کدام اورفرز را بخریم؟ تفاوت اور فرز و فرز مشتی چیست؟

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند با یک فرز نجاری می‌توان تمام کارهای مربوط به این شغل را انجام داد. اما کاربری و تفاوت اور فرز و فرز مشتی خیلی زود در پروژه‌های مختلف چوبی خود را نشان خواهد داد. واقعیت این است که این 2 دستگاه فرق های اساسی دارند. جدا از ظاهر هر کدام، شاید بهتر است بدانید که آیا یک نجار به هر دو محصول نیاز دارد؟ تفاوت فرز نجاری مشتی و بزرگ در کجاست؟ چرا در برخی پروژه‌ها نمی‌توان و نباید فقط از اورفرز دو دسته استفاده کرد؟ فرز نجاری لبه گیر همان اورفرز مشتی است؟ منظور از تریمر نجاری چیست؟ آیا برای ساخت یک وسیله چوبی همواره به هر دو دستگاه فرز نجاری بزرگ و مشتی نیاز است؟ در این مطلب تخصصی از ابزار مارکت تلاش می‌کنیم تمام این سوالات را پاسخ دهیم.

 

تفاوت اورفرز مشتی و اورفرز بزرگ نجاری

به طور کلی این دو ابزار نجاری در ویژگی‌های ظاهری، فنی و نوع کاربری کاملا متفاوت هستند. برای درک بهتر اینکه در چه وقتی و چه موقعیتی باید از آنها استفاده کرد، بهتر است تفاوت پارامترها و مشخصه‌های 2 دستگاه را جداگانه بررسی کنیم.

قدرت و توان

اولین پارامتر در هر ابزار برقی، توان آن است. برای دستگاه‌هایی که حرکت چرخشی دارند، این توان به ویژگی به نام گشتاور و قدرت بار برداری تبدیل می‌شود. بنابراین هر چقدر توان موتور آن بیشتر باشد، گشتاور و قدرت بار برداشتن و تخریب ابزار نیز بالاتر می‌رود. در مقایسه اورفرز نجاری بزرگ و فرز مشتی باید گفت که اورفرز بزرگ اگر چه شاید ماکزیمم سرعت گردش موتور پایین‌تری از نوع مشتی داشته باشد، اما به دلیل توان بالاتر، قدرت و گشتاور بیشتری دارد. برای همین قدرت براده برداری و تخریب روی چوب با آن بیشتر است. لذا از اور فرز بزرگ بیشتر برای ایجاد شیارهای عمیق‌تر، کار روی چوب‌های سخت و ایجاد برشکاری سنگین استفاده می‌شود.

 

 

کاربری

تفاوت مهم و اصلی دیگر در این 2 ابزار برشکاری برقی، در کاربری آنهاست. میزان و موارد استفاده اورفرز بزرگ در صنعت نجاری بی پایان است! این دستگاه با قدرت بالاتر، انعطاف بسیار زیاد در تنظیمات ارتفاع (از 0 تا 50 میلی متر)، تنظیم عمق نفوذ تیغ و زاویه برش، قابلیت نصب انواع تیغه های برشی و همینطور بستن دستگاه به طور دلخواه در هر قسمت میز کار یکی از اصلی‌ترین نیازهای یک نجار به حساب می‌آید. تقریبا تمام وسایل چوبی هنگام ساخته شدن، به یک اورفرز یا روتر نجاری بزرگ احتیاج دارند. ضمن اینکه به اور فرز بزرگ نجاری می‌توان انواع و اقسام گونیا، پایه و گیره برای برشکاری مختلف، خط کش، کفی و مبدل های مختلف را متصل کرد. اورفرز نجاری با کمک اقلام همراه و متعلقات می‌تواند تغییر کاربری دهد و در هر قسمت قطعه کاری استفاده گردد.

اورفرز بزرگ را می‌توان روی میز، کنار میز، زیر میز (به صورت برعکس و وارونه) نصب کرد. در حالیکه فرز مشتی نجاری یا تریمر که به آن لبه گیر هم می‌گویند، تنها در گوشه‌ها و لبه قطعه کاری قابل استفاده است. در واقع اورفرز مشتی به دلیل قدرت گشتاور کمتر، امکان برشکاری فوق عمیق و سنگین ندارد؛ حجم براده برداری آن کم است و تنها برای اصلاح، برش سبک و لبه زنی قطعه استفاده می‌گردد. ضمن اینکه برخلاف اورفرز بزرگ دو دسته، در مینی فرز مشتی نجاری، امکان تنظیم ارتفاع تیغه بسیار محدود و در بیشترین مقدار حدود 2-3 میلی متر خواهد بود. تنها در صورتی که یک کفی جداگانه یا متعلقات دیگر به آن متصل گردد، این میزان تنظیم ارتفاع کمی بیشتر خواهد شد. اما در مقایسه با اورفرز بزرگ، فرز نجاری مشتی در اکثر اوقات امکان نصب گسترده لوازم جانبی، کفی و بیس های مختلف را ندارد.

 

 

وزن و ابعاد

تفاوت مهم بعدی در ظاهر و بدنه براحتی قابل دیدن است. اور فرزهای نجاری دو دسته، بدنه‌ای کاملا بزرگ دارند و وزن آنها سنگین است. امکان کار کردن با یک دست ندارند و نمی‌توان آنها را به مدت طولانی در ارتفاع و روی هوا نگه داشت. برای همین هنگام کار، اورفرز بزرگ معمولا در رو یا زیر میز و روی ریل نصب می‌شود تا حین برشکاری براحتی جابجا شود.

اما در فرز مشتی همه چیز کاملا برعکس است. این دستگاه بیشتر به صورت پرتابل و بدون اتصال روی میز کار می‌کند؛ به دلیل داشتن طراحی ارگونومیک، ابعاد بسیار کوچکتر و وزن سبک، اکثر نجاران از این ابزار با یک دست استفاده می‌کنند.

 

 

سایز کولت

در قسمت ابزارگیر یا کولت دستگاه هم تفاوت دیده می‌شود. اورفرز بزرگ نجاری با توجه به مدل و برند، سایزهای کولت 6 میلی متر تا 13 میلی متر خواهد داشت و معمولا هر مدل امکان تعویض کولت دارد. به همین دلیل طیف بزرگی از تیغه‌های برشکاری کوتاه یا دنباله بلند روی آن نصب می‌شود و از این لحاظ هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

اما در فرز نجاری مشتی، بیشتر برندهای سازنده تنها از کولت سایز 6 میلی متر استفاده می‌کنند و تنها در برخی مواقع مدل‌های با کولت 8 میلی متر هم دیده می‌شود. از طرف دیگر، امکان نصب تیغه‌های دنباله بلند روی دستگاه لبه زن نجاری وجود ندارد.

 

فرق اور فرز و فرز مشتی در یک نگاه

در یک دید کلی و با توجه به اطلاعات اشاره شده می‌توان گفت که تفاوت های اورفرز نجاری بزرگ و فرز مشتی در جدول زیر دیده می‌شود.

 

عنوان

اور فرز بزرگ

اور فرز مشتی

توان

900 تا 2200 وات

450 تا 700 وات

سرعت

5000 تا 30000 دور در دقیقه

10000 تا 40000 دور در دقیقه

کاربری

برشکاری سنگین – بار برداری زیاد – طراحی اصلی روی قطعه

برشکاری سبک – بار برداری کم – لبه زنی و اصلاح قطعه کار

سایز کولت

6 / 8 / 12 / 13 میلی متر

6 میلی متر (8 میلی متر تنها موارد محدود)

نوع تیغه قابل نصب

دنباله کوتاه و بلند

دنباله کوتاه

میزان تنظیم ارتفاع تیغه

0 تا 50 میلی متر

0 تا 2 میلی متر

ابعاد به صورت حدودی (طولxعرضxارتفاع)

30x14x30 سانتی متر

28x12x20 سانتی متر

وزن

3 تا 7 کیلوگرم

1 تا 3 کیلوگرم

 

در نهایت کدام دستگاه بهتر است؟ اورفرز بزرگ یا مشتی؟

در این مقاله با تفاوت اورفرز نجاری و فرز مشتی آشنا شدیم. برای پاسخ به این سوال که بالاخره کدام اورفرز را بخریم؟ بدون شک باید گفت هر نجار برای هر کاری به هر دوی این دستگاه‌ها نیاز دارد. مدل پروژه و ساخت وسایل چوبی هر دو ابزار را طلب می‌کند و نمی‌توان تنها با یک دستگاه تمام کارهای برش و طرح زنی روی چوب را انجام داد.

شما می‌توانید برای خرید اور فرز و اور فرز مشتی نجاری از برندهای مختلف و معتبر ایرانی و خارجی با ضمانت اصالت کالا و اورجینال بودن دستگاه، به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید