معرفی انواع میخ و چاشنی و بررسی کاربردهای هر کدام

برای اینکه بدانیم انواع میخ و چاشنی تفنگ میخکوب چیست و برای چه کاری استفاده می‌شوند؟ ابتدا باید با این محصولات مصرفی و محبوب آشنا شده و سپس به بیان کاربرد میخ و چاشنی در تمامی اتصالات خانگی، کارگاهی، سازه های ساختمانی، صنایع مختلف فلزی و بتنی و... پرداخت. میخ ها و چاشنی های تفنگ میخکوب تیمی قدرتمند برای نصب وسایل و اجسام گوناگون و گاهی غیر همجنس به یکدیگر است و اغلب برای کار با دستگاه آنها نیازی به انرژی باد و برق نخواهد بود. از جمله کاربردی ترین و قوی ترین ابزارهایی که هر استاد کار و کارگر صنایع ساختمانی، نصاب های خدماتی و تخصصی، تعمیرکاران و نصابان سقف کاذب و... خلاصه هر نیروی ماهر و تکنسین کار روی انواع ورق، پانل، قطعات فلزی و بتنی که نیاز به چسباندن و متصل کردن قدرتمند دو قطعه به یکدیگر داشته باشند از این تفنگ میخکوب ها و این میخ و چاشنی ها استفاده می‌کنند.

 

انواع میخ ها کدامند؟

دنیای پیشرفته زندگی امروزی، همه چیز را دستخوش تغییرات بسیار زیادی کرده است. این موضوع بر محصولات کارگاه‌های صنعتی نیز تاثیر گذاشته است. به طوری که امروزه شاهد تولید محصولاتی هستیم که با شکل گذشته خود تفاوت‌های بسیار زیادی کرده‌اند.

میخ این ابزار کوچک اما پرکاربرد، جزو آن دسته از محصولاتی است که در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. تنوع بسیار بالای مدل‌ها و اندازه میخ‌ها باعث شده است تا صنعتگران براساس نیاز و نوع کاربرد میخ و چاشنی از این ابزار برای کارهای خود استفاده کنند. برای ساخت انواع میخ‌ها از فلزهای متفاوتی از جمله فولاد، برنج، آلومینیوم، مس، فولاد ضد زنگ و... استفاده می‌شود. همچنین طول بدنه میخ‌ها با توجه به نوع کاربری و پروژه‌ها، متفاوت است. اندازه میخ باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند تحمل فشار وارده شده را داشته باشد تا از سمت دیگر کار خارج نشود. از جمله انواع میخ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میخ قدیمی
  • میخ کف پوش قدیمی
  • میخ سرکج
  • میخ سر پهن
  • میخ سرپوش پلاستیکی
  • میخ بدون سر
  • میخ صافی
  • میخ دو سر
  • میخ مارپیچ
  • میخ واشردار
  • میخ فولادی
  • میخ پوششی
  • میخ پرداخت
  • میخ سر بیضی
  • میخ بنایی
  • میخ بتن
  • میخ آهن
  • میخ آلومینیومی
  • میخ دیوار
  • میخ بست
  • میخ بست موج دار
  • میخ نواری
  • میخ حبابی
  • میخ و چاشنی
  • میخ نفوذی
  • میخ رزرو شده

 

لیست بالا انواع میخ کلاسیک و مدرن بوده که می‌توانید برای کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده کنید. اما میخ های تخصصی که با چاشنی و تفنگ های میخکوب کار می‌کنند دسته بندی متفاوت تری دارند. این میخ ها بر اساس شکل طراحی، نوع چاشنی و پودر مواد منفجره مصرفی، سایز و قطعه کاری مورد نظر کدها و شناسه های مختلفی دارند که هر کدام از آنها مربوط به یک کار مشخص در صنایع ساختمانی، خدماتی و نصب اجسام مختلف دارد. گاهی برخی برندهای سازنده تفنگ میخکوب نیز میخ های منحصربفرد برای دستگاه های خود ارائه می‌کنند. اما چند مورد از مدل های استاندارد و پر مصرف میخ های تفنگ میخکوب را در عکس زیر مشاهده می‌کنید. در میان آنها چند مدل مثل میخ پره دار و واشر دار ENK، میخ NK و میخ TB بیشترین استفاده را در اتصال دو پنل چوبی و بتنی به یگدیگر دارند.

 

انواع چاشنی ها کدامند؟

تغییرات ایجاد شده در میخ‌ها، نحوه استفاده از آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. امروزه برای متصل کردن قطعات مختلف ضخیم و صنعتی مانند پنل و ورق های فلزی و بتنی به یکدیگر از انواع میخ و چاشنی استفاده می‌شود. در این محصولات برخلاف میخ های سنتی و گذشته، دیگر از چکش برای کوبش و اتصال میخ به قطعات استفاده نمی‌شود. بلکه چکش‌های قدیمی و سنگین جای خودشان را به تفنگ های میخکوب‌های مکانیکی، پودری و انفجاری داده‌اند. پرتاب میخ‌ها در این دستگاه ها بصورت خودکار انجام نمی‌شود. در چنین شرایطی چاشنی میخ‌ به عنوان یک نیروی محرک به کمک می‌آید تا بتوان میخ داخل تفنگ را به راحتی به بیرون پرتاب کرد. در واقع چاشنی یک نوع ترکیب پودر از مواد منفجره است که نیروی احتراق و کوبش تفنگ را در مقیاس کم ایجاد می‌کند تا میخ در سطوح فلزی یا بتنی فرو رود.

چاشنی‌ها با توجه به نوع و رنگ‌شان کاربردهای مختلفی دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به چاشنی پرقدرت، چاشنی متوسط، چاشنی ضعیف، چاشنی بتن، چاشنی آهن، چاشنی مثلثی، چاشنی میخکوب، چاشنی فلز، چاشنی Tiger، چاشنی کله گاوی، چاشنی Naso، چاشنی Red Hit و... اشاره کرد.

 

 

 انتخاب چاشنی درست، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که انتخاب اشتباه چاشنی باعث می‌شود که اتصالات شما محکم و طول عمر بالایی نداشته باشند و یا مناسب آن تفنگ میخکوب نباشند. به عنوان مثال با توجه به کاربرد میخ و چاشنی در تفنگ‌های میخکوب بتنی این محصول در دو نوع جنس نیکلی و برنجی به بازار عرضه می‌شود.

 ضمن اینکه چاشنی‌ها براساس سرعت و قدرت خود، رنگ‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال چاشنی‌هایی با سرعت نه چندان بالا دارای رنگ‌های قهوه‌ای، سبز و زرد هستند و برای کارهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های خاکستری، قرمز و بنفش برای اتصال سطوح با سرعت کمتر یا بیشتر استفاده می‌شوند و چاشنی مشکی رنگ دارای قدرت بالاتری است. چاشنی ها در خشاب و مخزن تفنگ میخکوب می‌توانند به صورت تکی یا ردیف های 10 تایی استفاده شوند.

 

کاربرد میخ و چاشنی چیست؟

در صنعت امروز و کارهای جدید صنایع ساختمانی هر نیروی ماهر و مجربی یک ابزار حرفه ای برای استفاده از میخ و چاشنی دارند. این تیم و ترکیب قدرتمند برای انواع پوشش‌های بتنی و فلزی در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی داشته و با خشاب گذاری در انواع تفنگ میخکوب انفجاری و پودری کار خود را انجام می‌دهد. از جمله این کارها می‌توان به:

  • متصل کردن توری‌های فلزی
  • اتصال تایل گچی، گچ بری، سیمانی و...
  • ساخت و نصب دیوار و سقف کاذب و کناف
  • اتصال قطعات مختلف به سازه‌های بتنی
  • اتصال سازه‌های فلزی و غیر فلزی به سطوح بتنی و...
  • نصب انواع ورق‌های فولادی به هم یا به قطعات دیگر
  • نصب و تعمیر انواع سیستم‌های برقی و مکانیکی
  • اتصال دو ورق و پنل غیر همجنس به یکدیگر
  • کوبش و نصب قطعات در سطوح سخت مثل آسفالت، بتن، ستون ها و...

 

مزایای استفاده از انواع میخ و چاشنی چیست؟

استفاده از انواع میخ و چاشنی برای اتصالات، مزایای بسیار متعددی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

افزایش سرعت کار

در قدیم برای ایجاد اتصال میان دو سطح باید وقت زیادی را به آن اختصاص می‌دادید. اما در حال حاضر با تولید میخ و چاشنی، سرعت انجام چنین کارهایی افزایش یافته است. به عبارتی دیگر شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعداد میخ‌های زیادی را به کمک نیروی چاشنی از تفنگ خارج کرده و دو قطعه را به آسانی به یکدیگر اتصال دهید.

 

ایجاد اتصالات ایمن

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر صنعتگری، ایجاد اتصالات در امن‌ترین حالت ممکن است. دغدغه‌ای که با تجهیزات قدیمی امکان پرداختن به آن بسیار پایین است. اما امروزه به کمک میخ و چاشنی می‌توان اتصالاتی را ایجاد کرد که علاوه بر ایمنی بالا، از دوام بسیار خوبی برخوردار هستند؛ به طوری که بعد از گذشت زمان زیاد، اتصالات می‌توانند همچنان حالت اولیه خود را حفظ کنند.

 

 

حفظ ساختار سطح

در بعضی مواقع اتصال دو سطح با ابزارهای قدیمی و سنتی ممکن است به سطح کار آسیب وارد کند. اما استفاده از انواع میخ و چاشنی جلوی خرابی سطح را می‌گیرد. به طوری که بعد از پایان کار همچنان ساختار سطح حفظ می‌شود. ضمن اینکه مشکلاتی چون کج شدن میخ و اتصال ناموفق نیز در کار با میخ و چاشنی و تفنگ میخکوب تقریبا به صفر می‌رسد.

 

تضمین ایمنی افراد

نسبت به ابزارهای قدیمی، کار با تجهیزات میخ و چاشنی علاوه بر افزایش ایمنی کار، باعث افزایش ایمنی پرسنل و نیروها نیز می‌شود. نگرانی بابت رها شدن ناخواسته چکش و ضربه خوردن و آسیب دیدن دست کاربر و در نتیجه مجروح شدن وجود ندارد.

 

نحوه عملکرد انواع میخ و چاشنی چگونه است؟

عملکرد درست میخ و چاشنی بستگی به نوع ابزار انتخابی شما دارد و یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید تفنگ میخکوب، توجه به نوع میخ و چاشنی آن است. چرا که عدم تطابق بین این دو باعث می‌شود که تجهیزات شما بعد از اتصال، دوام کافی نداشته باشند.

مکانیزم کار تفنگ‌ میخکوب چاشنی‌خور، شباهت بسیار زیادی به تفنگ‌های نظامی و معمولی دارند. در این تفنگ‌ها با فشار دادن ماشه، چاشنی مورد نظر عمل می‌کند. نیروی تولید شده توسط چاشنی منفجر شده باعث پرتاب میخ به بیرون شده و با قرارگیری میخ در لوله و خان تفنگ، میخ سرعت و قدرت بالا امکان متمرکز و کنترل شده می‌گیرد. در نهایت میخ بیرون آمده از لوله با سرعت و قدرت زیادی وارد سطح مورد نظر می‌شود. در واقع این خلاصه‌ای از نحوه کار میخ و چاشنی است و با آن می‌توان انجام اتصالات را به بهترین نحو انجام داد.

تفنگ‌های میخکوب پودری معمولا از قابلیت تنظیم قدرت برخوردار هستند و این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا علاوه بر سطوح بتنی و فلزی، برای سطوح دیگری مانند آجر و حتی چوب نیز از آن استفاده کنید. در چنین شرایطی شما باید علاوه بر انتخاب درست اندازه میخ، قدرت مناسبی را برای تفنگ خود انتخاب کنید تا سطح مورد نظر شما در حین کار آسیب نبیند.

 

تفاوت میخ و چاشنی آهن و بتن در چیست؟

میخ و چاشنی آهن و بتن تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

میخ و چاشنی بتن

در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، اغلب از سطوح بتنی استفاده می‌شود. بیشترین استفاده میخ و چاشنی انفجاری و پودری در این صنعت و کاربری بوده چرا که بتن به دلیل استحکام و بافت بسیار یکپارچه، امکان میخ زنی معمولی را بسیار سخت می‌کند. اتصال سازه‌های بتنی به یکدیگر یا بتنی به فلزی و برعکس نسبت به سایر سطوح دشوارتر بوده و بدون استفاده از میخ و چاشنی بتنی امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین برای انجام این کار نیاز است تا از انواع میخ و چاشنی بتنی با قدرت بسیار بالا استفاده شود. اما برای این کار باید میخ و چاشنی مخصوص مثل مدل های NK و TB استفاده برد. در بتن از هر دوی میخ های واشر دار و یا بدون پره استفاده می‌گردد و جنس این میخ ها قطعا فولادی خواهد بود.

 

 

میخ و چاشنی آهن

از آنجایی که اغلب سطوح آهنی حساس تر از بتن هستند، در نتیجه اتصال آن‌ها به یکدیگر نیز کار بسیار دشواری است. در چنین شرایطی از میخ و چاشنی آهنی برای اتصال سطوح آهنی با سرعت بالا به یکدیگر استفاده می‌شود. میخ و چاشنی استفاده شده برای فلز نیازی به قدرت بالای کوبش تفنگ ندارند اما این قدرت باید کاملا تحت کنترل باشد. ضمن اینکه برای اتصال انواع ورق و سطوج فلزی معمولا از میخ های واشر دار و پره دار استفاده می‌شود چرا که میخ های بدون پره و واشر ممکن است براحتی به داخل قطعه بروند و نتوانند هدف نهایی خود که اتصال باشد را انجام دهند. 

 

 

در این مقاله از انواع میخ و چاشنی های فلز و بتن گفتیم. گستردگی عملکرد میخ و چاشنی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید از آن‌ها در انواع صنایع و برای اتصالات مختلف استفاده کنید. کاربرد میخ و چاشنی پودری و انفجاری معمولا بدون تفنگ میخکوب امکان پذیر نیست.

شما می‌توانید برای تهیه و خرید میخ و چاشنی به طریقی مطمئن و آسوده، از خدمات اینترنتی و آنلاین سایت تخصصی ابزار مارکت استفاده کنید. این فروشگاه با سابقه طولانی در زمینه فروش اینگونه محصولات، بهترین انواع چاشنی و میخ را در اختیار شما متقاضیان قرار می‌دهد.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید