معرفی کاتر و انواع تیغ کاتر

در بازار ابزارهای زیادی برای برش دستی وجود دارد؛ یکی از این محصولات کاتر است. اما براستی کاتر چیست؟ آیا تنها همین نوع کلاسیکی که همه با آن آشنایی داریم به عنوان کاتر شناخته می‌شود؟ انواع کاتر کدامند؟ برای برش دادن کاغذ، موکت، لمینت و پلاستیک می‌توان فقط از یک مدل کاتر استفاده کرد؟ آیا کاترها کاربرد متفاوتی دارند و یک مدل خاص برای برش برخی مواد خاص است؟ انواع تیغه کاتر چیست؟ سایز و ضخامت تیغه کاترها باهم فرق می‌کند؟ روش درست تعویض تیغه کاتر چگونه است؟ و خلاصه اینکه چگونه می‌توان یک کاتر خوب خرید؟.... تمام این سوالات ممکن است در یک پروسه به ظاهر ساده انتخاب و خرید کاتر برای خریدار پیش بیاید. در مطلب زیر به تلاش برای رسیدن به جواب آنها پرداخته‌ایم.

 

کاتر چیست؟

کاتر، تیغ موکت بر، دسته تیغ یا تیغ کاتر که در انگلیسی به آن Cutter یا Cutter Knife گفته می‌شود، ابزاری آشنا برای بریدن، خط اندازی، طراحی، تیز کردن انواع جسم با جنس‌های مختلف است. از کاتر با توجه به نوع کاربری و قدرت آن برای برش یک ورق کاغذ، پلاستیک، چوب، پارچه، پلکسی، لمینت و طلق و ... بصورت مستقیم یا گرد، خط اندازی روی سطوح و ایجاد خطوط راهنمای برش روی قطعه کار قبل از زدن برش اصلی، تیز کردن قلم های چوبی، طراحی و برش دقیق در مجسمه سازی، ماکت سازی، پرداخت کاری و اصلاح لبه و گوشه قطعات، بسته بندی و پکیجینگ کارتن و بسته ها در خطوط تولید و مونتاژ، فرشبافی، لحاف دوزی، موکت بری و ... استفاده می‌گردد. معمولا مهمترین خصوصیت یک کاتر در میان کاربران میزان تیز بودن تیغه آن است، اما این تنها نکته قابل توجه در یک دسته تیغ کاتر نیست. کارایی و راندمان برش یک کاتر به چند عامل بستگی دارد که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

 

 

بطور کلی یک کاتر دارای دو قسمت اصلی بدنه (دسته) و تیغه است. در اکثر کاترها و در هر مدلی، این 2 بخش ساختمان اصلی تیغ کاتر را تشکیل می‌دهند و تفاوت هر مدل در نوع ساختار و شکل، طرح بدنه، کاربری متفاوت و البته قدرت برش و اجناس قابل برش دیده می‌شود. دسته ی کاتر یا فلزی و از جنس آلومینیوم، تیتانیوم، استیل و فولاد، روی، زینک و ... بوده و یا از پلاستیک پلی پروپیلن و پلاستیک فشرده نشکن مثل ABS ساخته می‌شود. تیغه کاتر اما در تقریبا همه موارد، جنس فلزی از فولاد و آلیاژهای فولادی مثل استیل داشته و با برندگی بالا و ضد زنگ ساخته می‌شود. تیغه کاتر -که به طور دقیق‌تر در بخش انواع تیغه کاتر به آنها خواهیم پرداخت- در 2 رنگ مشکی و براق روشن وجود دارد و بنا به نوع کاربری، در سایز، ضخامت و اشکال و حالت‌های متنوعی تولید می‌شود.

 

 

انواع کاتر

جذاب ترین بخش ماجرا در مورد کاتر به انواع آن برمی‌گردد. از آنجا که این ابزارهای برشی دستی در سایزها و انواع زیادی ساخته می‌شوند، تقسیم بندی کاتر به دو روش کلی صورت می‌گیرد؛ یک دسته بر اساس شکل و فرم و ساختار بدنه مثل کاتر ساده، کاتر اتوماتیک، مینی کاتر، کاتر گرد بر، کاتر تیغه گرد و ... بوده و دسته بعدی انواع کاتر بر اساس نوع کاربری و جنس قابل برش مثل کاتر موکت بر، کاتر چند کاره، کاتر پلکسی بر، کاتر طراحی، کاتر پیتزا بر، کاتر کاردک و شیشه پاک کن و غیره ... است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

 

 

انواع کاتر بر اساس ساختار بدنه

 

کاتر ساده تیغه ثابت و کاتر ساده تیغه متحرک

شناخته‌شده‌ ترین نوع کاتر مدل کاتر ساده یه به انگلیسی Utility Knife است که عنوان قدیمی‌ترین مدل تیغ کاتر را نیز یدک می‌کشد. یک عدد دسته معمولی پلاستیکی یا فلزی که یک تیغه بصورت ریلی در داخل آن قرار دارد شکل معروف کاترهای کلاسیک بوده و نوع اولیه و بسیار قدیمی این کاترها یک تیغه ثابت داشتند؛ اما کاتر تیغه متحرک، همین کاترهای محبوب امروزی است که دارای یک گیره تنظیم بوده و می‌تواند بصورت اسلایدی و ریلی میزان بیرون آمدن نوک تیغه از دسته را تنظیم کند. زمان خرید یک کاتر معمولی متحرک، غیر از توجه به جنس ساخت بدنه، باید به سایز کاتر که بصورت کاتر کوچک، کاتر بزرگ و کاتر فوق بزرگ تولید می‌شود توجه کرد. این سایز در قدرت برش بسیار تاثیر داشته و به همین ترتیب سایز استاندارد تیغه آن نیز تغییر می‌کند. معمولا عرض تیغه کاتر از 8 میلی متر تا 25 میلی متر و طول یک تیغه معمولی کاتر بین 80 تا 140 میلی متر ساخته می‌شود.

 

 

اما این کاترهای ساده متحرک هم، حالا دیگر تنها بصورت کاتر شکل کلاسیک ساخته نمی‌شوند. سازندگان با تغییرات و خلاقیت‌های خاصی شکل و طراحی دسته و تیغه این کاترها را عوض می‌کنند تا میزان کارایی، دقت و قدرت برش و البته امکانات آنها بیشتر و گسترده‌تر شود. بطور مثال امروزه در این گروه چندین مدل مانند کاتر اتوماتیک، کاتر قفل پیچی، کاتر تاشو، کاتر منگنه کن، کاتر تنظیم شونده عمق، کاتر ایمن یا کاتر امن کارتن و پکیجینگ، کاتر فشار قوی و ... نیز وجود دارد.

 

کاتر اتوماتیک

کاتر خودکار یا کاتر قفل اتوماتیک محبوب ترین و پرفروش ترین کاتر در بازار کشور محسوب می‎شود و در زیر گروه تیغ کاتر ساده یا کاترهای موکت بر قرار می‌گیرد. این مدل مکانیزم قفل خودکار دارد و برعکس کاتر پیچی که با قفل گردان ارائه می‌شود، دارای یک کلید کشویی قفل کن اتوماتیک است. در کاتر قفل پیچی، کاربر هر بار باید تیغه را تنظیم و پیچ آن را شل و سفت کند؛ اما در کاتر اتوماتیک قفل تیغه با فشار هوشمند روی دسته انجام خواهد شد. به این صورت که بعد از بیرون دادن نوک تیغه به اندازه دلخواه توسط کاربر، با اولین فشار روی تیغه در زمان برش، مکانیزم آن فعال شده و تیغه تا زمان برش دادن قفل خواهد شد تا مشکلی در حین کار ایجاد نشود.

 

 

مینی کاتر و کاتر چاقویی

در دسته بندی کاتر بر اساس فرم بدنه و در گروه کاترهای ساده 2 نوع کاتر کوچک و کاربردی وجود دارد. یکی از آنها کاتر چاقویی است که ظاهری کاملا شبیه به کاتر معمولی داشته اما تیغه آن با شکل متفاوتی بصورت یک لبه و دو لبه ساخته می‌شود. این کاترها به دلیل استفاده چاقویی و چند کاره و همینطور وزن سبک و ابعاد جمع و جور، همراه مناسب کاربر در کمپ‌ها، کوهنوردی، گردشگری هستند و به دلیل اینکه تیغه آنها براحتی تعویض می‌شود، بین این قشر کاربران محبوبیت خاصی دارند.

 

 

مینی کاتر نیز شکلی از یک دسته تیغ بسیار کوچک بوده که از هر لحاظ نسبت به کاتر معمولی ضعیف‌تر و کوچکتر است. فرم آن معمولا به شکل ارگونومیک و قابل گرفتن و کار در کف یک دست ساخته می‌شود. این کاترها مخصوص کارهای ظریف و سبک مثل کادوپیچی، استفاده در خرازی و گیفت شاپ، پروژه‌های بسته بندی تزیینی و ... هستند. سایز این کاترها گاهی آنقدر کوچک است که بسیاری کاربران آنها را در کنار کلیدهای خود روی جا سوییچی نصب می‌کنند.

 

 

کاتر قلمی یا کاتر مدادی

یک نوع از کاترهای باریک و کوچک که مخصوص کار طراحی و برش دقیق و ظریف ساخته می‌شوند، کاتر مدادی یا کاتر قلمی بوده که به نام Craft Cutter و یا Pen Type Cutter معروف هستند. این گروه با بدنه لاغر و باریک و وزن بسیار سبک دارای یک دسته ارگونومیک شبیه به قلم و مداد بوده و براحتی در کیف و جیب قرار می‌گیرند. کاتر قلمی برای کارهای سنگین مناسب نبوده و بنا به شکل تیغه‌شان برای کارهای طراحی، ساخت شابلون، مدل سازی و ماکت سازی و ... استفاده می‌شوند. تیغه این کاترها نیز با دسته تیغ معمولی فرق دارد و در سایزها و شکل‌های خاص خود ارائه می‌شود. تیغ کاتر طراحی عرض کوچک و باریکی دارد و بر اساس فرم نوک آن برای انواع عملیات برش دقیق یا پرداخت و اصلاح لبه و گوشه‌های قطعه بکار گرفته می‌شود.

 

 

کاتر تیغه گرد یا کاتر غلتکی

کاتر غلطکی که به آن کاتر چرخان، کاتر دیسکی یا روتاری Rotary Cutter هم می‌گویند نوعی از دسته تیغ برش برای کاربرهای متفاوت است. بارزترین مشخصه این کاترها، داشتن یک تیغه گرد و دیسک شکل با قطر کوچک تا بزرگ بجای داشتن یک تیغه مستقیم و خطی است. کاتر غلتکی به دلیل دارا بودن یک تیغه گردان 360 درجه که مثل یک سی دی CD می‌چرخد، روی قطعه کاری قرار گرفته و برش را براحتی و روان انجام می‌دهد. یکی از معروفترین کاترهای تیغه گرد، کاتر پیتزا بر یا کاتر خمیر بر بوده که در بسیاری از آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها وجود دارد و نسبت به کاترهای غلتکی صنعتی و کاغذ بر، دارای قطر تیغ بزرگتر و تیزی کمتر است. کاتر غلتکی صنعتی نیز به همین روش کاتر خمیر بر عمل کرده اما بجای یک تیغه گرد با قطر بزرگ، دارای یک تیغه فولادی و استیل بسیار تیز تر اما کوچکتر و دارای محافظ ایمنی است.

 

 

کاتر گرد بر

دسته تیغ گردبر یا کاتر دایره بر که در زبان انگلیسی به آن Circle Cutter یا Compass Cutter هم گفته می‌شود، عبارت است از یک ابزار شبیه به پرگار که معمولا دارای یک پایه سوزنی (پایه چسبان) و یک سر تیغه دار است. این کاتر بصورت تک فک یا دو فک ساخته می‌شود و کارکرد آن به این صورت است که بعد از قرار گرفتن سوزن و پایه ثابت فک وسطی در مرکز دایره و چرخاندن سر برشی و پایه تیغه دار آن شبیه به یک پرگار و بصورت یک دایره کامل روی سطح کار، یک برش گرد شکل می‌گیرد. کاتر دوار یا تیغ دایره بر شبیه به الماس گردبر شیشه بوده و با توجه به بازه و ظرفیت تنظیم قطر برش دایره تقسیم بندی شده و به فروش می‌روند. این کاترها معمولا با دامنه برش از 3 میلی متر قطر دایره به بالاتر تنظیم می‌شوند و تیغه آنها یا بصورت مستقیم و کوچک یا از نوع تیغه گرد و دیسکی ساخته می‌شود. کاترهای گردبر در مدل‌های جدید با دسته جغجغه ای و هرزگرد تولید می‌شوند که این قابلیت باعث سرعت بسیار بالاتر در برشکاری خواهد شد.

 

 

انواع کاتر بر اساس کاربری

حال که با انواع کاتر طبق فرم و شکل ساخت آشنا شدیم، بهتر است نگاهی هم به انواع کاتر بر اساس نوع استفاده و کاربری آنها بیندازیم. شاید برایتان عجیب باشد، اما کاتر هم مثل بسیاری از ابزارها، در هر مدل برای استفاده مشخصی ساخته می‌شوند و استفاده از یک مدل کاتر برای تمام کارها جایز نیست.

 

کاتر همه کاره و کاتر موکت بر

کاترهای ساده، متحرک و کاتر اتوماتیک با توجه به سایزشان به کاتر کوچک، کاتر همه کاره، تیغ موکت بر، کاتر بزرگ و کاتر فوق بزرگ یا کاتر فشار قوی معروف شده اند. این مدل‌ها به دلیل داشتن دسته کوچک و بزرگ ارگونومیک و همینطور عرض و طول مختلف تیغه بیشترین استفاده را در کارهای عمومی و مصارف شخصی و کارگاهی دارند و برای برشکاری انواع اجسام و ورق‌ها مثل کاغذ، پارچه، موکت، چرم، پلاستیک و ... استفاده می‌شوند. کاتر فوق بزرگ یا فشار قوی نوعی از کاتر موکت بر است که با استحکام بالا ساخته شده و دارای دسته محکم فلزی یا پلاستیک نشکن با روکش پلیمری ضد لغزش بوده و به دلیل تیغه بزرگ معمولا با عرض 25 میلی متری، برای کارهای سنگین و تولیدی مناسب است. برخی از این مدل کاترهای فشار قوی تنها به داشتن یک تیغه ساده بسنده نمی‌کنند و دارای زائده اضافه، حلقه استیل و تیغک انتهایی دسته برای کاربری گوناگون هستند.

 

 

کاتر پکیجینگ و کاتر بسته بندی

با پیشرفت اختراع و تکنولوژی، تولیدکنندگان در سال های اخیر و در گروه تیغ کاتر فشار قوی، چند مدل کاترهای مخصوص خطوط تولید و مونتاژ و به عنوان کاتر بسته بندی یا کاتر پلمپ ارائه کرده‌اند. این محصولات با سایزهای بزرگ دارای امکانات متنوعی هستند که از آنها می‌توان به کاتر کارتن یا کاتر منگنه کن اشاره کرد. کاتر امن یا کاتر ایمن به انگلیسی Safety Cutter نیز نوعی از فناوری جدید در ساخت کاترهای پکیجینگ بوده که تفاوت ظاهری محسوسی در سر آن دیده می‌شود.

 

 

کاتر ایمن با نوک برشی پوشیده و محافظت شده بصورت یکطرفه یا دو طرفه طراحی شده است. به این ترتیب هنگام برش دادن بندهای بسته بندی و پکیج‌ها، پاره کردن روکش و برش دادن پلمپ کارتن‌ها هیچ خطری برای کاربر و البته محتویات داخل کارتن ایجاد نخواهد شد و در صورت اشکال و مانع احتمالی در برش، اپراتور و اجناس از آسیب در امان خواهند بود. ضمن اینکه مدل‌های جدید کاتر ایمن برای برش کاغذ در کاربری لوازم التحریر نیز ساخته شده است.

 

 

کاتر پلکسی بر

کاتر لمینت بر یا دسته تیغ خط انداز مدل دیگری از کاتر با تیغ قلاب دار است که مخصوص برش قطعات پلکسی و پلاستیکی کاربرد دارد. شکستن کنترل شده طلق شیشه ای، پلکسی، اکریلیک و ورق های حساس پلاستیکی بدون ابزار درست آن اصلا ساده نیست؛ برای همین و به هدف برش دقیق و صحیح این نوع کالاها از کاتر پلکسی بر یا کاتر لمینت بر استفاده می‌کنند. نوک تیغه این کاتر با قرار گرفتن روی سطح قطعه براحتی در آن نفوذ می‌کند و تنها با چند بار خط کشی و ایجاد شیار، می‌توان با کمی فشار توسط دست، قطعه طلقی را از مکان مورد نظر برید.

 

 

کاتر طراحی

کاتر مخصوص طراحی نوعی کاتر قلمی یا مدادی است که تیغه‌های خاصی دارد که ظاهر این تیغه‌ها اصلا شبیه به یک کاتر معمولی نیستند. تیغه این گروه کاتر در شکل‌های متفاوت ساخته شده و بر اساس نیاز و کاربری، میزان تیزی و برندگی متفاوتی دارند. کاتر طراحی با وزن سبک و تیغه‌های مختلفش بخشی از یک پروژه طراحی را جلو می‌برند. برش دقیق، لیبل برداری، روکش برداری، خط اندازی، پرداخت کاری شیارها و درزها در پروژه های متنوع هنری، گرافیکی، نقاشی، ساخت ماکت و شابلون و غیره ... استفاده‌های متنوع یک کاتر طراحی است.

 

 

سایر کاترها

بجز این موارد برخی ابزارهای شبیه کاتر نیز در این خانواده جای می‌گیرند؛ از جمله آنها می‌توان به کاتر کاردکی یا کاتر شیشه پاک کن اشاره کرد که دارای یک دسته پلاستیکی ساده و یک تیغه ساده و ثابت اما پهن و بزرگ است. از این کاتر برای پاک کردن و لایه برداری روی سطح شیشه بدون آسیب زدن به آن استفاده می‌شود. یا نوع دیگر این ابزارها، به کاتر رومیزی کاغذ بر معروف است. دستگاه برش دستی که در اکثر فروشگاه‌های لوازم التحریر و کارگاه های کاغذ بری دیده می‌شود؛ این کاتر از یک صفحه نگهدارنده ثابت و یک دسته تیغه دار بزرگ تشکیل شده که کار صاف کردن و برش لبه‌های کاغذ A4 و ... را بصورت چند عددی انجام می‌دهد.

 

 

انواع تیغه کاتر

همانطور که بالاتر اشاره شد، هنگام خرید کاتر در هر مدلی، نه تنها باید به سایز و فرم خود کاتر، که باید به سایز و جنس تیغه آن هم توجه کرد. خصوصا در کاترهای ساده و کاتر اتوماتیک این ابعاد و سایز بسیار مهم است. تیغه کاترها بر اساس شکل ظاهری بصورت صاف، دندانه دار، گرد، قلاب دار، زاویه دار و با رنگ‌های نقره‌ای شفاف و یا رنگ مشکی تولید می‌شود.

تیغه کاتر ساده که به Snap-Off Blade شهرت دارد بیشترین استفاده را در کاترهای ساده و اتوماتیک داشته و معمولا از استیل ضد زنگ ساخته می‌شود. در صورت داشتن رنگ نقره‌ای روشن، کاربری آن عمومی بوده اما اگر رنگ آن تیره و در واقع مدل تیغه مشکی رنگ باشد، به این معناست که دارای سختی و استحکام بیشتری بوده و با روکش صنعتی ساخته شده است. تیغه کاتر مشکی به نام تیغه سرعت کاتر شناخته می‌شود و کار برشکاری را در سرعت بیشتری انجام خواهد داد. ضمن اینکه به دلیل HRC و سختی عالی، عمر مفید و دوام بیشتری نسبت به نوع نقره‌ای روشن دارد.

 

 

معمولا عرض تیغه کاتر معمولی برابر با سایزهای 8 – 9 – 13 – 18 – 25 میلی متر ساخته شده و طول یک تیغه معمولی کاتر بین 80 – 100 – 125 - 140 میلی متر است. ضمن اینکه ضخامت تیغه انواع کاتر معمولی در اندازه‌های استاندارد 0.3 – 0.4 – 0.5 - 0.7 میلی متر تولید شده و این تیغه‌ها دارای خطوط و تکه‌های قابل شکستن هستند. به این صورت که بعد از کند شدن سر تیغه کاتر، می‌توان به کمک یک انبر دم باریک یا تیغ شکن همراه خود کاتر که در برخی مدل‌ها روی کاتر تعبیه شده است، تکه کند شده را شکست و از باقی شیارها و تکه های تیغه استفاده کرد.

 

 

در باقی مدل‌های کاتر نیز سایز تیغه‌ها با ابعاد و شکل‌های متنوعی ارائه می‌شود. مثلا در تیغه کاتر طراحی و تیغه کاتر قلمی، کاربر باید بنا به نیاز خود فرم درست تیغه را تهیه کند. تیغه کاتر طراحی نوک تیز برای برش دقیق و میلی متری بکار می‌رود. به همین ترتیب تیغه منحنی جهت اصلاح برش، تیغه تخت و فلت برای شیار زنی، تیغه با نوک لبه دار و تیغه دندانه دار برای پرداخت کاری شیارها و درزها و ... استفاده می‌شود. سایز و عرض تیغه‌های طراحی از 6 میلی متر بیشتر نمی‌شود.

 

 

تیغه قلاب کاتر نوعی دیگر از تیغه با سر زاویه دار بوده که بصورت یکطرفه و دو طرفه ساخته شده و معمولا روی کاترهای خط انداز و لمینت بر قرار می‌گیرد. این تیغه به دلیل نفوذ کم در سطح، برشکاری را دقیق‌تر انجام داده و با ایجاد خطوط یا خط برش راهنما، از آسیب زدن به لایه زیرین قطعه کاری محافظت می‌کند.

 

 

تیغه گرد کاترهای غلتکی یا تیغه دیسکی هم سایزهای مخصوص به خود را دارند. سایزهای بزرگ معمولا برای کارهای با فشار کاری پایین و میزان تیزی کمتر است که بیشتر در صنایع غذایی دیده می‌شوند. اما تیغه گرد کاتر غلطکی کارگاهی با قطر کوچکتر برای برش چرم و پارچه، پلاستیک، کاغذ و ... از فولاد و استیل درجه یک با برندگی بالا و قطر از 30 میلی متر به بالاتر ساخته شده و عمر مفید بالاتری دارند.

 

 

تیغه کاتر گرد بر یا کاتر پرگاری نیز یا از نوع دیسکی و غلتکی بوده و یا گاهی به شکل یک تیغه ثابت منحصربفرد و لبه دار و کج برای برخی مدل‌هاست. سایز این شکل از تیغه‌های کاتر گردبر کوچک بوده اما با نوک بسیار تیز و زاویه دار ساخته می‌شود؛ بیشترین طول لبه برنده در این مدل تیغه برابر با 6 میلی متر و ضخامت آنها کمتر از 1 میلی متر می‌باشد.

 

 

تعویض تیغ کاتر

تعویض کردن تیغه کاتر در هر مدلی متفاوت است. در بیشتر کاترهای ساده و کاتر اتوماتیک، ابتدا باید انتهای دسته کاتر را جدا کرد و بعد از درآوردن ریل کاتر، اقدام به تعویض تیغه نمود و بعد ریل را دو مرتبه سر جای خود قرار داد. روش تعویض تیغه در این کاترها شاید در برندهای مختلف جزییات متغیر کوچکی داشته باشد اما اساس آنها به همین ترتیب است.

 

 

در برخی مدل‌های جدید تیغ موکت بر، کاتر به یک خشاب لود شونده مجهز شده است. به این ترتیب که در محفظه کاتر چند تیغه آماده قرار می‌گیرد و بعد از تمام شدن تیغه در حال کار، بدون باز کردن دسته کاتر و جدا کردن قسمت های مختلف، تیغه قبلی بصورت اتوماتیک توسط ریل به بیرون انداخته می‌شود و بعد از کشیدن ریل به انتهای دسته، تیغه بعدی بطور خودکار در ریل قرار می‌گیرد.

 

 

در کاتر طراحی، قسمت تیغه گیر اغلب بصورت چرخان یا ضامنی-کشویی باز می‌شود و تیغه کند شده براحتی جدا خواهد شد. با گذاشتن تیغه جدید، می‌توان این قسمت را دوباره چرخاند یا اگر بصورت کشویی باشد آن را سر جای خود قرار داد تا تیغه محکم شود.

درکاتر غلتکی و یا گردبر با تیغه‌های دیسکی، تیغه‌ها معمولا به کمک یک آچار و ضامن نگهدارنده تیغه کاتر تعویض می‌شوند. به این صورت که اهرم و دکمه قفل کن تیغه را نگه می‌دارد و سپس به کمک آچار، مهره روی تیغه باز می‌شود؛ تیغه جدید گذاشته شده و بعد مهره بسته و محکم می‌شود. در بستن و تعویض تیغه این نوع کاترهای غلتکی باید به واشرهای فنری زیر و روی تیغه و جایگاه درست آنها دقت کرد.

 

 

در این مطلب با انواع کاتر آشنا شدیم. به این موضوع پرداختیم که کاتر چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ انواع تیغه کاتر چه تفاوتی باهم دارند؟ و نحوه تعویض تیغ کاتر چگونه است؟ همیشه به یاد داشته باشید که از مدل کاتر درست برای استفاده صحیح در یک کار و پروژه خاص آن استفاده کنید.

 

 

برای خرید کاتر ساده، کاتر اتوماتیک و کاتر قلمی و ... از بهترین سازندگان و برترین تولیدکنندگان جهان با ضمانت اصالت و سلامت کالا و مشاوره فنی رایگان قبل از خرید، می‌توانید به سایت ابزارمارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید