تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری چیست؟

جوشکاری یکی از بهترین روش‌های اتصال فلزها به یکدیگر در صنعت است و سیم جوش و الکترود از ابزارهای مهم مورد استفاده در جوشکاری هستند. اما فرق سیم جوش و الکترود جوشکاری در چیست؟ این مطالب برای درک بهتر شما در مورد تفاوت بین سیم جوش والکترود جوشکاری گردآوری شده است. اگر در انتخاب ابزار، دستگاه و لوازم مصرفی و جانبی برای پروژه و کار خود سردرگم هستید همراه ما باشید. این مقاله هر آن چه را که باید در مورد مقایسه سیم جوش و الکترود جوشکاری بدانید را برای شما بیان می‌کند. در ابتدای کار بهتر است تعریف استانداردی از الکترود جوشکاری و سیم جوش داشته باشیم.

 

آشنایی بیشتر با ویژگی های الکترود جوشکاری

در بررسی تفاوت بین سیم جوش و الکترود جوشکاری بد نیست ابتدا با هر دو مورد بیشتر آشنا شویم. زیرا الکترود جوش و سیم جوش مفاهیم کاملا متفاوتی هستند. الکترود جوشکاری قوسی معروف که در تمام خانه ها و کارگاه ها با دستگاه اینورتر جوش استفاده می‎‌شود، نوعی کالای و میله مصرفی در جوشکاری است که از میله‌های باردار الکتریکی برای جوش دادن فلزات به یکدیگر استفاده می‌کند.

الکترود جوش MMA به طور کلی از یک پوشش و یک هسته جوش تشکیل می‌شود. هسته جوش یک میله فلزی جامد است که در حین جوشکاری به عنوان یک رسانا عمل می‌کند تا جریان برق جوش را هدایت کرده و بین آن و سطح کار، قوس الکتریکی ایجاد نماید. این قوس، فلز و پوشش الکترود را ذوب می‌کند و در نهایت ترکیب مواد اتصال دهنده روی فلز با حرارت بالا شکل می‌گیرد. پوشش برای محافظت در حین جوشکاری، عملیات متالورژیکی و بهبود عملکرد فرآیند جوشکاری استفاده می‌شود. الکترودها عمدتا برای جوشکاری قوس دستی استفاده می‌شوند و جوشکاری با الکترود یک روش محبوب از جوشکاری است؛ زیرا یادگیری آن به اندازه انواع دیگر دشوار نیست و می‌توان آن را به سرعت انجام داد.

الکترود جوشکاری قوسی با توجه به نوع، جنس میله، جنس پوشش، سایز و اندازه مدل‌های متفاوتی دارد و بنا به نوع فلز و جنس قطعه کاری باید مدل درست آن را انتخاب کرد. از معروف ترین الکترودهای جوشکاری می‌توان به الکترود 6013 و الکترود 7018 اشاره کرد. ضمن اینکه قطر و سایز الکترود جوش نیز با توجه به آمپراژ خروجی، قدرت ذوب دستگاه و سبک و سنگین بودن فلز جوشکاری انتخاب می‌گردد.

 

مزایای استفاده از الکترود جوشکاری

در بیان تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری از مزایای اصلی آنها نیز باید گفت. حسن استفاده از الکترود در جوشکاری MMA این است که یادگیری آن در مقایسه با سایر انواع جوشکاری مانند جوش گازی میگ MIG یا تیگ TIG نسبتا آسان‌تر است. شما به تجهیزات تخصصی زیادی نیز نیاز ندارید و فقط یک دستگاه و یک انبر اتصال و انبر جوش الکترود و تعدادی الکترود مصرفی تمام چیزی است که برای شروع باید داشته باشید. مزیت دیگر سرعت آن است؛ شما می‌توانید از جوش قوسی برای جوش دادن سریع قطعات به یکدیگر در مدت زمان کوتاهی استفاده کنید. این امر آن، نوع جوش الکترودی را برای پروژه‌های بزرگی که باید با سرعت به پایان برسد یا برای تعمیر مواردی مانند لوله‌ها یا مخازن که ممکن است فرصت صرف وقت کافی را نداشته باشید، ایده‌آل می‌کند. موارد زیر از دیگر مزایای الکترود جوشکاری هستند:

  • الکترود جوش برای ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و فلز نیازی به منبع تغذیه اضافه ندارد.
  • جوشکاری با الکترود سریع‌تر از دیگر روش‌های جوشکاری سنتی است و برای پروژه‌های خانگی و کارگاهی کوچک و بزرگ ایده‌آل است.
  • جوشکاری با الکترود گرمای کمتری در مقایسه با سایر روش‌های جوشکاری تولید می‌کند و احتمال آسیب رساندن به فلز در حال جوش را کاهش می‌دهد.
  • الکترود جوش خطر کمتری در تاب دادن به فلز دارد و از اعوجاج فلز در حال جوش جلوگیری می‌کند.
  • جوش الکترود را می‌توان روی انواع فلزات آهنی و غیر آهنی از جمله آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و چدن استفاده کرد.
  • هزینه نگهدارای و مصرفی پایین‌تری دارد.
  • دستگاه و تجهیزات آن نسبت به جوش گازی ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند.
  • راندمان کاری بالاتری دارد.

 

معایب استفاده از الکترود جوشکاری

برای پرداختن به فرق سیم جوش و الکترود جوشکاری می‌توان به نقطه ضعف های جوشکاری با الکترود هم اشاره کرد. بزرگترین نکته منفی جوش الکترود این است که به اندازه سایر روش های جوشکاری صنعتی مانند جوشکاری آرگون و جوشکاری دی اکسید کربن دقیق نیست. این به آن معنی است که در هنگام استفاده از این روش، امکان اشتباهات بالاتری وجود دارد. یکی دیگر از معایب این است که جوش‌های الکترود به دلیل تمایل به ایجاد پاشش و به دلیل خروجی حرارت زیاد، در پایان فرآیند به تمیز کردن بیشتری در مقایسه با انواع دیگر نیاز است.

در نهایت از آن جایی که الکترودها در اندازه‌ها و قدرت‌های متفاوتی تولید می‌شوند، همه‌ی آنها همیشه برای تمام پروژه‌های خاص مناسب نیستند و ممکن است برای به دست آوردن نتایج دلخواه شما به چیزی قوی‌تر از آن چه که یک الکترود ارائه می‌کند، نیاز داشته باشید.

 

آشنایی بیشتر با ویژگی های سیم جوش

در ادامه مبحث فرق سیم جوش و الکترود جوشکاری، به سیم جوش می‌رسیم. سیم‌های جوشکاری نوعی رشته سیم فلزی بلند و باریکی هستند که معمولا به دور قرقره‌های کوچک و بزرگ پیچیده می‌شوند. سیم جوش عمدتا برای روش‌های جوشکاری مانند میگ/مگ MIG/MAG کاربرد دارد. یعنی همان جوش با گاز محافظتی دی اکسید کربن CO2 که به جوشکاری محافظ گاز، جوشکاری الکتروسرباره و جوش گازی نیز معروف است. سیم جوشکاری در بحث تفاوت بین سیم جوش و الکترود جوشکاری دارای نرخ رسوب‌گذاری بالاتر و سرعت جریان سریع‌تری است.

 سیم جوش به دو دسته شامل سیم جوش با هسته شار و سیم جوش با هسته جامد تقسیم می‌شود. عملکرد آن عمدتا پر کردن فلز یا هدایت جریان جوش به طور همزمان است. علاوه بر این، گاهی اوقات از سیم جوش با هسته جامد برای هدایت درز جوش روی عناصر آلیاژی استفاده می‌شود. همچنین سیم‌های با هسته شار خود محافظ نیز در اکسید زدایی و نیترات زدایی در طول فرآیند جوشکاری نقش اساسی دارد. در جوشکاری نوع میگ، سیم جوش بر روی یک دستگاه به نام وایرفیدر Wire Feeder یا دسته تورچ جوشکاری نصب می‌گردد و بنا به نیاز کاربر با سرعت متفاوت به محل جوشکاری تزریق می‌شود.

 

مزایای استفاده از سیم جوش

کاربرد سیم جوش هم مثل الکترود در اتصال دو یا چند فلز است و همچین برای درز گیری و پرکردن نیز به کار می‌رود. اما به دلیل تفاوت در کاربردی، مزایای استفاده از سیم جوش نسبت به الکترود به شرح زیر است:

  • سیم جوش دارای جریان قوس پایدارتری است.
  • دارای حجم کم سرباره و سطوح پاشش کم است، زیرا جوشکاری با سیم جوش دارای سرعت بالایی است و توسط جریان انرژی ورودی و نحوه جوشکاری می‌توان پاشش را کنترل کرد.
  • تولید گازهای سمی و آلوده کننده در آن از الکترود کمتر است.
  • دیوتی سایکل یا چرخه کاری جوش در آن سرعت بالاتری دارد و به 100 درصد میل می‌کند.
  • فرآیند جوشکاری در این روش به گونه‌ای است که می‌توان در هر جایی آن را انجام داد.
  • راندمان رسوب گذاری بالایی دارد و میزان رسوب کمی تولید می‌کند.
  • می‌تواند در جریان و آمپراژ بسیار بالایی کار کند.
  • فرآیند جوشکاری با سیم امکان این را دارد که با دو وضعیت خودکار و نیمه خودکار انجام شود.
  • نرخ تولید و ساخت اتصال با سیم جوش و در نهایت راندمان کاری با آن از الکترود بیشتر است.

 

معایب استفاده از سیم جوش

هر چند که سیم جوش بسیار پر قدرت و برای برخی کارها در جوشکاری صنعتی ایده آل است اما در بررسی تفاوت بین سیم جوش و الکترود جوشکاری متوجه می‌شویم که این کالا در کنار مزایای زیادش، معایبی هم دارد:

  • نیاز به هزینه بالاتر در مقایسه با الکترود جوشکاری دارد.
  • برای خنک شدن نیاز به یک سیستم خنک کننده سریع دارد که این خود بیان‌گر هزینه بیشتری است.
  • دقت و ظرافت بالایی ندارد و آسیب پذیری آن بیشتر است.
  • در برخی نقاط تنگ و دشوار، سختی و پیچیدگی خاصی را به همراه دارد.
  • نیاز به ادوات و تجهیزات خاص و معمولا گران قیمت تری دارد.
  • نصب آن در برخی دستگاه های مخصوص سیم جوش نیازمند تجربه و دانش فنی است.

در عکس زیرT نمونه ای از نکات و چالش های نصب سیم جوش در یک وایر فیدر دستگاه جوشکاری میگ MIG را مشاهده می‌کنید.

 

تفاوت جوشکاری با سیم جوش و جوشکاری با الکترود در چیست؟

با بررسی تعاریف، مزایا و معایب هر دو ابزار، اکنون درک بهتری از مقایسه سیم جوش و الکترود جوشکاری دارید. در جوشکاری، نوع فلز و همین طور نوع پروژه کاری در انتخاب بین سیم جوش و الکترود جوشکاری بسیار تعیین کننده است. جوشکاری با الکترود مقرون‌به‌صرفه‌تر است، اما جوشکاری با سیم جوش با اینکه هزینه بیشتری دارد؛ اما در نهایت جوش با کیفیت‌تری را با سرعت بیشتر ارائه می‌دهد. همچنین الکترود جوشکاری ضمن فرآیند با تولید گاز، محیط کار را آلوده می‌کند اما در جوشکاری با جوش سیم از آلودگی خبری نیست و سالم‌تر است.

سیم جوش منجر به جوشکاری خودکار، بهبود اتوماسیون تولید و انجام یک جوشکاری استاندارد می‌شود و چرخه کاری آن نزدیک به 100 درصد است. جوشکاری قوس دستی عمدتا به سطح عملیات جوشکار بستگی دارد و چرخه کاری آن معمولا بیش از 60 درصد نخواهد بود. به طور کلی تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری آنقدر بنیادین و زیاد است که تمام تجهیزات و دستگاه جوش، انبرها و دسته و... را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

سیم جوش بهتر است یا الکترود جوشکاری؟

با توجه به بیان فرق سیم جوش و الکترود جوشکاری، در نهایت فقط شما هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع جوش مناسب نیاز و اهداف شما است، بنابراین قبل از دادن تعهد به کار و انجام آن، برای بررسی نهایی و تصمیم گیری در مورد روش انتخابی، کمی زمان بگذارید و بررسی کنید.

در واقع تفاوت این دو کالا آن قدر زیاد است که نمی‌توان گفت الکترود جوش بهتر است یا سیم جوشکاری؟ چرا که موارد استفاده و جایگاه این دو کاملا به نوع کاربری، نوع جوش و نوع دستگاه جوشکاری ارتباط دارد. به عبارت بهتر، الکترود جوشکاری و سیم جوش جایگزین یکدیگر نیستند، بلکه ابزاری مصرفی و جانبی هستند در نوع جوش خود مصرف دارند و انتخاب آنها به کاربر و دستگاهی که دارد مربوط می‌شود.

 

 

در این مقاله به تمام موارد فرق سیم جوش و الکترود جوشکاری پرداختیم به این امید که درک و دید بهتری از تفاوت بین سیم جوش و الکترود جوشکاری به شما بدهیم. اکنون به راحتی با توجه به نوع کار خود می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. ابزار مارکت به عنوان مرجع ابزار ایران برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه و داشتن یک خرید هوشمندانه در کنار شما خواهد بود تا بتوانید براحتی در سایت و فروشگاه آنلاین به خرید الکترود جوش و سیم جوش بپردازید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید