معرفی انواع صفحه سنگ فرز و کاربرد هر کدام

  • دسته : ویدیو ها
  • 09 تیر, 1400
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 11 دقیقه
  • 1127 بازدید
  • نظر

صفحه سنگ فرز یک وسیله کاربردی برای برشکاری و ساب زنی روی هر قطعه فلزی، سنگی و بتن، چوبی و... است. با یک نگاه گذرا و سرچ ساده می‌توان دید که مدل‌های بسیار زیاد و مختلفی از این گروه محصولات در بازار وجود دارد. اما به راستی تفاوت انواع صفحه سنگ فرز چیست؟ چرا شکل، طراحی و سایزهای این صفحات باهم فرق دارند؟ تفاوت انواع صفحه برش فرز و صفحه ساب فرز در کجاست؟ چطور تنها با دیدن و با کمک چشم بتوانیم یک صفحه سنگ مناسب و با کیفیت را تشخیص دهیم؟ آیا می‌توان از یک مدل صفحه سنگ برای چند کار مختلف استفاده کرد؟

چه یک کاربر خانگی و چه یک فرد فنی در کارگاه باشید، این سوالات ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. پس با ما در این مقاله به همراه ویدیوی آموزش همراه باشید تا به صورت جامع و تخصصی با مدل های صفحه سنگ فرز آشنا شویم.

 

صفحه سنگ فرز چیست؟

صفحه سنگ فرز معمولا یک قطعه گرد و دایره‌ای شکل به صورت تخت و صاف و یا دارای گودی و به شکل کاسه‌ای است که ممکن است از قطر 115 میلی متر تا 230 میلی متر ساخته شود. این ابزارها با توجه به سایز، روی دستگاه سنگ فرز و مینی سنگ فرز نصب می‌شوند برای برش زدن و ساب و سایش قطعات، سطوح مختلف و... استفاده دارند. اما کاربری هر صفحه برای برشکاری و ساب دادن قطعه چوبی، فلزی، بتن و سنگ، شیشه و... با توجه به ویژگی‌ها، مشخصات فنی و ساختار صفحه سنگ فرز مشخص می‌شود. 

البته در بازار صفحات با قطر بزرگتر از 230 میلی متر، مثلا تا 350 و 450 میلی متر هم وجود دارند، اما این صفحات قطر بزرگ مناسب دستگاه سنگ فرز و مینی فرز نیستند! بلکه برای ماشین ها و دستگاه‌های صنعتی آسفالت بر و یا دستگاه پروفیل بر قابل استفاده خواهند بود.

 

انواع صفحه سنگ فرز از لحاظ کاربری کدامند؟

انواع متریال و مواد در ساخت، کاربرد و سایزهای صفحه سنگ فرز بسیار متفاوت هستند؛ برای همین این ابزارهای مصرفی در چند دسته بر اساس جنس ساخت و یا کاربری صفحه فرز تقسیم می‌گردند. مهمترین تقسیم بندی انواع صفحه فرز بر اساس کاربرد آنهاست که به 2 دسته تقسیم می‌شود:

  • صفحه برش فرز
  • صفحه ساب فرز

هر کدام از این محصولات در جزییات و نوع مواد برش دهنده ویژگی‌های متنوعی دارند، اما در یک نگاه کلی، تفاوت بین صفحه برش و ساب سنگ فرز در موارد زیر دیده می‌شود:  

 

عنوان

صفحه برش فرز

صفحه ساب فرز

قطر صفحه

سایز 115 تا 230 میلی متر

سایز 115 تا 230 میلی متر

ضخامت صفحه

از 1 میلی متر تا 3 میلی متر

از 3 تا 7.5 میلی متر

جنس صفحه

فیبری – فلزی

فیبری – فولادی – پلاستیک – فایبرگلاس - اسفنجی و...

کاربری

برش زدن فلزات – سنگ و بتن – سنگ های قیمتی -  شیشه – پلاستیک و PVC

سایش و ساب زنی فلزات – چدن – ساب زدن جوش‌ها - سنگ و بتن – چوب – پلاستیک و PVC – فایبرگلاس

شکل صفحه

گرد و تخت (دیسکی)

دیسکی – کاسه ای

داشتن/نداشتن الماسه

الماسه تنها در مدل‌های برش دهنده سنگ‌های حساس مثل گرانیت، سرامیک و... وجود دارد.

الماسه در مدل‌های ساب سنگ و بتن، فلزات و... دیده می‌شود.

شکل الماسه

الماسه به صورت:

- یک نوار و لبه الماسه یکپارچه

- یا چند سگمنت الماسه پودری با شیار جداگانه شبیه و هم‌اندازه در راستای صفحه می‌شود.

الماسه به صورت:

چند دندانه و سگمنت برجسته و منظم و به شکل جداگانه روی سطح کارگیر صفحه قرار گرفته می‌گیرد.

اندازه الماسه

ماکزیمم پهنای الماسه و سگمنت‌ها 10 میلی متر است.

سگمنت و دندانه‌های الماسه ممکن است بین 5 تا 7.5 میلی متر ارتفاع و تا 20 میلی متر عرض داشته باشند.

 

انواع صفحه برش فرز

صفحات برش دهنده معمولا نازک بوده، ضخامت زیادی نداشته و به صورت تخت و دیسکی ساخته می‌شوند. این محصولات با بدنه فیبری یا فلزی تولید شده و برای برشکاری روی اجسام فلزی، انواع سنگ و بتن، حتی شیشه و... استفاده دارند. از مهمترین صفحه های برشکاری فرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صفحه آهن بر

صفحه سنگ فرز برش آهن جزو پرکاربردترین محصولات این گروه حساب شده و در قطرهای 115 میلی متر تا 180 میلی متر وجود دارد. این مدل دارای جنس و بافت فیبری یکپارچه با رنگ مشکی بوده که به صورت کاملا تخت ساخته شده و با کمک حلقه مرکزی روی شفت سنگ فرز با مینی فرز نصب می‌شود. از آنجا که آهن و اجسام فلزی آهنی و مشابه مثل چارچوب درب، نبشی، لوله های فلزی آهنی، تیرآهن و... لوازم حساسی نیستند و نیازی نیست که خط برش در آنها خیلی باریک و دقیق باشد، ضخامت صفحه آهن بر با حدود 3 میلی متر ارائه می‌گردد.

 

 

صفحه استیل بر

برخلاف نوع آهن بر، صفحات برشکاری فلزات سخت‌تر و حساس‌تر، باید نازک‌تر باشند. صفحه فرز برش استیل و فولاد به صورت فیبری اما با بافت و قدرت نفوذ بیشتر و همینطور ضخامت بسیار کمتر ساخته می‌شود. این مدل با قطر 115 تا 180 میلی متر معمولا بین 1 میلی متر تا 1.6 میلی متر ضخامت دارد. صفحه استیل بر با توجه به نوع و برند، مخصوص قطع کردن و برش فولاد، آلیاژهای آن، استیل ضد زنگ، INOX و... هستند.

 

 

صفحه پروفیل بر

پروفیل، یک نوع قطعه آهنی مکعبی توخالی یا به اصطلاح فنی، قوطی (چهارگوش) است که در مشاغل آهنگری مثل درب و پنجره سازی مصرف بسیار زیادی دارد. صفحه پروفیل بر با سایز بزرگ و با جنس فیبری مشکی رنگ ساخته شده و به دلیل همین قطر بزرگتر برای استفاده روی سنگ فرز مناسب نیستند! قطر این صفحات بین سایز 350 و 355 میلی متر و تا 400 میلی متر تولید شده و تنها مخصوص نصب روی دستگاه اره پروفیل بر هستند.  

 

 

صفحه سنگ بر

مدل سنگبری در میان انواع صفحه فرز از لحاظ میزان فروش و تقاضا در بازار آمار بالایی دارد. صفحه سنگ بر یکی از پر مصرف ترین لوازم جانبی مخصوص برشکاری انواع مصالح ساختمانی، بتن، سیمان و... بوده که به طور دقیق برای دستگاه فرز سنگبری استفاده دارد. این ابزار مصرفی از سایز مینی 115 میلی متر تا قطرهای بزرگ 230 میلی متر ساخته شده و معمولا ضخامت 3 میلی متر دارند. صفحه فرز برش سنگ تنها برای مصالح ساختمانی غیر حساس مناسب بوده و برای برش سنگ‌های حساس‌تر مثل گرانیت، کراشی و سرامیک و... توصیه نمی‌گردد.

 

 

صفحه گرانیت بر

تیغ گرانیت بر از جمله صفحات فرز با بدنه فلزی است. این ابزار به صورت دیسکی و تخت ساخته شده و در قسمت نوک برش دهنده دارای چند عدد سگمنت الماسه کوتاه است. سگمنت و الماس صفحه گرانیت بر، ضخامت بیشتری از فلز خود صفحه اصلی دارد؛ به طوری که این اختلاف به حدود چند دهم میلی متر می‌رسد؛ مثلا اگر یک صفحه گرانیت بر 2 میلی متر ضخامت دارد، ضخامت سگمنت‌ها و دندانه‌های آن حدود 0.2 میلی متر بیشتر خواهد بود. طول و پهنای سگمنت های الماسه نیز معمولا با عرض 10 میلی متر ساخته می‌شود.

از آنجا که گرانیت یک سنگ حساس است، این تیغه‌های الماسه با کمک سرعت بالای چرخش دستگاه، سنگ گرانیت را بدون آسیب برش داده و شیارهای بین هر سگمنت نیز حین کار با عبور دادن هوا، از بالا رفتن حرارت و گرما جلوگیری می‌کند.

 

 

صفحه سرامیک بر

مشخصات فنی تیغ سرامیک بر الماسه تا حد زیادی شبیه به نوع گرانیت بر است با این تفاوت که سگمنت الماسه نه بصورت الماسه‌های جداگانه، بلکه به صورت یک لبه برش یکپارچه و بدون شیار ساخته می‌شود. دلیل این کار حساس‌تر بودن روکش سرامیک است چرا که سگمنت جداگانه، خطر لب پر کردن احتمالی و آسیب به لایه اول و بیرونی سرامیک را دارد. برای همین صفحه سنگ فرز برش سرامیک با الماسه پودری صنعتی و یکپارچه تولید می‌گردد.

در بین این گروه محصول، مدل صفحه پرسلان بر و چینی بر هم در بازار ارائه می‌شود. این صفحات برش با ضخامت بسیار نازک تا 1 میلی متر ساخته شده و مخصوص برشکاری سنگ های چینی ظریف، پرسلان و... هستند.

 

 

صفحه مرمر بر یا صفحه الکتروپلیت

صفحه فرز الکتروپلیت مدل‌هایی نسبتا جدید از خانواده این محصولات است که برای برش سنگ‌های مرمر در مشاغل و کاربری معماری و نماسازی استفاده می‌گردد. امکان برش دادن سنگ مرمر با کمک صفحه سنگ گرانیت هم وجود دارد، اما از آنجا که لبه سگمنت‌های صفحه گرانیت بر ممکن است به مرمر آسیب بزند، مناسب‌ترین گزینه صفحه برش الکتروپلیت خواهد بود. لبه و سطح داخلی صفحه سنگ فرز مرمر بر یا الکتروپلیت دارای الماسه پودری است و هنگام برش سنگ های مرمر براحتی در بافت سنگ نفوذ می‌کند.

 

 

صفحه عقیق بر

مدلی از صفحات سنگ بسیار ظریف نازک با ضخامت زیر 1 میلی متر که برای برش دادن سنگ های قیمتی در جواهرسازی کاربرد دارند. این ابزارهای برشی به صفحه سنگ فرز عقیق بر معروف هستند و معمولا بیشتر در سایزهای کوچک تا قطر 200 میلی متر تولید می‌شوند. صفحه فرز برش عقیق دارای یک نوار کوچک و باریک الماسه پودری در لبه ابزار بوده و امکان برش ذغال چوب و مرکبات را هم داراست.

 

 

صفحه شیشه بر

این مدل صفحه شباهت زیادی به مدل عقیق بر دارد اما با نوار الماسه پودری و پهن‌تری ارائه می‌شود و سگمنت‌های برش دهنده آن در لبه توسط شیار از هم جدا شده‌اند. صفحه برش شیشه هم بسیار نازک بوده و با حدود 1 میلی متر ضخامت ارائه می‌گردد و نکته قابل توجه این است که هر دوطرف آن دارای الماسه پودری است.

 

 

صفحه آسفالت بر

صفحه برش آسفالت نیز از جمله ابزارهایی است که برای سنگ فرز و مینی مناسب نیستند! چرا که این مدل صفحه برش صنعتی با قطرهای بزرگ 350 تا 450 میلی متر و مخصوص نصب روی دستگاه های بزرگ آسفالت بر کاربرد دارند. لازم به ذکر است صفحه برش آسفالت شبیه به صفحه گرانیت بر بوده و با سگمنت های پهن و جداگانه ساخته می‌شود.

 

انواع صفحه ساب فرز

صفحات ساب زنی تفاوت‌های ظاهری و فنی مشخصی در مقایسه با نوع برش دهنده دارند. این گروه محصولات با ضخامت بیشتر بین 3 تا 7.5 میلی متر و به شکل دیسکی و تخت از جنس فیبری و یا کاسه ای و خمیده با جنس فولادی، پلاستیکی و... تولید می‌شوند. کاربری صفحه سنگ فرز ساب زنی تنها برای سایش و صاف کردن گوشه‌ها، لبه و سطوح، پلیسه گرفتن، از بین بردن شیار و خطوط و... در اجسام چوبی، فلزی، سنگ و بتن بوده و نباید از آنها برای برشکاری استفاده کرد.

 

صفحه ساب آهن

پرکاربردترین صفحه فرز ساب که با ساختار تخت و بافت فیبری ساخته شده و برای صاف کردن هر نوع فلز آهنی و غیر آهنی مناسب خواهد بود. صفحه فرز ساب آهن، استیل و فلزات نرم تر با قطر 115 تا 180 میلی متر و با ضخامت 6 میلی متر ساخته شده و در صورت کارکرد استاندارد، عمر مفید بالایی دارد.

 

 

صفحه ساب چدن

مدل صفحه فرز چدن ساب با مواد فیبری ساخته شده اما برخلاف گروه قبلی یعنی ساب آهن، این مدل دانه بندی درشتی دارد. درجه زبری بفت صفحه ساب چدن باعث می‌شود تا بار برداری از روی این فلز سخت براحتی انجام گیرد و ضخامت 6 میلی متری صفحه، این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

صفحه ساب سنگ

این مدل صفحه ساب زنی با ساختار فیبری مخصوص سایش تمام سنگ های ساختمانی، مصالح نرم و سخت و... بوده و به دلیل جنس ساخت، امکان استفاده روی مواد حساس و ظریف را هم دارد. صفحه ساب سنگ ممکن است با ضخامت 4 میلی متر و 6 میلی متر ساخته شود و از قطر 115 تا 230 میلی متر در بازار وجود دارد.

 

 

صفحه ساب بتن

اگر چه صفحه ساب سنگ که به صورت دیسکی و تخت ساخته شده امکان کار روی بتن را هم دارد، اما مدل‌های دیگر از این گروه ابزارهای مصرفی با نام صفحه ساب کاسه ای نیز تولید می‌شوند که کارکرد دقیق‌تر و قوی‌تری خواهند داشت. صفحه فرز ساب بتن کاسه ای دارای یک بدنه اصلی و یک قسمت الماسه سگمنت دار بوده که این سگمنت‌ها روی کارگیر صفحه فرز قرار می‌گیرد. هر سگمنت با شیار یا یک فاصله مشخص از دیگری جدا شده و هر کدام ممکن است ارتفاعی تا 7.5 میلی متر و پهنای بزرگ از 10 تا 20 میلی متر داشته باشند. جنس صفحه معمولا از فولاد آلیاژی درجه یک ساخته شده و سگمنت‌های قطور این صفحه دارای لبه های الماسه خواهند بود.

 

 

صفحه ساب گرانیت

مدل دیگری از صفحه سنگ فرز ساب که مخصوص گرانیت ساخته شده و با شکل و طراحی کاسه‌ای ارائه می‌شود. صفحه ساب گرانیت جنس فولادی دارد و شبیه به نوع ساب بتن، با سگمنت‌های الماسه پودری مصنوعی منظم با ارتفاع 3 میلی همراه است. تراکم بالای الماسه‌های سگمنت این مدل در کنار جنس مرغوب کاربایدی و سرعت کاری بالا، می‌تواند در سایش بهتر سنگ های گرانیت تاثیر مثبت  بگذارد.

 

 

صفحه چوب ساب

سایش چوب با صفحه سنگ فرز هم میسر است. ابزارآلات مخصوص سایش چوب در گروه صفحه فرز، به صورت یک کاسه برعکس یا یک صفحه پد محدب ساخته شده و روی این صفحه دارای شبکه‌ای از آج های ریز مخصوص بار برداری چوب است. سطح صفحه ساب چوب حالت سوهان دارد و با قرار گرفتن روی شفت فرز و مینی فرز، به راحتی می‌تواند رویه، لبه و گوشه‌های قطعه چوبی را بسابد. این صفحه برای چوب‌های روکش دار و ظریف مثل ام دی اف و... توصیه نمی‌گردد.

 

 

صفحه سنباده فلاپی

فلاپ دیسک یا صفحه فلاپی نوعی از صفحات ساب زنی قابل نصب روی سنگ فرز بوده که به صورت تخت ساخته شده اما سمت کارگیر آن دارای چندین لبه متوالی از جنس سنباده است. برای همین صفحات سنباده فلاپی برخلاف مدل‌های دیگر با درجه زبری و گریت های متفاوت ارائه می‌شوند. گریت و دانه بندی سنباده این صفحه‌ها بین P36 تا P200 قابل انتخاب است.

سنباده فلاپ دیسک مخصوص جلا دادن و ساب زنی انواع فلزات خصوصا در از بین بردن گل جوش، صاف کردن و براق کردن سطوح فلزی جوشکاری شده و... کاربرد داشته و این صفحات در سایزهای 115 میلی متر تا 180 میلی متر ساخته می‌شوند.

 

ویدیوی معرفی انواع صفحه سنگ

در فایل ویدیویی زیر برخی از صفحات سنگ فرز برای برش و ساب معرفی شده است؛ همانطور که مشاهده می‌کنید، تفاوت کاربری برش و سایش در این گروه لوازم مصرفی کاملا روشن و مشخص است. ضمن اینکه جنس قطعه‌ی کاری نیز روی مشخصات فنی، سایز و ضخامت صفحه سنگ فرز تاثیر می‌گذارد.

شما می‌توانید برای خرید صفحه سنگ فرز در انواع مختلف و ساخت برندهای معتبر ایرانی و خارجی در تعداد تکی، بسته‌ای و تعداد عمده به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید