معرفی انواع انبردست و تفاوت های هر کدام

با نگاهی به جعبه ابزار خود، مطمئنا چشمتان به یک انبردست و یک دم باریک در کنار سایر وسایل خواهد خورد. این دو ابزار جزو خانواده انبرها به شمار می‌آیند و به عنوان یک ابزار دستی ضروری، برای انجام کارهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ عملکرد، انواع دم باریک و انواع انبردست تفاوت‌های اساسی و زیادی با یکدیگر ندارند. اما با توجه به تفاوت‌های ظاهریشان، قطعا هر کدام برای انجام کارهای متفاوت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر شما هم علاقمند هستید تا با انواع هر کدام از این انبرها و کاربردهای منحصر به فردشان آشنا شوید، خواندن این مقاله از ابزار مارکت به شما کمک می‌کند تا به پاسخ سوالات خود در این حوزه برسید. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید تا شناخت بیشتری نسبت به دم باریک و انبردست و انواع هر کدام پیدا کنید.

 

انبردست چیست؟

قطعا برای شما نیز پیش آمده است که در حین انجام کارهای تعمیراتی در خانه یا محل کار، نیاز به نگه داشتن یا بیرون کشیدن یک شی داشته باشید. در چنین شرایطی انبردست به کمک شما می‌آید تا بتوانید آن شی را براحتی نگه دارید. اما این مورد تنها کاربرد انبردست نیست؛ بلکه برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره، چرخاندن، خم کردن و حتی بریدن سیم و قطعات فلزی و خارج کردن میخ از دیوار از انبردست استفاده می‌شود.

انبردست به طور کلی از دو اهرم فک دار متصل به هم تشکیل شده است که توسط یک لولا و دسته امکان باز و بسته شدن این فک را برای شما فراهم می‌کنن. فک‌ یا نوک این ابزار به صورت دندانه دندانه طراحی شده است تا اشیاء گرفته شده به کمک آن، از نوک انبر سر نخورند. از قسمت میانی این ابزار برای بریدن سیم و قطعات فلزی استفاده می‌شود. دسته‌های انبردست معمولا به صورت عایق طراحی شده‌اند؛ روکش پلاستیکی دسته‌های این ابزار کمک می‌کنند تا بدون نگرانی از برق‌گرفتگی، کارهای سیم‌کشیو سایر کارهای تعمیراتی، خدماتی، عمومی و... را به راحتی انجام دهید.

 

انواع انبر دست

انبردست‌ها از لحاظ شکل ظاهری و نوع عملکرد، انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین این انبرها آشنا کنیم.

انبردست عمومی

زمانی که اسم انبردست را می‌شنوید، تصویری آشنا و شناخته شده از آن در ذهن شما شکل می‌گیرد. این تصویر همان انبری است که به انبردست عمومی شناخته می‌شود. از انواع انبردست عمومی برای انجام کارهای صنعتی و خانگی مانند کارهای لوله‌کشی، برقکاری، سیم‌کشی، خودروسازی، تعمیر وسایل خانگی و غیره استفاده می‌شود. سایز انبر دست با توجه به طول بدنه آن به میلی متر و اینچ شناخته می‌شود و نوع عمومی آن در سایزهای 150 میلی متر (6 اینچ) به بالاتر وجود دارد. جنس بدنه و فک های انبر دست عمومی معمولا در آلیاژ فولادی روکش دارو دسته های از پلاستیک PVC یا رابر ضد لغزش ساخته می‌شود.

 

 

انبردست چند کاره

یکی از جدیدترین ابزارهای دستی که در شرایط مختلف مانند مسافرت، کوهنوردی، کمپینگ و... به درد هر کاربری می‌خورد. اگر نیاز به ابزارهای مختلفی داشته باشید؛ به خصوص در شرایطی که امکان حمل چند ابزار مختلف برای شما وجود ندارد، یک ابزار دستی چند کاره می‌تواند تمام نیازهای شما را به خوبی برآورده کند. انبردست چند کاره یک وسیله بی‌نظیر و استثنایی است که چندین ابزار را در خود جای داده و در عین حال وزن بسیار کمی دارد و با اشغال فضای بسیار اندک، به خوبی می‌تواند از پس کارهای شما بربیاید.

انبردست چند کاره به صورت تاشو طراحی شده است؛ بنابراین زمانی که به آن احتیاج ندارید، به راحتی می‌توانید آن را به کمترین سایز ممکن تغییر دهید. از جمله ابزارهای موجود در یک این انبردست چند کاره می‌توان به سیم‌چین، پیچ گوشتی، چاقو، سوهان، اره، خط‌کش و غیره اشاره کرد. هر چند که این این انبردست و سایر متعلقات آن برای کارهای سنگین مناسب نیست، اما یکی از بهترین وسیله ها برای مواقع اضطراری و شرایط سخت است. 

 

 

انبردست مینیاتوری

انبردست مینیاتوری بیشتر در کارهای الکترونیکی و برق‌کشی کاربرد دارد. این نوع انبردست‌ معمولا سایز کوچک‌تری نسبت به انبردست‌ معمولی دارد و برای انجام کارهای ظریف و مصارف خانگی بهترین گزینه به حساب می‌آید. سایز و طول بدنه این مدل معمولا از 4.5 اینچ (110 میلی متر) تجاوز نمی‌کند و فک های با یک فنر کوچک بین دو دسته براحتی باز و بست می‌شوند. انبردست مینیاتوری باید کاملا خوش دست و ارگونومیک ساخته شود و کار با آن راحت باشد.

 

 

انبردست ظریف کاری

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم، انبردست با توجه به کارایی متنوع خود، شکل‌های مختلفی دارد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به نیازتان، به سراغ انبردست مناسب کار خود بروید. انبردست ظریف ‌کاری جزو یکی از متداول‌ترین انبردست‌هایی است که در کارهای ظریف و غیر صنعتی از آن استفاده می‌شود. این انبردست با بدنه یکپارچه فلزی از آلیاژ غیر آهنی و تحت فشار مناسب ساخته شده است؛ همچنین وزن بسیار سبکی دارد. شکل فک انبردست ظریف کاری با انبر دست معمولی متفاوت است و نوک آن برای گرفتن اجسام ریز و محکم نگهداشتن جنس های ظریف مناسب است. فک این انبردست بخش قطع کن و سیم چین ندارد برای کار کاتینگ مناسب نخواهد بود.

 

انبر دم باریک چیست؟

این انبر به دلیل دهانه بلند و باریک خود، به عنوان دم باریک شناخته می‌شود. از لحاظ عملکردی دم باریک تفاوت چندانی با انبردست معمولی ندارد. تنها در شرایطی که نمی‌توانید با انبردست معمولی کار کنید، انواع دم باریک به کمک شما می‌آید تا بتوانید کارهای خود را با آن‌ راه بیندازید. به صورت کلی انبردست‌ها نسبت به دم باریک‌ها، ضخیم‌تر و قدرتمندتر هستند و برای انجام کارهای سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما دم باریک‌ها کمی دم دستی‌تر هستند و برای کارهای ظریف‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در مواردی که فضای کافی برای ورود فک انبردست معمولی وجود نداشته باشد، دم باریک می‌تواند بهترین ابزار برای استفاده باشد. چرا که فک انبردست معمولی نسبت به دم باریک بزرگ‌تر بوده و برای کارهای بزرگ‌تر مناسب است. این در حالی است که دهانه دم باریک ظریف‌تر است؛ در نتیجه کنترل بهتری روی کارهای ظریف‌تر و کوچک‌تر خواهید داشت. طول و سایز بدنه این انبر هم بر اساس میلی متر و اینچ تعیین شده و می‌تواند از سایز بسیار کوتاه تا بلند دسته باشد. در شکل زیر چند مدل از دم باریک ها دسته بلند را مشاهده می‌کنید.

 

انواع دم باریک

همانند انبردست، دم باریک نیز انواع گوناگونی دارد. اصلی‌ترین تفاوت دم باریک‌ها براساس شکل دهانه آن‌ها است. از جمله انواع این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

دم باریک دم پهن

انبر دم پهن یا دم باریک نوک پهن در مقایسه با سایر دم باریک‌ها، با نوک و سری تخت و فلت طراحی شده‌ است تا بتوانید اشیا پهن و ضخیم را با آن‌ نگه دارید. البته توجه به این نکته ضروری است که این مدل دم باریک در مقایسه با انواع انبردست همچنان ظریف‌تر طراحی شده است؛ بنابراین برای انجام کارهایی مانند بریدن سیم یا قطعات فلزی ضخیم اصلا مناسب نیست. چرا که ممکن است در اثر فشار بسیار زیاد، شکسته شود. از انبر دم پهن بیشتر برای رسیدن به اجسامی که مقطع بزرگی دارند و با دم باریک معمولی قابل مهار نیستند استفاده می‌شود.

 

 

دم باریک دم خم

در نگاه اول به انبر دم باریک سر کج یا انبر دم خم، متوجه حالت خمیدگی انتهای دهانه این دم باریک خواهید شد. زاویه خمیدگی نوک این دم باریک بین 45 تا 90 درجه متغیر است؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به محیط کاریتان، اقدام به خرید دم باریک سرکج مناسب خود کنید. کاربرد اصلی این دم باریک در مواردی است که فضای ارتفاعی کمی در اختیار داشته باشید. به خصوص در شرایطی که نمی‌توانید دم باریک معمولی را وارد چنین فضایی کنید، به کمک انبر دم کج می‌توان به محدوده مورد نظر رسید.

 

 

دم باریک دم گرد

انبر دم گرد، نیز یکی دیگر از اعضای خانواده دم باریک‌ها به شمار می‌آید. همان‌طور که از نام این دم باریک مشخص است، نوک این ابزار به صورت گرد و بدون دندانه طراحی شده است. بنابراین اگر چه با دم باریک نوک گرد به عنوان یکی از انواع دم باریک، نمی‌توان کار بریدن سیم و نگه داشتن اشیا را انجام دهید. اما کاربرد اصلی این انبر دم گرد در ساخت جواهرات، زیورآلات، بدلیجات، حلقه سازی وسایل، پروژه های هنری و ظریف کاری است. اغلب طلاسازها و هنرمندان تجسمی برای ساخت حلقه‌های زنجیره‌ای و گرد از این مدل دم باریک استفاده می‌کنند.

 

دم باریک مینیاتوری

دم باریک دم سوزنی یا دم باریک مینیاتوری در مقایسه با سایر دم باریک‌ها نوک ظریف و باریک‌تری دارد و تا حد زیادی شبیه به انبر دم گرد است، اما طراحی و شکل فک های کمی فرق دارد. در شرایطی که فضای کافی برای ورود انبردست و حتی دم باریک معمولی وجود ندارد، دم باریک مینیاتوری با سایز کوچک بدنه و دهانه باریک خود، می‌تواند برای ورود به یک فضای محدود بسیار مناسب باشد. علاوه بر این، در فضاهای شلوغ و پر از سیم که نیاز دارید تا سیم‌های نازک و ظریف را از هم جدا کنید، دم باریک دم سوزنی و مینیاتوری یکی از گزینه های مناسب خواهد بود.

 

سخن نهایی درباره انواع انبردست و دم باریک

برای انجام هر کاری باید از ابزار مناسب آن کار استفاده کنید. انبردست و دم باریک جزو ضروری‌ترین ابزارهای دستی در بین فنی‌کارها به شمار می‌آیند. این ابزارها با توجه به ویژگی‌ها و طرح‌های مختلف خود، در جاهای مختلفی به کار می‌روند. شما نیز می‌توانید با توجه به حرفه و شغل خود از انواع انبردست و دم باریک استفاده کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع مختلف دم باریک و انبردست و تفاوت‌های هر کدام از آن‌ها آشنا کنیم تا با مقایسه هر کدام و انتخاب ابزار درست بتوانید کارهای خود را به طور موثرتر و راحت‌تر انجام دهید.

شما می‌توانید برای خرید انبردست و خرید دم باریک در سایزها و مدل‌های مختلف به فروشگاه اینترنتی ابزار مارکت مراجعه کنید و با مقایسه مدل‌های متنوع از برندهای داخلی و خارجی، ابزار مناسب خود را تهیه کنید و آن را در هر کجای ایران تحویل بگیرید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید