تفاوت گندگی نجاری و دستگاه کف رنده چوب چیست؟

اگر در صنعت نجاری مشغول به کار هستید، احتمالا گذرتان به دستگاه کف رنده و گندگی خورده است. این دو دستگاه به دلیل شباهت‌هایی که به یکدیگر دارند منجر به تشکیل این اشتباه رایج شده‌اند که هر دو این دستگاه‌ها کار یکسانی انجام می‌دهند. دستگاه گندگی و کف رنده در حقیقت برای لایه‌برداری از روی سطح چوب کاربرد دارند ولی تفاوت‌هایی دارند که نه تنها این دو دستگاه را از هم جدا نمی‌کند بلکه آن‌ها را تبدیل به مکمل یکدیگر می‌کند! در این مقاله از ابزار مارکت قصد داریم به تفاوت دستگاه گندگی و کف رنده بپردازیم تا ببینید طبق نیازتان کدام یک برای شما مناسب‌تر است و وجود کدام دستگاه در کارگاه شما ضروری است.

فرض کنید الوار چوبی دارید که یک طرف آن ناهموار است و علاوه بر این مقداری گودی یا لقی دارد. برای تبدیل این الوار به الواری  صاف و هموار، باید از هر دوی این دستگاه‌ها استفاده کنید. در ابتدا الوارتان باید وارد دستگاه کف رنده شود تا گودی و پیچ خوردگی آن گرفته شود و بعد از صاف شدن و هموار شدن سطح الوارتان، باید از دستگاه گندگی استفاده کنید تا ضخامت تمام سطوح را یکسان کنید.

دستگاه کف رنده نجاری چیست؟

همانطور که اشاره کردیم دستگاه کف رنده اولین یکی از دستگاه‌های نجاری پرکاربرد است که برای صاف کردن سطح چوب و دادن زاویه قائمه به لبه‌های آن استفاده می‌شود. دستگاه کف رنده در آمریکا به Jointer و در انگلستان به Planer معروف است. این دستگاه از دو میز تشکیل شده است که بین آن‌ها تیغه وجود دارد. برای کار با این دستگاه، ابتدا الوار مورد نظرتان را بر روی میز ورودی قرار می‌دهید و سپس با هل دادن قطعه در طول میزکار و رد کردن از روی تیغه، بخش‌های ناهموار و اضافی سطح چوب رنده می‌شوند. با چند بار انجام دادن این‌کار برای سطوح مختلف، گودی، پیچ خوردگی و تاب چوب‌تان به طور کامل رفع می‌شود.

دستگاه گندگی نجاری چیست؟

دستگاه گندگی نجاری که در آمریکا به Planer و در انگلستان به Thicknesser معروف است از دیگر دستگاه‌های پر کاربرد در نجاری است که در بیشتر کارگاه‌های صنعتی نجاری دیده می‌شود. این دستگاه مجهز به دو توپی و یک تیغه است که با هدایت قطعه به سمت جلو، سطح آن را رنده می‌کند. ارتفاع صفحه اصلی دستگاه گندگی قابل تنظیم است تا طبق قطر الوار، صفحه را تنظیم کنید. بعد از رفع گودی و ناهمواری قطعه کار، با قرار دادن آن داخل دستگاه گندگی می‌توانید تمام ضخامت و سطوح قطعه چوب را یکسان کنید.

تفاوت ماشین گندگی و کف رنده

همانطور که مشاهده کردید، هر دو دستگاه کف رنده و گندگی برای صاف و یکدست کردن چوب کاربرد دارند. اما با توجه به تفاوت‌هایی که در نحوه‌ی عملکرد و ویژگی‌هایشان دارند، برای مصارف متفاوتی مناسب هستند. در ادامه به مقایسه‌ی این دو دستگاه از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

کاربرد

دستگاه کف رنده بیشتر برای هموار کردن سطوح و رفع پیچ خوردگی و گودی یا تاب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای دستگاه کف رنده می‌توان به قابلیت مربع کردن و قائم کردن لبه‌های قطعه اشاره کرد. در مقابل از دستگاه گندگی برای صاف و موازی کردن دو وجه کاربرد دارد. این تفاوت دستگاه کف رنده و گندگی باعث می‌شود که هر کدام برای کاربرد اختصاصی خود استفاده شوند و نمی‌توانند کار یکدیگر را انجام دهند.

کارکرد دستگاه

دستگاه کف رنده نیازمند نیروی کاربر برای حرکت دادن چوب روی میز است. در مقابل، دستگاه گندگی از سیستم تغذیه‌ی خودکار بهره می‌برد و چوب به صورت ثابت روی میز قرار می‌گیرد. این تفاوت در نحوه‌ی کارکرد بر سهولت استفاده و دقت رنده‌کاری تاثیر می‌گذارد.

دقت

به دلیل حرکت خودکار و ثابت ماندن چوب روی میز، دستگاه گندگی دقت بسیار بالاتری در رنده‌کاری سطوح چوبی دارد. این موضوع خصوصا در کار با چوب‌های با ضخامت زیاد اهمیت پیدا می‌کند.

شکل ظاهری

معیار بعدی مقایسه دستگاه گندگی با کف رنده شکل ظاهری این دو است. دستگاه کف رنده شامل دو میز با تیغه میان این دو است. از طرفی مجهز به یک فنس محافظ نیز می‌باشد تا قطعه حین رنده کاری از میزکار خارج نشود. در مقابل، قطعه کار در دستگاه گندگی از داخل دستگاه می‌گذرد و به وسیله غلطک‌های تعبیه شده هدایت می‌شود. تیغه در گندگی میان دو غلطک در داخل دستگاه قرار دارد.

جمع‌بندی مقاله تفاوت دستگاه گندگی و کف رنده

در این مقاله به مقایسه‌ی دستگاه کف رنده با دستگاه گندگی پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، هر دو دستگاه برای صاف و یکدست کردن چوب کاربرد دارند. اما با توجه به تفاوت‌هایی که در نحوه‌ی کارکرد و ویژگی‌هایشان دارند، برای مصارف متفاوتی مناسب هستند. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله به تفاوت‌ها و کاربرد پی برده باشید و به خوبی دستگاه مناسب نیازتان را انتخاب کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید