ورود دهید. این اپلیکیشن‌های مدرن دارای بالاترین سطح امنیت هستند.

دستگیره هوشمند با ارائه کنترل از راه دور بر درب ورودی، از هر نقطه و راه‌های آسان و بدون کلید برای باز کردن و قفل کردن درب، یکی از بهترین راه‌کار‌های ارتقا خانه‌های هوشمندی است که می‌توانید انجام دهید. با موبایل هوشمند می‌توان مثل یک ریموت کنترل دستگیره دیجیتال را از راه دور باز و یا قفل کرد و در برخی مدل ها حتی امکان دیدن شخصی که زنگ زده پشت درب وجود دارد. به این صورت که دوربین روی دستگیره درب از شخص عکس گرفته و آن را برای شما روی گوشی می‌فرستد و شما ار راه دور می‌توانید اجازه باز شدن درب و ورود را صادر کنید.

 

 

ظاهر زیبای دستگیره درب هوشمند

دستگیره درب دیجیتال تنها به دلیل قدرت و امکانات آن قابل توجه نیست. بلکه طراحی شیک و طیف وسیعی شکل های گوناگون و رنگ های متنوع و شیک آن جلوه‌ای تازه به درب خانه و محل کار می‌دهد. به این ترتیب درب ورودی شما را علاوه بر امنیت، ظاهر بسیار زیبایی پیدا می‌کند و به خانه یک روح و چهره مدرن می‌بخشد.

شکل و ظاهر دستگیره هوشمند درب، در سبک‌ها و طرح‌های متنوعی عرضه می‌شود. از مدل های بدون دسته اهرمی و کوچک گرفته تا مدل های بزرگ با اهرم و صفحه اسمارت تاچ که به لحاظ زیبایی و چشمنوازی آن، اصلا جای نگرانی در آنها وجود ندارد. زیرا به دلیل تنوع بالای ظاهری دستگیره‌های هوشمند، آن‌ها با هر نوع دکوراسیونی که دارید، چه کلاسیک و سنتی و چه لوکس و مدرن، منطبق می‌شوند.

 

انواع دستگیره درب هوشمند الکترونیکی

آیا می‌خواهید از فناوری هوشمند در خانه و سیستم امنیتی خود استفاده کنید؟ خوشبختانه این محصولات انواع مختلفی در ظاهر، نوع کاربری و امکانات و فناوری هوشمند دارند که زندگی شما را راحت‌تر و امن‌تر می‌کند. در ادامه به معرفی انواع دستگیره هوشمند می‌پردازیم. تمامی این مدل‌ها در فروشگاه ابزار مارکت فراهم بوده و بهترین مدل ها برای پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف خانه‌ها و اداره ها با ویژگی‌ها و ساختار خاص خود را می‌توانید در این فروشگاه جستجو کنید. از جمله انواع دستگیره دیجیتال درب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگیره هوشمند اثر انگشتی
  • دستگیره هوشمند رمزی (پین کد)
  • دستگیره هوشمند کارتی
  • دستگیره هوشمند بدون دستگیره و دسته‌دار
  • دستگیره هوشمند فشاری و کششی
  • دستگیره هوشمند ریموتی

هر کدام از این دستگیره‌های هوشمند دیجیتال کاربردهای مشابه و در عین حال قابلیت‌های متفاوتی را ارائه می‌کند اما لازم به ذکر است که اکثر دستگیره های دیجیتال درب با چند روش ترکیبی ارائه می‌شوند و معمولا حداقل 2 روش باز و بست قفل را دارا هستند. ضمن اینکه فاکتور متفاوت بعدی در تعداد کاربرانی است که می‌شود برای یک دستگیره هوشمند تعریف کرد. مثلا برخی مدل های تنها تا 10 کاربر مختلف را شناسایی می‌کنند اما دستگیره‌های جدیدتر و حرفه‌ای تر می‌توانند تا 300 نفر کاربر جداگانه (به طور مثال 100 پین کد + 100 اثر انگشت + 100 کارت مغناطیسی) را ذخیره کنند.

 

دستگیره درب دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

دستگیره درب دیجیتال با توجه به نوع فناوری که دارد، به این صورت کار می‌کند که ابتدا از کاربر می‌خواهد یک کد پین (رمز عبور)، یا اثر انگشت یا کارت مغناطیسی که از قبل برایش تعریف شده را ارائه دهد. رمز عبور توسط صفحه شماره گیر، اثر انگشت در قسمت سنسور انگشت و کارت مغناطیسی نیز جلوی قسمت و سنسور تشخیص کارت گرفته می‌شود. از آن جایی که قفل دیجیتالی بوده، دارای منبع تغذیه است. در صورت وارد کردن صحیح پارامتر خواسته شده، زبانه درب توسط موتور جدا شده و به کاربر اجازه می‌دهد درب را باز کند.

گاهی باید اهرم و دکمه‌ای را به سمت پایین فشار داد و گاهی خود قفل دیجیتال با موتور داخلی این کار را خواهد کرد و نیازی به استفاده از نیرو و انگشت اضافه برای باز کردن درب نیست. بعد از عبور شخص نیز درب به طور خودکار قفل می‌شود. این فناوری در دستگیره هوشمند به قفل اتوماتیک یا Auto Lock معروف است. از جمله معروف ترین طراحی های تکنولوژی باز و بست خودکار در دستگیره های دیجیتال درب می‌توان به برند سامسونگ Samsung و شیوه باز و بست Push-Pull این کمپانی اشاره کرد که باز کردن و بستن درب را برای تمام قشرهای پیر و جوان و کودک، در شرایط مختلف عادی و اضطراری بسیار آسان و ایمن کرده است.

 

 

کدهای ورودی در صفحه کلید دیجیتال قابل تنظیم هستند. صفحه کلید بعضی از دستگیره‌های دیجیتالی درب، به شما این امکان را می‌دهند که چندین کد پین را همزمان برنامه‌ریزی کنید. با این حال، بعضی فقط یک کد برنامه ریزی شده را می‌پذیرند. در برخی مدل های دستگیره هوشمند فناوری به هم ریختن کد و اعداد روی صفحه کلید هم وجود دارد. به این صورت که صفحه کلید اسمارت و هوشمند هر بار جای عددها را تغییر می‌دهد و این امکان باعث می‌شود کسی که  کنار شماست نتواند رمز شما را حدس بزند. و یا اینکه شخص دیگری نتواند از روی اثر و لکه به جا مانده از انگشت دست شما روی صفحه کلید، رمز عبور را وارد حدس بزند و وارد کند.

 

مهمترین دلایل استفاده از دستگیره درب هوشمند

بعد از اشاره به این امکانات دستگیره هوشمند درب ورودی، طبیعتا نیازی به دلایل استفاده از دستگیره هوشمند نیست. اما طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و امن این یراق آلات با جلب رضایت کامل کاربران و مشتریان باعث شده ذکر برخی از امکانات خاص دستگیره های هوشمند خالی از لطف نباشد. بعضی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • ورود بدون کلید برای راحتی کاربر
  • گزینه شناسایی اثر انگشت شخصی یا چهره
  • تنظیم نامحدود رمزهای یک‌بار مصرف
  • تعیین محدودیت زمانی برای اعتبار رمز
  • امکان شارژ با Micro-USB و داشتن منبع اضطراری
  • اعلان‌های صوتی و آلارم هشدار سرقت، آتش سوزی و حریق، ورود بدون مجوز
  • نصب راحت روی تمام درب های شیشه ای، چوبی، فلزی و ضد سرقت
  • منعطف با هر ورود و خروج و اعلام به ادمین
  • باز کردن و قفل اتوماتیک زبانه بدون نیاز به دست
  • داشتن دوربین و عکس گرفتن از شخص وارد شونده
  • داشتن زنگ هوشمند روی دستگیره
  • امکان تنظیم امنیت ورود و عدم ورود (حتی با کارت و رمز)
  • داشتن تنظیمات شب بند و حریم خصوصی (بدون اجازه به ورود افراد در شب یا جلسه های خصوصی)
  • ضدآب بودن و عمر مفید طولانی
  • گیر انداختن دزد و سارق با فناوری قفل مخفی و بدون آگاهی فرد وارد شده
  • قابل راه‌اندازی و استفاده با اینترنت، وای فای و اپلیکیشن گوشی همراه
  • قابلیت کنترل با دسترسی‌های مختلف
  • امکان اتصال به مراکز پلیس، آتش نشانی، اورژانس و...
  • تنوع در استفاده برای مکان‌های عمومی مانند دفاتر ادارات، هتل ها، مهمان سراها، خانه، اتاق‌های شخصی و...

 

هزینه دستگیره هوشمند

بعضی از دستگیره‌های هوشمند محبوب‌تر از سایر قفل‌ها هستند. به عنوان مثال، دستگیره هوشمند دسته‌دار به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و کاربری راحت‌تر، محبوب‌تر است. خوب است که امنیت خانه خود را با کمترین قیمت افزایش دهید. باید مطمئن شوید که دستگیره هوشمند گران قیمت درب به درستی کار کند.

بودجه شما چقدر است؟  برای هر مقدار بودجه، طیف مناسبی از دستگیره هوشمند در سایت ابزارمارکت موجود است. بنابراین می‌توانید بر اساس هزینه و نیاز خود دستگیره دیجیتال را انتخاب کنید. عوامل مختلفی بر قیمت انتخاب شما تاثیر می‌گذارد، فاکتورهایی مانند:

  • برند انتخابی دستگیره هوشمند
  • ویژگی‌های خاص دستگیره هوشمند
  • سطح امنیت دستگیره هوشمند درب
  • تنوع امکانات ارائه شده

شما حتی می‌توانید یک دستگیره هوشمند اهرمی را با کمترین قیمت بازار خریداری کنید، اما سایر دستگیره‌های درب هوشمند با ویژگی‌های پیشرفته قیمت‌های بالاتری دارند. 

 

 

دستگیره دیجیتال یک راه حل آسان برای بعضی از مشکلات رایج است. هنگام خروج در منزل را قفل نکرده‌اید؟ یا فراموش کردید که خدمات نظافتی شما امروز می‌آید؟ فرزندتان کلیدش را گم کرده است؟ آیا دستان شما پر است و نمی‌توانید کلید را پیدا کنید؟ مهمان صمیمی شما زودتر از شما رسیده و پشت در مانده است؟ دستگیره هوشمند تمام این مشکلات و موارد دیگر را حل می‌کند.

در این مقاله از اینکه دستگیره هوشمند چیست؟ گفتیم. به کمک دستگیره هوشمند می‌توانید یک خانه امن و زندگی و کار مدرن را تجربه کنید. استفاده از این دستگیره دیجیتال درب یک راه بهرمندی از دنیای پیشرفته بوده و برای خرید دستگیره هوشمند با بهترین کیفیت، گارانتی رسمی و مشاوره تخصصی رایگان می‌توانید به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید