تفاوت کمپرسور باد روغنی و بدون روغن در چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین ابزارآلاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ کمپرسور باد است. این دستگاه وظیفه دارد حجم باد را کم کرده و آن را به صورت فشرده و متراکم تبدیل می‌کند. باد فشرده شده توسط این دستگاه‌ها این قابلیت را دارد که به صورت انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار بگیرد. کمپرسورهای باد به عنوان منبع تغذیه برای یک سری از ابزارهای بادی پر کاربرد مانند میخکوب، دریل بادی،‌ منگنه کوب و غیره استفاده می‌شوند. کمپرسورهای باد در انواع مختلفی وجود دارند که بر اساس روغنی یا بدون روغن بودن (Oil Free) دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این کمپرسورها مزایا و معایب منحصر به فردی داشته و به همین دلیل از کاربرد متفاوتی برخوردار هستند؛ از این رو شناخت تفاوت‌های این دو نوع برای انتخاب بهترین گزینه اهمیت زیادی دارد.

کمپرسور باد بدون روغن (اویل فری) چیست؟

قطعات موتور در کمپرسورهای بدون روغن به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند بدون نیاز به تعویض روغن کار کنند. عملکرد این نوع کمپرسورها به این شکل است که هوا از بیرون به کمک یک شیر وارد سیستم شده و از یک میکروفیلتر عبور داده می‌شود تا تمیز بودن هوا تأیید شود. پس از این مرحله شیر تخلیه باز شده و هوای عبور کرده از فیلتر اجازه ورود به محفظه پمپ باد را پیدا می‌کند. پس از ورود هوا به محفظه و بسته شدن شیر تخلیه، دستگاه آماده کار خواهد بود. در دستگاه‌های بدون روغن از پیستون‌های پلیمری استفاده می‌شود که نیاز به روغن نداشته و حرکت روان در سیلندر دارد.

مزایای کمپرسور باد بدون روغن

کمپرسورهای باد بدون روغن مزایایی دارند که باعث شده در بسیاری از صنایع این نوع کمپرسورها به مدل‌های روغنی ترجیح داده شوند. از مهم‌ترین مزایای این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بهتر هوا: با توجه به عدم استفاده از روغن در این نوع کمپرسور، هوای تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و مشکلات بهداشتی و میکروبی ندارد. همین موضوع باعث شده که بتوان از این نوع کمپرسور در صنایع حساس مانند داروسازی و صنایع غذایی به راحتی استفاده کرد. به طور کلی کمپرسورهای بدون روغن برای استفاده در صنایعی که به هوای با کیفیت و خالی از آلاینده نیاز دارند،‌ بهترین گزینه محسوب می‌شوند.
  • سازگاری با محیط زیست: عدم وجود هرگونه آلاینده در ساختار این نوع کمپرسورها باعث شده که سازگاری بالایی با محیط زیست داشته باشند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها به راحتی و بدون نگرانی در طبیعت استفاده کرد.
  • تعمیر و نگهداری آسان: در کمپرسورهای بدون روغن نیاز به تعویض روغن استفاده شده در فواصل مشخص وجود ندارد. به همین دلیل تعمیر و نگهداری این مدل‌ها آسان‌تر بوده و هزینه کمتری نیز دارد. البته در زمان استفاده از کمپرسور بدون روغن به منظور افزایش طول عمر باید دقت کرد که پس از هر بار استفاده، مخزن دستگاه به صورت کامل تخلیه شود.
  • مصرف بهینه و هزینه کمتر: هر چند کمپرسورهای بدون روغن قیمت بالاتری در بازار دارند اما با توجه به اینکه به نگهداری و تعمیرات زیادی نیاز ندارند، از نظر هزینه‌های جانبی به صرفه‌تر هستند. همچنین این مدل کمپرسورها در برخی مدل‌ها به تنظیم‌کننده‌هایی مجهز شده‌اند که کاربر بتواند در زمان نیاز از انرژی آن استفاده کند. به همین دلیل این دستگاه می‌توانند به میزان قابل توجهی منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی شوند.
  • راه اندازی سریع و آسان: با توجه به اینکه در کمپرسورهای اویل فری نیاز به استفاده از روغن وجود ندارد، برای استفاده از دستگاه نیازی به صبر کردن تا آماده به کار شدن آن وجود ندارد. این دستگاه‌ها بلافاصله راه‌اندازی شده و آماده کار می‌شوند.
  • وزن کمتر: عدم استفاده از روغن در این مدل‌ها باعث شده که وزن دستگاه کمتر شود. به همین دلیل کاربران می‌توانند به راحتی این کمپرسورها را جابجا کرده و نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل کنند.

معایب کمپرسور باد بدون روغن

در کنار مزایایی که در مورد کمپرسورهای بدون روغن گفته شد، معایبی نیز وجود دارد که در زمان انتخاب کمپرسور باد باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله مهم‌ترین معایب این نوع کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به کوچک‌تر بودن ابعاد و حجم مخزن برای استفاده در کارهای سنگین مناسب نیستند
  • به منظور انتقال هوای فشرده شده، موتور دستگاه به زمان بیشتری نیاز دارد
  • به دلیل عدم استفاده از روغن دمای قطعات در این نوع کمپرسوها افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند منجر به کاهش طول عمر آن شود
  • یک لایه تفلونی نقش روغن در این نوع کمپرسورها را ایفا می‌کند که به شدت در برابر ضربه و گرما حساس بوده و در این شرایط دچار شکستگی می‌شود که نتیجه آن از کار افتادن کمپرسور است.

کمپرسور باد روغنی چیست؟

همانطور که از نام این نوع کمپرسور باد مشخص است، در آن‌ها از روغن به عنوان یک ماده روان‌کننده و خنک‌کننده استفاده می‌شود که می‌تواند از خرد شدن و آسیب دیدن قطعات کمپرسور جلوگیری کند. این نوع کمپرسورهای برای کارهای سنگین و حرفه‌ای بهترین گزینه هستند. با توجه به اینکه پس از مدتی گرد و غبار به داخل روغن نفود می‌کند و همچنین به دلیل تبخیر روغن، باید در فواصل زمانی مشخص نسبت به تعویض روغن در این کمپرسورها اقدام شود.

مزایای کمپرسور باد روغنی

کمپرسورهای باد روغنی به عنوان یکی از پرکاربردترین کمپرسورهای باد در صنایع و مشاغل مختلف شناخته می‌شوند که مهم‌ترین دلیل آن مزایای متعدد این دستگاه است. از مهم‌ترین مزایای مدل‌های روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسورهای روغنی برای انجام کارهای سنگین مناسب هستند
  • به دلیل استفاده از روغن دمای دستگاه و قطعات بالا نرفته و به همین دلیل طول عمر بالاتری دارد
  • از قدرت بالایی برای تولید باد برخوردار است
  • در مقایسه با سایر مدل‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار است
  • در هنگام کار کردن صدا کمتری توسط این دستگاه تولید می‌شود
  • مقاومت دستگاه روغنی در برابر ضربه و سایر خطرات بیشتر است
  • مخزن هوای بزرگ‌تر و حجیم‌تر دارد
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن کمتر است
  • راه‌اندازی و کار کردن با این کمپرسورهای آسان بوده و نیاز به آموزش ندارد

معایب کمپرسور باد روغنی

در کنار همه مزایا، کمپرسورهای باد روغنی معایبی دارند که در زمان انتخاب کمپرسور مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد. مهم‌ترین معایب این نوع کمپرسورها به شرح زیر است:

  • نیاز به توجه و رسیدگی زیادی دارد و کاربر در زمان کار با آن باید به صورت مستمر پیستون روغن را مورد بررسی قرار دهد
  • با توجه به بزرگ‌تر بودن مخزن و همچنین استفاده از روغن، دستگاه وزن زیادی دارد که باعث شده جابجایی و حمل آن دشوار باشد.
  • با توجه به استفاده از روغن، هوای تولید شده توسط این کمپرسور از کیفیت پایین‌تر برخوردار بوده و در برخی موارد منجر به آلودگی هوای داخل مخزن نیز می‌شود
  • این کمپرسورها به دلیل استفاده از روغن و وجود آلاینده برای محیط زیست مضر محسوب می‌شوند

کمپرسور بدون روغن یا کمپرسور روغنی؟ کدام کمپرسور را بخریم؟

با توجه به مزایا و معایبی که در مورد کمپرسورهای بدون روغن گفته شد، نمی‌توان به قطعیت اعلام کرد که کدام کمپرسور بهتر است. انتخاب یکی از این کمپرسورها به عواملی مانند نوع و حجم کار بستگی دارد. در صورتی که برای کار خود به یک کمپرسور با قدرت و دوام بالا نیاز دارید که به خوبی از پس کارهای سنگین برآید، کمپرسورهای روغنی بهترین گزینه هستند. اما اگر برای انجام کار سبک نیاز به کمپرسور باد دارید و زمان کافی برای مراقبت و نگهداری و تعویض روغن ندارید، کمپرسورهای بدون روغن را انتخاب کنید.

جمع‌بندی تفاوت کمپرسور باد روغنی و بدون روغن

کمپرسورهای باد یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنایع و مشاغل مختلف به حساب می‌آیند که معمولا به عنوان منبع تغذیه برای ابزارهای بادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپرسورها در دو نوع روغنی و بدون روغن در دسترس هستند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند که باعث می‌شود هر کدام کاربردهای متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل در زمان خرید کمپرسور باد باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر کدام از این مدل‌ها را مورد توجه قرار داده و با توجه به نوع و حجم کار بهترین گزینه را خریداری کرد تا حداکثر کارایی را به همراه داشته باشد.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید