دریل سرکج چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟

برخی ابزارها را شاید هر روز و هر جا نبینید، اما بسیار کاربردی و مفید هستند. همین موضوع برای انواع دریل سر کج و اینکه دریل سرکج چیست؟ نیز صادق است و ممکن است بعد از دانستن کاربرد دریل سرکج تعجب کنید! دستگاهی جذاب و کمتر شناخته شده که برای افراد فنی و با تجربه که خواهان انجام کار تمیز و سریع سوراخکاری و پیچ بستن در نقاط سخت هستند بسیار مشکل گشا خواهد بود. در ادامه این مطلب از سایت ابزار مارکت به آشنایی با دریل سرکج و معرفی انواع آن و همینطور به تفاوت دریل سرکج با دریل معمولی اشاره خواهیم کرد.

 

دریل سرکج چیست؟

دریل سرکج به انگلیسی Right Angle Drill به یک دستگاه دریل بسیار کاربردی جهت سوراخکاری و پیچ بندی در انواع کاربری نجاری، چوبی، فلزی، ساختمانی و... در فضاهای تنگ و کوچک گفته می‌شود که دارای سری زاویه دار است. دریل سرکج با طراحی یک بدنه صاف و یک سر زاویه دار 90 درجه ساخته می‌شود؛ در واقع نوک سه نظام دار که مته روی آن قرار می‌گیرد، دارای زاویه قائمه بوده و به این ترتیب این ابزار را برای کار روی موقعیت های دشوار و خاص آماده می‌کند.

 

 

انواع مدل های دریل سرکج به دلیل موارد مصرف، معمولا با قدرت سوراخکاری بسیار بالا و صنعتی ساخته نمی‌شوند و قدرت موتور آنها بین 300 تا 700 وات است. ابعاد آنها نیز کوچک بوده و وزن بسیاری سبکی بین 0.5 تا 2 کیلوگرم دارند اما مدل های سنگین تر صنعتی هم در بازار وجود دارد. طراحی این دریل ها نیز کاملا ارگونومیک و خوش دست است تا برای استفاده در نقاط مختلف هیچ مشکلی نداشته باشند. یک دریل سرکج مثل بسیاری از دریل های معمولی دارای یک موتور، یک بدنه، یک سوییچ خاموش/روشن، یک گیربکس، کابل یا باتری یا ورودی باد (با توجه به برقی، شارژی یا بادی بودن دریل) و یک سه نظام است. این سه نظام مته گیر معمولا سایز 6 میلی متر، 10 میلی متر دارد و در موارد قوی تر با سایز 13 میلی متر هم موجود است.

 

کاربرد دریل سرکج در کجاست؟

با توجه به تعریف کلی بالا، احتمالا ایده‌هایی برای استفاده از این مدل دریل در ذهن‌تان آمده باشد. همانطور که اشاره شد، دریل سرکج برای رسیدن به هدف نهایی خود، یعنی کمک به کاربر برای سوراخکاری و پیچ بستن در گوشه ها، زوایا و محل هایی که فضای زیادی ندارند، سبک و خوش دست ساخته می‌شود. این گروه ابزار طوری ساخته می‌شوند که هر فردی با هر قدرت بدنی بتواند با دریل سرکج و با کمک یک دست روی چوب، فلز، پلاستیک، مصالح ساختمانی و... کار خود را انجام دهد. برای همین جهت اشاره به کاربرد دریل سرکج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوراخکاری در نقاط و زوایای تنگ با فضای کم
  • دریل کاری در گوشه سقف، دیوار، کف و...
  • پیچ بندی داخل کابینت ها، میز، کشو و...
  • سوراخکاری در پروژه ساخت لوازم چوبی و فلزی با ابعاد کوچک
  • کانال کشی کولر، لوازم برودتی، گرمایی و... در گوشه های سطوح ساختمان و بناها
  • کابل کشی و نصب رک و کانال برای سیم های برق و... در نقاط تنگ
  • لوله کشی و بست زنی در کارهای خدماتی و تاسیساتی در فضای کم
  • تعمیر و اتصال نقاط زیرین، پشتی و خارج از دید انواع سطوح چوبی، فلزی و بتنی
  • دریل کاری در هر نقطه ای که امکان استفاده دریل معمولی و ایجاد سوراخ مستقیم و صحیح وجود ندارد.
  • دریل کاری روی سازه های ثابت و نزدیک به سطح که امکان رساندن دریل معمولی به فضای مورد نظر وجود ندارد.
  • و...

 

معرفی انواع دریل سرکج

تنوع و تفاوت در مدل های دریل سرکج با توجه به طراحی، توان و قدرت خروجی، سایز سه نظام و ابعاد بدنه آنها دیده می‌شود؛ اما مهمترین دسته بندی انواع دریل سرکج مربوط به منبع تغذیه آنهاست. انواع این دریل ها در بازار ابزار به ترتیب زیر است:

 

 

دریل سرکج برقی

آشناترین دریل های سرکج نوع برقی هستند که طبعا با یک کابل برق ارائه شده و مثل یک دریل معمولی باید به منبع برق شهری وصل شوند. دریل سرکج برقی نسبت به یک مدل همرده شارژی یا بادی قدرت و گشتاور بیشتری دارد، موتور این گروه اغلب بیش از 300 وات توان داشته و اکثر آنها دارای سه نظام 10 میلی متری هستند. کابل برق دریل سرکج طول بلند و حداقل حدود 3 متری دارد تا کاربر بتواند آن را به هر نقطه که بخواهد برساند. ضمن اینکه سه نظام آنها به 2 نوع سه نظام آچاری و اتوماتیک ساخته می‌شود. سرعت دریل سرکج برقی نیز به صورت تنظیم شونده و بین 0 تا 3000 دور در دقیقه به شکل تک حالته یا دو حالته ساخته می‌شود. در نوع دو حالته امکان تنظیم و انتخاب سرعت بالاتر و یا قدرت گشتاور بالاتر وجود دارد.

 

 

دریل سرکج شارژی

این مدل دریل دقیقا شبیه به نوع برقی با سر کج و زاویه 90 درجه بوده اما به جای کابل برق، دارای باتری های شارژی لیتیومی است. دریل سرکج شارژی بیشتر با ولتاژهای باتری 12 تا 20 ولت ساخت می‌شود اما برخی انواع دریل سرکج شارژی صنعتی با موتور و تغذیه باتری 40 ولت هم وجود دارند. باتری لیتیومی دریل سرکج شارژی ممکن است از نوع کوچک و کامپکت، یا نوع بزرگ کشویی باشد. ضمن اینکه سایزهای  سه نظام 6، 10 و 13 میلی متر هم در این مدل دیده می‌شوند که بیشتر اوقات این سه نظام از نوع اتوماتیک است اما دریل شارژی سه نظام آچاری هم جزو محصولات بازار است.

 

 

مهمترین تفاوت دریل سرکج شارژی با برقی یا با نوع شارژی معمولی در برخی مدل ها، داشتن موتور براشلس یا موتور بدون ذغال است که قدرت بسیار بهتر و عمر مفید طولانی تری نسبت به موتور شارژی معمولی ارائه می‌دهد. دریل سرکج شارژی یک انتخاب ایده ال برای رساندن ابزار سوراخکاری به گوشه ها، زوایای تنگ و ارتفاعات بلند روی سقف ساختمان، سقف کاذب، وسابیل چوبی کوچک و... این طور نقاط است که منبع برق و یا امکان عبور کابل برق در آن قسمت و بخش پروژه وجود ندارد.

 

 

دریل سرکج بادی

نوع خاصی از دریل های سرکج مدل پنوماتیک یا دریل بادی بوده که مخصوص کارگاه نجاری، تعمیرگاه ها، گاراژها و مکانیکی خودروهایی است که دارای پمپ هوا هستند. دریل بادی نیاز به برق و باتری ندارد، بلکه انرژی خود را از یک کمپرسور باد می‌گیرد. بزرگترین تفاوت دریل سرکج بادی با برقی و شارژی این است که سایز بدنه آنها به مراتب کوچکتر ساخته می‌شود. طول دریل چپقی بادی بین 15 تا 20 سانتی متر بوده و وزن آنها فوق العاده سبک تر از مدل های قبلی و در حدود 1 کیلوگرم یا کمتر ساخته می‌شود.

 

 

دریل سرکج بادی برای کار و تعمیرات سریع و سوراخکاری روی فلزات خصوصا بدنه خودرو و یا وسایل چوبی کوچک بهترین گزینه است. طراحی خوش دست دستگاه دریل بادی سرکج با اهرم سوییچ پاور بزرگ، در کنار سه نظام معمولا 6 میلی متر یا 10 میلی متری و سرعت چرخش بالا و بین 2000 تا 5000 دور در دقیقه، این مدل را برای انواع کارهای کارگاهی، تعمیرات و مونتاژ کاری آماده می‌کند.

 

 

مبدل دریل سرکج

گاهی اوقات برای داشتن یک دریل سرکج نیازی به خرید دستگاه جدید نیست. در بازار ابزار، برخی لوازم جانبی دریل وجود دارند که به عنوان مبدل 90 درجه دریل یا مبدل دریل سرکج شناخته می‌شوند و سر یک دریل معمولی را به یک دریل زاویه دار 90 درجه تبدیل می‌کنند. این محصولات کاربردی شامل یک گیربکس با محور داخلی چرخنده و یک سه نظام در قسمت نوک ابزار هستند. شفت چرخنده در داخل سه نظام دریل اصلی وصل می‌شود و با چرخش آن، مته گیر 90 درجه می‌چرخد.

 

 

این مبدل ها امروزه در سایزهای و انواع مختلفی وجود دارند؛ از مبدل سرکج بیت گیر که تنها برای نصب بیت پیچگوشتی به کار می‌رود گرفته، تا مبدل دریل سرکج با قطر و سایز بزرگ سه نظام مته گیر که برای انواع سوراخکاری ها به کار می‌رود. برخی مدل های بزرگ مبدل دریل سرکج با سه نظام 10 میلی متر و 13 میلی متری بسیار شبیه به یک دریل واقعی اما بدون قسمت موتور و بدنه هستند و به دلیل توان زیادشان حتی گاهی روی آنها دسته جانبی هم وجود دارد.

 

تفاوت دریل سرکج با دریل معمولی در چیست؟

- دریل معمولی با شکل و طراحی شبیه به یک تفنگ ساخته شده که وزن بالایی هم دارد، اما دریل سرکج به صورت بدنه مستقیم بلند در کنار یک سری مته گیر و سه نظام 90 درجه طراحی شده و با وزن سبک تری تولید می‌شود.

- دریل معمولی قدرت گشتاور و توان بیشتری حین سوراخکاری دارد و مدل های چکشی آن بسیار پر استفاده است. اما دریل سرکج قدرت کمتری در سوراخ زنی ارائه می‌دهد و در نوع های عمومی و ساده حالت چکشی هم ندارد.

 

 

- دریل سرکج قابلیت کنترل و دقت بهتری روی سوراخ های مورب، زاویه دار و کار روی سطوح نامنظم در گوشه ها و... دارد. اما دریل معمولی به دلیل وزن بالای خود و طراحی بدنه، هنگام کار روی گوشه ها و سطوح شیب دار ممکن است مشکلاتی مثل در رفتن مته، کج شدن سوراخ و... را ایجاد کند.

- دریل معمولی و صنعتی در اکثر اوقات یک قسمت بدنه و موتور و یک قسمت گیربکس جداگانه دارد، اما در دریل سرکج معمولا بدنه و گیربکس به صورت یکپارچه و همراستا باهم ساخته می‌شوند.

- دریل سرکج تنها برای سوراخکاری سبک و در مواقع خاص و فضای محدود و کوچک مورد نیاز است و برای سوراخکاری روزمره و عمومی بهتر است از دریل معمولی استفاده شود.

 

 

در این مطلب از این گفتیم که انواع دریل سرکج چیست؟ و برای چه کارهایی و چه موقعیت هایی باید از این نوع دریل استفاده کرد؟ با کاربرد دریل سرکج آشنا شدیم و به تفاوت دریل معمولی با دریل سرکج اشاره کردیم. شما می‌توانید برای خرید دریل سرکج برقی و شارژی و یا خرید دریل سرکج بادی در انواع متنوع از برندهای معتبر ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید