فرق علف زن و چمن زن (بررسی ۵ تفاوت مهم)

علف زن و چمن زن دو ابزار کاربردی برای رسیدگی به باغ و اراضی، باغچه‌ها، پارک‌ها، زمین‌های کشاورزی و ... هستند. این دو دستگاه اسامی نسبتا مشابهی دارند و گاهی اوقات با یکدیگر به اشتباه گرفته می‌شوند. اما بر خلاف این تشابه، تفاوت‌های بسیاری بین این دو وجود دارد و هر کدام اجزاء، کاربرد و ویژگی‌های مختلفی دارند. در این مقاله از ابزارمارکت قصد داریم بعد از معرفی هر دستگاه، به 5 تفاوت بین چمن زن و علف زن بپردازیم تا این ابزار کاربردی را بشناسید و در انتخابشان هوشمندانه عمل کنید.

 

علف زن چیست و چه کاربردی دارد؟

علف زن یا علف تراش، ابزاری سبک و قابل حمل است که برای کوتاه کردن علف های هرز، مرتب کردن لبه های محدوده گیاه و چمن و دسترسی به نقاطی که چمن زن نمی‌تواند به آنها برسد به کار می‌رود. علف زن با نیروی الکتریکی (برقی) یا بنزینی کار می‌کند اما نوع دوشی و موتوری آن به مراتب محبوب‌تر و رایج‌تر است. این دستگاه دارای یک موتور کوچک و یک محور چرخان با شفت و لوله بلند است که بر روی آن نوک این لوله، یک سر چرخان و یا تیغه برش دهنده علف و گیاه، مثل نخ نایلونی و یا تیغه فلزی قرار می گیرد. با چرخش این محور با سرعت بالا، نخ نایلونی یا تیغه به علف ها برخورد کرده و آن ها را برش می دهد. البته بر روی شفت علف زن، غیر از نخ نایلونی و تیغه چند پر فلزی، می‌تواند تیغه‌های مختلف دیگری مثل شمشاد زن، تیغه زنجیری و... هم نصب شود.   

موتور علف زن‌ بنزینی می‌تواند دو زمانه یا چهار زمانه باشد، که تفاوت‌هایی باهم دارند. موتور دو زمانه از سوپاپ استفاده نمی‌کند و یک مرحله احتراق دارد، به همین دلیل وزن کمتری و همچنین قیمت کمتری دارند. از طرفی موتور چهار زمانه در دو مرحله احتراق انجام می‌دهد و به همین دلیل وزن و قیمت بیشتری نسبت به موتور دو زمانه دارد. از علف زن بنزینی بیشتر برای برش دادن نامنظم گیاهان با دسترسی سخت، مخصوصا از بین بردن علف های هرز باغ و باغچه، کنار خیابان و کوچه‌ها و... استفاده می‌گردد.

 

انواع علف زن

علف زن ها را می توان بر اساس طراحی بدنه و نوع عملکردشان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

علف زن دوشی

علف زن دوشی به نوعی پر کاربردترین نوع علف زن برای زمین‌های مسطح، گوشه ها و نقاط دشوار است. این نوع علف زن همانطور که از نامش پیداست بر روی دوش کاربر سوار می‌شود و فشاری به بازو وارد نمی‌کند اما بیشتر فشار وارده آن به کمر و پشت است؛ لذا کار طولانی با دستگاه می‌تواند کمی باعث خستگی شود. اما از طرفی وزن آن کم است و معمولا با 2 دستگیره ارائه می‌شود که کاربر هنگام برشکاری می‌تواند با کمک هر 2 دسته آن را مهار کند. موتور علف زن دوشی در انتهای یک میله بلند قرار دارد و به همین دلیل حین کار نیازی به خم شدن نیست. اما از طرفی موتور منجر به لرزش دست و بدن می‌شود و در نتیجه، برای برش دادن دقیق کمی به مهارت بیشتر نیاز دارد.

 

 

علف زن پشتی (کوله ای)

همانند مدل دوشی، نوع علف زن کوله ای هم بر پشت کاربر نصب می‌شود؛ با این تفاوت که در اینجا کل بخش اصلی موتور و کنسول دستگاه، بجای روی دوش قرار گرفتن، مثل یک کوله پشتی روی کمر فرد سوار شده و به این ترتیب فشار وزن وارده به بدن کمتر است. این نوع علف زن نیز برای زمین‌های مسطح مناسب بوده و نسبت به نوع دوشی، کمی وزن بیشتری دارد. علف تراش پشتی دار با انعطاف پذیری بالا و پدهای لرزه گیر، دقت بهتری نسبت به نوع دوشی در برشکاری با تیغه دیسکی و... دارد.

 

 

علف زن کالسکه‌ ای

این نوع علف زن بر خلاف دو نوع قبلی نیازی به حمل با بدن ندارد و به وسیله چرخ حرکت می‌کند؛ به همین دلیل فشار کمتری به کاربر وارد می‌شود و کار با آنها راحت تر است. علف زن‌های کالسکه ای اغلب دارای موتور پر قدرت بوده و برای مساحت‌های وسیع و کار ممتد و طولانی بسیار مناسب هستند. هر چند که به دلیل سوار بر کالسکه بودن موتور و محدودیت حرکت چرخ، عملیات برش و هرس گیاه در نقاط تنگ و سخت نسبت به دو نوع قبلی دشوارتر است.

 

چمن زن چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه یا ماشین چمن زن، ابزاری قدرتمند بوده که به صورت طراحی دستی، ماشینی یا سوار شدنی استفاده می‌شود و منحصرا برای کوتاه کردن چمن در سراسر زمین‌های هموار و صاف به کار می‌رود. چمن زن دارای یک موتور قوی و یک جفت تیغه برنده و فولادی پهن است که با چرخش خود، چمن را در ارتفاع یکنواخت و منظم کوتاه می‌کند. تقریبا تمام چمن زن‌ها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع برش هستند و می‌توان بر اساس نیاز خود، ارتفاع برش نهایی چمن را تعیین کرد. چمن زن ها علاوه بر موتور، تیغه، دسته و...، اغلب کیسه و سبد جمع آوری چمن های بریده شده هم دارند تا گیاهان بریده شده براحتی در آن جمع شوند.

 

انواع چمن زن

چمن زن ها را نیز می‌توان بر اساس نوع نیروی محرکه و نحوه کارکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد، از جمله:

چمن زن بنزینی

رایج ترین نوع چمن زن که دارای قدرت و کارایی بالایی می باشد و در بسیاری از مکان‌ها مثل ویلا، باغ شخصی و عمومی، فضای سبز و... استفاده دارد. این نوع چمن زن دارای موتور چهار زمانه پر توان است که آن را برای زمین‌های بزرگ و وسیع مناسب می‌کند. چمن زن بنزینی معمولا از نوع گیربکسی است و کاربر با هل دادن (فرمان دستی) و یا سوار شدن بر آن (نوع سرنشین دار) آن را هدایت می‌کند. ضمن اینکه در قسمت پشتی دستگاه دارای سبد و مخزن جمع آوری چمن های بریده شده هستند.

 

 

چمن زن برقی

اگر به دنبال چمن زن کم سر و صدا، سبک و کم حجم ولی پر قدرت هستید، چمن زن های برقی مناسب شما هستند. این نوع چمن زن‌ها شبیه به نوع موتوری هستند اما نیروی تغذیه خود را یا بوسیله برق شهری با سیم سیار بلند و یا به وسیله باتری لیتیوم یونی تامین می‌کنند که به نوع دوم، چمن زن شارژی نیز می‌گویند. چمن زن برقی قدرت برش کمتری نسبت به نوع موتوری دارد اما عاری از آلودگی محیطی (سوختی) است و صدای به مراتب کمتری هم دارد.

 

 

چمن زن دستی

چمن زن دستی از ساده‌ترین و ضعیف‌ترین نوع چمن زن‌ها است. این نوع چمن زن فاقد موتور بوده و مکانیزم برشکاری آن با هل دادن و حرکت و چرخش مکانیکی تیغه انجام می‌شود. چمن زن دستی کم سر و صدا، کم قیمت و سبک بوده و تنها برای مساحت‌های کوچک مناسب هستند. به دلیل سختی و مشکلات زیاد در کار و نیاز به صرف انرژی مضاعف، این روزها نوع دستی کاربرد کمتری دارند.

 

 

چمن زن تراکتوری

کوتاه کردن چمن اراضی‌های بزرگ، زمین چمن‌های ورزشی و وسیع، پارک‌ها و... به وسیله چمن زن‌های معرفی شده کاری دشوار و طاقت فرسا است. در این مواقع چمن زن تراکتوری به نجات شما می‌آید. این ماشین های قدرتمند به علت موتور پر توان، سبد ذخیره ظرفیت بالا، تیغه‌های بزرگ و قابلیت سوار شدن و کنترل راحت، به شما توانایی برشکاری و هرس آسان و پر قدرت چمن ها را می‌دهند.

 

5 تفاوت علف ‌زن و چمن ‌زن

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، علف زن و چمن زن، هرچند هر دو برای رسیدگی به گیاهان مختلف به کار می روند، اما کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی ۵ تفاوت کلیدی بین این دو ابزار خواهیم پرداخت:

1. کاربری و عملکرد

از اصلی‌ترین موارد تفاوت علف ‌زن و چمن ‌زن نوع کاربری و عملکرد آن‌ها است. چمن زن‌ها فقط برای کوتاه و مرتب کردن چمن در محدوده و سطوح معین و هموار کاربرد دارند و کار دیگری نمی‌توان با آنها انجام داد؛ ضمن اینکه ارتفاع برشکاری با آنها نیز محدود است. اما علف تراش‌ها برای بریدن و هرس کردن علف‌ها و انواع گیاهان هرز کوتاه و بلند به کار می‌آیند. البته از علف زن‌ها می‌شود برای کوتاه کردن چمن نیز استفاده کرد ولی در صورت برخورد با سنگ و اجسام محکم ممکن است تیغه دچار مشکل شود؛ ضمن اینکه برشکاری چمن با علف زن منظم و یکدست نخواهد بود.

 

 

2. شکل ظاهری و قدرت

چمن زن‌ها به وسیله 4 چرخ و دسته قابل کنترل هستند و تیغه در زیر دستگاه قرار دارد. در مقابل علف زن‌ها به وسیله دوشی، کمری و البته نوع کالسکه ای قابل حمل هستند که مدل کالسکه ای هم تنها دو چرخ دارد. نکته دیگر اینکه علف زن دارای میله بلندی است که تیغه برش یا نخ نایلون در سر آن متصل می‌شود و در انتهای آن موتور قرار دارد.

معمولا موتور چمن زن چه برقی و چه بنزینی باشد، دارای قدرت بیشتری است و از حداقل 1000 وات تا حدود 5000 وات و حتی گاهی بیشتر خروجی و توان دارند. اما قدرت موتور علف زن از یک محدوده خاصی خارج نخواهد شد و مدل های مختلف این گروه دارای موتورهای از حدود 750 وات تا 2200 وات هستند.

 

 

3. تیغه‌ها

تیغه چمن زن و علف زن باهم متفاوت است و در جنس و شکل مختلفی ارائه می‌شوند. تیغه چمن زن‌ها به صورت مستقیم دو لبه با دو پره ساخته شده و در زیر دستگاه وصل می‌شود. این تیغه‌ها عبارتند از:

  • تیغه مستقیم یا استاندارد
  • تیغه Low-Lift
  • تیغه High-Lift
  • تیغه Mulching
  • تیغه Gator

اما تیغه علف زن‌ها به شفت تعبیه شده در سر میله متصل می‌شود. این تیغه‌ها می‌تواند فلزی، پلاستیکی و... باشند. در ادامه به معرفی انواع این تیغه‌ها می‌پردازیم:

  • تیغه دیسکی فلزی 3 دندانه، 4 دندانه، یا 5 دندانه و تیغه دیسکی 40، 60، 80 و 120 دندانه)
  • تیغه زنجیری (دارای ساطور و زنجیر)
  • قرقره نخ نایلونی
  • تیغه شمشاد زن

 

 

4. وزن

هر چند که وزن دستگاه به قدرت موتور، کارایی، امکانات و جنس آن مربوط است؛ اما در مجموع علف تراش‌ها به دلیل نوع موتور و طراحی بدنه‌شان وزن کمتری دارند. این دستگاه‌ها براحتی بر روی دوش یا پشت کاربر قابل حمل هستند و کنترل آنها به وسیله دست آسان است. در مقابل چمن زن‌ها به علت موتور و قطعات سنگین‌تر، دارای وزن بیشتر و ابعاد بزرگتری هستند.

 

5. قیمت

از آخرین موارد تفاوت‌ چمن ‌زن و علف تراش، قیمت این دو است. به طور کلی چمن زن‌ها نسبت به علف زن‌ها قیمت بیشتری دارند. این تفاوت به علت قطعات بیشتر، موتور قوی‌تر و ابعاد بزرگ‌تر چمن زن‌ها است. البته لازم به ذکر است که ممکن است بعضی مدل‌های چمن زن قیمت کمتری نسبت به علف زن‌ داشته باشد.

 

سخن پایانی مقاله تفاوت بین چمن زن و علف زن

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، علف زن و چمن زن هر دو ابزاری مفید برای رسیدگی به فضای سبز، گیاه و گل، باغ و باغچه و... هستند اما کاربردهای متفاوتی دارند. علف زن ابزاری سبک و قابل حمل است که برای کارهای ظریف و دسترسی به نقاط کور مناسب می‌باشد؛ در حالیکه چمن زن ابزاری قدرتمند و کارآمد برای کوتاه کردن کل چمن یک محدوده به صورت منظم و در زمان کم است. با در نظر گرفتن اندازه فضای سبز، نوع چمن، بودجه و نیازهای خود، می توانید بهترین انتخاب را بین علف زن و چمن زن داشته باشید.

برای خرید چمن زن برقی و چمن زن بنزینی و یا خرید علف زن از برندهای معتبر ایرانی و خارجی می‌توانید به فروشگاه آنلاین ابزارمارکت مراجعه کنید. تمام محصولات با گارانتی و ضمانت اصالت کالا و به صورت اورجینال در اسرع وقت و هر نقطه از ایران در اختیار شما قرار می‌گیرد.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید