آموزش تبدیل دریل به پیچ گوشتی

  • دسته : ویدیو ها
  • 24 اسفند, 1402
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
  • 148 بازدید
  • نظر

آیا می‌توان از یک دریل به عنوان پیچگوشتی هم استفاده کرد؟ اگر جواب مثبت باشد، نحوه استفاده از دریل به عنوان پیچ گوشتی چگونه انجام می‌گیرد؟ آیا پیچ‌ها هنگام استفاده از دریل به عنوان پیچ بند آسیب نمی‌بینند؟ دریلی که بتوان با آن پیچ را باز و بست کرد چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ کار بستن و باز کردن با پیچ با دریل های برقی ممکن است و تنها کافیست روش ها و نکات مهم انجام این کار را بدانید. در این مقاله از ابزار مارکت به همراه ویدیوی آموزشی، شیوه صحیح و مراحل استفاده از دریل برای کار پیچ بندی را مرور می‌کنیم.

 

شرایط تبدیل دریل به پیچ گوشتی

بستن پیچ با دستگاه دریل با توجه به سایز پیچ، به یک قابلیت اصلی، یعنی دارا بودن امکان تنظیم سرعت و قدرت ابزار وابسته است. بنابراین برای استفاده از دریل به عنوان پیچ بند، دستگاه دریل شما باید دارای برخی ویژگی‌ها و امکانات فنی زیر باشد:

تنظیم سرعت

این ویژگی می‌تواند با دیمر الکترونیکی جداگانه روی دریل و یا قابلیت سوییچ پدالی – گازی انجام گیرد. اگر دریل آپشن تنظیم کردن دقیق سرعت به صورت نرم و با دامنه سرعتی گسترده و دقیق را داشته باشد، امکان باز کردن و بستن پیچ با آن بسیار راحت تر است.

در صورت نداشتن تنظیم سرعت در دریل، امکان بهره بردن از دستگاه به عنوان پیچ گوشتی وجود نخواهد داشت چرا که سرعت بالای چرخش موتور و سه نظام به سر و شیار پیچ آسیب می‌زند.

امکان چرخش چپگرد - راستگرد

 همانطور که می‌دانید پیچ باید در هر دو جهت بچرخد تا هم بسته و هم باز شود. اگر قرار است از دریل برای کاربری پیچگوشتی استفاده کنید، دستگاه شما باید توانایی و آپشن تغییر جهت چرخش چپگرد و راستگرد داشته باشد. وگرنه در دریل هایی که فقط به یک سمت (راستگرد) می‌چرخند، تنها می‌توان پیچ را بست.

داشتن بیت پیچ گوشتی

بیت یا سر پیچگوشتی ابزارک های بسیار کوچک و ریزی هستند که سر آنها مثل یک پیچگوشتی دارای نوک چهارسو، دوسو و... است. در مراحل چگونگی تبدیل دریل به پیچ گوشتی باید چند بیت کوچک یا بزرگ در سایزهای مختلف پیچ داشته باشید.

 

نحوه استفاده از دریل به عنوان پیچ گوشتی چگونه است؟

برای باز و بست پیچ، باید به جای مته، یک بیت پیچگوشتی را در سه نظام مته گذاشته و سه نظام را کاملا سفت کنید طوری که بیت در محورهای سه نظام کاملا محکم شود. سپس می‌توان به ادامه کار پرداخت.

باز کردن پیچ با دریل

اگر قرار به باز کردن پیچ است، باید ابتدا نوک سر پیچگوشتی را روی پیچ گذاشته و کاملا با شیار آن فیت کنید.

با سرعت کم (تنظیم شده با دیمر یا با فشار سوییچ پدالی) موتور دریل را روشن کنید. جهت چرخش باید رو به جهت چپگرد باشد.

اگر پیچ زیادی سفت بود و حرکت نکرد، قدرت وارده به موتور را زیادتر کنید و سوییچ را بیشتر فشار دهید.

در این مرحله دریل در دستان شما باید کاملا مهار و محکم شده باشد. دقت کنید که به دلیل سرعت و قدر بالای چرخش، نوک بیت از شیارهای پیچ رد نشود. (به اصطلاح پیچگوشتی رد نکند.)

بعد از شل شدن پیچ، سرعت را کم کنید تا پیچ تا انتها باز شود و بیرون بیاید.

 

 

بستن پیچ با دریل

برای عمل بستن، ابتدا باید پیچی که می‌خواهید ببندید را روی بیت قرار دهید و شیارهای آن را سر پیچگوشتی فیت کنید. البته می‌توان پیچ را روی کار هم قرار داد و سپس بیت و دستگاه را روی پیچ گذاشت.

دقت کنید که جهت چرخش دریل رو به سمت راستگرد باشد.

بعد از مهار پپچ و بیت و قرار دادن آن روی سوراخ مورد نظر، با سرعت بسیار کم و در پایین‌ترین سرعت، دریل را روشن کنید. می‌توانید با فشار خیلی آرام به سوییچ دستگاه و تنظیم دیمر در کمترین سرعت به این هدف برسید.

کاملا دقت کنید که سرعت شروع و اولیه چرخش با دور بالا انجام نگیرد و دریل به صورت ناگهانی روشن نشود.

بعد از شروع به گردش پیچ، با سفت تر شدن آن، قدرت و سرعت چرخش سه نظام دریل را بیشتر کنید. اما این افزایش نباید با سرعت و شتاب بالایی صورت گیرد.

از آنجا که دریل (برخلاف پیچگوشتی های برقی و شارژی)، سیستم کلاچ پیچ بندی ندارد و بعد از سفت شدن پیچ، هیچ مکانیزمی گردش گیربکس دستگاه را قطع نمی‌کند؛ شما به عنوان کاربر باید این کار را به صورت تجربی انجام داده و به محض سفت شدن پیچ، کلید دریل را قطع و رها کنید.

 

ویدیوی آموزش استفاده از دریل به عنوان پیچ بند

در ویدیوی زیر یک روش استاندارد کار با دریل جهت پیچ بندی به کمک چند بیت چهارسو و دوسو را مشاهده می‌کنید. همچنین شما می‌توانید برای خرید دریل و یا خرید پیچ گوشتی برقی و شارژی در انواع مختلف به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید