تفاوت دریل چکشی و بتن کن چیست؟

احتمالا شنیده‌اید که سوراخکاری مصالح ساختمانی سخت با دریل کار راحتی نیست. حتی پیش آمده که گاهی دریل چکشی هم توان سوراخ کردن بتن را ندارد و افراد با تجربه استفاده از بتن کن را توصیه می‌کنند. اما این 2 دستگاه فرق‌هایی باهم دارند و برای استفاده درست از آنها باید تفاوت دریل چکشی و بتن کن را به خوبی بشناسیم. هر دو ابزار از یک حالت کاری چکشی – چرخشی برای سوراخ کردن مواد بتنی استفاده می‌کنند، اما فرق آنها در کجاست؟ حین سوراخکاری با دریل چکشی و بتن کن چه نکات پنهان و مهمی به چشم می‌آیند؟ آیا مته الماسه دیوار و بتن دریل چکشی به دریل بتن کن هم می‌خورد؟ آیا دقت و قدرت سوراخکاری هر دو دستگاه، یک اندازه است؟ در این مقاله از ابزار مارکت قصد داریم به بررسی تفاوت‌های بتن کن و دریل چکشی بپردازیم و به شما در انتخاب ابزار مناسب برای کار خود کمک کنیم.

 

 

دریل چکشی و دریل بتن کن چه تفاوتی دارند؟

اگرچه دریل چکشی و دریل بتن کن هر دو برای سوراخکاری در سطوح سخت غیر فلزی و غیر چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد که بر کارایی، قدرت، اندازه، اثربخشی و تجهیزات جانبی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

مقایسه دریل چکشی و بتن کن بر اساس کارآیی

دریل چکشی علاوه بر سوراخکاری در چوب، فلز، پلاستیک و... برای مصالح ساختمانی با سختی کم و متوسط مثل پودر سنگ، سیمان نازک، گچ و... مناسب هستند. دریل چکشی علاوه بر این موارد، قادر است در بتن، آجر و مصالح سخت‌تر نیز سوراخ ایجاد کند، اما هر چه ضخامت و تراکم این مواد بیشتر شود، کار سوراخ کردن آنها سخت‌تر و دشوارتر می‌گردد. کارکرد دریل چکشی بیشتر خانگی و عمومی است.

اما دریل بتن کن ابزاری قدرتمندتر است که به طور ویژه برای سوراخ زنی و تخریب بتن، بتن مسلح و سنگ در مشاغل نصابی، معماری، ساختمان‌سازی طراحی شده است. قدرت بالای این دریل و مکانیزم ضربه‌ای قوی آن، امکان ایجاد سوراخ‌های بزرگتر و عمیق‌تر در بتن را فراهم می‌کند. همچنین، دریل بتن کن برای کارهای سبک تخریب مانند کندن شیار برای لوله‌ها یا شکستن کاشی‌های قدیمی نیز کاربرد دارد. کاربرد بتن کن بیشتر برای مصارف صنعتی و حجم کار بالا است.

از لحاظ ظاهری نیز باید گفت که دریل چکشی تنها یک دکمه کشویی برای انتخاب حالت کاری بین چرخشی ساده (بدون چکش) / چکشی دارد. اما دریل بتن کن بر روی گیربکس خود دارای یک کلید گردان 3 یا 4 حالته است که می‌تواند در حالت چرخشی ساده (بدون چکش) / چکشی ساده (بدون چرخش) / چرخشی - چکشی کار کند.

 

 

تفاوت دریل چکشی و بتن کن از لحاظ قدرت

دریل‌های معمولی و چکشی از یک مکانیزم چرخشی با موتوری ساده برای چرخش استفاده می‌کنند. قدرت موتور این نوع دریل‌ها با وات و حرف انگلیسی «W» نشان داده می‌شود که معمولا برای مصارف خانگی و کارگاهی سبک، دریل چکشی با توان بین 500 تا 1200 وات کفایت می‌کند.

در مقابل، دریل بتن کن از یک مکانیزم ترکیبی چرخشی-چکشی حرفه‌ای تر و موتوری بزرگتر و قویتر بهره می‌برد. اگرچه توان موتور این ابزارهای برقی نیز با وات شناخته شده و بتن کن با مدل‌های بین 500 وات تا 2000 وات وجود دارد؛ اما قدرت تخریب دریل بتن کن به دلیل ضربات کوبشی متعدد و مکانیزم ضربه‌زنی خاص آن، با واحد ژول و حرف انگلیسی «J» سنجیده می‌شود. قدرت ضربه این ابزارها بسیار گسترده بوده و از حدود 1 ژول تا 10 ژول در بازار وجود دارد. اما معمولا دریل بتن کن‌های کوچک و سبک 3 و 4 کیلویی که ابعاد و وزنی نزدیک به دریل چکشی دارند، قدرت ضربه آنها از ۳ ژول فراتر نمی‌رود. هرچه میزان ژول در دریل بتن کن بیشتر باشد، قدرت ضربه آن بالاتر رفته و برای سوراخ‌کاری و تخریب بتن های سخت‌تر و متراکم‌تر کارایی بیشتری خواهد داشت.

 

 

فرق دریل چکشی و بتن کن در اندازه

از مهمترین موارد در تفاوت دریل چکشی و بتن کن می‌توان به ابعاد و وزن دستگاه اشاره کرد. دریل‌های معمولی و دریل‌های چکشی معمولا از ابعاد و وزن نسبتا کم‌تری برخوردار هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا کار با آن‌ها راحت‌تر بوده و برای سوراخ‌کاری‌های ظریف‌تر و در فضاهای محدود مناسب‌تر باشند. یک دریل چکشی شاید نهایتا 2.5 تا 3 کیلوگرم وزن داشته باشد و براحتی در دست قرار می‌گیرد. اما دریل بتن کن به دلیل مکانیزم داخلی و سیستم ضربه زنی، هم ابعاد و هم وزن بالاتری دارد. معمولا وزن دریل بتن کن در مدل‌های مختلف از حدود 3 کیلوگرم تا 11 کیلوگرم است و به همین ترتیب ابعاد آن نیز بزرگتر خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا کنترل مدل‌های سنگین دریل بتن کن در حین کار کمی دشوارتر باشد و برای سوراخکاری ممتد و طولانی چندان مناسب نباشد.

 

 

مقایسه دریل چکشی و بتن کن در اثربخشی

دقت سوراخکاری با دریل چکشی (به شرط نفوذ کامل در آن مصالح ساختمانی مشخص)، به مراتب مناسبتر و بهتر از بتن کن است. مثلا حفره‌ای که دریل چکشی روی گچ و دیوار نازک به وجود می‌آورد به اندازه‌ای دقیق بوده که  برای رولپلاک زدن و بستن سایز پیچ خاص و انتخاب شده مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در مصالح سخت‌تر، اگر دریل چکشی نتواند در آن نفوذ کند، دقت دیگر اهمیتی نخواهد داشت. برای همین استفاده از بتن کن پیشنهاد می‌شود اما این تغییر خطر کاهش دقت سوراخ را به دنبال دارد. در واقع باید گفت دقت نهایی سوراخ ایجاد شده در دریل بتن کن کمی از دریل چکشی کمتر است و ممکن است حفره ایجاد شده یک یا چند میلی متر با سوراخ مد نطر کاربر متفاوت باشد؛ برای همین باید هنگام انتخاب سایز مته دریل بتن کن به این نکته توجه کرد. اما با انتخاب یک مدل بتن کن سبک‌تر و نزدیک به وزن دریل چکشی، می‌توان از بیشترین میزان دقت در آن بهره برد.

 

 

تفاوت بتن کن و دریل چکشی در تجهیزات جانبی

یکی دیگر از تفاوت های این 2 دستگاه، لوازم مصرفی و جانبی آنهاست. دریل‌های چکشی با مته الماسه معمولی و ته گرد کار می‌کنند و در جلوی دستگاه یک سه نظام آچاری یا اتوماتیک شبیه به همه دریل‌های معمولی با سایز 10 میلی متر یا 13 میلی متر دارند. اما دریل بتن کن، بجای سه نظام، سیستم قلم گیر چهار شیار و پنج شیار دارد. بر روی قلم گیر بتن کن، امکان نصب مته الماسه معمولی وجود ندارد، بلکه روی آنها مدل‌های مته تخریب با انتهای شیار دار و استاندارد، معروف به مته چهار شیار SDS Plus و مته پنج شیار SDS Max نصب می‌شوند. مته های تخریب چهارشیار و پنج شیار با سایزهای قطر و طول بزرگتر از مته معمولی الماسه ساخته می‌شوند؛ سایز قطر این مته‌ها بین 6 تا 32 میلی متر با طول‌های متفاوت 11 سانتی متر تا 60 سانتی متر در بازار وجود دارد. البته که هر مدل دریل بتن کن با توجه به وزن و قدرت دستگاه، تنها می‌تواند با تعداد سایز محدود و مشخصی از مته‌ها کار کند. مثلا یک دریل بتن کن 3 کیلویی، امکان کار با قطرهای خیلی بزرگ و طول‌های خیلی بلند مته چهارشیار را ندارد.

 

 

کلام آخر در مورد فرق بین دریل بتن کن و دریل چکشی

در این مطلب در مورد مقایسه دریل چکشی و بتن کن صحبت کردیم. انتخاب هر کدام از این دستگاه‌ها مستقیما به نوع کار شما بستگی دارد؛ اما اغلب برای یک خانه و سوراخکاری عمومی روی دیوارها، سقف و... نیازی به دریل بتن کن نیست و یک دریل چکشی جوابگو خواهد بود. اما برای کارهای سنگین‌تر مثل نصب وسایل در بتن‌ها، سوراخ کردن دیوارهای ضخیم و... دریل بتن کن انتخاب بهتری است.

شما با در نظر گرفتن نکات مطرح شده می‌توانید برای خرید دریل چکشی و خرید دریل بتن کن از هر برند معتبر با گارانتی و ضمانت اصالت کالا به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. ضمن اینکه جهت راهنمایی و مشاوره خرید، می‌توانید با کارشناسان ما به صورت تلفنی و اینترنتی در ارتباط باشید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید