بهترین مته برای سوراخکاری در سرامیک پرسلان

برای سوراخکاری با دریل در هر سطح و در هر جنسی، همیشه راه درست و راه غلط وجود دارد. اما وقتی نوبت به سوراخ کردن پرسلان می‌رسد، انتخاب اشتباه این راه درست و غلط به طور واضح و دردناکی خود را نشان می‌دهد! چرا که کوچکترین اشتباه در سوراخکاری پرسلان، کاشی و سرامیک، منجر به شکستن این قطعات گران و ضرر مالی در پروژه خواهد شد. ممکن است یک کاربر یا استاد معمار با سطح و یا قطعه‌ای روبرو باشد که از جنس سرامیک درجه یک، پرسلان خارجی و بسیار نفیس ساخته شده باشد؛ در این شرایط، آیا می‌توان از هر مته‌ای برای سوراخکاری این مواد بهره برد؟ آیا جبران خسارت به چنین قطعات گرانی ساده خواهد بود؟ جواب ساده و روشن است. بنابراین بهتر است قبل از سوراخ کردن این نوع اجناس با مته‌ها و روش سوراخکاری آنها آشنا باشیم. در این مقاله از ابزار مارکت به طور تخصصی و مختصر به معرفی مته سوراخکاری سرامیک و پرسلان بپردازیم.

 

انواع مته های مناسب پرسلان و سرامیک

بدون شک می‌توان گفت یکی از مظاهر عبارت «سوراخکاری مواد حساس» مربوط به کاشی، گرانیت، مواد چینی، سرامیک، شیشه و پرسلان است. هر چند که مته‌های سوراخکاری برای این گروه اجناس گاهی باهم مشترک هستند، اما در دریل کاری و مشاغل معماری حرفه‌ای و دقیق، مته مخصوص و انحصاری هر کدام از این ماده‌ها متفاوت خواهد بود.

همه‌ی ما از قبل می‌دانیم که به طور کلی و عمومی، برای سوراخ کردن مصالح ساختمانی باید از مته الماسه استفاده کنیم؛ اما این مته‌های الماسه معمولی صرفا برای سوراخ زنی ساده روی سقف، کف و دیوار گچی، سیمانی و... با قطر و عمق کم در خانه و ساختمان‌ها مناسب اند. در واقع این مته‌ها برای کاشی، سرامیک و پرسلان و اینطور مواد کارایی و توانایی ندارند. البته مته‌های مخصوص پرسلان و مواد چینی هم الماسه هستند اما، ساختار و مدل این مته‌ها با نوع الماسه معمولی متفاوت است. در ادامه، این نوع مته‌های دریل را معرفی می‌کنیم.

 

 

مته الماسه نیزه ای

مته های الماسه فلش دار یا نیزه‌ای برای بسیاری از افراد، اولین انتخاب جهت سوراخکاری شیشه، پرسلان، سرامیک و کاشی هستند. این مته‌های تاج دار، دارای یک طراحی خاص با سر پیکانی بوده که نوک الماسه بسیار تیزی دارند و براحتی در قطعات با این جنس و تا سختی Class 3 نفوذ می‌کنند. سر پهن شونده و نیزه ای آنها برای سوراخکاری ایمن (مخصوصا در قطر بزرگ) پرسلان و مواد چینی بسیار مطلوب است؛ اما هر چقدر سایز مته بزرگتر شود؛ سرعت سوراخ کردن با آنها پایین می‌آید.

 

 

مته کارباید تنگستن

مته های تنگستن کاربید در ظاهر، بسیار شبیه به مته‌های دیوار معمولی خانگی هستند؛ چرا که این مته‌ها نیز یک بدنه مارپیچ و یک نوک الماسه دو پهلو (2 لبه) دارند. اما وقتی با دقت و از نزدیک به سر آنها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که نوک الماسه این مته بجای 2 لبه قرینه کوچک (برخلاف مته الماسه معمولی)، دارای دو لبه کارباید غیر قرینه و بسیار تیز است. این نوک از آلیاژ تنگستن ساخته شده و به دلیل سختی بسیار بالا می‌تواند در مواد با سختی Class 4 داخل شود. مته الماسه تنگستن کارباید در اکثر اوقات اولین انتخاب کاربران به عنوان مته برای سوراخ کردن سرامیک بوده و همچنین امکان نفوذ در کاشی، پرسلان و گرانیت و حتی مواد سخت‌تر مثل بتن و آجر را هم دارد. عمر مفید این مته‌ها تقریبا 3 برابر مته نیزه‌ای و مته‌های پودری است و تا 4 برابر سرعت سوراخکاری را نسبت به 2 مدل مته دیگر بالاتر می‌برد.

 

 

مته پودری الماسه

مته گردبر الماسه پودری، نوع جدیدی از مته مخصوص پرسلان و سرامیک هستند که در قسمت لبه‌های خود، یک پوشش الماسه طلایی یا نقره‌ای (Diamond) دارند. فناوری پیشرفته در ساخت نوک الماس این مته‌ها به نام «وکیوم برییز» Vacuum Brazed شناخته می‌شود. در این مکانیزم ساخت، چند نوع مواد اولیه صنعتی برش دهنده و الماسه مخصوص نفوذ در انواع بتن و سرامیک‌ها، با درجه حرارت بسیار بالا با یکدیگر ترکیب شده و روی آج مته فورج می‌شود. این شکل و فرآیند ساخت در آنها باعث می‌شود تا نفوذ در هر جنس حساس و ضخیمی مثل سرامیک، کاشی و پرسلان تا Class 5 توسط این مته‌ها براحتی و سرعت انجام شود. ضمن اینکه در داخل آنها موم خنک کننده قرار دارد که هنگام برشکاری به خنک شدن بهتر سطح کار کمک می‌کند.

 

 

تنوع در این نوع مته باعث شده که علاوه بر مدل‌های کلاسیک قابل نصب روی سه نظام دریل معمولی، دریل و پیچگوشتی شارژی، مدل‌های نصب شونده روی مینی فرز و سنگ فرز هم طراحی و وارد بازار شود! در نوع فرزی، مته بجای داشتن یک دنباله، دارای یک شنک رزوه دار جهت بسته شدن روی شفت مینی سنگ و سنگ فرز است. بزرگترین نقطه قوت این گروه مته تنوع سازی آنهاست که در قطرهای بسیار بزرگ از 20 تا 120 میلی متر وجود دارند.

برای استفاده از این مته‌ها نیاز به آب و تر کردن سطح قطعه دارید. ضمن اینکه نمی‌توان در هنگام سوراخکاری با این گردبرهای الماسه پودری، به صورت مستقیم و عمود بر قطعه بهره برد؛ بلکه هنگام شروع سوراخ زدن، ابتدا باید از یک زاویه تند و خوابیده روی قطعه استفاده کرد تا ابتدا پودر روی مته با سطح لیز و لغزان کاشی و پرسلان درگیر شود. سپس، به تدریج آن را عمود کرده و سوراخ را با آن ادامه داد و ایجاد کرد.

 

تفاوت مته های الماسه پرسلان بر در یک نگاه

با توجه روش های ساخت، کاربری و سایزهای مختلف این 3 مدل مته سرامیک و پرسلان بر، می‌توان تفاوت آنها را در جدول زیر مشاهده کرد.

 

عنوان مته نیزه ای مته تنگستن کارباید مته پودری الماسه
سرعت کاری کم بالا بالا
شکل نوک فلش دار آج دار گرد
جنس نوک تنگستن تنگستن کارباید غیر قرینه الماسه ترکیبی پودری
سایز بندی 3 تا 13 میلی متر 3 تا 13 میلی متر 6 تا 120 میلی متر
قدرت نفوذ متوسط بالا بالا
قابلیت دریل کاری خشک و تر تر و خشک تر و خشک تر
دقت برش متوسط بالا کم
عمر مفید متوسط زیاد متوسط

 

کلام آخر در مورد انتخاب مته پرسلان

انتخاب مته و نحوه سوراخکاری در سرامیک و پرسلان و اجناس مشابه، به عوامل متعددی از جمله قطر و عمق سوراخ مورد نظر، نوع ماده و جنس قطعه بستگی دارد. برای سوراخ‌های قطر و عمق کم، مته الماسه معمولی یا مته شیشه مناسب است. اما برای سوراخکاری با قطر بیشتر و عمق زیاد، مته های الماسه نیزه‌ای، مته کاربید تنگستن یا پودری الماسه ایده آل هستند.

استفاده از مته مناسب و با کیفیت بالا، تنظیم سرعت دریل و خنک کردن مته با آب در حین سوراخکاری همگی باعث نشکستن سرامیک و پرسلان حین دریل کاری می‌شود. شما می‌توانید برای خرید مته گردبر سرامیک و پرسلان یا خرید مته الماسه برای کاشی و سرامیک به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کنید و با مشاوره تخصصی آنلاین و تلفنی، به انتخاب صحیح و درستی برسید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید