آشنایی با دریل همزن و کاربردهای آن

احتمالا شما هم تا بحال در فرآیند ساخت یک خانه و ساختمان یا نقاشی و... اینطور کارها، دستگاهی شبیه به یک همزن خانگی دیده‌اید. این دستگاه‌ها میکسر یا دریل همزن صنعتی نام دارند و شاید برایتان سوال پیش آمده که کاربرد دریل همزن چیست؟ چرا یک معمار و بنا بهتر است از یک میکسر استفاده کند؟ هم زدن مواد در کارهای رنگ آمیزی، ساخت مواد و مصالح، ساختمان سازی، ملات درست کردن و... چه سودی دارد؟ آیا با دست و ابزارهای دستی نمی‌توان کار میکس مواد را انجام داد؟ استفاده از دریل همزن چه لزومی و فایده‌ای دارد؟ در این مقاله از ابزار مارکت به معرفی این دستگاه محبوب و پرکاربرد پرداخته و از انواع دریل همزن صحبت می‌کنیم.

 

دریل همزن چیست؟

دریل همزن به انگلیسی Mixer Drill که گاهی در فارسی هم به آن میکسر می‌گویند، ابزاری قدرتمند و چند کاره شبیه به یک دریل اما از نوع صنعتی و بزرگ است. در این ابزار بجای مته در سه نظام دریل معمولی، یک میله بلند فلزی پره دار یا Paddle نصب شده است. سر پره دار به شکل پهن، استوانه‌ای و بزرگ بوده و از این قسمت برای مخلوط کردن و ترکیب کردن انواع مواد در صنایع و مصارف گوناگون مثل رنگ، ملات، چسب، مواد خشک و دانه‌ای، پودری، مایعات و غیره... استفاده می‌گردد. دستگاه میکسر دریل در هر نوعی که باشد به یک موتور قدرتمند با گشتاور بالا تجهیز شده تا نیروی لازم برای چرخش پره‌ها در هر ماده و موادی نرم و سختی را فراهم کند.

 

 

دریل همزن ممکن است برقی، شارژی یا حتی بنزینی باشد. ضمن اینکه قدرت موتور + قدرت گشتاور خروجی آن مستقیما در راندمان و کیفیت همزنی مواد تاثیر دارد. به عنوان مثال، دریل همزن برقی با توان های 700 وات تا 2000 وات ساخته می‌شوند و گشتاور خروجی آنها از 6 نیوتن تا 50 نیوتن متر در بازار ابزار وجود دارد.

نکته دیگر اینکه قطر پره همزن و نحوه اتصال میله فلزی کارگیر پره به سه نظام هم در دستگاه میکسر اهمیت دارد. ممکن است میله یک همزن با نوع رزوه M12 یا M14 به دستگاه متصل شود و یا یک سه نظام شبیه به مته گیرهای دریل‌های معمولی داشته باشد.

چند پارامتر و فاکتور دیگر هم در انتخاب یک دریل همزن مهم است. مثلا داشتن قابلیت گردش چپگرد – راستگرد و یا امکان تنظیم سرعت توسط دیمر به کار میکس بهتر مواد بیشتر کمک می‌کند. یا مشخصه فنی دیگر اینکه، هر همزنی با توجه به قدرت موتور، می‌تواند تا حداکثر و مقدار معینی از حجم مواد را ترکیب کند. این حجم یا با واحد لیتر یا کیلوگرم مشخص می‌شود؛ معمولا عدد آن برای هر دستگاه و مدلهای مختلف بازار بین 5 تا 40 کیلوگرم و یا بین 10 تا 100 لیتر مواد تغییر دارد.

 

انواع دریل همزن کدام است؟

انواع دریل همزن بر اساس منبع تغذیه

 

دریل همزن برقی

میکسر برقی که موتور آن با جریان برق شهری تکفاز کار می‌کند. این مدل بیشترین استفاده را در انواع شغل دارد و تقریبا تمام پروژه‌های ساختمان سازی و عمومی و... از نوع برقی آن بهره می‌برند.

دریل همزن شارژی

مدلی که بجای کابل برق یک باتری دارد و مناسب مکان های بدون دسترسی به انرژی الکتریکی و شرایط سخت است. میکسر شارژی با باتری های لیتیومی قدرتمند تغذیه می‌شود اما گشتاور و قدرت خروجی آن به مراتب از نوع برقی کمتر است.

دریل همزن بنزینی

قویترین نوع میکسر که انرژی خود را از منبع و موتور بنزینی می‌گیرد. معمولا این مدل هم قدرت خروجی بالا و هم پره‌های پهن و بزرگی دارد. از میکسر بنزینی برای هم زدن مواد سخت با حجم بالا استفاده می‌شود.

 

 

انواع دریل همزن بر اساس طراحی

یک دریل میکسر ممکن است به صورت تک شفت یا دو شفت ساخته شود. یعنی اینکه دستگاه یک میله و پره یا 2 عدد (یک جفت) از هر کدام داشته باشد.

دریل همزن تک قلو

این مدل تنها یک میله و پره دارد. اگر حجم مواد مصرفی بیش از حد زیاد نباشد و بافت مواد ساده و رقیق باشد، مدل تک قلو برای هر کار و شغلی کافی خواهد بود.  

دریل همزن دوقلو یا میکسر دوبل

این مدل 2 شفت و پره دارد که همزمان در دو جهت مخالف هم می‌چرخند. از میکسر دوبل برای همزن مواد با حجم بالاتر و یا ماده‌هایی حساس مثلا مواردی تولید محصول در صنایع شیمیایی و بهداشتی که ترکیبات مواد باید خیلی خوب، به طرز کامل و یکنواختی باهم مخلوط شوند استفاده می‌کنند.

 

 

دریل همزن تک سرعته

برخی میکسرها تک سرعته بوده و مدل‌های پیشرفته‌تر دارای گیربکس دوسرعته هستند. دریل همزن تک سرعته یعنی اینکه گیربکسی تک حالته دارد و بازه تنظیم سرعت آن تنها در یک دامنه و با دیمر تنظیم می‌شود. بنابراین فقط می‌تواند در چند کاربری و نیازمندی ایفای نقش کند و توان ترکیب کردن مواد متنوع با تعداد زیاد را ندارد.

دریل همزن دوسرعته

میکسر دو سرعته دارای یک جعبه دنده با امکان تغییر حالت چرخش دنده‌ها بوده و می‌تواند با توجه به حالت انتخابی، قدرت یا سرعت بیشتری ارائه دهد؛ در نتیجه توانایی مخلوط کردن طیف گسترده‌تری از مواد مایع، جامد و نرم و سخت را دارد. دریل همزن دوسرعته مثل یک دریل گیربکسی، امکان انتخاب قدرت بالاتر در حالت 1 یا سرعت بالاتر در حالت 2 را به کاربر می‌دهد. این قابلیت با توجه نوع مواد و ملات ترکیبی، راندمان دستگاه را بالاتر برده و می‌تواند در چندین شغل و برای جنس های مختلف مواد کار هم زدن را انجام دهد.

 

 

انواع پره دریل همزن

در مورد قطر و شکل پره هم باید گفت که دریل همزن‌ها معمولا با قطر پره 100 تا 200 میلی متر ارائه می‌شوند، اما این پره‌ها از لحاظ شکل با هم تفاوت ظاهری و کاری دارند. در ادامه به چند مدل معروف و پرکاربرد پره دریل میکسر اشاره می‌کنیم:

  • پره‌ مارپیچی: برای مخلوط کردن مواد با غلظت متوسط و ایجاد حرکت دورانی مناسب هستند.
  • پره‌ قفسی یا Whisk: که بسیار شبیه به همزن‌های دستی و کوچک خانگی هستند و برای قوام دادن به مواد سبک حین هم زدن و حجیم کردن آن‌ها (خامه‌ای کردن ماده) کاربرد دارند.
  • پره‌ لنگری یا Paddle: که یکی از پر کاربردترین‌ها بوده و برای مخلوط کردن مواد سنگین، رنگ، چسب، مواد چسبنده و خراشیدن ته ظرف استفاده می‌شوند.

 

کاربرد دریل همزن در کجاست؟

دریل‌های همزن کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارند. از آنجا که ترکیب کردن مواد در پروژه‌ها و شغل‌های متنوع امری مهم محسوب می‌شود، بدون داشتن یک دریل میکسر امکان ترکیب برخی مواد به شیوه صحیح وجود نخواهد داشت.

  • معماری و ساختمانی: برای مخلوط کردن انواع ملات، گچ، سیمان، چسب کاشی، رزین و...
  • صنایع غذایی: برای مخلوط کردن خمیر، سس، مایونز، مواد اولیه کیک و شیرینی، نان و...
  • صنایع شیمیایی: برای مخلوط کردن رنگ‌ها، چسب، حلال‌ها و مواد شیمیایی مختلف
  • صنایع دارویی: برای مخلوط کردن مواد اولیه دارو و جهت تهیه پمادها و کرم‌ها
  • کاربری رنگ و نقاشی: برای مخلوط کردن رنگ‌های صنعتی، رزین‌ها، پوشش‌های محافظ، کنیتکس، رنگ روغن و پلاستیک و...
  • صنایع آرایشی و بهداشتی: برای مخلوط کردن مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی
  • و...

 

آیا می‌توان از دریل معمولی به عنوان دریل همزن استفاده کرد؟

همانطور که اشاره شد، دریل های میکسر با قدرت موتور بالا، گشتاور بالا اما سرعت گردش پایین ساخته می‌شوند. در واقع برای هم زدن مواد شما به گشتاور و اعمال نیروی زیاد به مواد بدون فشار آوردن به موتور دستگاه نیاز دارید. متاسفانه بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند از دریل های معمولی مخصوص سوراخکاری و یا دریل بتن کن و تخریب های چهارشیار و پنج شیار هم می‌توان برای کار همزنی استفاده کرد. این توصیه و عمل کاملا درست نیست!...

شاید با دستگاه‌های دریل معمولی بتوان به صورت محدود برخی مواد خشک و پودری (بدون هیچگونه آب) و یا برخی مایعات کاملا رقیق و شل را آن هم در حجم کم و در مدت زمان کوتاهی هم زد. اما فرآیند میکس کردن مواد صنعتی مثل ساخت ملات، رنگ، چسب، خمیر و... یک پروسه طولانی بوده و مواد مخلوط شونده ترکیبی از جامدات و مایعات هستند که کار گردش و هم زدن را سخت می‌کنند. بنابراین، در جواب به این سوال که آیا می‌توان از دریل معمولی همیشه به عنوان همزن و میکسر صنعتی استفاده کرد؟ جواب خیر است!... چرا که دریلهای سوراخکاری برخلاف دریل همزن، با مکانیزم چرخش سرعت بالا و گشتاور پایین تولید می‌شوند و استفاده از آنها به عنوان یک همزن صنعتی، خیلی زود به موتور دستگاه آسیب می‌زند.

 

کلام آخر در مورد انواع دریل همزن

در این مطلب در مورد اینکه دریل همزن چیست و چه انواعی دارد؟ صحبت کردیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، مشخصات فنی، توان و گشتاور یک دریل همزن به طرز محسوسی در راندمان و نحوه کار دستگاه تاثیرگذار است. شکل پره، قطر پره، تک قلو یا دوقلو بودن شفت، تک سرعته یا دوسرعته بودن موتور و... تمام این پارامترها، باعث می‌شود تا هر دریل میکسر تنها برای برخی شغل‌ها و کارهای خاص مناسب باشد. شما باید با توجه به جنس ماده ترکیبی و کاری خود، دستگاه دریل همزن یا مدل پره آن را انتخاب کنید.

به همین منظور، برای خرید دریل همزن در انواع مختلف می‌توانید به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کرده و دستگاه مورد نظر خود را با کمک کارشناسان ما انتخاب کنید. تمامی محصولات ساخت برندهای ایرانی و خارجی به صورت اورجینال و با گارانتی رسمی و ضمانت اصالت کالا ارائه می‌شوند.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید