نکات ایمنی کار با فرز سنگ بری در زمان برش سنگ با فرز

یکی از ابزارآلات پرکاربرد برای برش انواع سنگ و کاشی، دستگاه فرز سنگ‌ بری یا به انگلیسی Large Angle Grinder است. اگرچه کار کردن با فرز سنگبری بسیار راحت جلوه می‌کند، اما غفلت از خطرات کار با انواع سنگ فرز می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد. بنابراین آنچه که اهمیت دارد، آشنایی با طرز استفاده صحیح از دستگاه فرز سنگ بری و رعایت نکات ایمنی در حین کار برشکاری سنگ و بتن است. چرا که عدم آشنایی با خطرات این دستگاه در هنگام برش زنی سنگ باعث می‌شود تا بخش‌های مهم و حیاتی بدن کاربر مانند چشم و صورت در معرض پرتاب قطعات شکسته صفحه فرز قرار بگیرند. همچنین ممکن است در اثر استفاده نادرست از فرز سنگ‌ بری، دست‌ها نیز دچار آسیب شوند. ضمن اینکه امکان و احتمال صدمه دیدن دستگاه و قطعه کار هم قطعا وجود خواهد داشت. ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی را در رابطه با خطرات فرز سنگ‌ بری و نکات ایمنی برای پیشگیری از این خطرات در اختیار شما قرار دهیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید پروژه کاری خودتان را بدون مشکل و با کیفیت بالایی به پایان برسانید.

 

مقررات ایمنی و اولیه کار با فرز سنگبری

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، خطر آسیب پذیری هنگام استفاده از فرز در برش، چندین برابر است برای همین قبل از شروع به کار باید چند قانون و اصول اولیه را مثل بسیاری از ابزارها رعایت کنید. در صورت عدم رعایت این پیش نیازها، حتی ممکن است با چندین سال تجربه، هنگام استفاده از این دستگاه دچار مشکلاتی شوید. به خصوص وقتی که بدون آگاهی از مقررات ایمنی شروع به فرز کاری کنید، نباید انتظار پایانی دل‌انگیز داشته باشید. اگر تصمیم دارید تا با فرز سنگ بری کار کنید، رعایت نکات زیر و آمادگی کامل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

- قبل از کار با فرز سنگ بری و راه‌اندازی این دستگاه برای برش، حتما کاتالوگ دستگاه را جهت آشنایی با دستورالعمل‌های فرز مطالعه کنید.

- هنگام کار با فرز، عجله کردن می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی شما داشته باشد. برای کار با فرز به زمان زیادی نیاز دارید و دقت در حین کار علاوه بر تمیزی نتیجه نهایی کار، باعث حفظ سلامت شما می‌شود.

- توجه به سرعت حک شده روی دستگاه و صفحه فرز بسیار مهم است. سعی کنید در محدوده سرعت مشخص شده از سنگ فرز استفاده کنید.

- در حین فرزکاری سعی کنید که هرگونه مواد آتش‌زا مانند کاغذ، مقوا و مایعات قابل اشتعال را از نزدیک دستگاه دور کنید.

- قبل از شروع برش با دستگاه، ابتدا آن را چند ثانیه بدون بار روشن کنید تا از درست کار کردن دستگاه اطمینان حاصل شود. چرا که استفاده از فرز معیوب می‌تواند خطراتی را برای شما به دنبال داشته باشد.

- قبل از شروع کار با سنگ فرز دیسک مناسبی را برای برش انتخاب کنید.

- توصیه می‌کنیم که از محکم بسته شدن قطعه کاری خود اطمینان حاصل کنید تا در حین برش، قطعه از زیر دستان شما لیز نخورد.

- کابل دستگاه و سالم بودن آن را چک کنید. خطر برق گرفتگی را جدی بگیرید و توصیه می‌کنیم که حواستان به پریز برق دستگاه باشد.

 

موارد ایمنی حین کار با سنگ فرز

فرز سنگبری دستگاهی بزرگ و برقی و با قطر صفحه معمولا 230 میلی متر برای کات و برش زنی انواع سنگ، بتن، آجر و مصالح ساختمانی است. این دستگاه قدرت و سرعت بالایی دارد و به اصطلاح لگد و سنگینی کار با آن یک کاربر مبتدی را دچار مشکل خواهد کرد. بعد از اینکه یکسری مقررات اولیه و قبل از شروع کار با فرز سنگبری آماده شد، حال در هنگام کار با سنگ فرز به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند برشکاری باید نسبت به خطرات و اتفاق‌های احتمالی آگاه بوده و نکات ایمنی حین کار برش زنی را رعایت کنید. در بخش زیر به برخی از این نکات اشاره کرده‌ایم:

 

 

- استفاده از محافظ دیسک برش هنگام کار با فرز بسیار ضروری است. بعد از نصب دیسک لازم است تا دستگاه را به مدت یک دقیقه روشن نگه داشته تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

- حتی اگر دستگاه شما دارای محافظ دیسک برش است، توصیه می‌کنیم که از صورت خود با ماسک محافظت کنید. علاوه بر این استفاده از ماسک می‌تواند جلوی ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی را بگیرد. همچنین بهتر است که سایر افراد حاضر در محل کار نیز از پوشش محافظ ایمنی برای صورت خود استفاده کنند تا در صورت پرتاب قطعات کار، چشم و صورت آن‌‌ها دچار آسیب نشود.

- صدای فرز سنگ بری تا حدی به اندازه صدای یک ماشین و خودروی در حال حرکت است؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب دائمی به گوش، بهتر است از گوش‌گیر استفاده کنید.

- از آنجایی که عملیات برش، کار بسیار حساسی است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که هنگام کار با سنگ فرز از صحبت کردن با دیگران جدا خودداری کنید و تمام حواس و تمرکز خود را به کار بدهید.

- قبل از وصل کردن دستگاه فرز به پریز برق، از خاموش بودن کلید آن مطمئن شوید. چرا که ممکن است در نوبت قبلی، قبل از خاموش کردن کلید دستگاه، آن را از پریز کشیده باشید. سهل‌انگاری در این موضوع باعث می‌شود تا به دستان شما آسیب وارد شود.

- در حین فرز کاری، از نزدیک کردن قطعه کاری به سنگ جدا خودداری کنید. چرا که این شرایط ممکن است باعث شکسته شدن سنگ و در نهایت آسیب جسمی به شما شود.

 

نکات فنی برای کار با فرز سنگ بری

بعد از رعایت اصول اولیه و مقررات قبل استفاده و بعد از دانستن نکات ایمنی در کار سنگ فرز، حال زمان آن است که نکات فنی را هم حین کار با فرز سنگبری رعایت کنید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- هر دستگاه سنگ دارای قطعاتی که است که علاوه بر ایمن کردن استفاده، به راحتی برشکاری نیز کمک می‌کند. از جمله آنها می‌توان این قطعات را نام برد:

  • دسته کمکی ضد لرزش و با کیفیت
  • دکمه و شستی قفل کن محور جهت تعویض صفحه
  • محافظ کابل برق (و محافظ شلنگ در سنگ فرز بادی)
  • سوییچ ضد گرد و غبار و روان
  • گارد محافظ صفحه برش گردان
  • مهره زیر و رو نگهدارنده صفحه برش

هر کدام از این قطعه ها باید از بهترین جنس و با کارایی کامل ساخته شوند و عمر مفید بالایی داشته باشند. در صورت خرابی هر کدام بهتر است که قبل از کار با فرز سنگ بری از صحت عملکردشان اطمینان حاصل کنید و یا آنها را تعمیر و تعویض کنید.

 

 

- بعد از هر 20 ساعت کار، دستگاه را خاموش کنید و از صحت و سالم بودن دستگاه مطمئن شوید. همچنین توصیه می‌کنیم که به صورت هفتگی این کار را نیز تکرار کنید.

- سوراخ وسط صفحه سنگ فرز باید با اندازه قطر محور دستگاه متناسب باشد. در حالت استاندارد و در اکثر اوقات این قطر برابر 22.23 میلی متر است. در صورتی که سنگ به سختی روی دستگاه نصب شود، ممکن است به شفت و صفحه برش آسیب وارد شود.

- قبل از عوض کردن صفحه سنگ، حتما دستگاه را از برق جدا کنید. این شرایط در فرزهای بادی با تخلیه باد دستگاه و جدا کردن از کمپرسور صورت می‌گیرد.

- در صورتی که صفحه فرز ترک خورده یا لب پر شده است، به هیچ عنوان از دستگاه استفاده نکنید.

- دسته اصلی برخی مدل های سنگ فرز به صورت چرخان طراحی شده است؛ برای همین امکان چرخاندن دسته و زاویه دادن به کله گی سنگ فرز و برش در زاویه و خطوط مورب هم وجود دارد.

- از قرار دادن سنگ برش در بین شکاف‌های در حال برش جدا خودداری کنید. همچنین از گذاشتن فرز بر روی زمین از سمت صفحه سنگ و خصوصا بدون گارد محافظ خودداری کنید. چرا که وزن دستگاه سنگ فرز به شفت و صفحه برش آسیب می‌زند.

 

 

تهیه صفحه برش با کیفیت

انتخاب صفحه برش با کیفیت می‌تواند تاثیر مستقیمی روی نتیجه نهایی کار شما بگذارد. اگر قصد تهیه یک صفحه برش را دارید که خیالتان از بابت کیفیت آن راحت باشد، پیشنهاد می‌کنیم که صفحه برش با تیغه الماسه را انتخاب کنید. برای کار با فرز سنگبری م صفحات فیبری و هم صفحات الماسه وجود دارند که همانطور که بالاتر گفته شد، قطر صفحات مخصوص برش سنگ 230 میلی متر است. تیغه الماسه اگرچه قیمت بالاتری دارد، اما برش‌هایی تمیزتر روی سنگ ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر، طول عمر این صفحات نسبت به صفحه سنگ فیبری بیشتر بوده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ می‌شود.

اما توجه به این نکته ضروری است که کیفیت بالای تیغه الماسه، به معنای افزایش ایمنی در کار نیست، بنابراین بهتر است که قبل از شروع به کار با صفحه جدید، حتما چند دقیقه فرز را روشن نگه دارید تا از سالم بودن صفحه اطمینان حاصل کنید. این کار باعث می‌شود تا جلوی هرگونه خسارات مالی و جانی گرفته شود.

 

 

تنظیم درست قطعه کار

یکی دیگر از نکات بسیار مهم هنگام کار با دستگاه فرز، مهار کامل قطعه کار و اندازه‌گیری دقیق برش‌ها است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم از گیره های مخصوص و پیچ دستی های قدرتمند قطعه گیر استفاده کرده و قبل از شروع کار حتما سنگ مورد نظر را علامت‌گذاری کنید تا برش سنگ به صورت دقیق صورت بگیرد. همچنین برای جلوگیری از برخورد صفحه برش با زمین، بهتر است که بین قطعه کاری خود با زمین کمی فاصله ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید قبل از شروع به کار با فرز سنگ بری از چند تکه کوچک چوب کمک بگیرید و آن را زیر سنگ قرار دهید و یا از پایه های نگهداری قطعه استفاده کنید.

 

 

دانستن تکنیک‌های برش

با وجود رعایت تمام نکات فنی و ایمنی، دانستن برخی از تکنیک‌ها در حین کار برش بسیار ضروری است تا بتوانید کارتان را به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا انجام دهید. به عنوان مثال هنگام برش سنگ روی دستگاه فرز، نیروی زیادی وارد نکنید. چرا که فشار بیش از اندازه به دستگاه باعث خرد شدن صفحه می‌شود. این شرایط موجب می‌شود تا قطعات کاری به سمت صورت شما پرتاب شوند. تنها کافی است تا به آرامی و بدون فشار بیش از اندازه، قطعه کاری را روی دستگاه کنترل کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که به جهت جلوگیری از پرتاب شدن سنگ به سمت صورتتان، دستگاه را جوری قرار دهید که جهت چرخش دیسک به سمت بیرون باشد. نکته بعدی اینکه با دستگاه فرز سنگبری نمی‌توان برش های خمیده و منحنی زد و همیشه باید از خط مستقیم و در یکراستا برای برش زنی استفاده کرد.

 

 

خطراتی که فرز سنگ بری ایجاد می‌کند

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فرز سنگ بری یک ابزار ساده است. اما عدم رعایت همین نکات ایمنی ساده فردی و عمومی، همچنین عدم رعایت نکات فنی در حین کار با دستگاه می‌تواند خطراتی را برای سلامت شما به دنبال داشته باشد. از آنجایی که سنگ فرز با سرعت بسیار زیادی قطعات را برش می‌دهد، در نتیجه ممکن است در حین کار با آن به دست و سایر قسمت‌های مهم بدن مانند چشم‌ها و صورت آسیب وارد شود. از دیگر خطرات فرز سنگ بری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • برخورد صفحه برش با دست و افزایش احتمال قطع عضو
  • شکستن و قطعه قطعه شدن صفحه برش و برخورد آن با صورت و ایجاد بریدگی‌های عمیق
  • پرتاب تراشه و براده و برخورد آن با چشم‌ها
  • پس زنی و لگد زنی دستگاه فرز با گیر کردن و لرزش داشتن در حین برش
  • گیر کردن لباس در حین کار کردن با دستگاه فرز سنگ بری
  • خطر آتش‌سوزی یا انفجار در اثر نزدیکی مواد قابل اشتعال به دستگاه
  • برق گرفتگی در اثر ناسالم بودن کابل دستگاه
  • در رفتن صفحه برش و یا خود دستگاه و آسیب به قطعه، دستگاه و کاربر

 

کلام آخر در مورد نکات ایمنی و کار با فرز سنگ بری

به همین سادگی و با رعایت نکات ایمنی گفته شده در بالا می‌توان خطرات کار با فرز سنگ بری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. یک لحظه غفلت هنگام کار با این دستگاه علاوه بر ضررهای مالی به قطعه کار و خود ابزار، شاید ضرر جبران ناپذیر جانی هم داشته باشد و به از دست دادن یک عضو حیاتی از بدن منجر شود!

 

 

ما در این مقاله از ابزار مارکت سعی کردیم تا شما را نسبت به خطرات عمومی و نکات ایمنی کار با فرز سنگ بری آگاه کنیم. بدون شک هر کاربری با توجه به نوع و برش اجسام خاص و انحصاری خود ممکن است با موارد بیشتری مواجه شود؛ برای همین اگر شما هم نکات دیگری به ذهنتان می‌رسد، می‌توانید زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای خرید سنگ فرز در انواع سنگبری و آهنگری می‌توانید به فروشگاه تخصصی و سایت آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید