تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری در چیست؟

از دستگاه فرز در دو کاربری کلی و برای برش انواع مصالح، فلز، چوب و انواع سنگ و کاشی استفاده می‌شود. اما تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری در کجاست؟ چطور می‌شود که با تعویض صفحه آن به صفحه برشکاری یا سنباده، می‌توان تمامی متریال های نامبرده و تمامی سطوح را تراشید، پرداخت و سنباده کاری کرد؟ با این ابزار استاد کاران در وقت و هزینه خود تا حد زیادی صرفه جویی می‌کنند. فرز های برش سنگ و آهن از نظر ظاهری شباهت کاملا زیادی داشته، اما از نظر فنی و کاربری کاملا با یک دیگر متفاوت هستند. برای فهم بهتر اینکه فرق فرز سنگبری و آهنگری چیست باید به برخی نکات مثل سرعت، سایز صفحه و... توجه کرد.

 

معرفی فرز سنگبری

از نام این محصول کاملا مشخص است که برای برش انواع سنگ کاربرد داشته و خود انواع مختلفی دارد. این دستگاه به طور استاندارد از تمامی صفحه‌ها با حداکثر قطر سایز 230 میلی‌متر و ضخامت 3 میلی‌متر پشتیبانی می‌کند که مناسب برش انواع مصالح ساختمانی است.

  • ابزار پر مصرف در پروژه های نمای ساختمانی، تعمیرات و ...
  • کاربری عالی در برش انواع آجر، سنگ و کاشی
  • قابلیت برش انواع بتن با استفاده از صفحه مخصوص و مناسب کار

 

معرفی فرز آهنگری

یکی از ابزارهای پر مصرف برای برش انواع فلز مانند پروفیل، میلگرد و آهن‌آلات است. این دستگاه از موتور پرقدرتی نسبت به فرز سنگبری برخوردار بوده و برای استفاده صنعتی طراحی شده است؛ و باید توان انجام برش انواع فلزات را در کوتاه ترین زمان ممکن را داشته باشد. به دلیل کار زیاد با این ابزار و صنعتی بودن آن، طراحی فرز آهنگری همواره از ارگونومیک و وزن مناسبی برخوردار است.

  • مناسب برای برش انواع پروفیل، قوطی، میلگرد و دیگر فلز ها
  • ایده‌آل برای مشاغلی مانند آهنگری، تاسیسات و...
  • امکان برش فلزات سبک و ظریف آهنی و غیر آهنی و آلیاژی مانند استیل، INOX، آلومینیوم و ...

 

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری در گیربکس، سرعت کاری و صفحه برش قابل استفاده است. اما مهم ترین مشخصه این دو ابزار در سرعت چرخش آنها تعریف و دیده می‌شود. برای همین باید در مورد گیربکس آن بیشتر صحبت کنیم.

دنده کرانویل و پینیون قطعات مهمی در قسمت گیربکس این ابزار هستند که ابعاد آنها باعث این تفاوت کاربری شده است. این دو قطعه به روی یکدیگر قرار گرفته و پس از شروع به کار، تعیین کننده سرعت چرخش صفحه دستگاه می‌شوند. دنده کرانویل در فرز سنگبری بزرگتر از دنده فرز آهنگری بوده و در نتیجه با کمتر شدن سرعت خروجی، گشتاور و قدرت بیشتری تولید می‌کند. به همین دلیل فرز سنگبری سنگ‌های بافت متراکم مثل گرانیت، بتن و... را به راحتی برش می‌دهد. اما گیربکس فرز آهنگری با قطعات کوچک تر از سرعت بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه گشتاور کمتری تولید می‌کند و این ابزار را برای برش انواع فلز آماده کرده است.

 

 

سرعت در حالت آزاد

با دانستن نام قطعه ای که باعث تفاوت کاربری و سرعت آنها می‌شود یعنی دنده کرانویل و پینیون، خواهیم دید فرزهای سنگبری از قدرت موتورهای مختلفی هم برخوردار هستند. با توجه به نوع این دنده ها، در فرز سنگبری حداکثر چرخش صفحه آن به حداکثر 6000 تا 6500 دور بر دقیقه می‌رسد و در فرز آهنگری با کمک موتور دستگاه و به لطف دنده کرانویل و پینیون کوچکتر، قادر به چرخاندن صفحه برش آن بین 8000 تا 8500 دور در دقیقه است.

با توجه به توضیحات بالا فرزهای آهنگری 2000 دور در دقیقه از فرزهای سنگبری سرعت چرخش بیشتر و قدرت برش فلزات سخت تر را دارد. باید به این نکته اشاره کرد که هر یک از این دستگاه ها برای کاربری خاصی طراحی و ساخته شده است. نکات نام برده در این مقاله نشان دهنده ضعف مقابل دو فرز در برابر یکدیگر به حساب نمی‌آید و تنها کاربری آنها با توجه به موتور، گیربکس، صفحه و چرخش آن تعیین می‌شود.

نکته مهم:

تفاوت سرعت این دو ابزار به موتور آنها ارتباط نداشته و در بیشتر موارد از سوی سازندگان بر روی هر دو ابزار از یک موتور استفاده می‌شود و تنها گیربکس آنها متفاوت و تعیین کننده مقدار چرخش صفحه و کاربری دستگاه خواهد بود.

 

 

تفاوت صفحه برش سنگ و آهن در فرزهای سنگبری و آهنگری

در ادامه اشاره به تفاوت فرز سنگبری و فرز آهنگری باید توجه کنید برای هر دستگاه صفحه مورد نظر آن و مناسب با نوع کار انتخاب شود. برای دستگاه سنگبری بهتر است از دیسکهای الماسه استفاده کنید؛ چرا که برش تمیز و بهتری با آن ایجاد می‌شود. این مدل صفحات از کیفیت بهتر و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. پر مصرف ترین صفحه‌های برش سنگ و آهن به ترتیب در سایزهای 180 و 230 میلی‌متر است. برای فرزهای سنگبری باید از صفحات با قطر 230 میلی‌متر استفاده شود تا از عمق برش مناسبی برای انواع سنگ و مصالح برخوردار باشد. اما برای برش با فرز سنگبری باید از صفحات 180 میلی‌متر استفاده شود.

شاید به ذهن شما برسد که آیا امکان استفاده از این ابزار به جای یک دیگر را دارد؟ باید به شما بگوییم خیر! چرا که صفحه برش سنگبری بزرگتر بوده و زمان اتصال آن به فرز آهنگری باید محافظ صفحه را باز و بدون محافظ دستگاه کار کنید؛ با این کار شما به استقبال خطر رفته و به دلیل آنکه سرعت برش فرز آهنگری بیشتر بوده و مناسب برش سنگ نیست، احتمال شکستن صفحه تا حد زیادی بالا رفته و امکان بروز اتفاقات جبران ناپذیر خواهد بود.

 

نکات ایمنی هنگام کار با انواع سنگ فرز سنگبری و فرز آهنگری

زمان استفاده از تمامی ابزارها در محیط کار و حتی در منزل باید به نکات ایمنی آن دستگاه توجه کرد. با رعایت این موارد از بروز احتمالی حادثه تا حد زیادی پیشگیری و از کاهش طول عمر دستگاه خود جلوگیری می‌کنید. شاید برای برخی رعایت این نکات پیش پا افتاده باشد، اما همین توصیه‌های کوچک ایمنی برای سلامت جانی خود و همکاران بسیار حائز اهمیت است.

 

  • زمان تعویض صفحه دستگاه، ابزار را از پریز برق جدا کنید.
  • هنگام برش و ساب از دور بودن کابل برق از صفحه دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از لباس ایمنی هنگام کار با ابزار و زدن عینک ایمنی زمان برش کاری الزامی است.
  • قبل از روشن کردن و استفاده، از محکم بوده صفحه دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از ماسک زمان سنباده کاری جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار های ایجاد شده به ریه توصیه می‌شود.
  • کار نکردن با دستگاه در مکان های مرطوب و زیر باران و اطمینان کامل از خشک بودن ابزار قبل از شروع کار بسیار مهم خواهد بود.
  • در محیط های اشتعال پذیر برش فلزات را انجام ندهید تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.
  • حتما از محافظ صفحه دستگاه استفاده شود تا هنگام شکستن احتمالی صفحه در فشار بیش از اندازه به آن از برخورد با صورت جلوگیری کند.
  • زمان برش مصالح ساختمانی گرد و غبار زیادی ایجاد شده و برای جلوگیری از آن سطوح را قبل از برش کاری تا حد امکان مرطوب یا کمی خیس کنید.

 

 

در این مقاله مرور مختصری داشتیم بر روی تفاوت سنگ فرز آهنگری با سنگبری که شاید مهمترین نکته در انتخاب سنگ فرزهاست.

برای خرید سنگ فرز از برندهای متفاوت خارجی و داخلی با قابلیت مقایسه در فروشگاه آنلاین و ارسال رایگان به سراسر ایران در کنار دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید به سایت رسمی ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید