طرز استفاده از رنده برقی نجاری (ویدئوی آموزش کار با رنده برقی)

  • دسته : ویدیو ها
  • 06 اردیبهشت, 1403
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
  • 61 بازدید
  • نظر

بسیاری از افراد رنده‌های نجاری برقی را دستگاهی خطرناک و حتی شاید غیر ضروری می‌دانند؛ اما برخی دیگر فکر می‌کنند طرز کار با رنده برقی مثل آب خوردن است و نکته خاصی ندارد! هر دو سمت این تفکر درست نیست و مثل بسیاری از مسائل در زندگی و کار، بهتر است حد تعادل را در نظر گرفت و ابتدا آموزش کار با دستگاه را آموخت. رنده برقی دستگاهی بسیار کاربردی برای صاف کردن سطح قطعات چوبی مختلف در مشاغل نجاری، کابینت سازی، دکوراسیون، مبلمان سازی و... است. این روزها تقریبا در هر کارگاه نجاری و ساخت وسایل چوب یک مدل از این ابزار دیده می‌شود. اما آیا از اصول رنده کردن استاندارد چوب با خبر هستید؟ قبل از شروع و حین رنده کردن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ روش های استفاده از رنده نجاری برقی چند حالت دارد؟ در این مطلب + ویدیوی آموزشی از ابزار مارکت به سراغ بررسی مراحل گام به گام رنده کاری با این دستگاه رفته‌ایم.

 

نحوه کار با رنده نجاری برقی

اگر چه در بیشتر مواقع از رنده نجاری به شیوه کلاسیک و استاندارد آن، یعنی رنده کردن کلی چوب برای صاف کردن و هموار کردن آن استفاده می‌شود؛ اما حالت‌های کار این وسیله برقی چند مدل دارد که در ادامه مرور کوتاهی روی آنها داریم.

رنده کاری استاندارد

این حالت استفاده، رایج‌ترین و پرکاربردترین روش کار با رنده برقی نجاری در مشاغل مختلف است. در واقع بسیاری از افراد تنها از این حالت کار رنده برقی سود می‌برند. در این روش، استاد نجار یا سازنده وسیله چوبی، رویه و سطح مشخصی از چوب را با تیغه دستگاه در چند حرکت تکراری و چند مرتبه ساباندن دستگاه روی چوب صاف کرده و در نهایت آن قطعه را برای ادامه کار آماده می‌کند. در این روش تمام عرض و کل پهنای تیغه رنده (معمولا 82 میلی متر) و کل کفی آلومینیومی دستگاه روی چوب قرار می‌گیرد. پس عرض قطعه چوبی که قصد رنده کردن آن را دارید نباید از پهنای تیغه بیشتر باشد؛ چرا؟... به این دلیل که سطح چوب بزرگتر از تیغه، در صورت رنده کاری دچار پله‌ای شدن و ناهمواری خواهد شد.

مهمترین قسمت دستگاه حین کار با این روش استاندارد، تنظیم ارتفاع کفی و کلید گردان تنظیم عمق رنده کاری است. این کلید نسبتا بزرگ در جلوی بدنه قرار داشته و با چرخاندن آن میزان عمق براده برداری در هر بار رنده کاری تعیین می‌شود. مثلا اگر عمق رنده روی 0.5 میلی متر تنظیم شده باشد، در هر بار سراندن رنده برقی روی چوب، حدود 0.5 میلی متر از سطح چوب رنده می‌شود.

 

 

نکته:

طبق تجربه اساتید نجاری و کار با چوب، اکیدا توصیه می‌گردد که حین رنده کردن، عمق کفی را تا حد ممکن در عدد کم تنظیم کنید. در واقع اگر نیاز دارید تا سطح یک چوب را با ارتفاع و عمق زیادی رنده کنید، بهتر است بجای تنظیم کفی و پیچ دستگاه روی عدد بزرگ و ماکزیمم، آن را روی عدد کوچکتری تنظیم کنید؛ سپس با چندین بار رنده کاری به عمق و ارتفاع دلخواه برسید. چرا که تنظیم روی عدد زیاد و براده برداری سنگین در رنده نجاری برقی، کمی مشکل‌ساز و خطرناک بوده و امکان آسیب به قطعه، تیغه و کاربر را بالا می‌برد.

 

 

رنده کاری بغل زن دو راهه

حالت کاری بعد که در بیشتر مدل‌ها وجود دارد، رنده کاری به روش بغل زن دوراهه است. از این امکان دستگاه برای پله‌ای کردن لبه‌ها، کلاف‌ها، غلاف چوبی و غیره برای کارهایی مثل نصب درب و پنجره چوبی، زیبایی سازی، ایجاد سطح پنهان و مخفی در وسایل چوبی برای کوبش میخ، پیچ و... استفاده می‌گردد.

نحوه استفاده از رنده نجاری برقی در حالت بغل زن با کمک گونیای فلزی همراه دستگاه انجام می‌شود؛ ضمن اینکه حین کار در این حالت، کل عرض تیغه روی قطعه قرار نمی‌گیرد.

برای استفاده از حالت بغل زن در رنده نجاری، ابتدا باید گونیای فلزی را روی قسمت مخصوصی از دستگاه (که معمولا به صورت یک سوراخ در جلوی بدنه قرار دارد) نصب کنید. سپس باید میزان پهنایی که قرار است رنده کنید را با جابجا کردن گونیا مشخص کنید. بعد از آن باید میزان عمقی که می‌خواهید به صورت بغل زن رنده کنید روی گونیا تعیین و تنظیم شود. بعد از تنظیم همه چیز، گونیا را کاملا محکم و قفل کنید.

وقتی همه چیز آماده بود، با چسباندن گونیا به کنار و دیواره قطعه چوبی، شروع به رنده کاری کنید؛ لبه قطعه تا اندازه‌ای که تنظیم کرده‌اید شروع به پله‌ای شدن می‌کند. با استفاده از این روش می‌توانید سطح یک چوب را به صورت 1 پله، 2 پله، 3 پله و... بیشتر به صورت کاملا منظم و تمیز شکل دهید.

 

 

رنده کاری لبه زن

در قسمت زیرین و کفی دستگاه رنده، معمولا یک شیار تا 3 عدد شیار وی V شکل قرار دارد. این شیار برای لبه گیری و گوشه زنی قطعات چوبی به کار می‌آید. قطعات مکعبی، گوشه دار، لبه های تیز میز و تخته چوب و... می‌تواند با کمک این حالت به خوبی صاف و به اصطلاح پخ زده یا پرداخت شود تا حالت منحنی به خود بگیرد.

در این روش، به سادگی شیار کفی را روی لبه قرار دهید و زاویه را با دست به میزان دلخواه تنظیم کنید. سپس با کمک تیغه آن لبه را به صورت سرتاسری رنده کنید. زاویه لبه و اینکه چه میزانی از لبه صاف می‌شود بستگی به عمق شیار کفی، تنظیم عمق رنده کاری و میزان رنده کاری دارد.

 

نکات ایمنی کار با رنده برقی نجاری

مثل بسیاری از ابزارآلات برشی، در هنگام استفاده از رنده نجاری برقی نیز به رعایت برخی نکات ایمنی عمومی و نکات انحصاری این دستگاه نیاز دارید:

  • اولین نکته اینکه، رنده کاری حتما به لوازم ایمنی خصوصا عینک و دستکش و ماسک نیاز دارد.
  • به هیچ عنوان دستگاه روشن را روی میز و سطوح قرار ندهید و از تماس تیغه در حال کار با دست و هر وسیله دیگر نامربوط خودداری کنید.
  • قبل از رنده کاری از خلوت بودن اطراف، میز کار و تمیز بودن سطح قطعه اطمینان حاصل کنید.
  • دقت کنید که لباس کار شما مناسب رنده کاری باشد و وارد محدوده رنده کاری نشود.
  • از تیز بودن، محکم بودن و باقی تنظیمات دستگاه رنده خود مطمئن باشید. هرگز با تیغه شل و کند کار نکنید!
  • سالم بودن بدنه، تسمه، کفی و سایر قسمت‌های دستگاه را قبل از شروع کار چک کنید.
  • تسمه، کاور و باقی لوازم استاندارد رنده را دستکاری نکنید.
  • حین رنده کردن، روی قطعه کار کاملا مسلط باشید و دستگاه را 2 دستی نگه دارید.
  • برای رنده کاری عجله نداشته باشید و دستگاه را بیش از اندازه به قطعه فشار ندهید.
  • قبل از گذاشتن تیغه روشن روی سطح و شروع رنده کاری، اجازه دهید دستگاه به بالاترین دور خود برسد. بعد از پایان رنده کردن نیز اجازه دهید تا دور کاملا آهسته شود و محور تیغه بایستد، سپس آن را از روی قطعه بردارید.
  • بعد از اتمام رنده کاری حتما دستگاه را بادگیری کرده و با دستمال خشک تمیز کنید.

 

ویدیوی آموزش استفاده از رنده نجاری برقی

استفاده از این دستگاه در صورت رعایت نکات ایمنی و فنی بسیار آسان است و تنها کافیست تجربه رنده کردن را به درستی کسب کنید. در ویدیوی زیر مراحل و نحوه کار با رنده دستی برقی نجاری به صورت کامل و گام به گام شرح داده شده است.

شما می‌توانید برای خرید رنده نجاری برقی در مدل‌های مختلف و ساخت برندهای متنوع به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را در سریعترین زمان در کل ایران و درب محل دریافت کنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید