معرفی انواع انبر و کاربردهای مختلف آن‌ها

حتی اگر اهل کارهای فنی نباشید، با این وجود ممکن است در برخی شرایط برای انجام بعضی از کارها در منزل یا محیط کار به انواع انبر احتیاج پیدا کنید. در واقع انبرها نقش آچار فرانسه جعبه ابزارها را بازی می‌کنند. به این معنا که شما می‌توانید علاوه بر کاربرد اصلی این ابزار از آن هم به عنوان پیچ گوشتی و هم به عنوان چکش استفاده کنید. این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله از ابزار مارکت شما را با انواع مختلف انبر و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا کنیم تا بهتر از قبل بتوانید کارهای خود را به کمک این ابزار انجام دهید.

 

 

انبر چیست؟

انبرها به طور کلی ابزارهایی هستند که از دو دستگیره پرچ شده به یکدیگر و فک‌هایی با طراحی خاص و متنوع تشکیل شده‌اند. دستگیره‌های انبرها به صورت عایق ساخته شده‌ تا بتوانند در حین کار جلوی انتقال گرما یا جریان برق را بگیرند و همینطور در صورت تعریق دست کاربر، باعث عدم لغزش از دست شوند. با توجه به کاربرد سر انبر و طراحی فک آن، می‌توانید از این ابزار دستی برای انجام کارهای خانگی، ساختمانی، تاسیساتی و صنعتی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها، فرم دادن و بریدن سیم‌ها، قطع کردن فلزات و قطعات، سوراخ کردن و پانچ زدن و... استفاده کنید. سایز انبرها معمولا با طول بدنه به میلی متر و اینچ تعیین می‌شوند و هر چه این سایز بزرگتر باشد، کاربری انبر به سمت صنعتی تر و کارگاهی شدن میل می‌کند. 

 

 

انواع انبر

بعد از آشنایی با تعریف کلی انبر، نوبت به شناخت انواع مختلف این ابزار و کاربردهای هر یک از آن‌ها می‌رسد. چرا که شناخت کافی از انواع مختلف انبر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید کار انتخاب و خرید این ابزار دستی را انجام دهید. تعداد و تنوع انبر در بازار بسیار زیاد است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

انبردست

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در حین انجام کارهای فنی، نیاز به جابجایی، نگه داشتن یا بیرون کشیدن اجسام داشته باشید. در چنین شرایطی انبردست می‌تواند به خوبی از پس کارهای شما بربیاید. این ابزار چند کاره دارای فک‌های متحرکی است که به خوبی می‌تواند کار نگه داشتن و جابجایی اجسام را برای شما انجام دهد. همچنین قسمت سیم چین و توخالی انبردست برای بریدن و قطع کردن سیم‌های نازک طراحی شده است. در کنار کاربرد عمومی این انبر، یکی از ویژگی‌های خوب آن داشتن دسته‌های عایق و نارسانا است. این ویژگی باعث می‌شود تا بدون هیچ‌گونه نگرانی کارهای برقی را انجام دهید. همچنین پلاستیک ضخیم دسته‌های انبر جلوی سر خوردن و عرق کردن دست را در حین کار می‌گیرد؛ بنابراین شما می‌توانید با تسلط بیشتری کارهای برقی و صنعتی را انجام دهید. امروزه انبر دست در سایزهای کوچک با طول 10 سانتی متر (4 اینچ) تا بزرگتر و صنعتی ساخته می‌شود و انواع فشار قوی آن برای کار با برق 1000 ولت به بالا هم وجود دارد.

 

 

انبر دم باریک

برای خم کردن، شکل دادن و برش انواع سیم و مفتول، نیاز به انبری دارید که از انعطاف‌پذیری بالا و نوک مناسبی برخوردار باشد. اگر شما هم برای انجام چنین کارهایی به دنبال یک انبر مناسب هستید، استفاده از انبر دم باریک را به شما پیشنهاد می‌دهیم. انبر دم باریک به عنوان یکی از انواع انبر محبوب و پر استفاده، عضوی جدایی ناپذیر برای انواع کارهای خانگی، برق‌کاری، جواهرسازی، تاسیسات و شبکه و... به شمار می‌آید. ضم اینکه به کمک فک‌های نازک و بلند این ابزار می‌توان کارهای ظریف را به خوبی انجام داده و به نقاط باریک و تنگ و عمیق دسترسی پیدا کرد.

غیر از نوک کلاسیک و قدیمی، نوک های این ابزار امروزه در طرح های مختلفی ساخته می‌شوند که از آنها می‌توان به انبر دم پهن، انبر دم کج و انبر دم گرد اشاره کرد.

 

انبر نوک گرد

انبر دم گرد یا نوک گرد جزو انبرهای مخصوص جواهرسازی و پروژه های هنری به شمار می‌آید و از آن برای ایجاد حلقه و خمکاری های ظریف در جواهرات استفاده می‌شود. علاوه بر این، دستگیره‌های انبر نوک گرد به صورت عایق طراحی شده‌اند؛ بنابراین برخی از برق‌کارها برای انجام کارهای کوچک برقکاری و آماده کردن سیم لخت و ریز برای فیش کابل شو از این انبر نیز استفاده می‌کنند. فک‌های این انبر، به صورت گرد طراحی شده‌اند و زمانی که بسته می‌شوند، شکل مثلثی به خود می‌گیرند.

 

 

انبر سیم چین

از دیگر ابزارهای محبوب در این گروه کالا انبر سیم چین است که تقریبا در تمام خانه ها و کارگاه ها دیده می‌شود. سیم چین ها یک سری نسبتا بزرگ و گرد دارد که مجهز به فک های نوک تیز و برنده است. این لبه های فولادی تیز با گرفتن سیم و فشار دست کاربر به دسته ها، یک سیم مسی لخت یا روکش دار، سیم مفتول و... را به سادگی قطع می‌کند. سیم چین ها در انواع مختلف با توجه سایز و کاربری نام های مختلفی می‌گیرند که از آنها می‌توان به سیم چین کله گاوی و سیم چین الکترونیکی اشاره کرد. طول انبر سیم چین و طول تیغه آن، یک سیم چین را برای کار قطع کردن و کاتینگ معمولی، ظریف کاری یا صنعتی آماده می‌کند.

 

انبر کابل بر

انبر کابل قطع کن با کابل بر ظاهری شبیه به سیم چین دارد اما سایز سری و ابعاد کله گی آن بزرگتر است. از این انبر برای کات و قطع کردن سریع کابل های باریک و قطور که انبر سیم چین توانایی قطع یکباره آنها را ندارد استفاده می‌شود. انبر کابل معمولا در صنایع سیم کشی و کابل کشی های ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود و کاربری خانگی ندارد. به جز طول ابزار، ظرفیت دهانه و میزان کارگیر فک و اینکه تا چه قطر کابلی را می‌تواند قطع کند بر روی مدل انبر کابل بر تاثیر دارد.

 

 

انبر سیم لخت کن

سیم لخت کن ها ابزارهای نسبتا حرفه ای تری هستند که برای کار برداشت روکش سیم و اصطلاحا لخت کردن آنها استفاده می‌شوند. سر و نوک سیم لخت کن های قدیمی و کلاسیک تنها از دو فک ساده تشکیل می‌شد و کاربر با گذاشتن سیم در میان آنها و کشیدن با انرژی دست، روکش سیم را بر میداشت. اما امروزه سیم لخت کن های اتوماتیک این کار را بسیار ساده کرده و در لحظه و با سرعت بالا می‌توانند بدون صرف انرژی، سر یک سیم را براحتی لخت کنند. فک سیم چین های اتوماتیک معمولا چند جایگاه و شیار نمره بندی شده استاندارد بر اساس شماره سیم ها مثل نمره 0.5 - 1 - 1.5 - 2 و... دارد؛ به این معنا که هر سطح مقطع سیم با نمره خاص خود حین لخت کردن باید در جایگاه مناسبش قرار گیرد.

 

 

 

انبر قفلی

همان‌طور که از نام انبر قفلی مشخص است، از این ابزار برای ثابت نگه داشتن قطعات مختلف کار استفاده می‌شود. اما این مورد، تنها کاربرد انبر قفلی نیست. بلکه شما می‌توانید از این ابزار برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره نیز استفاده کنید. انبرهای قفلی دارای دو دسته ثابت و متحرک هستند. به کمک پیچ تعبیه شده روی دسته متحرک می‌توانید دهانه انبر را به میزان مورد دلخواه خود تنگ یا گشاد کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که این ابزار برای باز و بسته کردن انواع پلاستیک و پی وی سی که احتمال شکستن و له شدن در آن‌ها وجود دارد، مناسب نیست. چرا که نیروی بیش از اندازه می‌تواند باعث شکستن لوله‌های پلاستیکی شود. بنابراین برای انجام این کار بهتر است از انبر مخصوص آن استفاده کنید. امروزه انبر قفلی ها با توجه به طراحی نوک در کاربری های مختلفی مثل انبر قفلی جوشکاری، انبر قفلی ورق گیر، انبر قفلی نوک بلند، انبر قفلی فک منحنی و... ساخته می‌شوند. بدنه آنها از فولاد کروم - وانادیوم و در سایزهای کوچک تا بزرگ تولید می‌شود.

 

 

انبر کلاغی

یکی دیگر از انواع انبر برای انجام کارهای فنی، انبر کلاغی است که به نام‌های دیگری از جمله انبر شیار مشترک یا انبر سر کج در بین تکنسین‌کارها معروف است. از انبر کلاغی علاوه بر باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها، برای انجام کارهای دیگری مانند نگه داشتن، سفت کردن و تعمیر اشیا بزرگ مانند لوله‌ها یا وسایل با اشکال غیر معمول نیز استفاده می‌شود. زبانه‌های این انبر به صورت کشویی و قابل تنظیم طراحی شده است، تا شما بتوانید دهانه آن را متناسب با وسایل خود باز و بسته کنید. همچنین نیمی از این زبانه به صورت منحنی و نیم دیگر آن به صورت صاف طراحی شده است تا کارایی کار را بالا ببرد.

 

 

انبر آرماتوربندی

در طی فرایند آرماتوربندی نیاز به ابزاری با نام گاز انبر آرماتور بند دارید که بتوانید کار بریدن، خم کردن و پیچاندن انواع سیم و مفتول را به راحتی انجام دهید. ساختار تیغه‌های فک انبر آرماتوربندی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان برش تمیز و همچنین پیچاندن سریع سیم های آرماتور را برای شما فراهم می‌کند. انبر آرماتور معمولا بدنه یکپارچه دارد و نوک فک های در عین تیز بودن می‌تواند سیم را بدون بریدن ناخواسته نگه دارد.

 

انبر میخ کش

یکی دیگر از انبرهای پرکاربرد در صنایع مختلف، انبر میخ کش یا گاز انبر نجاری است. از لحاظ ظاهری این انبر شباهت بسیاری به انبر آرماتور بندی دارد اما حالت سری و طول انبر در نوع میخکش متفاوت است. از این انبر برای گرفتن اجسام، بیرون کشیدن میخ، بریدن سیم و غیره در مشاغلی مانند کفش‌دوزی، پینه‌دوزی، نجاری و پروژه های چوبی و... استفاده می‌شود. از انبر میخکش نمی‌توان برای نگهداشتن و پیچاندن سیم مفتول و کار آرماتور استفاده کرد چرا که نوک بسیار تیز آن به سیم آسیب خواهد شد.

 

 

انبر برش PVC

در حین بریدن قطعات لوله‌های PVC امکان شکستگی آن‌ها وجود دارد. در چنین شرایطی بهتر است به جای استفاده از ابزارهای نادرست، از انبر مخصوص این کار یعنی انبر برش PVC یا لوله بر استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا لوله مورد نظر خود را داخل فک ثابت این انبر قرار داده و با فشار دادن فک متحرک، برش لوله را انجام دهید. انبر لوله بر طبق طراحی دسته ها در نوع کوتاه و بلند و بر اساس میزان و ظرفیت کارگیر و قطر لوله گیر تیغه ها در سایزهای متنوعی وجود دارند. لوله کشان، کاربرانی که با اتو لوله سبز کار می‌کنند و برق کاران که در سیم کشی از رک و ریل پلاستیکی استفاده می‌کنند مشتریان لوله بر هستند.

 

 

انبر خار باز کن و خار جمع کن

برای خارج کردن و یا نصب یک خار روی وسایل و ماشین های مختلف از انبری مخصوص با همین نام استفاده می‌شود. اگر قرار است یک خار باز شود و بیرون آورده شود از انبر خار بازکن و اگر قرار است یک خار بر روی قطعه وصل و بسته شود، از یک انبر خار جمع کن استفاده می‌گردد. فک این انبرها به شکل لبه های گرد بیرون آمده و برجسته طراحی شده است تا راحت‌تر بتواند در سوراخ های خار فلزی نفوذ کرده و آن را محکم بگیرد. بعد از وارد شدن نوک فک ها به سوراخ خار، کافیست تا با بستن دسته‌های انبر، خار یا حلقه‌های فنری را به راحتی باز/جمع کرده و آن را از قطعه کار خارج یا روی آن سوار کنید.

 

 

انبر پانچ

برای ایجاد یک رشته سوراخ در متریال‌هایی مانند کاغذ، پارچه، چرم، پروفیل و غیره از انبر پانچ استفاده می‌شود. فک بالای این انبر دارای اشکال مختلفی است و امکان تعویض آن‌ها نیز وجود دارد. به کمک این قابلیت مهم انبر پانچ می‌توانید سوراخ‌‌‌هایی با اشکال مختلف ایجاد کنید. تولیدکنندگان پوشاک و لباس، کارگاه کمربند سازی، صنایع پارچه و چرمی از انبر پانچ استفاده می‌کنند تا سوراخ های یکدست و کاملا صحیح روی لباس و پارچه ایجاد کنند.

 

انبر گرومت

انبر پرس یا انبر گرومت از لحاظ شکل ظاهری و عملکرد، شباهت بسیاری به انبر پانچ دارد. با این تفاوت که از این انبر نه فقط برای ایجاد سوراخ، که برای پرس حلقه های فلزی در سوراخ کارتن، کاغذ، لباس، پارچه، برزنت و... استفاده می‌شود. حتما دیده اید که سوراخ لباس ها و کارتن ها ممکن است بعد از مدتی آسیب ببینند، برای همین با کمک انبر گرومت و حلقه های فلزی مناسب با سایز سوراخ، 2 عدد حلقه فلزی روی این پارچه ها و متریال ها پرس می‌شود تا عمر مفید سوراخ ها بالاتر برود. یکی از کاربردهای اصلی انبر گرومت ساخت چادرهای مسافرتی و صنایع پارچه و چرم است.

 

 

انبر فنس

در نگاه اول گویی این انبر تنها به کار فنس کشی می‌آید اما کاربرد انبر فنس بسیار گسترده است. روی بدنه این انبر، شکاف‌هایی وجود دارد که امکان برش انواع مختلف سیم را برای شما فراهم می‌کند. همچنین فک سمت چپ این ابزار شبیه به یک چکش طراحی شده است. این ویژگی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی میخ را از سطوح مختلف بیرون بکشید. انبر فنس ابزار پر کاربر برای محافظ کشی و ساخت فنس در سریع ترین زمان ممکن است اما از این انبر می‌توان برای کارهای بیشتری چون گرفتن و پیچاندن سیم ها، بیرون کشیدن میخ و سیم از سطوح و... استفاده برد.

 

 

انبر پرچ

انبر پرچ شاید در بسیاری از خانه ها دیده نشود اما یک ابزار کاربردی در بیشتر کارگاه های اتصالات فلزی و چوبی است. انبر پرچ با یک فک میخ گیر ساخته می‌شود که میخ های مصرفی آن نیز خاص بوده به نام میخ پرچ معروف است. با قرار دادن میخ پرچ با سایز درست روی نازل مخصوص و فشار آوردن توسط دسته های این انبر، میخ روی 2 قطعه پرس شده و کار اتصال دو سطح فلزی به محکمی انجام می‌گیرد. امروزه ساخت بسیاری از وسایل که نیاز به اتصالات بسیار محکم و با عمر مفید طولانی دارند توسط انبر پرچ انجام می‌گیرد. اتصال پرچ در مقایسه با اتصال پیچ و مهره معمولی دارای استحکام بیشتری بوده، با گذر زمان شل نمی‌شود و در فشارها تحمل بسیار بالاتری دارد.

 

 

 

انبر فیلتر روغن

برای باز و بسته کردن فیلتر روغن در انواع خودرو، انبر مخصوص این کار یعنی انبر فیلتر بازکن طراحی شده است. انبر فیلتر روغن به عنوان یکی از انواع انبر تخصصی به شمار می‌آید که با طراحی انحصاری خود، کار باز و بسته کردن فیلتر روغن را برای هر مکانیک و تعمیرکار ماشین راحت می‌کند. روی دهانه این انبر، دندانه‌هایی طراحی شده‌‌اند که کمک می‌کنند تا بدون لغزش بتوانید قطعه کار و فیلتر را نگه دارید و به راحتی آن را باز و بسته کنید. فیلتر هر مدل ماشین و هر سایز به انبر فیلتر باز کن مخصوص آن احتیاج دارید.

 

 

انبر بالانس

انبر بالانس نیز یکی دیگر از ابزارهای تخصصی مربوط به گاراژ و آپاراتی های خودرو است. از انبر بالانس برای تنظیم و بالانس کردن تایر و لاستیک ماشین استفاده می‌گردد. یک مکانیک و تعمیرکار، وقتی می‌خواهد یک چرخ و لاستیک خودرو را بالانس کند، باید بر روی آن وزنه هایی متصل کند؛ این اتصال توسط انبر بالانس انجام می‌گیرد. سر دوطرفه انبر بالانس دارای یک فک وزنه گیر است که وزنه ها را بیرون می‌کشد؛ و سر دیگر آن به صورت چکش طراحی شده که وزنه های بالانس لاستیک را در تایر جا می‌زند.

 

 

کلام پایانی انواع انبر و کاربردهای مختلف آن‌ها

انبر به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی و مهم در زمینه تعمیرات وسایل خانگی و صنعتی به شمار می‌آید. به خصوص در مواردی که انجام کار با دست باعث ایجاد خطر می‌شود، انبر می‌تواند به کمک شما بیاید تا بتوانید کار مورد نظر خود را به بهترین نحو انجام دهید. تنوع این ابزار در بازار بسیار زیاد است. به همین دلیل آشنایی با انواع آن و کاربرد انبر قبل از خرید، کمک می‌کند تا بتوانید محصول مناسب خود را خریداری کنید. در این مقاله سعی شد شما را با مهم‌ترین و پرکاربردترین انبرها آشنا کنیم، تا با توجه به نیاز خود بتوانید انبر مناسب کار مورد نظرتان را خریداری کنید.

اگر شما هم قصد خرید انبر در مدل ها و کاربری های متنوع را دارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت انبر مورد نیاز خود را خریداری کنید. همچنین قبل از خرید می‌توانید از مشاوره‌های فنی و تخصصی پشتیبانی آنلاین این سایت بهره‌مند شوید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید