راهنمای انتخاب سایز نازل پیستوله رنگ پاش

اگر قصد رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ‌ پاش را دارید، یکی از چیزهایی که ممکن است قبل از کار شما را سردرگم کند انتخاب سایز نازل پیستوله است. از مصارف خانگی گرفته تا صنعتی، نقاشی چوب، فلزات، دیوار و بتن و مصالح ساختمانی و...، انتخاب سایز نازل پیستوله در نتیجه نهایی کیفیت سطح رنگ شده بسیار موثر است. ترکیب نازل، کلاهک و سوزن پیستوله رنگ ها قسمت مهمی از این ابزار محبوب است که بر میزان ضخامت پوشش رنگ، سرعت رنگ‌آمیزی و حتی میزان مصرف رنگ تأثیر بزرگی می‌گذارد. پس با توجه به حائز اهمیت بودن این موضوع، چگونه سایز مناسب نازل پیستوله را انتخاب کنیم؟ چه فاکتورهایی در انتخاب نازل پیستوله رنگ پاش تاثیر دارد؟ چه نازلی برای رنگ‌آمیزی خودرو مناسب است و کدام سایز مناسب این کار نیست؟ چطور می‌توان فهمید که چه نازلی برای رنگ‌آمیزی دیوار استفاده کنیم؟ در ادامه این مقاله از ابزار مارکت همراه ما باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و به شما در انتخاب سایز مناسب نازل پیستوله کمک کنیم.

 

چرا انتخاب سایز نازل پیستوله رنگ پاش مهم است؟

نازل پیستوله رنگ پاش، بخش و قسمتی کوچکی اما حیاتی در این ابزار است. نازل به همراه سوزن و کلاهک پاشش، مسئولیت خروج کنترل‌شده رنگ از مخزن پیستوله و پاشش یکدست آن بر روی سطح را بر عهده دارد. اندازه‌ی نازل پیستوله معمولا با واحد میلی متر یا اینچ مشخص می‌شود و این عدد به قطر سوراخ خروجی آن اشاره دارد. این خروجی رنگ علاوه بر سایز خود نازل، با توجه به نوع تغذیه و مشخصات فنی پیستوله (برقی/بادی بودن و...) ممکن است تنظیمات متنوعی داشته باشد؛ که در نهایت رنگ مورد نظر را برای مصارف مختلفی به طور دقیق آماده کند. ولوم های روی پیستوله + سایز نازل آن، در کنار نوع رنگ، غلظت ماده، فشار ورودی، حالت خروجی، کیفیت مخلوط کردن رنگ و... پیستوله را برای هر نوع نقاشی خاص آماده می‌کند.

 

 

اما انتخاب سایز نازل بر اساس چند عامل کلیدی صورت می‌گیرد:

  • نوع رنگ:

رنگ‌های مختلف، ویسکوزیته (غلظت) متفاوتی دارند. رنگ‌های رقیق‌تر مانند رنگ‌های پایه آب نیاز به نازل‌های با قطر کوچکتر و رنگ‌های غلیظ‌تر مانند پرایمرها نیاز به نازل‌های با قطر بزرگ‌تر دارند.

  • فشار ورودی:

در نوع پیستوله بادی، سایز نازل رنگ پاش با میزان فشار باد مورد نیاز برای عملکرد بهینه، ارتباط مستقیم دارد. همین موضوع در پیستوله های برقی به قدرت موتور ربط پیدا می‌کند. نازل‌های بزرگ‌تر به فشار باد و توان بالاتری نیاز دارند تا بتوانند رنگ را به خوبی پاشش کنند. البته همیشه اینطور نیست که تنها این فشار و توان ورودی روی کیفیت کار نازل موثر باشد.

 

 

  • میزان ضخامت پوشش رنگ:

مسلما برای ایجاد یک پوشش نازک، به یک نازل کوچک‌تر نیاز دارید. در مقابل، برای ایجاد پوششی ضخیم‌تر و با تعداد دفعات رنگ‌آمیزی کمتر، بهتر است از نازل بزرگ‌تری استفاده کنید. معمولا پوشش اولیه رنگ برای پروژه‌های نقاشی که باید چند لایه رنگ آمیزی شوند، با ضخامت بالاتر و سایزهای نازل بزرگتر انجام می‌شود.

  • سطح مورد رنگ‌آمیزی:

برای رنگ‌آمیزی سطوح با جزئیات زیاد مانند مبلمان یا کابینت، نازل‌های کوچک‌تر که کنترل بیشتری بر پاشش رنگ ارائه می‌دهند، مناسب‌تر هستند. در حالی که برای رنگ‌آمیزی سطوح وسیع مانند دیوارها، نازل‌های بزرگ‌تر که سرعت رنگ‌آمیزی را بالا می‌برند، انتخاب بهتری به نظر می‌رسند. البته که باز هم باید اشاره کرد، در نظر گرفتن سطح کار تنها برای انتخاب نازل کافی نیست. به عنوان مثال، 3 مدل پیستوله رنگ بادی، برقی و بدون مخزن (پر فشار) هنگام نقاشی یک سطح کارایی متفاوتی خواهند داشت. اینکه چه جنس و موادی در چه اندازه و از چه فاصله‌ای قرار است رنگ شود، (قبل از رسیدن به انتخاب سایز نازل)، نیازمند انتخاب مدل پیستوله صحیح است. پیستوله رنگ پر فشار، تمرکز بیشتری روی پاشش دارد، چرا که از باد برای اتمیزه کردن و پودری کردن رنگ استفاده نمی‌کند؛ در مقابل پیستوله های بادی رنگ پاش مخزن دار، به دلیل استفاده از فشار باد، پخش رنگ عریض‌تر و پهن‌تری دارند و معمولا سطح بیشتری را پوشش می‌دهند.

 

جدول راهنمای انتخاب سایز نازل پیستوله رنگ

برای درک بهتر ارتباط بین نوع رنگ، ضخامت پوشش و سایز نازل، به جدول راهنمای زیر توجه کنید:

 

سایز نازل

ضخامت پوشش

نوع رنگ

کاربرد

0.5 تا 1 میلی متر

پوشش نازک و ظریف

رنگ‌های رقیق، رنگ‌های بر پایه آب

لکه برداری و رنگ‌آمیزی‌های بسیار ظریف و دقیق با جزئیات بالا

1.2 میلی متر

پوشش نازک و شفاف

رنگ‌های رقیق، رنگ‌های بر پایه آب مانند اکریلیک و لاتکس

لکه برداری، لایه‌های نازک و شفاف، پرایمرهای نازک، نقاشی خودرو

1.3 میلی متر

پوشش نازک و شفاف

رنگ‌های رقیق، رنگ پلی یورتان، رنگ اِنامل

رنگ‌آمیزی‌های شفاف، ضد زنگ، رنگ‌های تک مرحله‌ای، نقاشی خودرو

1.4 میلی متر

پوشش با ضخامت متوسط

رنگ‌های پایه و رقیق، بعضی از رنگ‌های غلیظ، رنگ‌های انامل، پلی اورتان‌ها

نازل همه کاره مناسب برای بیشتر موقعیت‌ها، رنگ‌آمیزی چوب، فلز و خودرو

1.5 و 1.6 میلی متر

پوشش با ضخامت متوسط

رنگ‌های غلیظ، رنگ‌های لاک الکل، رنگ‌های انامل، پلی اورتان‌ها

رنگ روکش پایه و رنگ‌های تک مرحله‌ای یا رنگ آمیزی مرحله اول، رنگ‌آمیزی چوب

1.7 تا 1.9 میلی متر

پوشش ضخیم

رنگ‌های غلیظ، انواع پرایمرها، رنگ‌های انامل، لاک اکریلیک، رنگ‌های بر پایه روغن

نقاشی زیر کاری، رنگ‌آمیزی‌های ضخیم

2 تا 2.9 میلی متر

پوشش ضخیم

رنگ‌های غلیظ، انواع پرایمر، لاک آکریلیک، لاک مبلمان، انامل‌های صنعتی

مناسب برای پرایمرها و نقاشی زیر کاری، نقاشی ساختمان

3 میلی متر به بالا

پوشش ضخیم

رنگ‌های غلیظ، انواع پرایمر، رنگ زینک، رنگ پلی استر، ژلکوت

رنگ‌آمیزی پوششی و محافظتی، رنگ‌آمیزی ساختمان

 

با مشخص بودن هدف شما و رنگ مورد نظر می‌توانید با استفاده از جدول بالا سایز نازل مناسب را انتخاب کنید و فرآیند رنگ‌آمیزی را شروع کنید. بدیهی است که هر چه سایز نازل پیستوله بزرگ‌تر باشد، حجم رنگ خروجی آن بیشتر است. در نمودار زیر می‌توانید رابطه بین سایز نازل و حجم جریان خروجی را ببینید.

 

افزایش عمر نازل پیستوله رنگ

حتی با وجود رعایت نکات فنی بالا و انتخاب کاملا درست رنگ، سایز نازل و...، ممکن است بعد از چند وقت مشاهده کنید که نازل پیستوله با همان سایز و همان رنگ، نقاشی خوبی ارائه ندهد. دلیل این اتفاق عدم نگهداری درست نازل و در نتیجه بعد از مدتی پایین آمدن کارایی آن است. برای جلوگیری از این مشکل و همچنین بالا بردن کیفیت کار و عمر مفید این قطعه، بهتر است برخی موارد مهم رعایت شود:

  • همیشه بعد از هر شیفت کاری، نازل، سوزن، کلاهک و کل پیستوله باید کاملا تمیز و شسته شوند.
  • تمیزکاری باید با ابزار مخصوص و استاندارد پلاستیکی، رابری، برس مویی و... باشد و بدون هیچگونه برس یا وسیله فلزی صورت گیرد.
  • اگر از رنگ های بسیار ضخیم و یا دارای مواد اضافه پوششی استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از نقاشی آن را صاف کنید.
  • همیشه سعی کنید با کمترین مقدار فشار ممکن رنگ آمیزی را انجام دهید.

 

کلام آخر در مورد انتخاب سایز نازل پیستوله

انتخاب کردن سایز نازل پیستوله رنگ پاش، یکی از مهم‌ترین عوامل در دستیابی به نتایج حرفه‌ای و باکیفیت در رنگ‌آمیزی است. با در نظر گرفتن نوع رنگ، ضخامت پوشش دلخواه، سطح مورد رنگ‌آمیزی و مهارت خود، می‌توانید به بهترین نازل مورد نظر خود برسید و نقاشی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. به خاطر داشته باشید که انتخاب درست نازل، نه تنها بر کیفیت رنگ‌آمیزی، بلکه بر سرعت کار، میزان مصرف رنگ و حتی راحتی کار شما تأثیر بسزایی دارد.

امیدواریم با مطالعه‌ی این راهنمای جامع، اطلاعات مفیدی در رابطه با انتخاب سایز نازل پیستوله رنگ پاش به دست آورده باشید. اکنون با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانید برای پروژه‌ی رنگ‌آمیزی بعدی خود برنامه‌ریزی کرده و رنگ‌آمیزی بی‌نقصی را رقم بزنید.

شما می‌توانید برای خرید پیستوله رنگ بادی و یا خرید پیستوله برقی رنگ پاش به فروشگاه آنلاین ابزارمارکت مراجعه کنید. تمامی محصولات ایرانی و خارجی در اسرع وقت با ضمانت اصالت کالا و به صورت اورجینال در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید